Moeilijke keuze..

R1100S: kan alles :]

b8245529f429d4577c3ce6317a644db1
 
Nou zeg, dat gaat snel!

Ik ben niet direct om, maar zoals ik al schreef baseer ik mijn keuze op een aantal factoren en jullie tips zijn heel bruikbaar!

Ik ga de komende tijd gewoon veel lezen en als de tijd rijp is lekker veel proefrijden. Dan komt er vanzelf een definitieve favoriet uitrollen, `t is ook maar net wat je tegen het lijf loopt of naar op zoek gaat.

De Honda spreekt me aan om z'n unieke verhaal m.b.t. cilinders en vormgeving, zo heeft Suzuki ook wel weer wat bijzonders...het gevoel zal misschien de doorslag gaan geven!

Nogmaals bedankt!
 
Ik vind de Honda VFR 750 toch erg gaaf. Mooie lijn en kuipwerk,ik denk veel motor voor de 2e hands prijs op de huidige markt.

Hoe moet ik de 4 in lijn staande cilinders interpreteren? Meer vermogen uit de 750cc halen? Ipv de naast elkaar staande cilinders?

Ik ga eens even wat reviews lezen over de motor en de "zwakke plekken" zoeken.

bedankt!
 
Mijn twee centen, gebaseerd op dagelijks 2 keer 100 km woonwerk:

- Moet geschikt zijn van middellange afstanden, ik rijd vaak van de Randstad naar het Noorden.
Zoek er een met een goede kuip. Rij de proefrit op een koude, regenachtige dag en rij een flink stuk. Met mooi weer is elke motor geschikt, voor het mindere weer blijven er maar weinig over.

- Niet te zwaar, ben zelf ook maar een licht mannetje, 180cm, 65 kg.
De kleinste mannekes rijden soms op de grootste motoren. De hoogte van het zadel en jouw beenlengte, dat is van belang.

- Mooi geluid, daar houd ik echt van!
Het gebulder van 120 km/uur constant klinkt op iedere motor hetzelfde.

- Ik hoef geen turbo supersport kanon met afterburners.
- Maar wil wel lekker pittig kunnen optrekken en goed op snelheid kunnen komen.
Verstandig. 50 pk is voldoende, meer is meegenomen.

- Mogelijkheid tot buddy achterop.
Zoek het niet te klein (de maat van de motor, niet het motorblok) en in de toersector. Veel van de moderne motoren zijn eigenlijk anderhalf-zitters; de tweede zitplek is een nood-oplossing. Vooral de benen van de doupassagier moeten vaak in een soort kikkerhouding opgevouwen worden en als je dat twee uur lang moet volhouden is dat niet leuk.

- Ik ben geen bochtenheld dus wentbaar zou lekker zijn.
Moderne japanse nakeds, superbikes, crossers en SM's zijn het wendbaarst. Maar voor snelwegkilometers is zelfs de wendbaarheid van een zweedse chopper voldoende.

- Occasion uit het middensegment.
Ivm de prijs?

- Gebruik 70% zomer + 30% winter
Weer de goede kuip. Er is doorwaaikleding in de handel die nog steeds comfortabel is met +30, er is vrijwel niets wat na twee uur op een naked in een hoosbui rijden nog volledig droog is aan de binnenkant.



Ik zou kijken naar een oudere toerbuffel, zoiets als een K-serie.

Ik rij zelf een K75RT en dat is een rijdend bushokje. Je zit droog, je zit niet in de kou en je vangt niet de volle rijwind. Bovendien is een K-serie met een tiental jaar ervaring niet meer zo duur en ze zijn al vroeg met ABS geleverd. De blokken zijn bomb-proof, blokken met 200.000 km op de teller zijn echt niet bijzonder.
De eerste K-series zijn echt ondergewaardeerde motoren, het zijn motoren die voor weinig geld veel comfortabele kilometers geven. Andere toerbuffels zijn vaak wat duurder (maar vaak wel net zo geschikt).
 
Ik heb nu de laatste 8 jaar al 8 motoren gehad (en nog was soortgelijken getest)..en alles is/was wel in het midden/beginner segment: 1000 tot 5000euro, 30 tot 100pk, over het algemeen vind je hier leuke opstapmotoren tussen: wel genoeg power om veel voor te blijven bij de stoplichten, maar niet zo veel dat je bij iedere fout afgestraft wordt (met val of bekeuring).

Zelf vind ik de nakeds veruit het fijnste rijden: rechtop zithouding, voel snel vertrouwd aan. Is dit fijn op de snelweg? Nee...2uur lang met 120-140km/h rijden is minder leuk. Zeker als er regen bij komt, want je vangt alles op (regen, wind, vliegen, zeemeeuwen :+)

Om snelweggebruik + wendbaar + betaalbaar met elkaar te combineren, kom ik zelf uit op Honda CB600F, Suzuki GSX600F..of misschien zelfs een Suzuki Bandit S (met topkuip).

Succes!
 
Woon /werk verkeer gaat prima met een tourfiets, maar neem je genoegen met een rugzak voor alleen de broodtrommel, of wil je echt meer ruimte? dan even opletten of er makkelijk iets op te schroeven is, zoals een topkoffer o.i.d.. Of iets met een standaard kofferruimte.
Zelf rijd ik een Honda Deauville, met erg veel plezier, met name voor W/W, maar ook een rit van 100 KM of meer kan prima! Ik kom van een ER6n af, maar als je op zoiets stapt, merk je meteen dat het een allemandsvriend is, en super betrouwbaar. En het terugschakelen met een V2 tjah... ik ken het probleem niet echt...

Veel succes!! *D
 
Typisch hoe veel mensen japans blijven plakken. Ik heb er zelf ook jaren mee gereden, niets mis mee. Maar er zijn toch merken die net iets extra's hebben.
Triumph bijvoorbeeld. De driecilinder heeft de voordelen van de twee en de vier cilinder en niet de nadelen van de twee en vier cilinder. Trekken als een vier pitter, op de motor afremmen als een tweecilinder en klinken als een driecilinder. Ze zijn zo betrouwbaar als een jap, hebben het design van een Italiaan..............
Je moet eens een japanner en een Engelsman naast elkaar op een pleintje zetten en eens zien wat de grootste eyecatcher is..................
De Sprint is mijn "alltimefavorit". Snel, wendbaar, bescherming tegen wind en regen door zijn kuip,
uiterst betrouwbaar, voldoende kofferruimte, plaats voor twee. Je kunt er een stuk mee boenderen, maar ook een dagtrip van 1000 km doe je zonder zadelpijn of andere problemen.
Ik zou zeggen, zeker eens een proberen
 
Typisch hoe veel mensen japans blijven plakken. Ik heb er zelf ook jaren mee gereden, niets mis mee. Maar er zijn toch merken die net iets extra's hebben.
Triumph bijvoorbeeld. De driecilinder heeft de voordelen van de twee en de vier cilinder en niet de nadelen van de twee en vier cilinder. Trekken als een vier pitter, op de motor afremmen als een tweecilinder en klinken als een driecilinder. Ze zijn zo betrouwbaar als een jap, hebben het design van een Italiaan..............
Je moet eens een japanner en een Engelsman naast elkaar op een pleintje zetten en eens zien wat de grootste eyecatcher is..................
De Sprint is mijn "alltimefavorit". Snel, wendbaar, bescherming tegen wind en regen door zijn kuip,
uiterst betrouwbaar, voldoende kofferruimte, plaats voor twee. Je kunt er een stuk mee boenderen, maar ook een dagtrip van 1000 km doe je zonder zadelpijn of andere problemen.
Ik zou zeggen, zeker eens een proberen

Je haalt de woorden uit mijn mond...alleen dan een :) (of 2 O-) )




full
 
Er staat " toevallig" een heel mooie VFR750 aangeboden via motorshopper O-)
Bij interesse. stuur me maar een prive berichtje..
 
Terug
Bovenaan Onderaan