Motor meer warmte afvoeren

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
De afgelopen week begon mijn motor (CBR600F uit 1993) zwaar te sputteren en in te houden.

Op dat moment gooide ik het op oververhitting, aangezien ik stapvoets door de stad moest rijden en het was een bloedhete dag.

Gisteren reed ik gewoon rustig 120 op de snelweg (al zo'n 70km) en gebeurde het opnieuw.
ANWB kwam langs en gaf, obv mijn verhaal, een educated guess dat wellicht de bobines of bougies kapot waren waardoor 1 of meer cylinders niet (meer) mee willen doen.
Schijnt dat die kapot kunnen gaan door de warmte.

Nou ga ik dat absoluut checken en indien nodig vervangen, maar gisterenavond gebeurde het dus gewoon tijdens normaal rijden en kreeg de motor genoeg afkoeling van buitenaf. Dus wellicht dat de motor intern de warmte niet (meer) goed genoeg kwijt kan.

Nu ben ik op zoek naar een goede, en liefst simpele, manier om de motor makkelijker zijn eigen warmte kwijt te laten raken door (bijvoorbeeld) extra openingen te maken in de kappen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of andere zinnige tips kunnen geven?
 
Ik zou beginnen met een setje vervangende bobines en bougies te plaatsten, ze zijn 30 jaar oud waarschijnlijk (de bobines dan) en hebben intern waarschijnlijk een scheurtje waardoor er intern een vonk over kan springen. Deze warmte heeft misschien niks met de warmte van het blok te maken omdat bobines, puur door het eigen werk, ook warm worden.

Je lijkt nu van plan om honderden euro's uit te gaan geven om de koeling te verbeteren terwijl je een storing aan je ontsteking lijkt te hebben.

db
 
De afgelopen week begon mijn motor (CBR600F uit 1993) zwaar te sputteren en in te houden.

Op dat moment gooide ik het op oververhitting, aangezien ik stapvoets door de stad moest rijden en het was een bloedhete dag.
Deze motor is toch watergekoeld? Dan kan het nooit oververhitting van de motor zelf zijn zonder dat je dat merkt of iets ziet gebeuren.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Aanvulling; twee vreemde zaken;
1. Gisterochtend heb ik zonder enig probleem dik 100km gereden zonder issue. Gisteravond ging het op de terugweg mis
2. Als ik op de motor rij voel ik dat deze veel meer warmte afgeeft aan mijn benen dan de andere CBRs die ik heb gehad. En dat viel me al maanden geleden op.
 
Deze motor is toch watergekoeld? Dan kan het nooit oververhitting van de motor zelf zijn zonder dat je dat merkt of iets ziet gebeuren.
Ik heb het idee dat de motor veel sneller warm wordt en de warmte minder goed kwijt kan dan alle andere CBRs die ik heb gehad.

Of misschien verdwijnt de warmte op de verkeerde manier waardoor dit is gebeurt
 
Ik zou beginnen met een setje vervangende bobines en bougies te plaatsten, ze zijn 30 jaar oud waarschijnlijk (de bobines dan) en hebben intern waarschijnlijk een scheurtje waardoor er intern een vonk over kan springen. Deze warmte heeft misschien niks met de warmte van het blok te maken omdat bobines, puur door het eigen werk, ook warm worden.

Je lijkt nu van plan om honderden euro's uit te gaan geven om de koeling te verbeteren terwijl je een storing aan je ontsteking lijkt te hebben.

db

Ik ga sowieso vragen of iemand mij kan helpen met het doormeten voordat ik 100en euros ga uitgeven uiteraard
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Aanvulling; twee vreemde zaken;
1. Gisterochtend heb ik zonder enig probleem dik 100km gereden zonder issue. Gisteravond ging het op de terugweg mis
2. Als ik op de motor rij voel ik dat deze veel meer warmte afgeeft aan mijn benen dan de andere CBRs die ik heb gehad. En dat viel me al maanden geleden op.

Dus jij wordt warmer, betekent dat niet dat er meer warmte wordt afgevoerd?

db
 
Als ik mijn S1000RR of R3 Pak dan zijn ze gruwelijk heet na een kort ritje.
Bij de eerste gaat de ventilator na een 'koude' start al binnen drie minuten stationair lopen aan.
En je kan een eitje pakken op diverse delen zoals het frame.

Ook de kleine Yamaha houdt van de koelfan.
Direct na een langzame rit en goede wind een tien seconden stilstaan en zoemzoemzoem.

Vandaar ik de Mocuul heb gekocht om te proberen.
Iets van 10% bijmengen en de temperatuur is wat gunstiger.

(Maar ja, de fabrikant zal het ook wel zo bedoeld hebben)

+/++ Mijn ding:
Volsynthetische olie heeft een langere standtijd onder extremere omstandigheden.
 
De afgelopen week begon mijn motor (CBR600F uit 1993) zwaar te sputteren en in te houden.
Gisteren reed ik gewoon rustig 120 op de snelweg (al zo'n 70km) en gebeurde het opnieuw.
gisterenavond gebeurde het dus gewoon tijdens normaal rijden
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of andere zinnige tips kunnen geven?
ik heb even de vermoedens weggehaald en het lijkt toch echt op een benzinepomp probleem
 
Terug
Bovenaan Onderaan