Motor laten testen voor aankoop

Beste mensen ik had een vraag:

Ik heb een yamaha diversion zien staan bij in de buurt.

Yamaha diversion 600s
bouwjaar: 1994
Km stand: 10500 km(volgens de verkoper niet rond gegaan)
Prijs 2000 euro
Ik vroeg me af. Wat kan ik het best doen.Ik vertrouw deze motor niet helemaal.Ik heb al contact met de verkoper gehad(niet bezocht nog) en hij wacht op mijn beslissing of ik langkom. Is er een mogelijkheid om grondig te laten testen ofzo?(bij de anwb heb ik niet echt veel gevonden op de site :( ) en als dat kan, hoe doen jullie dat kwa verzekering etc?Lijkt mij dat je niet onverzekerd naar het testcentrum rijdt.

alvast bedankt voor jullie moeite!

Greetings

Daniel


eric van lent van de promotor vragen ,deze kijkt hem helemaal na

heb ik destijds ook gedaan en geen spijt van gehad
 
Je kunt een aankoopkeuring laten uitvoeren door de ANWB. Daar krijg je het telefoonnummer van Erik van Lent die de keuring in heel nederland, op afspraak, uitvoert. Ik heb hem gesproken toen ik een gebruikte motor wilde aanschaffen en het klonk allemaal heel redelijk. Hij kan vrij snel de keuring voor je uitvoeren. Ik heb zelf uiteindelijk een nieuwe motor gekocht....(prijsverschil werd zo gering omdat ik een jonge motor zocht)en heb dus geen gebruik gemaakt van zijn diensten maar je kunt m altijd ff bellen. Veel succes met de aanschaf van je motor.

Ja en OOK ik heb Erik van Lent mijn motor laten testen. Supervent, superkeuring en je krijgt ook een net onderzoeksverslag en een advies over wat de motor waard is (scheelde mij 1300 euro, winst!)
 
Zou me van die keuring van Erik van Lent niet teveel voorstellen, als je een beetje kijk op motoren hebt en ook nog een beetje handig bent kun je het zelf ook.

Hij kijkt naar:
Banden
Remblokken en schijven (schijven meet ie op)
Algehele staat van de motor

Vloeistoffen (bijv. oude remvloeistof, kun je natuurlijk ook gewoon vervangen na aanschaf)

Standaard dingen als frame beschadigingen enzo

Vervolgens brengt ie een rapport uit op basis van zijn geschatte reparatie kosten.


Hij heeft mijn motor voor iemand gekeurd en vond het één en ander dat hem niet aanstond. (remblokken etc.)
Het is absoluut niet zo dat ik nu commentaar op zijn werk lever vanwege deze keuring, denk alleen dat je deze keuring zelf ook kunt uit voeren en daarmee een hoop geld besparen.
 
ik mag toch zeker wel hopen dat Dhr. van Lent door zijn expertise bepaalde dingen weet die bij een ander mens niet vanzelf sprekend zijn.

typische mankementen bijv. merk X model X van bouwjaar 199X tot 199X heeft bijna altijd dat de keeringen van de voorvork kapot zijn.

of van die kleine trukjes weet waar de gewone mens niet aan denkt

(bijv. keuringsdienst van waren, die bij koelkasten altijd het rubber van de deur even naar voren trekken en daar de grootste schimmels aantreffen. een wereld gaat voor je open)

het lijkt mij dat hij daar toch op let, en niet een keuring doet die de n00b/semi-n00b uit de brand kan helpen.
 
ik mag toch zeker wel hopen dat Dhr. van Lent door zijn expertise bepaalde dingen weet die bij een ander mens niet vanzelf sprekend zijn.

typische mankementen bijv. merk X model X van bouwjaar 199X tot 199X heeft bijna altijd dat de keeringen van de voorvork kapot zijn.

of van die kleine trukjes weet waar de gewone mens niet aan denkt

(bijv. keuringsdienst van waren, die bij koelkasten altijd het rubber van de deur even naar voren trekken en daar de grootste schimmels aantreffen. een wereld gaat voor je open)

het lijkt mij dat hij daar toch op let, en niet een keuring doet die de n00b/semi-n00b uit de brand kan helpen.


In mijn geval (Soes GSX-R750W) moest hij eerst iemand anders bellen om te vragen
naar de aandachtspunten.

Dat zijn dus dingen die je zelf ook kunt doen, bel ff een dealer en je weet het zelfde.


Kapotte voorvork keringen vind ik wel een slecht voorbeeld, dat ziet een blind paard nog.
 
Ik heb nog een paar andere diversions zien staan van ook circa 2000 euro. Paar motoren bij die grote beurt hebben gehad(rond de 30 a 40.000 km staan) en nieuwe banden hebben. En er staat een motor die bij de dealer te koop staat met 3 maanden garantie. Dus opzich genoeg aanbod. Kga volgende week langs een paar verkopers. Ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Ja ik heb vroeger zelf scooter gereden, dus opzich weet ik wel wat. Maar er zit natuurlijk wel wat verschil tussen die dingen ;)
 
Laatst bewerkt:
...
Dat zijn dus dingen die je zelf ook kunt doen, bel ff een dealer en je weet het zelfde....


jah dan moeje wel een dealer hebben die een beetje van je houd, niet zo'n hoerezaak waar ze alleen verkooppraatjes houden.

oke keeringen beetje slecht voorbeeld:
zx9r 94-97 waarvan de cilinderbussen kunnen zakken. dat zou je aan de koelvloeistof kunnen zien. Als die vloeistof nou ff gauw verwisseld is, dan moeje dat toch wel ergens anders kunnen zien.
edit: oke het feit dat het verwisseld is geeft dat al aan. |(

maar ik bedoel echt typische zaken die je net maar ff niet weet.
 
jah dan moeje wel een dealer hebben die een beetje van je houd, niet zo'n hoerezaak waar ze alleen verkooppraatjes houden.

oke keeringen beetje slecht voorbeeld:
zx9r 94-97 waarvan de cilinderbussen kunnen zakken. dat zou je aan de koelvloeistof kunnen zien. Als die vloeistof nou ff gauw verwisseld is, dan moeje dat toch wel ergens anders kunnen zien.

Dus het normale level van die vloeistof zal iets van 75% vol moeten zitten(niet bijgevuld)?
 
Ik heb nog een paar andere diversions zien staan van ook circa 2000 euro. Paar motoren bij die grote beurt hebben gehad(rond de 30 a 40.000 km staan) en nieuwe banden hebben. En er zit een motor die bij de dealer te koop staat met 3 maanden garantie. Dus opzich genoeg aanbod. Kga volgende week langs een paar verkopers. Ieder geval bedankt voor jullie reacties!

ok ok let op de volgende dingen:

- staat v/d banden, niet vierkant gereden (als je er boven staat moet de band redelijk rond zijn), en genoeg profiel. Is dit niet het geval, kost het je ongeveer 250 euro voor een setje nieuwe banden
- voorvork keerringen, voel aan het chrome deel v/d voorvork. Is deze 'nat' vd olie is er een keerring lek. Reparatie kosten weet ik niet, maar de voorvork moet eruit, kost flink geld dus
- remblokken en remschijven checken, remblokjes laten vervangen incl vloeistof is niet zo duur, maar kan je al gauw een eurotje of 80 kosten. Kijk tussen de klauw in, en kijk of het meetstreepje (in het midden) nog niet versleten is. De schijven mogen bij deze km stand nog niet gegroefd zijn, en moeten gladjes aanvoelen. Anders is de kans groot dat de motor meer heeft gereden.
- kromme schijf, rij ermee, gangetje of 80 a 100 en ga remmen. Hou de remdruk GELIJK!!, gaat de rem bij de laatste meter 'hikken' is er een schijf krom. (kosten 200 per schijf als je pech hebt)
- achterbrug & uitlaat, kijk of je uitlaat onder de motor niet is doorgeroest, kost nl een hoop geld. Check of er geen deuken in de achterbrug zitten, achter de uitlaatdemper, kan nl dat met een val de uitlaat een deuk heeft gemaakt in de achterbrug. Hoef je niet te repareren, maar je weet dan dattie gevallen is
- check ook meteen ff of er onder de voorvork, bij de as, er geen horizontale of verticale krassen zitten die de sporen zijn van omvallen of schuiven met de motor
- let ook ff op de aansluiting van de kuipdelen op elkaar en de afstand van het frame tov de kuip. Dit kan nl duiden op valschade.
- Voel ook even over vreemde stickers heen, als er (lichte) kuipschade is, vind met stickers ineens erg mooi.
- Voel ook ff met rijen of je zonder handen, rechtdoor, kan blijven rijden. Is dit niet het geval kan het aan 1 versleten banden (vooral voorband) liggen, of aan 2 een scheef frame. In dit geval moet je de motor GOED nakijken op eventuele valschade.
- Check meteen ff de ketting/tandwiel set, is de ketting droog, kan je ervan uit gaan dat hij em slecht onderhoud. (als je je ketting nie eens smeert, hoe zou de rest vd fiets dan zijn). En of die niet versleten is door te kijken of 1 de tandjes nog symetrisch zijn (haaientandjes = versleten) en 2 door bij het achtertandwiel in het midden achteraan, de ketting van het tandwiel proberen te halen met 2 vingers. Zit hier meer dan 2/3mm speling op, dan is je kettting hard aan vervanging toe.
- ehmm tsja check ook ff op gevoel of het stuur nog recht is


Meer schiet me zo even niet te binnen,
suc6

Als je in omgeving R'dam die motor gaat kopen, wil ik wel even kijken of ik voor een leuke vergoeding een rapportje kan maken voor je *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan