Moto Martin Suzuki deel II

Migolo zal dan ook de regels bij Classics Races bedoelen.
Bij die jaren 70/80 dingen willen ze dan bijvoorbeeld geen USD voorvorken en remklauwen met meer als twee zuigers hebben, en verplicht 18 inch wielen met een maximale breedte van maximaal 150 breed achter , dat soort dingen.
Dit bedoelde ik inderdaad.
Kan het allebei wel waarderen, oud, of “restomod” was gewoon even benieuwd.
 
Deze beugels die de cilinderkop met het frame verbinden hadden en merkbaar positief effect op de wegligging dus ik wil ze niet deleten, maar iets subtieler kon wel...

IMG_1271.jpeg


Dus dit is versie twee die via de achterkant vast zit.
Aan de voorkant van die bevestiging ga ik misschien glijdoppen maken.

IMG_1276.jpeg
 
Setje kelken uit een origineel GSX1100F luchtfilterhuis gepeuterd, was niet zo heel moeite want echt goed zaten ze er niet in. _O-
Dus de groeven waar ze in het huis vallen zijn helemaal vervormd en lelijk, die heb ik maar weggehaald bij de twee buitenste.
IMG_1297.jpeg

IMG_1299.jpeg
IMG_1300.jpeg


Iets beter maar het blijft oud origineel spul, later staan er onder andere andere carburateurs op de planning, daar horen dan ook weer andere kelken en/of filters bij. Twee van vier filters hebben ook een klein bochtje er in zitten dus strak in lijn staan ze ook niet.

IMG_1305.jpeg
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor er weer een turbo op zit.

Zonde van het werk en het geld, en nu is ie traag...

Zal nog wat meer bedenken voor een guild trip ;)
Het is guilt trip. :P

Ik heb mijn lol ruimschoots gehad hoor, tijd voor de volgende fase, en een 1216 oliekoeler in een motor van circa 185 kg is nu niet echt heel traag.
Nu heb jij lekker de snelste turbo-projectmotor (tot die gozer met zijn 600 PK RF900 klaar is natuurlijk.)
 
Setrab oliekoeler en de correcte AN aansluitingen zijn binnen. Montage op de motor moet even wachten tot een teammaatje het Laser uitlaatspruitstuk heeft opgegraven in zijn voorraad want de spacing van de aansluitingen op de koeler zijn weer anders als bij de originele.

IMG_1310.jpeg
IMG_1309.jpeg
 
Olietemperatuur binnen de perken houden is altijd best belangrijk maar helemaal bij een luchtgekoelde circuitmotor.
 
De voorganger van de soon-to-be Martin Classics Trackbike. :) Was een GSX-R 750 uit 1986.
Die zag er zo uit toen ik hem kocht, een veteraan van SAM Endurance races.
IMG_2281.JPG


En zo toen die wat naar mijn smaak was aangepast na een paar jaar rijden en aanpassen.
(sorry voor de rommel op de motor)

IMG_0029.jpeg

IMG_0027.jpeg


Eén van de doelen van het verbouwen was om de motor zo licht mogelijk te krijgen, uiteindelijk woog de motor slechts 163 kg droog met de open demper, 2 kilo meer met de stille uitlaat.

Slingshot topkuip van glasvezel
RGV 250 racekont.
Origineel subframe verwijderd en een kort RVS subframe-pje er voor in de plaats, vooral voor wat meer beenruimte en een modernere zitpositie.
Race kabelboompje met alleen het hoognodige.
Dikkere volledig verstelbare voorvork, aangepast door HK Suspension voor circuitgebruik
Achteraan een sjieke nieuwe Maxton schokbreker met hi- en lo speed instellingen en zo.
17" PVM velgen uit een 2012 GSX-R zodat je goede 120/180 Pirelli banden kan gebruiken, ook gelijk 310 mm schijven.
Carbon voorspatbord met zelfgemaakte dikkere voorvorkbeugel
Nissin 4-zuiger remklauwen waar je goede blokken voor kan krijgen
Radiale rempomp
Snelgas
Zelgmaakte voetsteunen die niet opklappen
Lithium accutje in een minimaal accubakje
520 ketting conversie met alu achtertandwielen
Titanium bochtenset, origineel van een K1 GSX-R maar door een maatje aangepast voor deze motor, custom linkpijp en oude Yoshimura demper.
Motorblok is nog steeds een 750 en origineel van binnen om het betrouwbaar te houden maar van een 1991 GSX-R met shims kop en 38 mm carbs, alu airbox op maat gemaakt om geen gezeik te krijgen met geluid waar dat nodig is.
En best belangrijk...een stuurdemper tegen de tankslappers :P 916 stijl vooraan de tank.

Hier in actie op Spa.

701_0194_0.jpg



En hier denk ik op Assen .

1689796945446.jpeg
 
Ik heb trouwens het Slabby 750 blok nog over, is wel wat vermoeit denk ik, en ik heb nog een 1991 750 blok, staat onbekend maar schijnt helemaal goed te zijn, was mijn reserveblok maar nooit nodig gehad.
 
Bezig het blok weer af te stellen voor gebruik zonder turbo.
De nokkenastandwielen had ik verstelbaar gemaakt door van de boutgaten sleuven te maken, daarna heb ik de lobecenters (uit mijn hoofd) op 106° en 106° gezet, hiermee verwijder je de klep overlap die er bij een turbo blok voor zorgt dat een deel van je boost direct de uitlaat in gaat.

IMG_1330.jpeg


Omdat er een Suzuki oliekoeler blok op de plaats zit waar origineel een Z 900 blok zat is de boel zo krap dat het hele blok een stukje moet zakken om het kleppendeksel te kunnen verwijderen. Maar nu staan de nokkenassen weer zoals het hoort. Ik heb ook nog een set originele nokkenastandwielen die ik had kunnen monteren maar ik bedacht me dat vanwege het lager maken van zowel het cilinderblok als de cilinderkop om aan de gewenste compressieverhouding en squish te komen met de Hayabusa zuigers dat ook niet meer af fabriek had uitgekomen.
IMG_1337.jpeg

IMG_1335.jpeg


Bij de Dynatec 2000 ontsteking heb ik de basistiming nu gelijk gezet met origineel, ik zou de basistiming ook vroeger kunnen zetten én er zitten meer of minder agressieve mappings in het kastje, plus verstelbare toerenbegrenzer instellingen en nog meer om mee te spelen, hij kan zelfs aan de laptop om zelf mappen te schrijven, leuk speelgoed.

De carburateurs liggen er nu ook af, die krijgen grotere hoofdsproeiers en de gasnaalden zet ik omhoog, daarna ga ik met de Innovate A/F meter kijken hoe de afstelling is en kan ik vanaf dat punt af gaan stellen.

Heb ik wel eerst een uitlaat nodig...het spruitstuk heb ik uiterlijk begin volgende week maar hopelijk eerder, dan kan ik een linkpijp in elkaar bakken en kijken waar de demper gaat komen, ik heb een mooi plekje in gedachten maar moet eerst kijken of dat lukt in de praktijk. Ook kan ik dan pas kijken hoe de leidingen van en naar de Setrab oliekoeler moet lopen om niet de uitlaatbochten te raken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan