Mooi voorkantje

Ik zou er een van Acewell nemen, die heb ik ook en ben er erg tevreden mee, hij is waterdicht en er zitten 2 dagtellers op een tankmeter, toerenteller, km teller en hij is verlicht.
Dat verlichte vind ik erg tegenvallen bij fietstellers.
 
Nog een vraagje:

Hoeveel naloop op het voorwiel is de minimum aanvaardbare waarde?

Hij stuurde nogal zwaar en toen ben ik het nog eens gaan nameten en de naloop bleek 60 i.p.v. 45 mm te zijn. Dit heb ik bijgesteld en nu stuurt hij een stuk lichter.
Volgens mij gaat hij helemaal super sturen als ik de naloop op 30 mm of zo zet.
Dat valt buiten het stelbereik van de huidige constructie dus dan moet ik de slijptol en het lasapparaat weer ter hand nemen maar dat doe ik graag voor de goede zaak.

Wat kan ik tegenkomen als de naloop echt zo klein wordt?
Wie heeft hier ervaring mee?
 
met jouw constructie kan je naar 0 naloop (nul)
met een schommelvork is 4cm aanvaardbaar, omdat je anders met inveren door de 0 heen kan gaan.
om een stabiel gevoel te houden zou ik niet onder de 2cm gaan zitten.
 
Sorry Halflive dat ik het weer niet eens ben maar met een naloop van 0 ga je problemen krijgen.
Als je op een bol wegdek rijdt dan wil de combinatie naar de hogere kant(hetzelfde met gaten in de weg dan "slaat"het stuur, ik zou toch minimaal 20 mm aanhouden ik heb een grotere naloop maar mijn zijspanwiel zit dan weer verder naar voren dus stuurt hij goed en niet te zwaar en komt de combinatie toch goed de bocht om.
Omdat mijn achterwiel zo ver naar achteren zit heb ik geen last van het duiken van de neus van de bak bij linkse bochten.
 
Ik ben er uit!

Ondanks het mooie weer toch maar de slijptol ter hand genomen en een paar uurtjes staan slijpen, draaien en lassen.
De naloop is nu 25 mm. Ik kan hem van 15 tot 35 mm verstellen maar vanavond heb ik er mee gereden en voorlopig is het goed zo. Het slaan in het stuur is amper meer aanwezig dus de stuurdemper blijft lekker in de kast. Alles wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Het stuurt lekker en ziet er mooi uit.

Voor de volledigheid wat gegevens:
(Had ik in een ander topic geplaatst maar horen natuurlijk hier thuis):

Wielbasis 1475 mm (origineel R1100RS)
Spoorbreedte 1350 mm
Naloop 25 mm

Hiermee stuurt hij licht en toch stabiel, zelfs zonder demper.

Project wat mij betreft helemaal geslaagd!
 
Laatst bewerkt:
Sorry Halflive dat ik het weer niet eens ben maar met een naloop van 0 ga je problemen krijgen.
Als je op een bol wegdek rijdt dan wil de combinatie naar de hogere kant(hetzelfde met gaten in de weg dan "slaat"het stuur, ik zou toch minimaal 20 mm aanhouden ik heb een grotere naloop maar mijn zijspanwiel zit dan weer verder naar voren dus stuurt hij goed en niet te zwaar en komt de combinatie toch goed de bocht om.
Omdat mijn achterwiel zo ver naar achteren zit heb ik geen last van het duiken van de neus van de bak bij linkse bochten.
Bij dure auto's wordt het gedaan. 0 naloop. dan wordt er een ander truukje uitgehaald dat in het Duits "spreizung" genoemd wordt.
Spreizung macht man eigentlich nur, wenn kein Nachlauf da ist. Die Radlenkachse steht seitlich schräg. Das Rad stellt sich durch das aufliegende Gewicht von allein gerade. (Rückstellmoment, macht der Nachlauf nur während der Fahrt).
Mulis Sidebike, Hermelings Umbauten und HGT Dreamline (System Hermeling) haben sowas.
Gezien jouw woonplaats kan je het Duits vast beter lezen als wanneer ik het vertaal. Nu lijkt het me ook meer iets voor een fusee zoals jij hebt op de Max.

Ach, oneens, daar is het een forum voor, lekker alles bediscussiëren en aan het eind je eigen conclusie trekken.
 
Ach, oneens, daar is het een forum voor, lekker alles bediscussiëren en aan het eind je eigen conclusie trekken.

En nog mooier is de manier van omgaan daarmee. Dat gaat hier altijd wel goed.
Zien we elkaar op 5 juni ook weer in het "kwastert weekend"?
 
En nog mooier is de manier van omgaan daarmee. Dat gaat hier altijd wel goed.
Zien we elkaar op 5 juni ook weer in het "kwastert weekend"?
Wij achten de kans erg klein. Zoals je misschien wel eens merkt ben ik politiek actief. En 9 juni zijn er 2e kamerverkiezingen. Dat laatste weekend moeten we dus nog even alles uit de kast halen om nog wat stemmen te winnen.
 
Wij achten de kans erg klein. Zoals je misschien wel eens merkt ben ik politiek actief. En 9 juni zijn er 2e kamerverkiezingen. Dat laatste weekend moeten we dus nog even alles uit de kast halen om nog wat stemmen te winnen.

Ik heb dat inderdaad ergens meegekregen. Veel succes ermee!
 
@ halflive:
Ja dat zit ook op de FJ/comete van Vortum daar zitten de fusee's niet in lijn als je er voor staat(gezien vanuit de voorkant van de motor bedoel ik). Als die stuurt dan kanteld het wiel en gaat op "scheppen"staan, dus linksaf en rechtsaf komt de bovenkant naar de binnenbocht(beter kan ik het niet uitleggen). Dit kunnen ze doen omdat ze een sturend zijspanwiel hebben en omdat de voorloop van het zijspanwiel veel groter is als bij een niet meesturende bak.
 
@ halflive:
Ja dat zit ook op de FJ/comete van Vortum daar zitten de fusee's niet in lijn als je er voor staat(gezien vanuit de voorkant van de motor bedoel ik). Als die stuurt dan kanteld het wiel en gaat op "scheppen"staan, dus linksaf en rechtsaf komt de bovenkant naar de binnenbocht(beter kan ik het niet uitleggen). Dit kunnen ze doen omdat ze een sturend zijspanwiel hebben en omdat de voorloop van het zijspanwiel veel groter is als bij een niet meesturende bak.
Ik had uit dat Duitse verhaal ook al de indruk dat het moest gaan om een sturend zijspanwiel. Ik kan me geen goed beeld vormen wat daar nu het voordeel van moet zijn. :?
 
Het is de combinatie van een naloop van 0 en een meesturend zijspanwiel, door het meesturende zijspanwiel kunnen de fusee's uit elkaar(dit vangt het meesturende zijspanwiel op, net als bij een auto alleen staan ze daar als het ware langs elkaar). Omdat het een meesturend zijspanwiel is mag dit verder naar voren staan(dan duikt de bak minder snel bij bochten naar links) bij conventionele bakken zou het span dan moeilijker de bocht om te krijgen zijn.
 
Nog wat foto's, met een laagje verf deze keer.

Hier de bevestiging aan de linkse kant. Deze koppeling zit het dichtst bij het midden van het wiel en neemt dus het grootste deel van de remkracht op.

full
 
Dit is de bevestiging aan het zijspan. Deze zit een stuk verder weg, krijgt dus minder remkracht maar is een stuk steviger en neemt dus het gros van de dwarskrachten op.
full


De remklauw hangt daar zo maar even. Die hoort eigenlijk aan het voorwiel te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Nog wat foto's van de losse delen
full


Dit is een leuke!

De fusee-kogel is een originele BMW telelever kogel. Die zat er al op en kostte dus niks.

Nou heeft een of andere malloot bij BMW bedacht dat het wel leuk zou zijn om M34 x 1,5 toe te passen want dat heeft niemand.

De pen is gewoon rond 18 en niet conisch, dat is dan weer wel gemakkelijk.

In het dikke stuk zit dus zelf gedraaide schroefdraad. Ik had dat nog nooit gedaan en dus zijn er een stuk of 5 proefstukken in de oud ijzer bak beland. Al doende leert men, zeggen ze dan!
 
Laatst bewerkt:
de onderste draagarm
full


Hier is goed te zien dat de bevestigingen niet symmetrisch t.o.v. het hart van de motor zitten.
 
Laatst bewerkt:
de bovenste met 2 stangkoppen
full


Het bovenste gat, voor de fusee kogel, heb ik 4 cm verplaatst om de naloop te verkleinen. De draagarm is er een stuk fraaier door geworden, dat vind ik tenminste wel.
 
Laatst bewerkt:
en de fusee-poot of hoe je dat ook noemen wilt, strak in de lak
full


De as is gemaakt van 42CrMo4 staal. Ik heb hem volgens voorschrift eerst voorverwarmd en daarna gelast met RVS electroden.
Er zitten ook verstevigingsplaten op dus de as zit in totaal met 3 lassen aan de staande buis (Ø50x2.5)
 
Laatst bewerkt:
Nou nog een spatbordje, km-teller en nieuwe, staal-omwonden remleidingen en dan is hij voorlopig goed.
Ik zal nog een fotootje plaatsen als alles er weer op zit.

Ik zoek eigenlijk nog een spatbordje wat mooi strak om het 15" smart-wieltje past.
Wie heeft een idee waar ik zoiets, voor redelijk geld, kan vinden?
 
Laatst bewerkt:
Heb je met de RVS electrode de 42CrMo4 as aan gewoon Fe 52-3 gelast?
Ja?, dan krijg je een probleem, de electrode (RVS)bevat een hoog percentage Chroom (meer als 13%) en Fe-52-3 bevat geen Chroom. Op de plek waar het overgangsgebied zit(tussen de las met RVS electrode en het Fe 52-3) gaat je ophanging scheuren omdat de Chroommoleculen zich mengen met het Fe-52-3. Als dit afkoeld krimpt de las en de nieuwe legering(daar waar de inbranding zit) anders dan het gedeelte wat gemaakt is van Fe, hierdoor krijg je zonder dat je ermee hebt gereden al haarscheurtjes. Verder is de nieuwe legering harder en dus niet zo buigbaar(je vloeigrens van het materiaal wordt aanzienlijk minder) en de kans op breken bij belasting is erg groot.
Als je hele constructie sterk genoeg is hoef je je over het laatste niet zo'n zorgen te maken maar de haarscheurtjes door het grote verschil in krimp zijn het begin van een grote scheur met de gevolgen vandien. Ik zou het gedeelte wat je hebt gelast laten controleren (of zelf doen) met penetratievloeistof. Dat is een vloeistof (die wij gebruiken is rood) die in de scheurtjes gaat zitten en daarna spuit je er witte vloeistof overheen die de scheurtjes laat zien.
Misschien lijkt het wat overdreven maar ik heb ervaring in het lassen van Chroom molybdeen staal.
 
Als je RVS last met een electrode springen de slakken je om de oren. Dit komt door de krimp verschijnselen tijdens het afkoelen. Door het verwarmen van de onderdelen vóór het lassen worden dit tegengegaan. De slak van de RVS electrode blijft gewoon zitten wat volgens mij duidt op een veel minder snelle krimp.

Zoals ik al aangaf is de as op 3 plaatsen verbonden met de drager die overigens niet van van staal 52 maar van echt pisbakkenstaal is gemaakt.
Ik geloof direct dat het ontwerp op een aantal plaatsen voor verbetering vatbaar is maar als ik af en toe zie hoe een wielophanging van een quad of zoiets in elkaar steekt denk ik dat het gemiddelde zijspan een factor 20 overbemeten is.
 
Laatst bewerkt:
Als je op RVS last ja, RVS krimpt veel meer als Fe dus kan de las het moedermateriaal veel meer naar zich toe trekken. Als je al geen FE-52-3 maar Fe 37 hebt gebruikt is het verschil nog groter.
Als jij denkt dat het sterk genoeg is geloof ik je, ik heb je voorkant niet in het echt gezien en bij mij kan het eigenlijk nooit sterk genoeg zijn. Ik heb mijn naafbesturing dan ook eerst in 3D gezet en toen een programma erop los gelaten wat in kleur de belastingen zijn(alles met een grotere belastingsfactor dan wat reëel is).
Nu weet ik wel zeker dat mijn combinatie heel blijft als ik door de ardennen cross en die belgen weer eens een stuk asfalt hebben laten verdwijnen(en dat geeft een klap in de vering).

Let wel: ik geef geen commentaar, ik weet hoeveel werk het is om een naafbesturing te maken.
Maar mijn ervaring met het lassen van "exotische" materialen(mooi woord, Hé) wil ik wel met je delen om ervoor te zorgen dat alles heel blijft, zodoende dat ik even een post plaatste.
 
Het is verrekte moeilijk om in te schatten wanneer iets sterk genoeg is.
Als je 10 jaar lang 100 km per dag probleemloos over de A16 rijdt wil dat niet zeggen dat de constructie een weekendje Ardennen-raggen overleeft.
Je kunt alles naar eer en geweten inschatten, en als je slim bent vermenigvuldig je dat met 2, en dan weet je hoe zwaar het moet worden.

Als je pech hebt moet je niet de ANWB bellen maar een lasapparaat lenen.
In de Ardennen is dat een "poste de sodure". :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan