momentsleutel

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.037
511
Spijkenisse
1/4 heb ik deze week besteld:
2mm6ann.jpg

Het rare is als ik het handsvat 10 streepjes verdraai dat die maar 2 NM op de schaalverdeling omhoog gaat.
Hier een voorbeeld, hij staat op 5NM ik verdaai hem 10 streepjes en, dan staat die op 7NM
25plmxe.jpg

1q1mqo.jpg


Dus ik snap niet zo goed hoe het met deze 1/4 momentsleutel zit.
Kan hem prima instellen maar, snap de streepjes op de hendel niet.
Iemand die het wel weet?

Ik heb namelijk ook een 1/2 en, 3/4 momentsleutel daarbij is 10 streepjes op de hendel gewoon 10NM op de schaalverdeling, zo hoort het toch ook?
 
Helemaal overbodig voor ons die hele dure momentsleutels,........................Motorfiets is nog geen ruimtevaart!!
Momentsleutel dat is al heel wat. Vroegâh deden we alles op het gevoel :t
Voor het sleutelen aan het blok toch wel handig.

De nokkenassenhouders(is dat de juiste benaming??) draai je in mijn blok met 14nm vast. Dat zijn dan ongeveer 16 boutjes. Een goede momentsleutel is dan wel prettig vind ik zelf. Eén waar ik dan vertrouwen in heb.

Met z'n HMB sleutel denk ik niet dat ik deze vast zou draaien tenzij echt duidelijk is dat deze nauwkeurig is.
 
Laatst bewerkt:
Zolang je voor een klein kutmomentje een klein kutsleuteltje gebruikt kan het ook met een hbm-crap-rateltje haast niet fout gaan... Als je er een hebt tot 1000 nm is een tiende slag op de schaal doordraaien desastreus, met een die tot 200 gaat slechts marginaal
 
Toen ik voor het eerst in de werkplaats begon hadden ze daar 3 momentsleutels van snap-on liggen die in 1980 aangeschaft waren. Werd hier en daar wel eens vergeleken met een willekeurige andere momentsleutel die nieuw uit de verpakking kwam, maar week nooit af. In 2012 was de snap-on vertegenwoordiger er weer eens, en die dingen laten kalibreren. Viel weinig te doen, want de maximale afwijking was op de grootste van de drie, en die was 0,8nm.

Ergo, die dingen overleven mij waarschijnlijk. Het eerste wat ik doe als ik een fatsoenlijk hok naast mn huis heb is drie van die dingen aanschaffen. 'Kost wat maar dan heb je ook wat' was nog nooit zo'n passende uitspraak.
 
Toen ik voor het eerst in de werkplaats begon hadden ze daar 3 momentsleutels van snap-on liggen die in 1980 aangeschaft waren. Werd hier en daar wel eens vergeleken met een willekeurige andere momentsleutel die nieuw uit de verpakking kwam, maar week nooit af. In 2012 was de snap-on vertegenwoordiger er weer eens, en die dingen laten kalibreren. Viel weinig te doen, want de maximale afwijking was op de grootste van de drie, en die was 0,8nm.

Ergo, die dingen overleven mij waarschijnlijk. Het eerste wat ik doe als ik een fatsoenlijk hok naast mn huis heb is drie van die dingen aanschaffen. 'Kost wat maar dan heb je ook wat' was nog nooit zo'n passende uitspraak.
En maar hopen dat ze nog van dezelfde kwaliteit zijn als 40 jaar geleden dan :)
 
Zolang je voor een klein kutmomentje een klein kutsleuteltje gebruikt kan het ook met een hbm-crap-rateltje haast niet fout gaan... Als je er een hebt tot 1000 nm is een tiende slag op de schaal doordraaien desastreus, met een die tot 200 gaat slechts marginaal
HBM 1/4

Nu een klein hbm-crap-rateltje kutsleuteltje extra goedkoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan