Mooiste bergpassen

Superfly

Die hard MF'er
10 mrt 2003
535
8
Dit voorjaar zou ik graag nog eens een trip richting Zwitserland/Frankrijk/Italië maken. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de trip zal verlopen, het een en ander zal afhangen van de antwoorden hier.

Wat zijn volgens jullie de mooiste bergpassen van, laten we zeggen Europa? En met mooie passen bedoel ik ook het wegdek. Ik hou totaal niet van versleten, slecht onderhouden wegen, kasseien of ander soort slecht wegdek. Eens een putje kan natuurlijk geen kwaad, maar ik denk ik dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Enkele jaren terug heb ik me gestationeerd in Andermatt (Zwitserland) en van daaruit verschillende bergpassen gedaan. Ik kan me nog wel herinneren dat daar een paar hele mooie tussen zaten, maar ik weet eigenlijk niet meer de welke.

Als aanrij-route denk ik aan de wijnroute van de Elzas. We hebben ongeveer 7 dagen, dus de aanrij-route en de terugweg mag nu ook weer niet te lang zijn.

Bedankt alvast voor de tips!
 
in de buurt van Andermatt heb je de Gotthard/Tremola, Furka, Susten, Grimsel, Nufenen en de Oberalp liggen, prima uitvalsbasis.

de Petit St. Bernard is een mooie pas in Frankrijk. In Italië de Gavia (nieuw asfalt) de achterkant van de stelvio, de Umbrail.
en in de dolomieten de falzarego, giau, pordoi en zo verder. alles is mooi rijden daar!
 
Goed wegdek, mooie hairpins, lekkere slingers, stukjes die je tussendoor effe vollen bak kan accelereren: Col de Rousset (Fr). Weliswaar niet echt in de alpen maar wel super. Daar in de buurt de Mont Ventoux en dan de kant vanuit Malaucène omhoog. Wat kun je daar heerlijk knallen...
En noordelijker de Ballon d'Alsace. Gadverdamme wat een grijns krijg je daarvan op je gezicht!
 
Vorig jaar hebben wij in 7 dagen de volgende route gereden, even kort samengevat uiteraard:

Dag 1 naar Gérardmėr, grotendeels snelweg laatste stuk binnendoor
Dag 2 naar Annecy, via Elzas en Jura
Dag 3 naar Briançon, via de RDGA. Dit zijn mijn favo wegen. Overwegend goed asfalt, niet te druk en een geweldige omgeving
Dag 4 naar Castellane via de Col de la Bonette
Dag 5 naar Alpe d'Huez via Gorges du Verdon
Dag 6 naar Dijon
Dag 7 naar huis
 
Vorig jaar hebben wij in 7 dagen de volgende route gereden, even kort samengevat uiteraard:

Dag 1 naar Gérardmėr, grotendeels snelweg laatste stuk binnendoor
Dag 2 naar Annecy, via Elzas en Jura
Dag 3 naar Briançon, via de RDGA. Dit zijn mijn favo wegen. Overwegend goed asfalt, niet te druk en een geweldige omgeving
Dag 4 naar Castellane via de Col de la Bonette
Dag 5 naar Alpe d'Huez via Gorges du Verdon
Dag 6 naar Dijon
Dag 7 naar huis
Mocht je hier een GPS bestand van hebben en je wilt dit delen :) Graag! :)
 
Da’s een goeie inderdaad. De pas bij Val d’Isère was begin juni nog gesloten toen ik daar jaren geleden was. Galibier ook.
 
Vorig jaar hebben wij in 7 dagen de volgende route gereden, even kort samengevat uiteraard:

Dag 1 naar Gérardmėr, grotendeels snelweg laatste stuk binnendoor
Dag 2 naar Annecy, via Elzas en Jura
Dag 3 naar Briançon, via de RDGA. Dit zijn mijn favo wegen. Overwegend goed asfalt, niet te druk en een geweldige omgeving
Dag 4 naar Castellane via de Col de la Bonette
Dag 5 naar Alpe d'Huez via Gorges du Verdon
Dag 6 naar Dijon
Dag 7 naar huis
Deze route (iets korter) hebben wij in 2022 gereden. Ongeveer 30 bergpassen. Keuze genoeg
 
Mocht je nog niet compleet zijn, ik heb nog een linkje voor je, waarbij denk wel alle passen in aangegeven staan.
Neem HIER eens een kijkje, wellicht dat je hiermee een leuke route kan samenstellen.

Ik ben ook nog in het proces van het in elkaar prutsen van een leuke rit van een dag of 6.

Succes met de puzzel.
 
En om te kijken welke passen open zijn.

ALPENPASSEN » ALPENTOURER.NL

Als je vroeg in het seizoen gaat, kijk dan ook even naar de ronde van Italië of die dag net niet over de col gaat die jij net die dag wil rijden.

Volgens mij moet het zo wel lukken.
 
Bedankt voor alle reacties. We zullen ongeveer midden/eind mei gaan, dus dan zijn de meeste wel open.

Verder zoek ik wel enkele de passen met echt mooi asfalt.
 
Als strak, breed asfalt het criterium is, zou ik vooral in Zwitserland kijken.
 
Bedankt voor alle reacties. We zullen ongeveer midden/eind mei gaan, dus dan zijn de meeste wel open.

Verder zoek ik wel enkele de passen met echt mooi asfalt.

Dat is zeker niet zeker.
Ik was er in 2022 tussen hemelvaart en pinksteren en op weg van Annecy naar Italië was enkel de Petit Saint Bernard open, maar daar lag nog stevig sneeuw langs de kant.
 
Bedankt voor alle reacties. We zullen ongeveer midden/eind mei gaan, dus dan zijn de meeste wel open.

Verder zoek ik wel enkele de passen met echt mooi asfalt.
Oeps , boven de 1500 / 2000 meter zijn veel passen nog gesloten (wintersperre) in mei. Vaak zitten deze in je route naar de lagere passen.
Je maakt meer kans in de lagere gedeeltes van de Alpen , zoals de Vecor / Jura / Cevennen etc.
 
Oeps , boven de 1500 / 2000 meter zijn veel passen nog gesloten (wintersperre) in mei. Vaak zitten deze in je route naar de lagere passen.
Je maakt meer kans in de lagere gedeeltes van de Alpen , zoals de Vecor / Jura / Cevennen etc.
In de Vercors heb je diverse passen hoger dan 1500m.
Veel ervan zijn minder gebruikte wegen. Of die in mei al open zijn?

Ik schat in dat het in de Cévennes best wel akelig koud kan zijn bovenop een Causse. Meestal kaal en altijd wind.
Daar is het in de zomer soms al fris, terwijl het in de Gorge dan prima vertoeven is.
 
Qua rijden vond ik de Mendola Pas geweldig. Superstrak asfalt dito bochtencombinaties. Een waar "circuit".
Maar daar is het wel oppassen, van boven tot onder doorgetrokken streep. Toen wij er het afgelopen jaar waren 3 controles van de carabinieri geteld van boven tot onder, het beste dus even rustig naar boven of onder en dan wat sportiever ervoor gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan