Motor conserveren. Tips gevraagd.

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.405
476
Frl
  • Merk: Honda
  • Type: XR600R
  • Bouwjaar: 1986
  • Kmstand: nvt
  • Probleem: onderdelen beschermen zodat ze over 25 jaar niet vervangen hoeven te worden.
  • Wanneer is het probleem onstaan: sinds het idee is ontstaan

Ik wil dus een van mn motoren wegstallen en ergens aan de muur hangen. Veel lol mee beleefd in mn jeugd en nog steeds. Is voor mij een stukje nostalgie. Ik loop tegen het eind van het herbouwen en ben klaar met afstellen e.d.

Het plan is om over 25jaar nog een keer dit ding weer lopend te maken en herinneringen op te doen zonder dat ik een probleem krijg met uitgedroogde onderdelen die nergens meer verkrijgbaar zijn. Waar ik me vooral druk om maak zijn de rubberen afdichtingen( keerringen/oringen en inlaatrubber) maar ik weet niet wat ik het beste kan doen om dit te conserveren.

Wat ik al bedacht had:
- Tank leeg, kunststof tank. Die dampen weken na verloop van tijd alleen maar stickers los.
- Motor op een bok zetten voor de vering
- De oude banden laat ik erop zitten denk ik
- Carbs leeg

Vragen waar ik nog mee zit:
1. Wat doe ik met het blok/Cilinder? Vol olie/leeg?
2. De rubberen afdichtingen, heeft het zin om deze in het vet oid te zetten. Of een nieuwe set bestellen en deze apart erbij bewaren?
3. Vergeet ik nog dingen?
 
zwembad leeg laten lopen, vol action-olie doen, XR in zwembad parkeren zonder zijstandaard, klaar :+
en jaarlijks zwembad- olie verversen ivm condens ;)

Iets serieuzer: motorolie wisselen tegen een conserveringsolie met een hoog roestwerend gehalte. Bougie er uit en op het blok leggen met de kabel er aan en vervolgens eea flink doordraaien met de startmotor. Daarna uiteraard de bougie weer terug plaatsten.
Rubberdelen blijven het langst goed indien ze droog en schoon zijn. Houd er alleen wel rekening mee dat keeringen doorgaans van VITON oid zijn en zich dus niet aan de regels voor rubber houden. een extra set e koel/droog/donker bewaren lijkt me dus niet verkeerd.
Accu demonteren en ergens anders voor gebruiken of preventief ruimen: die doet het over 25 jaar gegarandeerd niet meer.
Alle elektrische stekkers, schakelaars etc in de zuurvrije vaseline zetten tegen corrosie

En uiteindelijk is het toch een gok:
De kans dat dat ding in bruikbare staat verkeert over 25 jaar is waarschijnlijk groter als hij wekelijks tenminste een half uurtje rijdt en periodiek zijn onderhoudsbeurtje krijgt. "Stilstand is achteruitgang" is geen loze uitspraak...
 
Laatst bewerkt:
Afsmoren , ding laten draaien en dan de kunst om die olie in een verticale carb krijgen, ( mss met een spuit er wat in spuiten), totdat ie flink begint te roken en dan uitzetten.
In jouw geval motorolie eraf laten, blijft toch jaren ongebruikt hangen.
Wij deden dit elk jaar op de mob.complexen, zo hielden we de toenmalige oorlogsvoorraad stand by.😋

Idd goed idee om voor nu al een voorraad keerringen ed erbij te houden.👍
 
Hij zal denk ik weinig UV licht voor de kiezen krijgen. De verkleuring op de kappen/lak is altijd wel bij te werken, dit zal minimaal zijn.

Condens/vocht is wel een dingetje. Vacumeren is een idee, mooi niet als je hem wilt displayen. Klepveren ook een goeie om over na te denken
 
problemen ga je toch krijgen na zo'n tijd. lagers zakken uit (en dat kan de keerringen beschadigen). verder zijn alle keerringen leidingen, membranen en afdichtingen over 25 jaar waarschijnlijk volledig uitgehard en die zullen waarschijnlijk scheuren / breken / op een andere manier de geest geven. ook als je ze nu opslaat heb je er waarschijnlijk niks meer aan over 25 jaar.
verder ook je remvloeistof verwijderen dat spul is hygroscopisch en trekt vocht aan en dat vocht zorgt dan weer voor corrosie waardoor je remsysteem vast gaat zitten.
spuit wat conserveringsolie in de verbrandingsruimtes zodat de zuigerveren niet aan de wand vast roesten.
zorg voor een goede conserveringslaag op de binnenpoten van de vering zodat je daar geen roestpitten in krijgt.
 
Maar er moet toch een manier zijn om rubber te conserveren? maar uitgezakte lagers, waardoor zou ik dat kunnen krijgen. Remvloeistof uit t systeem halen is ook een goeie :t
 
Maar er moet toch een manier zijn om rubber te conserveren? maar uitgezakte lagers, waardoor zou ik dat kunnen krijgen. Remvloeistof uit t systeem halen is ook een goeie :t

Verouderingsproces Rubber:
Zelfs onder de juiste opslagcondities en aanvaardbare bedrijfsomstandigheden zijn slangen en assemblages onderwor- pen aan natuurlijke veroudering. Verou- dering is een term die vaak wordt ge- bruikt in de rubberindustrie om de degra- datie van rubber te beschrijven die kan optreden in de tijd zonder de inwerking van chemicaliën. Drie factoren dragen in belangrijke mate bij aan de veroudering van rubber compounds: oxidatie door zuurstof (O2) in de lucht, ozon (O3) en ul- traviolet licht (UV). Tot de symptomen van afbraak door veroudering behoren onder meer zacht worden van de compound, barsten en rotten; alle drie kunnen leiden tot afbraak en falen van de compound tij- dens gebruik.
 
Ik heb ook z'n motor die ik eigenlijk wil behouden. Slaat nergens op want het is een Suzuki srad 600 uit 1998..... Zijn er honderden van te koop en deze van mij heeft ook ondertussen op alle kanten gelegen, en dit is ook te zien. Maar ik heb hem nieuw gekocht en er een paar jaar mee geracet, dus puur omdat ik aan het kreng gehecht ben en herinneringen _O-

Maar ik gebruik hem gewoon af en toe van mei tot en met september. Dan maak ik hem netjes schoon en poets ik hem weer met een vettige lap en dunne olie. Van mei tot en met september staat hij in mijn schuur onder een laken. Vanaf september maak ik hem grondig schoon en gebruik ik minder olie om hem te reinigen en dan staat hij de hele winter in mn woonkamer, meestal onder een laken tegen te veel stof, en soms haal ik het laken er weer even af.
Ding blijft op deze manier gangbaar, ik heb hem tot vorig jaar een jaar of 3 niet gebruikt en ik heb vorig jaar best veel dingen gehad die stuk waren gegaan. Carbs zwaar vervuild en idd rubberen afdichtingen die uitgedroogd waren en een startrelais die niet goed meer was.
Ik gebruik hem niet meer op het circuit en eigenlijk alleen maar met fatsoenlijk weer.

Volgens mij is de grootste vraag, of er over 25 jaar nog wel brandstof te krijgen is waar hij nog op wil lopen...... Dit wordt nu al een steeds groter probleem. Die Suzuki van mij loopt namelijk echt niet goed op die E5 E10 meuk.
 
Hij zal denk ik weinig UV licht voor de kiezen krijgen. De verkleuring op de kappen/lak is altijd wel bij te werken, dit zal minimaal zijn.

Condens/vocht is wel een dingetje. Vacumeren is een idee, mooi niet als je hem wilt displayen. Klepveren ook een goeie om over na te denken
zuiger omhoog in tdp net na compr slag geeft ook bescherming. Zorg in ieder geval dat de kleppen dicht staan. Zo min mogelijk lucht ivm zuurstof en vocht en geen uv straling. Verder hoe koeler hoe beter.
 
Verouderingsproces Rubber:
Zelfs onder de juiste opslagcondities en aanvaardbare bedrijfsomstandigheden zijn slangen en assemblages onderwor- pen aan natuurlijke veroudering. Verou- dering is een term die vaak wordt ge- bruikt in de rubberindustrie om de degra- datie van rubber te beschrijven die kan optreden in de tijd zonder de inwerking van chemicaliën. Drie factoren dragen in belangrijke mate bij aan de veroudering van rubber compounds: oxidatie door zuurstof (O2) in de lucht, ozon (O3) en ul- traviolet licht (UV). Tot de symptomen van afbraak door veroudering behoren onder meer zacht worden van de compound, barsten en rotten; alle drie kunnen leiden tot afbraak en falen van de compound tij- dens gebruik.

Maar tussen af en toe rijden en stilstand maakt dat dan volgens mij weinig verschil voor het behoud van rubbers, het enige dat ik kan bedenken is dat delen opnieuw olie voor de kiezen krijgen en daardoor tijdelijk verzadigd raken als ik het zo mag zeggen.

Ik heb ook z'n motor die ik eigenlijk wil behouden. Slaat nergens op want het is een Suzuki srad 600 uit 1998..... Zijn er honderden van te koop en deze van mij heeft ook ondertussen op alle kanten gelegen, en dit is ook te zien. Maar ik heb hem nieuw gekocht en er een paar jaar mee geracet, dus puur omdat ik aan het kreng gehecht ben en herinneringen _O-

Maar ik gebruik hem gewoon af en toe van mei tot en met september. Dan maak ik hem netjes schoon en poets ik hem weer met een vettige lap en dunne olie. Van mei tot en met september staat hij in mijn schuur onder een laken. Vanaf september maak ik hem grondig schoon en gebruik ik minder olie om hem te reinigen en dan staat hij de hele winter in mn woonkamer, meestal onder een laken tegen te veel stof, en soms haal ik het laken er weer even af.
Ding blijft op deze manier gangbaar, ik heb hem tot vorig jaar een jaar of 3 niet gebruikt en ik heb vorig jaar best veel dingen gehad die stuk waren gegaan. Carbs zwaar vervuild en idd rubberen afdichtingen die uitgedroogd waren en een startrelais die niet goed meer was.
Ik gebruik hem niet meer op het circuit en eigenlijk alleen maar met fatsoenlijk weer.

Volgens mij is de grootste vraag, of er over 25 jaar nog wel brandstof te krijgen is waar hij nog op wil lopen...... Dit wordt nu al een steeds groter probleem. Die Suzuki van mij loopt namelijk echt niet goed op die E5 E10 meuk.

Haha ja, een economisch waardevolle motor zegt mij ook niet zoveel hierin. Ik rijd nog steeds wekelijks op mn XR maar dat gaat geen jaren meer duren. En zo'n origineel ding vind ik nog steeds gaaf en als ik ze allemaal van de hand zou doen krijg ik er spijt van. Daarom, een mooi maken in fabrieksoriginele staat en wegzetten. Hopelijk is er tegen die tijd nog ergens "normale" brandstof te krijgen maar daar wordt vast wat op bedacht voor de oldtimers.

Ik heb in ieder geval genoeg input nu om gedegen onderzoek te doen in hoe ik het ga aanpakken. Denk niet dat ik hem jaarlijks bij ga pakken want daar heb ik gewoon geen zin in. Zal tegen de tijd dat ik een ouwe lul ben wel een leuk projectje worden om weer eens aan de loop te brengen.

zuiger omhoog in tdp net na compr slag geeft ook bescherming. Zorg in ieder geval dat de kleppen dicht staan. Zo min mogelijk lucht ivm zuurstof en vocht en geen uv straling. Verder hoe koeler hoe beter.

Goeie tips. En het motorblok tot aan de rand volgooien met olie dan? Of krijg ik dan andere problemen (anders dan lekkage)
 
maar uitgezakte lagers, waardoor zou ik dat kunnen krijgen.
tijd en oneigenlijk gebruik. lagers zijn gemaakt om te draaien. door stilstand en het gewicht dat er op rust wordt aan de onderkant het smeermiddel weggedrukt en krijg je verschillende soorten staal die op elkaar rusten. galvanische corrosie doet de rest. kijk maar eens bij campers de meeste staan het hele jaar stil en rijden alleen in de zomer een paar keer. bijna allemaal hebben die zwetende of lekkende krukaskeerringen. zelfde motoren in bestelbussen hebben daar eigenlijk nooit last van zelfs niet bij veel hogere kilometerstanden.
ander voorbeeld zijn balhoofdlagers. die draaien eigenlijk ook nooit maar gaan wel heel vaak stuk.
 

Ik heb de accu eruit en alle vloeistoffen eraf. De rest, als hij ooit weer op de weg komt zie ik dan wel weer.
 
Hij zal denk ik weinig UV licht voor de kiezen krijgen. De verkleuring op de kappen/lak is altijd wel bij te werken, dit zal minimaal zijn.

Condens/vocht is wel een dingetje. Vacumeren is een idee, mooi niet als je hem wilt displayen. Klepveren ook een goeie om over na te denken

Wel artistiek! Vacumeren en aan de muur hangen, ik zeg doen! Krijg je een hoop leuke vragen over. Neem een zwart plastic om nog meer over te gaan op vorm i.p.v. uiterlijk.

In de komende periode de reguliere slijtagedelen inkopen en t.z.t. genoeg onderdelen hebben om hem te reviseren is ook een goed plan. Met de tijd vergaat eigenlijk alleen het rubber en plastic.

Rubber kan je inkopen, maar dan goed behandelen en idd ook lucht en licht dicht opbergen op een koele plaats. Af fabriek zit er vaak talkpoeder op. Mede als losmiddel. Dat helpt bij het langer goed houden. Of je dit in zou moeten smeren met rubber veilige siliconenvet weet ik niet. Het houd de boel wel gevoed, maar of het nadelig is (rubber dat uitzet) op langere termijn??
 
Laatst bewerkt:
Wel artistiek! Vacumeren en aan de muur hangen, ik zeg doen! Krijg je een hoop leuke vragen over. Neem een zwart plastic om nog meer over te gaan op vorm i.p.v. uiterlijk.

In de komende periode de reguliere slijtagedelen inkopen en t.z.t. genoeg onderdelen hebben om hem te reviseren is ook een goed plan. Met de tijd vergaat eigenlijk alleen het rubber en plastic.

Rubber kan je inkopen, maar dan goed behandelen en idd ook lucht en licht dicht opbergen op een koele plaats. Af fabriek zit er vaak talkpoeder op. Mede als losmiddel. Dat helpt bij het langer goed houden. Of je dit in zou moeten smeren met rubber veilige siliconenvet weet ik niet. Het houd de boel wel gevoed, maar of het nadelig is (rubber dat uitzet) op langere termijn??


lekker in epoxy!
plastic zak erover, vacuüm zuigen met pompje en epoxy erin!
👍 👍 👍 👍 👍
zo bouwen ze ook bootjes tegenwoordig, leuke is, je kan de zak weghalen na curen, en dan ophangen!

ik zeg doen!

images

vacuümoven...

en zoiets;
 
Wat een serieuze optie zou zijn is dieptrekken, als je een plaat lexan kan vinden die ruim groter is dan de motor of kan samenstellen kan je die in een lijst zetten, hele plaat verwarmen en de lijst tegen de muur duwen en met de stofzuiger het lexan met onderdruk naar de motor vormen. Het is groot maar echt niet onmogelijk


1585909641518.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan