Moto guzzi project "last dime"

Rangie

Die hard MF'er
31 dec 2022
505
500
1 Van mijn Honda CXen is verkocht, en voor dat geld + een beetje heb ik een nieuw project aangeschaft.
Een Moto Guzzi California 3 (VW) 1991.

Gisteren is deze opgehaald, ruim 250 km van huis, op de aanhanger.
De Guzzi loopt niet en ziet er niet uit.
De banden zijn van het bj 2000, dus heeft geruime tijd op me staan wachten.

Tot dusver de motoplat
Screenshot_20230823_165636_Messenger.jpg
ontsteking gecontroleerd, deze vonkt op 1 cilinder.
Compressie gemeten, deze is ruim 11 bar op beide cilinders! Dus dat is wel ok. Dit is koud gemeten, zonder olie op de zuigers, want tja, hij loopt niet.
Diverse andere zaken nagelopen, en de motor een beetje leren kennen.

Er is maar weinig documentatie te vinden, maar via 'de club' al een stuk wijzer geworden. En een boek besteld met de basis kennis voor de Guzzi.
Er komt een andere (digitale) ontsteking in, een SWF.

Er zit nog een set van 3 koffers en valbeugels voor de koffers bij.
Screenshot_20230823_165636_Messenger.jpg
 
Het was toendertijd volgens mij ook bedoeld om een tegenhanger van de Harley te worden. Maar het is een Italiaanse BMW geworden _O-
 
Lijkt wel of hij een Amerikaans model had moeten worden. Chromen sierstrips en een hoog stuur + wat franje.
De eerste Cali was bedoeld voor de Californische politie, is hem niet geworden dus zijn ze die maar aan burgers gaan verkopen, daarom de USA stijl.
 
1 Van mijn Honda CXen is verkocht, en voor dat geld + een beetje heb ik een nieuw project aangeschaft.
Een Moto Guzzi California 3 (VW) 1991.

...

Er is maar weinig documentatie te vinden, maar via 'de club' al een stuk wijzer geworden. En een boek besteld met de basis kennis voor de Guzzi.
...
Dan moet je toch wat beter zoeken denk ik...er is echt zat te vinden over Guzzi's op het net...
 
Er is idd heel veel te vinden op het www, maar wanneer ik gegevens zoek over motoplat ontsteking, krijg je alleen maar vervangers hiervoor.
Duidelijke bedradingschemas van een 91er zijn er ook niet echt.
Maakt het alleen maar spannender, en wat meer werk 🤣
 
Niet zo gek dat je niets over Motoplatt kan vinden .
De tijde dat de Spaanse fabriek die maakte waren er regelmatig stakingen waardoor het nogal eens voorkwam dat de schappen op de fabriek leeg waren .
Guzzi is toen overgegaan oom aangepaste injectie moduul te gaan gebruiken die al voor de injectie verse al gebruikt werd .
Motoplaat kan je niets aan repareren is onbetrouwbaar en gevoelig wat massa aangaat ( slechte massa is moduul die overlijd)
Er zijn vervangers tekoop maar die zijn duur .
Persoonlijk vind ik de kliko nog te goed voor die dingen .
 
Ik heb in 1988 test gereden met de Cali III en op de zelfde dag ook met de Mille GT , de zithouding beviel me op de Mille beter en daarom die gekocht godzijdank met contactpunten gezien de vele kennissen die problemen met de Motorplatt kregen .
 
Ik heb in 1988 test gereden met de Cali III en op de zelfde dag ook met de Mille GT , de zithouding beviel me op de Mille beter en daarom die gekocht godzijdank met contactpunten gezien de vele kennissen die problemen met de Motorplatt kregen .
Deze ontsteking word ook vervangen. Er komt een SWF op
Dat stuur is niet hoger dan normaal voor dit model.
Ook het originele stuur gaat vervangen worden door een ander exemplaar. Ik kan niet lekker rijden met zoveel pullback.
Het originele cx 500c stuur had dit ook, erg on-natuurlijke houding
 
Vandaag lekker aan het prutsen geweest. Beide Dellorto carbs schoon gemaakt en voorzien van de nodige nieuwe o-ringen.

Ze zagen er niet eens heel slecht uit, relatief schoon.

Nu komt er vanaf de versnellingsbak een ontluchting/beluchting slangetje, maar deze ligt gewoon los op het luchtfilterhuis? Ik kan hiervoor geen aansluiting vinden op het frame of luchtfilter 🙄

Verder de accu afgevuld met demi water, deze stond wat aan de lage kant.

En een hoop plastic delen moeten lijmen. Die bij de voetsteunen en de 'driehoeken' bij de schokdempers achter.

De tank is wonderwel schoon, en niet roestig van binnen 👍
 
Ik heb bij mijn Cali 3 uit ‘91 een werkplaatshandboek gekregen in een TLM map en daarin staan ook bedradingsschema’s. Dat boek zou je toch via de Guzzi club (mgcn.nl) wel kunnen kopen/ kopiëren, misschien zelfs digitaal?
 
@d'n kluivert: Bij mgcn had ik al even gevraagd, maar voor dit model (1991) met motoplat ontsteking was het boek er niet? Ik heb nu wel het 'basis boek' en een gecopieerde versie van iets dat er op lijkt.

@Màvketol: Dit lijkt inderdaad het juiste boekwerk! Zal deze eens uitprinten 🤟
 
Wat is de kilometerstand ?
Want dit lijkt wel nieuw binnen. De vorige eigenaren hebben alvast tijdig de olie ververst.
 
Vandaag dus alles wat met de motoplat te maken heeft er alvast uit gehaald _O-
Verder de Kleppen gesteld en carterpan eronder vandaan gehaald.
Blok is brandschoon van binnen!
Ook nieuwe olie, oliefilter, lichtfilter en irridium bougies besteld.
Bekijk bijlage 1926845Bekijk bijlage 1926846
Ik moet die van mij ook weer doen voor zijn 💯 duizend kilometer beurt. Die van 2006 ziet er precies zo uit.
 
Vandaag de versnellingsbak olie en eindaandrijving olie vervangen en nieuwe iridium bougies gemonteerd
De kleppendeksels zijn gespoten, en de zadels in het vet gezet.
20230920_190732.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan