Motor meer warmte afvoeren

Alexxx_the_one

MF veteraan
3 jun 2005
8.932
908
Den Haag
Facebook
Twitter
De afgelopen week begon mijn motor (CBR600F uit 1993) zwaar te sputteren en in te houden.

Op dat moment gooide ik het op oververhitting, aangezien ik stapvoets door de stad moest rijden en het was een bloedhete dag.

Gisteren reed ik gewoon rustig 120 op de snelweg (al zo'n 70km) en gebeurde het opnieuw.
ANWB kwam langs en gaf, obv mijn verhaal, een educated guess dat wellicht de bobines of bougies kapot waren waardoor 1 of meer cylinders niet (meer) mee willen doen.
Schijnt dat die kapot kunnen gaan door de warmte.

Nou ga ik dat absoluut checken en indien nodig vervangen, maar gisterenavond gebeurde het dus gewoon tijdens normaal rijden en kreeg de motor genoeg afkoeling van buitenaf. Dus wellicht dat de motor intern de warmte niet (meer) goed genoeg kwijt kan.

Nu ben ik op zoek naar een goede, en liefst simpele, manier om de motor makkelijker zijn eigen warmte kwijt te laten raken door (bijvoorbeeld) extra openingen te maken in de kappen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of andere zinnige tips kunnen geven?
 
Ik bedoel, de kappen worden veel warmer. En ik voel warmte komen vanuit plekken waar ik me absoluut niet kan herinneren dat mijn vorige CBRs dit afgaven.
Is de kuip volledig origineel?
Inclusief warmte isolatie die er soms standaard in zit?
Zoals reeds gezegd wordt het teveel aan warmte afgevoerd door de koelvloeistof,dat jij langs buiten meer warmte voelt verandert daar helemaal niets aan.
Als je motor echt oververhit springt de ventilator aan en zie je dat aan de temperatuurmeter/lampje.
 
De afgelopen week begon mijn motor (CBR600F uit 1993) zwaar te sputteren en in te houden.

Op dat moment gooide ik het op oververhitting, aangezien ik stapvoets door de stad
Dat zwaar sputteren bij jouw motor komt niet door oververhitting bij een watergekoelde motor. Dan moet je iets zien gebeuren zoals stoomwolken, koelwater wat eruit gespuugd wordt en eventueel aangestuurde ventilators die niet meer stoppen met draaien.
Ik heb het idee dat de motor veel sneller warm wordt en de warmte minder goed kwijt kan dan alle andere CBRs die ik heb gehad.

Of misschien verdwijnt de warmte op de verkeerde manier waardoor dit is gebeurt
Dit heeft volgens mij niet met het stotter probleem te maken. Meer jou beleving in combinatie met de huidige buitentemperatuur en vochtigheid?
 
Thanks voor de aanvullingen.

Ik bedoel niet dat het sputteren door de warmte komt, maar dat er dus iets in de motor kapot gaat (theoretisch de bobines en bougies in dit geval) omdat er "normaal" warmte op een andere manier wordt afgegeven aan de lucht en niet alleen aan het koelsysteem. De motor zelf raakt ook niet oververhit.
 
  • Haha
Waarderingen: Zot
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Aanvulling; twee vreemde zaken;
1. Gisterochtend heb ik zonder enig probleem dik 100km gereden zonder issue. Gisteravond ging het op de terugweg mis
2. Als ik op de motor rij voel ik dat deze veel meer warmte afgeeft aan mijn benen dan de andere CBRs die ik heb gehad. En dat viel me al maanden geleden op.
Snel warm kan ook arm afgesteld zijn.

Hoe lang geleden heb je bougies gedaan?
Bobine erg prijzig? Anders ook gewoon preventief vervangen.

Dit was ook de tip vd anwb man toch?
Mocht dit niet het probleem zijn dan verkoop je jouw oude bobines gewoon op marktplaats;)
 
Thanks voor de aanvullingen.

Ik bedoel niet dat het sputteren door de warmte komt, maar dat er dus iets in de motor kapot gaat (theoretisch de bobines en bougies in dit geval) omdat er "normaal" warmte op een andere manier wordt afgegeven aan de lucht en niet alleen aan het koelsysteem. De motor zelf raakt ook niet oververhit.
Je bougies zitten op de heetste plek van het blok.
Als je blok niet heter wordt dan normaal worden je bougies ook niet heter,die geven geen warmte af aan de lucht.
Ik weet niet of een CBR nog gewone of pen bobines heeft die in de bougiekap zitten?
Maar ik zou toch eerst zot zijn raad eens opvolgen.
 
Had je afgelopen zondag nog met de carburateur gekloot? Want je bent natuurlijk wel met het blok bezig geweest. Bougies heb je er niet uitgehaald, dus het is niet iets van zondag zelf. Maar dat geef je zelf ook aan in je verhaal dat het eerder ook gebeurde.

Kijk als je bougies echt oud zijn, dan kan het geen kwaad om die te vervangen. Heb ik ook gedaan aangezien het onderhoud onbekend was.
Bij mij zat één van de bobine achteraf er ook niet goed op.
Dat zijn simpele, wel tijdrovende, klussen om te controleren.
 
Die van de benzinepomp kende ik niet.

Aangezien ik jouw reputatie hoog heb zitten, is dat mijn eerste theorie geworden 😉
er is nog 1 "kwaal" aan de cbr600f en dat is slecht onderhoud omdat ze verder niet stuk gaan en de mensen er mee doorrijden zonder goed onderhoud. Pas wanneer er iets mis is (in hun beleving) gaan ze er iets aan doen.
 
Ook Honda bobines zijn natuurlijk niet onfeilbaar. En dat zijn de dingen die een warme motor beroerd laten lopen. En bij een viercilinder vallen er dan gelijk twee uit. De warmte maken de bobines zelf, dus meer koeling stelt het misschien uit maar de kwaal blijft.
Gaten in je plastic boren vind ik raar, de eerste dertig jaar gingen toch ook prima zonder gaten?
 
Ik denk dat dit een F2 is en die hebben geen benzine pomp. Heb zelf eentje uit 1992 en de F3 die wel een pomp heeft kwamen in 94/95.
De motor heeft 2 paar bobines had laats 1 bobine die met ohms doormeten ok gaf maar als ik de kabel bewoog was ineens een heel lagere waarde . Klacht was inhouden (3 cilinders) door bobine te vervangen door 2e hands 25 euro was het euvel weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit een F2 is en die hebben geen benzine pomp. Heb zelf eentje uit 1992 en de F3 die wel een pomp heeft kwamen in 94/95.
De motor heeft 2 paar bobines had laats 1 bobine die met ohms doormeten ok gaf maar als ik de kabel bewoog was ineens een heel lagere waarde . Klacht was inhouden (3 cilinders) door bobine te vervangen door 2e hands 25 euro was het euvel weg.
Dat zeg ik:) gamma
 
Ik denk dat dit een F2 is en die hebben geen benzine pomp. Heb zelf eentje uit 1992 en de F3 die wel een pomp heeft kwamen in 94/95.
De motor heeft 2 paar bobines had laats 1 bobine die met ohms doormeten ok gaf maar als ik de kabel bewoog was ineens een heel lagere waarde . Klacht was inhouden (3 cilinders) door bobine te vervangen door 2e hands 25 euro was het euvel weg.
Thanks voor de aanvulling. Is inderdaad een F2
 
Aanvulling; de motor heeft inderdaad geen benzine pomp. Best vreemd, aangezien de modellen F1 en F3 ze wel hebben.
Volgens het CBRforum halen mensen die met een F3 op het circuit rijden de pomp er zelfs af...

Dus we volgen de bobine/bougie theorie maar weer even. Heb tot nu toe nog geen vervangende theorie gezien 🤷
 
Had je afgelopen zondag nog met de carburateur gekloot? Want je bent natuurlijk wel met het blok bezig geweest. Bougies heb je er niet uitgehaald, dus het is niet iets van zondag zelf. Maar dat geef je zelf ook aan in je verhaal dat het eerder ook gebeurde.

Kijk als je bougies echt oud zijn, dan kan het geen kwaad om die te vervangen. Heb ik ook gedaan aangezien het onderhoud onbekend was.
Bij mij zat één van de bobine achteraf er ook niet goed op.
Dat zijn simpele, wel tijdrovende, klussen om te controleren.
Carburateurs zijn er op gebleven.
 
Persoonlijk zou ik de bobines doormeten op ohmse waarde deze flink verwarmen (letop niet verbranden) en de meter laten zitten om te kijken of de waarden flink veranderen . Ook de bougie kabels die er aan vast zitten (niet demonteerbaar) heen en weer bewegen voor verandering meting. Zijn natuurlijk oude fietsen.

Test gelijk ook het laadcircuit voor alle zekerheid even door en kijk je stekers na .
 
Terug
Bovenaan Onderaan