Motoman inrijden Ja/Nee?

280 km/h R-6

Die hard MF'er
19 jan 2004
761
2
LIEREN
Kan iemand mij verheldering geven of het verstandig is de motor op de motoman manier in te rijden.

Volgens mij is dit warm rijden vanaf de 3e volgas tot max. koppel tot en met de 6e. en dit een paar X herhalen.
wat moet ik doen ja/ nee?

Morgen haal ik m'n nieuwe R6 op. :Z
 
Is dit niet meer de vraag te kiezen tussen een "ouwe getrouwe" en bekende methode en een nieuwe nog wat onbekende methode die wat extra PK's beloofd :?

Het aantal mensen dat de nieuwe methode hebben uitgeprobeert en daar positieve resultaten mee hebben behaald is denk ik nog niet groot genoeg om zeker te kunnen zijn van het resultaat. Denk dat de meeste mensen met een nieuwe motor het risico niet durven nemen en daarom voor de rustige methode kiezen.
 
Ik heb laatst een filmpje gezien van Lamborghini. En daar ging een gloed nieuw blok (Je zag eerst hoe hij in elkaar gezet werd) op de testbank, en zodra hij warm was ging het gas open en direkt naar max power.

Het belangrijkste is inderdaad om direkt na de inloop periode je olie en je filter te verwisselen.
 
In de loop van de tijd heb ik 4 nieuwe motoren ingereden. Gewoon rustig rijden de eerste 4000-5000 km. zo'n 4000 omw/min maximaal. Het is steeds goed gegaan.
Als de olie (motor)koud is rustig optrekken en rijden, totdat de olie wat warmer is want dan heeft de olie zijn maximale smerende werking.

De draaiende delen moeten geleidelijk (inslijten). de hoge toppen op de oppervlakken moeten afgetopt worden. Als dat te ruw gaat krijg je een (koude-las)van de metalen. Dat is microscopisch klein en je merkt het niet, maar daar wordt het materiaal losgerukt en onstaat op het ene deel een uitstekend topje en op het andere deel een kleine groef. En als dat vaker voorkomt dan slijt alles sneller.

Gr,
Henk
 
Als je steeds rustig blijft rijden, dan loopt de boel dus gewoon niet in. Dan heb je ook meer km's nodig voor een goede afdichting van de zuigerveren met de cilinderwand. Je moet die delen op elkaar drukken. Er komt pas druk achter de zuigerveren als je het blok ook gebruikt. Maar dan moet je het daarna ook de kans geven zooi en warmte af te voeren.
Ik heb altijd zo mijn motoren ingereden en ik heb altijd netjes lopende en vlotte blokken gehad.
Eerste kilometers goed opwarmen en dan wisselend belasten, het toerental steeds opvoerend. Na ca. 700 km ben ik klaar en gaat er nieuwe olie in. Het kan volgens mij best sneller, maar inderdaad, als je het allemaal zelf betaald hebt, ben je sneller genijgd een conservative route te volgen.
 
en hij is na 2 uur ingereden dus je kunt daarna gewoon volle toeren blazen!!!! Gaat erom dat de lagers ingelopen zijn en dat hoeft echt niet lang te duren, ze voeren je toeren op langzaam, verwisaselen olie weer op de bank, daarna weer olie verwisselen daarna weer op de bank en hij is ingereden das de race methode ongeveer!
 
Ja maar in de racerij hoeft je blok niet 80.000 km mee te gaan.

Jij denkt zeker dat ze in de racerij poen zat hebben...
Ook daar zouden ze een moord doen als ze een goed ingelopen blok hebben waar ze een heel seizoen mee konden doen, En nu heb ik het niet over de fabrieksteams, maar gewoon de endurance- teams die het nog voornamelijk voor de lol doen, of de Nk rijders wegrace..
Kijk maar eens hoeveel van die ex- racers nog te koop aangeboden worden, gewoon met het orginele blokje
 
Ik heb een ex circuit motor is een voorrij motor geweest uit 2002. Dat ding is altijd vet op zn staart getrapt. Ik heb de motor voor aankoop laten controleren door mijn dealer en de jongens daar vertelde mij dat ze nog nooit op zo goed ingereden fiets hebben gezeten :) . Motorisch is die dan ook perfect in orde :) dus maakt volgens mij niet echt uit hoe je je motor inrijdt alleen niet te langzaam doen anders wordt die zo traag.
 
ik heb hem op de motorman manier ingereden op de Dynobank. Scheelde een pk of 4 van begin tot eind....
Voornaamste reden voor mij is dat ik gewoon meteen kan knallen en niet eerst allerlei inrijprocedures hoef te doen....

hij is in dynocentrum Goes bij www.tovami.com geweest (Ruud Frederiks) kijk op mijn website voor foto's en filmpje.

Belangrijk is dat je dealer de motor niet start, dit om te voorkomen dat hij hem onnodig lang stationair laat draaien of juist "te rustig" met de motor rijdt.

mijn motor werd voor het eerst gestart in het Dynocentrum (gelukkig deed hij het :) )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een motor van 15 jaar oud, maar net 2e hands gekocht. Mijn vraag is nu eigenlijk (sorry misschien beetje offtopic) is het slecht om in laag toeren aantal te rijden? Ik rij pas net en merk dat ik vaak bij 5k schakel. Wel trek ik af en toe goed door (bij verkeerslichten O-) en rij ik ook snelweg.

Gr nekton

P.S. heb een honda NTV revere 650 (mocht dat belangrijk zijn)
 
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

De motoman methodes.

ik kreeg dit mailtje van hem deze week:

Hello Zoeperman!

My name is Pat McGivern from Mototune USA. (This is the website that has the
page about engine break-in.)

I noticed that you've used my technique for dyno break-in on your ZX10, and
I was wondering if I could use your dyno sheet jpeg on my website? Also, how
is your engine running now?

P.S. I have worked with Lemstra Kawasaki in Alkmaar, and I will be putting
up some info about racing in Holland in future articles. If you haven't
already seen the other articles on my site, here is the link:

http://www.mototuneusa.com/thanx.htm

Have a great day, Zoeperman!

Sincerely,
Pat McGivern
~MotoMan
 
Ik heb nu een motor van 15 jaar oud, maar net 2e hands gekocht. Mijn vraag is nu eigenlijk (sorry misschien beetje offtopic) is het slecht om in laag toeren aantal te rijden? Ik rij pas net en merk dat ik vaak bij 5k schakel. Wel trek ik af en toe goed door (bij verkeerslichten O-) en rij ik ook snelweg.

Gr nekton

P.S. heb een honda NTV revere 650 (mocht dat belangrijk zijn)
geen probleem, zolang hij maar niet gaat bokken :)
 
Jij denkt zeker dat ze in de racerij poen zat hebben...
Ook daar zouden ze een moord doen als ze een goed ingelopen blok hebben waar ze een heel seizoen mee konden doen, En nu heb ik het niet over de fabrieksteams, maar gewoon de endurance- teams die het nog voornamelijk voor de lol doen, of de Nk rijders wegrace..
Kijk maar eens hoeveel van die ex- racers nog te koop aangeboden worden, gewoon met het orginele blokje
In de racerij zouden ze een moord doen voor een concurent zonder knaken. Ind e racerij geld alleen maar meedoen niet. Heeft je buurman elke race nieuwe gouden clip-ons en wint hij daarmee races, dan heeft jouw team dat ook. Of je doet niet mee. Een blok in de racerij wordt trouwens ook een klein beetje anders opgebouwd, of we moeten het over een of andere hobbyklasse hebben. Waar trouwens niets mis mee is, maar dan gelden er andere regels en worden er andere prioriteiten gesteld.
 
laat hem eerst goed warmdraaien, dan enkelen km rijden dat versnellingsbak ook op themp is, en dan gewoon rijden dit eerste 2000 km opbouwen. zo krijg je een goede samenstelling. geen nat blok . succes met je nieuwe aan- winst.
 
Zouden fabrikanten niet het best weten hoe hun geproduceerde motorfiets ingereden dient te worden :? Lijkt me wel, dus gewoon aanhouden wat de fabrikant voorschrijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan