XJ900 Diversion GT2000, een hele mooie, maar wel wat werk

Zo, 2 weken op vakantie geweest en nu eer hard aan het werk om de opgelopen kilos er weer af te krijgen.
De rotte remslang van het zijspan heb ik vervangen door een achter remslang van een porsche 924.
20140827_211434.jpg

Is eigenlijk wat aan de korte kant. Maar kan wel met het weglaten van een bevestiging beugeltje.
En begonnen met het repareren van het polyster. Eerst 2 avond geschuurd met een delta schuurmachientje. Daarna bijna net zoveel werk gedaan in 10 minuten met een slijptol.... De buitenste laag die op het glasvezel zit is erg hard en gaat langzaam met een schuurmachientje met korrel 60. Voor dat werk is een haakse slijper met een lamellenschijf korrel 60 of 80 ideaal.
Gisteren en vandaag epoxy en glasmatten erop gezet. Leuk werk, ik heb glasmat gekocht die ook geschikt is om om hoeken te gebruiken. Werk erg goed. Gisteren eerst de bodem gedaan vanuit de binnenkant, vandaag vanaf de buitenkant.
20140928_174858.jpg

De hoek links voor:
20140928_174912.jpg

De hoek rechts voor:
20140928_175433.jpg


Mijn eerste ervaringen met glasmatten en epxoy zijn er positief. Het in model brengen van de matten is makkelijker dan ik dacht.
 
Dat gaat zo te zien helemaal goed komen.

Denk wel om een goede adem-bescherming tegen de Epoxy dampen en schuurstof.
Veel succes.
 
Ja, een topic beginnen is een hele verantwoordelijkheid. Het is natuurlijk behoorlijk onverantwoordelijk gedrag om een project te introduceren, voortgang te laten zijn en dan 3 weken niks meer te laten zien. :+

Wat heb ik afgelopen weken gedaan:
1) schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
2) Zijspanbak omdraaien, schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
3) Zijspanbak omdraaien, schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
4) Zijspanbak omdraaien, schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
5) Zijspanbak omdraaien, schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
6)....
20141019_162020.jpg

10) Schuren, koplamp houder erin lijmen en laten drogen.
11) Zijspanbak omdraaien, schuren, glasvezel en epoxy aanbrengen en laten drogen.
20141019_162042.jpg

12) mallen maken voor de isolatie.
Het is me namelijk opgevallen dat zo'n bakje totaal niet isoleert en in de zon dus erg snel warm wordt en bij koud weer dus waarschijnlijk snel koud. Dus ik ben rond gaan kijken voor geschikte isolatie. Ik heb van alles gezien, vooral spul voor campers en bootjes was interessant. Maar vorig weekend waren we in de Decatlon in Best en zag ik mooi goedkoop spul om te isoleren. Het is 12mm dik isolatie schuim met aan 1 kant een slijtage bestendige laag. Is stuk van 50x180cm koste 5 euro en wordt 'isolatie matje' genoemd!!! ;-)
20141019_162135.jpg

Eerst in stuk met spuitlijm op de koplamphouder gelijmd om te zien of het schuim niet oplost en goed blijft plakken. Geen probleem.
Nu dus kartonnen mallen aan het maken om het schuim makkelijk op maat te snijden:
20141019_162115.jpg
Ik doe dat nu voor de neus en de zijkanten omdat de bak nu ondersteboven hangt en ik lekker comfortabel op de grond zittend alles op maat kan maken en erin kan plakken. Als ik hiermee klaar ben kan de bak weer normaal staan, moet ik nog wat laagjes op de neus plakken en ben ik klaar met lamineren. Daarna plamuren en schuren en naar de spuiter.
 
Laatst bewerkt:
Wat het isoleren voor zin heeft snap ik nog niet. Dat het condensvorming voorkomt misschien, maar verder absoluut geen extra comfort voor de passagier lijkt mij. Mooi bezig trouwens.
 
Je isoleert iets om warmte binnen of juist buiten te houden. Wij willen ook met koud weer rijden, dus isoleren is zeker nuttig om het warm te houden in de bak.
Met warm weer is het nuttig als de zijspanbak opwarmt door de zon. Maar waarschijnlijk komt dan de meeste warmte binnen door de ruit, net zoals bij een broeikas. Dus voor de zomer zal het wel niet zo veel zin hebben.
 
Met een dakzeil als afsluiting ook in de winter niet. Dan moet je een hardtop bouwen
 
Het dempt ook geluid. Dreunen etc wordt minder luid.
Ik weet alleen niet of het op de vloer zo'n handige oplossing is. Mijn ervaring met schuim op een plek waar met voeten heen en weer geschoven wordt is niet erg fijn. Je krijgt losse rulletjes en het schuim laat los.
 
Bodem van mijn bak kreeg bij de spuiter een anti dreun laag.
 
Leuk om te zien, dat deze van oorsprong flink beschadigde bak weer mooi wordt gemaakt.
Wat betreft de isolatie; goed dat je het probeert, je kan je er sowieso voor die paar euro geen buil aan vallen.
 
Ik blijf zweren bij een goedkope slaapzak in de bak voor de koude bijzit. Goedkoop (15 euro action), lekker warm en als hij versleten is gooi je hem weg en pakt een nieuwe.

Benno
 
Je kan er geen buil aan vallen idd nee. Tot dat het niks blijkt te zijn en het een onbegonnen zaak blijkt om die zooi weer uit je bak te krijgen.
 
Je maakt je veel te druk. Laat hem nu lekker met schuim werken. Misschien is het werelds. Laat het los, neem je Zen momentje.
Misschien gaan we straks allemaal langs de Decatlon. Maar misschien wordt het helemaal niets.
 
Bodem van mijn bak kreeg bij de spuiter een anti dreun laag.

Da's een goeie! Ik heb nog anti dreun platen van de Conrad liggen. Die kan ik mooi op de bodem plakken. Maar daar moet ik nog een nachtje over slapen, want als daar dan weer vocht tussen komt dat er weer niet tussen uit komt wordt het een muffe stinkende bende.
De originele voeten mat van EML heeft al een isolerende laag, dat lijkt mij voldoende. En ik ben het eens met Hell racer dat je niet zomaar schuim op de bodem kan plakken, dat wordt snel kapot getrapt, en met ene beetje pech zuigt het zich vol met water en rot weg. Liever een losse mat die je eruit kan halen om te laten drogen.

Je kan er geen buil aan vallen idd nee. Tot dat het niks blijkt te zijn en het een onbegonnen zaak blijkt om die zooi weer uit je bak te krijgen.
Daar heb ik ook bij stil gestaan. Half vergane veel te goed vast geplakte bekleding / schuim is niet handig. Daarom heb ik ook een stevig schuim uitgezocht met een extra stevig toplaag. En als dat over een jaar of 10-20 versleten is dan kan ik het er weer grotendeels afsteken en er misschien weer gewone bekleding tegen aan plakken dat dan ook weer 10 tot 20 jaar mee gaat. In ieder geval moet er iets tegen aan want kaal polyester ziet er ook niet uit.

En hoe je het ook wend of keert, mijn vrouw vind het erg fijn dat ik extra tijd in het project steek om haar en onze zoon zo comfortabel mogelijk te laten zitten. En daar kan geen enkele logica of eenvoudige oplossing tegen op. })
 
Een ware zaak ;)

Ik maak me niet druk hoor halflive, het is de intonatie die jij leest, en ik er niet in leg ;)
 
De weersvoorspellingen waren goed voor vandaag, dus ik heb gisteravond hard door gewerkt om vandaag weer te kunnen rijden. De bak is nu helemaal dicht, maar moet nog geplamuurd en gespoten worden. De motor accu heb ik laten vervallen en een marine accu in het zijspan gezet (makkelijker te bereiken, meer capaciteit en beter gewichtsverdeling).
Toen ik vanochtend mijn zoon vertelde dat ik hem vandaag met het zijspan naar het kinderdagverblijf zou brengen was hij niet meer te houden!

IMG-20141028-WA0000.jpg


Vanmiddag rijdt ik ook gelijk naar de autolak winkel om de juiste kleur lak te bepalen.
 
gevoelsmatig heb ik het idee dat het wellicht iets kan schelen met een geisoleerde bak, maar dat dat maar zeer minimaal is. Meeste warmte zal verdwijnen door de soft-top en winkelruit.

Ik leg des winters altijd een fleece-deken over de benen van de dametjes. In combinatie met de winterkleding die ze toch al aan hebben, komen we zo een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan