Mooiste bergpassen

Col de la Bonnette is GEEN col.

Dat is een bergtop en heet daarom ook Cime de la Bonnette.
Op ca 1km voor de top heb je een doorsteek en die heet Col de Restefond.
Helaas is die niet op 2802m maar op 2680m.

Deze top heb ik meermaals gefietst, dan heb je alle tijd om alles goed in je op te nemen.
Ik heb 'm 1x met de motor gedaan. (dat is voor mij wel genoeg)
Toen kon ik op de Cime bijna niet verder omdat de hele weg stond vol geparkeerd met motorfietsen.

De Cime is met de motor wel te doen, ik ben er meerdere keren geweest en nooit echt drukte meegemaakt en eigenlijk nooit de shortcut over de col gepakt

1709297791363.png


Vanuit hier (2802 m) loopt er nog een voetpad waardoor je echt naar de top kan

1709297855972.png


Net voor de top (komend vanuit het noorden) heb je nog een andere afslag waardoor je onder de top door kunt rijden. Dit is gedeeltelijk onverhard maar schitterend

1709297986871.png


Foto net na de afslag

unWJsdh.jpg


IipvT8v.jpg


HYp5Cxd.jpg
 
vraag aan alle alpengangers....
wegens eigen bedrijf kan ik alleen eerste 2 weken oktober met de motor op vakantie.
Zijn de passen dan meestal al dicht?
 
vraag aan alle alpengangers....
wegens eigen bedrijf kan ik alleen eerste 2 weken oktober met de motor op vakantie.
Zijn de passen dan meestal al dicht?
Waarschijnlijk kan je de meeste nog wel rijden, al loop je wel de kans dat er op hoogte al een sneeuwbuitje valt. Vaak blijft het nog niet echt liggen maar dooit het overdag wel weer weg. Alles afhankelijk van het weer op dat moment natuurlijk, je kan altijd pech hebben. Nadeel van oktober is dat het al vroeg donker is en zeker op hoogte al een stuk kouder, maar als je geen andere keus hebt zou ik het wel aandurven hoor. Mocht je gaan kamperen, veel campings zijn in oktober wel al dicht.
 
Zelf vond ik deze handige Zwitserse site nog, om te bekijken of de passen open zijn of niet;

 
Middels de site die ik hierboven aangeef, ben ik er ondertussen ook wel achter dat begin/midden mei misschien toch niet de beste periode is voor Zwitserland. Er is een redelijk kans dat de mooiste passen nog gesloten zijn.

We zouden eventueel ook naar de Pyreneeën kunnen gaan. Dit is rond die periode volgens wel goed te rijden. Of vergis ik me daarin? Het is meer naar het Zuiden en minder hoog zou ik denken..... maar daardoor misschien ook wat minder mooi?
 
Voor de Franse Alpen ook niet... ik wil van de Cote d'Azur naar Camp Moto rijden op 4 en 5 mei (dan gaan ze open) en dan wat pasjes pakken die twee dagen. Een aantal passen gaan in mei open... maar de hoeveelste... echt even afwachten dus en de boel goed in de gaten houden.
 
Ik was ooit eens in mei in Zwitserland. In die jaren reed ik nog met de racefiets.
Verschillende passen zaten dan nog dicht of waren net open.

Ook wel gehad dat een sneeuwmuur (soms wel 4m hoog) was ingestort over de weg,
Iedereen moest dan wachten tot de sneeuwploeg zou komen om de weg vrij te maken.
Terwijl wij met de fiets over de bult konden klimmen, moest de volgwagen terug naar het dal of afwachten tot de sneeuwploeg klaar was.
 
Bij mijn deelname aan groepsreizen die over de Alpenpasen waren de data meestal eind augustus begin september. Volgens mij de beste tijd. Geen vakantie tijd meer en allen open.
 
Ik pak zelf altijd het liefst de periode net voor de schoolvakanties. Tegen die tijd is alles ook open en het is nog redelijk rustig. Voordeel ten opzichte van september is dat het een stuk langer licht is, en de avonden dus ook minder fris. Ik vind de natuur aan het begin van het seizoen ook mooier. Alles groeit en bloeit, waar het in september allemaal alweer uitgebloeid en dor is.
 
Ik pak zelf altijd het liefst de periode net voor de schoolvakanties. Tegen die tijd is alles ook open en het is nog redelijk rustig. Voordeel ten opzichte van september is dat het een stuk langer licht is, en de avonden dus ook minder fris. Ik vind de natuur aan het begin van het seizoen ook mooier. Alles groeit en bloeit, waar het in september allemaal alweer uitgebloeid en dor is.
Welke periode/we(e)k(en) bedoel je hier precies mee? Want net voor de schoolvakanties is nogal ruim begrip.
 
Al best veel passen gehad na tig jaren maar ik haal ze een beetje door elkaar in mijn hoofd inmiddels…
De Silvretta is me wel bij gebleven vwb strak asfalt en ruime haarspelden.
Timmelsjoch is ook OK.
Ideale uitvalsbasis voor meerdere passen te rijden is bijvoorbeeld Landeck.
Aanvliegroute kan dan bijvoorbeeld via Fernpas.
En zoals al vaker benoemd: Stelvio is overrated…
Eenmaal boven ok maar het rijden van de pas zelf…😩
( met een racefiets van een kilo of 8 gaat het wel…)

Mooi initiatief trouwens en veel plezier !👍
 
Maar als je net als de meeste andere motorrijders niet langer door wilt rijden dan tot aan het avondeten heb je nog licht zat.
Absoluut waar voor wat betreft het rijden. Echter ik wil in de avond nog wel eens een stukje wandelen om het gebrek aan beweging (stappen) te compenseren en om wat meer van mijn omgeving te zien. Dan is het in de avond in the middle of nowhere zonder verlichting etc. wat minder geschikt om te lopen.
 
Toevoeging ;
Het meest ultieme is wellicht de Grossglockner…
De weg er naar toe en dan eens lekker een uurtje of 2 rondom de “ Edelweisshutte “ verblijven !
IMG_0059.png
 
Ha, dat laatste stukje Edelweisspitze is heel leuk.
Ik heb mijn man daar een keer met zijn maat laten overnachten.
Dan moet je redelijk ver van tevoren boeken.
Zelf heb ik destijds in het Wallackhaus overnacht.
Het is een mooie omgeving, maar qua pas zijn er pittoreskere stukken te vinden.
 
Ha, dat laatste stukje Edelweisspitze is heel leuk.
Ik heb mijn man daar een keer met zijn maat laten overnachten.
Dan moet je redelijk ver van tevoren boeken.
Zelf heb ik destijds in het Wallackhaus overnacht.
Het is een mooie omgeving, maar qua pas zijn er pittoreskere stukken te vinden.
Oww….
Je legt je man samen met zijn maat ergens neer….
Jij overnacht zelf ergens anders.
Een ècht Adventure meisje jij…😉
 
Oww….
Je legt je man samen met zijn maat ergens neer….
Jij overnacht zelf ergens anders.
Een ècht Adventure meisje jij…😉
Ik had er graag overnacht moet ik zeggen. Echter ik was te laat.
Omdat mijn vriendin Caroline en ik de tour in september rijden en het jaar daarop mijn man hem met zijn maat in juni kon ik voor hun heel tijdig die boeking wel maken. De route die ik maak, verbeter ik altijd nog net een tandje door de ervaringen waar Caroline en ik tegenaan lopen.
Het gaat zoals het gaat nietwaar? Iemand moet thuis zijn voor onze zoon.
 
Ik had er graag overnacht moet ik zeggen. Echter ik was te laat.
Omdat mijn vriendin Caroline en ik de tour in september rijden en het jaar daarop mijn man hem met zijn maat in juni kon ik voor hun heel tijdig die boeking wel maken. De route die ik maak, verbeter ik altijd nog net een tandje door de ervaringen waar Caroline en ik tegenaan lopen.
Het gaat zoals het gaat nietwaar? Iemand moet thuis zijn voor onze zoon.
Ach…het was maar een geintje hoor…
👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan