Mooiste bergpassen

Ik ga het mee maken in juni, de bedoeling is om de stelvio pas en de cavia pas te rijden.
mee maken ga je het zeker op de Stelvio houd afstand en let op de Nederlanders die komen al kruipend met de voeten op de grond buiten dan wel in de binnenbocht door naar beneden dan wel naar boven toe.

Stil staan in de bocht omdat men niet gekeken heeft en als jij er net achter zit veel plezier.
 
mee maken ga je het zeker op de Stelvio houd afstand en let op de Nederlanders die komen al kruipend met de voeten op de grond buiten dan wel in de binnenbocht door naar beneden dan wel naar boven toe.

Stil staan in de bocht omdat men niet gekeken heeft en als jij er net achter zit veel plezier.
Als het goed is is het juni nog niet zo druk. En ik zorg dat ik vroeg ben :+
 
Bergpassen? Welke is de mooiste?
Ik heb er al zo veel gedaan, maar ik zou 't niet weten.

Veel passen zijn koud en winderig.
Meestal niet een fijne plek om te vertoeven.
Daarom snel naar binnen in de refuge. (of gewoon doorgassen)
 
Bedankt voor alle reacties. We zullen ongeveer midden/eind mei gaan, dus dan zijn de meeste wel open.

Verder zoek ik wel enkele de passen met echt mooi asfalt.


Da's vrij vroeg op het jaar, zeker geen garantie dat alle passen open gaan zijn..

Col d'Izoard werd hier al genoemd, en dat is ook één van mijn favorieten. Geweldige uitzichten daar... veel mooier dan veel bekendere namen trouwens.
Maar da's meestal zo... meestal vind je de leukste passen net daar waar de anderen niet zoveel over praten.
 

Als er één pas overrated is ... dan is het de Stelvio.. ok, je moet er als motorrijder wel eens over geweest zijn, maar zo'n fantastische pas is het nu ook weer niet hoor..
De laatste keren dat ik er passeerde reed ik zelfs de Umbrail ipv de Stelvio om van ItalIë terug richting Oostenrijk te rijden, gewoon om de drukte te mijden... de Gavia die er vooraf gaat is al een pak mooier...
 
In de huidige promotor staan er ook een asntal genoemd die mooi zijn met een beschrijving erbij
 
Gavia in plaats van de Stevio
Transalpina in plaats van de Transfagarasan
Col de l'Izoard blijft mooi en de Hahntennjoch naar Imst is nog steeds een favoriet...
Dit was de Cormet de Roselend in de ochtend. Hier doe je het toch voor?
20190906_085218-PANO.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit voorjaar zou ik graag nog eens een trip richting Zwitserland/Frankrijk/Italië maken. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe de trip zal verlopen, het een en ander zal afhangen van de antwoorden hier.

Wat zijn volgens jullie de mooiste bergpassen van, laten we zeggen Europa? En met mooie passen bedoel ik ook het wegdek. Ik hou totaal niet van versleten, slecht onderhouden wegen, kasseien of ander soort slecht wegdek. Eens een putje kan natuurlijk geen kwaad, maar ik denk ik dat jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel. Enkele jaren terug heb ik me gestationeerd in Andermatt (Zwitserland) en van daaruit verschillende bergpassen gedaan. Ik kan me nog wel herinneren dat daar een paar hele mooie tussen zaten, maar ik weet eigenlijk niet meer de welke.

Als aanrij-route denk ik aan de wijnroute van de Elzas. We hebben ongeveer 7 dagen, dus de aanrij-route en de terugweg mag nu ook weer niet te lang zijn.

Bedankt alvast voor de tips!
Motoplus 15 2019 kaart Drielandenpunt.png

Erg fijne routes! Wij hebben toen een plekje in Nauders gevonden van waaruit we elke keer een andere route reden. Veel plezier!!
 
Gavia in plaats van de Stevio
Transalpina in plaats van de Transfagarasan
Col de l'Izoard blijft mooi en de Hahntennjoch naar Imst is nog steeds een favoriet...
Dit was de Cormet de Roselend in de ochtend. Hier doe je het toch voor?
Bekijk bijlage 1974929
Helemaal mee eens.
De Roseland en Izoard horen idd bij de mooiere passen.
Gavia vooral mooier dan Stelvio omdat je de weg voor jezelf VRIJ hebt. (en niet tig treuzelaars :X voor je)

Dat Transalpina mooier is dan Transfagarasan ga ik in de zomer uitvinden.
En dan kijk ik op de Transfagarasan vooral uit om enkele beren te zien. (op afstand, dat dan wel)
 
Dat dus. Stelvio 1 keer gedaan en dat was genoeg. Zoveel mooiere en betere passen in de buurt.
Precies DAT!!
Deze pas 1x gereden.
Dan kan ie afgevinkt worden. Daarna op zoek naar rustige passen.

Ik heb in de loop der jaren de Stelvio 1x gedaan, dat was vooral omdat de Gavia en de Mortirolo daarna volgen.
 
Jullie ook met al die namen, ik kan dat niet onthouden, net even gekeken, maar ook die Mortirolo pas ga ik dus rijden in juni.
Net als de Furka en Grimsel pas. Ik ga dit jaar speciaal pas weg in de 2de helft van juni, zodat alles open is.
Furka en Grimsel heb ik in een ver verleden wel eens gereden, Maar de Stelvio nog nooit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan