Motor loopt niet mooi..

19 mei 2021
40
6
Goed nieuws te melden: Mijn motor Yamaha Maxim XJ700X loopt weer! Na startproblemen lag het euvel aan de startmotor. Ik heb deze laten repareren door een motorzaak.
Nu doet zich helaas nog een probleem voor. De motor gaat wel aan als ik op de startknop druk alleen loopt niet erg lekker... Geconstateerd dat er uit beide uitlaten af en toe een knal te horen is en een 'soort zuigend geluid'. ( lastig uit te leggen ) Ik denk dat het misschien komt van de bobines'. ? Verder heb ik geconstateerd dat de 2 linker bougies zwart waren en de rechter bougies zien er redelijk schoon uit. De bougies zijn alle nieuw!
Wat kan ik nu doen om de motor weer goed te laten lopen. Als ik veel gas geef dan knalt het ook af en toe evenals stationair!

Kan het zijn dat een bobine niet goed is aangesloten op de cilinder .... Als ik wil controleren of de juiste bobine /kabel van de vier op de juiste cilinder is aangesloten hoe doe ik dat dan? Ik wacht jullie reactie graag af.
Jullie hebben mij al goed geholpen met andere problemen en heeft geholpen. Mogelijk lukt het deze keer ook.
 
Ik denk dat een werkplaatshandboek je al kan helpen met deze vraag over de bougiekabel / bobine volgorde.. Vast ergens te downloaden.
Altijd die magere antwoorden. Dat kan dit forum ook

@Als een speer.. als er niks op de kabela staat: Er is 1 bobine met twee korte kabeltjes, die moeten op 2 en 3, en een bobine met een korte en een lange kabel, die moeten op 1 en 4
meestal zit die voor 1 en 4 links en is de vergissing om 1 en 2 te wisselen voor de hand. Check this out
 
Altijd die magere antwoorden. Dat kan dit forum ook

@Als een speer.. als er niks op de kabela staat: Er is 1 bobine met twee korte kabeltjes, die moeten op 2 en 3, en een bobine met een korte en een lange kabel, die moeten op 1 en 4
meestal zit die voor 1 en 4 links en is de vergissing om 1 en 2 te wisselen voor de hand. Check this out
Rob RD,
Daar heb ik wat aan Rob, Ik zal dit even checken! Hartelijk dank voor je bericht. TOP
Altijd die magere antwoorden. Dat kan dit forum ook

@Als een speer.. als er niks op de kabela staat: Er is 1 bobine met twee korte kabeltjes, die moeten op 2 en 3, en een bobine met een korte en een lange kabel, die moeten op 1 en 4
meestal zit die voor 1 en 4 links en is de vergissing om 1 en 2 te wisselen voor de hand. Check this out
 
Ik gok dat dat zuigende geluid komt door die knallen.
Onverbrande benzine in de uitlaat dat alsnog in de hens gaat, maar waarschijnlijker komt het zuigende geluid van vlamterugslag richting de carbs en luchtfilterhuis.
Maar dat laatste is een gok, ik heb er geen ervaring mee.

Dus ik denk niet dat de bougiedoppen verkeerd aangesloten zitten.
 
Bobine aansluiting zoals boven beschreven.

Hoe is de staat van de carburateurs ? (ooit wel eens uitgekuist ? )
Heeft de motor een tijd stil gestaan ?
Altijd 98 of V power getankt en aub geen 95 (ethanol shit)
km stand motorfiets ?
wanneer was laatste klepstelbeurt ?
 
Bobine aansluiting zoals boven beschreven.

Hoe is de staat van de carburateurs ? (ooit wel eens uitgekuist ? )
Heeft de motor een tijd stil gestaan ?
Altijd 98 of V power getankt en aub geen 95 (ethanol shit)
km stand motorfiets ?
wanneer was laatste klepstelbeurt ?
Als een speer..,
Ik had de carburateur schoon gemaakt en doorgeblazen, motor heeft de afgelopen winter stilgestaan, 95 getankt wat ik altijd heb gedaan. km.stand weet ik zo niet, kleppen stellen is mijns inziens nooit gebeurd. Het was altijd starten en lopen... zelden problemen.

Nu heb ik de motor naar een motorzaak gebracht omdat ik het een beetje zat begin te worden. De monteur heeft de motor gestart en was van mening dat het aan de carburateur lag'. Ondanks dat ik deze schoon gemaakt heb, adviseerde hij mij dit ultrasoon te gaan reinigen en de rubbertjes te vernieuwen. Dit gaat de monteur nu doen. De monteur vroeg even als jou, wat ik tankte en gaf aan 95. Nooit geweten dat 95 shit rommel is en adviseerde hetzelfde als jou. Dit ga ik dus in het vervolg doen ! ( goede tip van je! ) Op dit moment zit er een klein beetje 95 in en heb 98 getankt en Forte toegevoegd. Monteur gaf aan dat dit niet zo erg is maar in het vervolg 98/Vpower moet gebruiken.
Vraag: De kleppen zijn in mijn bezit nooit gesteld. Denk als ik dat laat doen het een dure reparatie gaat worden of valt dat mee..? Heb daar geen ervaring mee.

Wim
 
Dacht dat hetzelfde blok erin zat als een FZ750 maar dat klopt niet die kwamen zelf dat jaar uit . Wel in FZX750 zat dat blok ietwat geknepen.
5 kleppen per cilinder heeft ook dit vloeistof gekoelde blok . Klepinterval 42000 km ? Kleppen stellen kost bij deze blokken wel wat ja maar gezien vaak de interval na vele kilometers valt het dan weer mee. Zou in ieder geval eerst de carburateurs laten doen en laten synchroniseren door de monteur, zodat ze gelijk lopen. Dan eens kijken of de motor vlot start , mooi loopt, goed accelereerd en geen tikkende geluiden geeft . Zo'n 5 kleps Yamahablok moet wel mooi lopen. Maar ga ervan uit dat de monteur je dat kan vertellen tijdens zijn behandeling aan jouw motorfiets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan