Mooi voorkantje

En toen was het avond!
full
 
Je maakt het ruimschoots goed slijptol. Het ziet er voor zover ik er verstand van heb (niet dus) goed uit. Knap gemaakt. Benieuwd naar hoe het rijdt. Vind de stuur inrichting ook knap gemaakt. Het gaat dus met een stang? ipv de twee stangen die je wel vaker ziet?
 
Laatst bewerkt:
Dat maak je mooi :}
het heeft een hoog Hevu gehalte, ik ben bang dat hij nu niet meer te houden is *D
dat aluminium koppelingetje tussen je stuurstangen vind ik ook een beetje eng. niet zozeer tussen de stangkoppen, maar ik zie hem naar buiten buigen als je driftend een klaverblad afkomt.
en er is geen veiligheid meer als hij breekt.

van aluminium moet je pannetjes maken.
 
Bij mij zijn de stangetjes van rond 10mm RVS maar die worden enkel op trek belast.

Bij MOTEC hebben ze nu ook een naafbesturing, daar is de triangel die de telelever vervangt weg en zijn de stuurstangen(zoals bij mijn naafbesturing) vervangen door zwaardere types.
De stuurstangen zitten vast op de onderste balhoofdplaat(zonder tuimelstuk), deze vormen dan de bovenste ophanging.
 
De krachten die op het aluminium draaistuk komen zijn erg laag. De kracht in beide stuurstangen is nooit meer dan ongeveer het dubbele van wat ik aan het stuur trek.

De beide stuurstangen lopen van bovenaf gezien vrijwel parallel en in het zelfde vlak als waarin het schommeltje draait. De krachten veroorzaken dus bijna geen kracht in zijdelingse richting.
Ik ben het er wel mee eens dat zijdelingse krachten niet geweldig opgevangen worden maar dat zal hooguit resulteren in extra slijtage op de glijlagertjes in het schommeltje.

Tussen de stangkoppen in wordt het aluminium (30 x 14 mm) op buiging belast in de meest gunstige richting en een beetje op torsie.
Zoals gezegd is de kracht ongeveer het dubbele van wat ik aan het stuur trek. Of van wat het stuur aan mij trekt, maar actie = reactie dus dat kan ook nooit veel zijn.
Die kracht x de 30 mm tussen de stangkoppen is het maximale buigmoment.

Voorlopige conclusie: Ik breek eerder af dan het aluminium!

Een gewaarschuwd mens telt echter voor 2 en ik zal het zeker goed in de gaten houden. De eerste rit wordt zeker net zo spannend als de eerste rit met het zijspan was.

Wordt vervolgd!
 
Weet iemand eigenlijk hoe het nou precies zit met keuren?
Moet zoiets als hierboven of een schommelarm voorvork gekeurd worden of hoort dat gewoon bij het zijspan. Hoe vertel ik dat tegen een agent in Frankrijk of zo?

Oui, oui, zelf gemaakt, eigen makelij!

O la la, EML c'est bon!
Bon voyage!

Merci!
 
@ slijptol,

toen ik mijn naafbesturing klaar had heb ik contact gehad met het RDW in Lelystad, daar heb ik een mail van terug gehad.
Precies ga ik het niet uittypen maar kort samengevat staat erin dat een stuurinrichting tbv zijspangebruik niet gekeurd hoeft te worden en dat aan elke motor die gebouwd is voor 19??(zoek ik nog op) toegelaten is in nederland of van het bouwjaar 19?? of ouder een zijspan mag worden gebouwd mits er niets in vermeld staat dat het niet mag(ben ik nog nooit tegengekomen op een kenteken).
Verder staat er nog een hoop over de verlichting en de remvertraging in maar ik neem aan dat de verlichting nog standaard is en als ik je schijf en klauwen bekijk zal dat ook wel goed zitten.
 
Ik vind het geheel er mooi uit zien. Op 1 of andere manier niet zo opzichtig, en dat vind ik mooi.

Ik vind wel je onderste fuseekogel wat iel ogen.
In mijn gedachte zie ik het staal bij een drempel om je remschijf heen vouwen.
Maar misschien vertekend de foto het 1 en ander en valt het mee.
 
Dat valt wel mee. Op de onderste draagarm komen alleen maar krachten in het horizontale vlak. Dus stuur en remkracht. Het iele stukje is een strip 50 x 8 m uit ST.52

Het meest ongunstige geval is als er op 2 wielen wordt gereden. Dan treed er een dwarskracht op die de strip rond de remschijf wil krullen maar deze kracht grijpt aan in de kogel, dus een centimeter of wat boven de strip. Het buigend moment is dan nog steeds zo klein dat de strip dat wel kan hebben. Maar wederom, een gewaarschuwd mens etc. etc.
 
ziet er echt wel geniaal uit!

maar die opmerking van DAF400 zat ik ook wel mee ja, die strip lijkt als het ware al een beetje voorgeknikt.... en op de foto lijkt die zeker geen 8mm dik, maar dat zal wel voor een deel komen door het overbematen van de rest van de pijpen.

constructies die op het eerste gezicht de wenkbrauwen doen fronzen, maar waar bij nader inzien flink over nagedacht is zijn vaak de interesantste constructies.
 
Hoera,

Eerste ritjes zitten erop. Tijdens het eerste ritje (2 x het blokje rond) had ik veel last van een slingering van mijn voorwiel (shimmy). Ik heb alles nog eens goed nagelopen en echt spelingsvrij gemaakt en het shimmy-en is weg.

Ik heb nog wel wat last van slingering tijdens het wegrijden en lage snelheid op slechte weg (klinkers) maar dat komt waarschijnlijk door het platte loopvlak van de Smartband (145 mm). Flink gas erop en gewoon eroverheen raggen helpt wel. Dan heb ik in ieder geval geen tijd om erop te letten!

Ik heb nog een stuurdemper liggen van, volgens mij, een Kever. Deze is hagelnieuw en die wil ik erop bouwen.
Vraag 1:
Helpt dit tegen het slingeren bij wegrijden en rijden op lage snelheid?
Waarschijnlijk wel.

Vraag 2:
Hoe belangrijk is de afstelling van een stuurdemper?
Aan deze keverdemper is niks af te stellen dus ik moet de lengte van de hefboom instelbaar maken.
Moet dit traploos kunnen of is bijvoorbeeld 5 stappen van 0 tot 100% goed genoeg?

Ik ga nu de rest van de middag nog wat rijden en dan volgt het afwerken:
Nieuwe remleidingen, spatbordje, kabeltjes netjes vastzetten en nog wat van die flauwekul.

Als het klaar is zal ik nog wel een fotootje zetten.
 
mooi dat het rijdt, gefeliciteerd.
het slaan met het stuur doet elk zijspan. de remedie is inderdaad een stuurdemper. Verstelbaarheid is niet nodig, als hij de slingerbeweging maar opvangt.
ideaal is een frictiedemper, die vangt de slinger op als hij begint. maar iedereen gebruikt een oliedemper, dat functioneert ook goed.
volkswagendempers hebben een grote uitslag en niet te zwaar, prima dus.
 
Ik moet ook nog een kilometerteller / snelheidsmeter erop zetten.
Ik zit te denken aan zo'n fietsding.
Weet iemand wat een goede is?
Goed afleesbaar, meer als 100 km/uur, km-teller met totaal en dagteller en zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan