Motor met grote actieradius en geschikt voor twee personen

Budget is idd wel belangrijk. Het moet het liefst én goed én zo goedkoop mogelijk zijn. Alleen had ik geen idee welke motoren een grote actieradius hebben en geschikt zijn voor twee personen. Nu ik daar een beetje een idee van begin te krijgen, kan ik eens rondkijken in welke prijsklasse deze motoren allemaal vallen en wat ik natuurlijk mooi vind.
:W
 
Budget is idd wel belangrijk. Het moet het liefst én goed én zo goedkoop mogelijk zijn. Alleen had ik geen idee welke motoren een grote actieradius hebben en geschikt zijn voor twee personen. Nu ik daar een beetje een idee van begin te krijgen, kan ik eens rondkijken in welke prijsklasse deze motoren allemaal vallen en wat ik natuurlijk mooi vind.

Als het budget niet te groot is ga ik mee in de BMW K100/75... Voor een prikkie te vinden, en zijn gewoon prima motoren voor veel kilometers. Je hebt dan niet zo'n grote "toerbuffel" maar je kunt er prima op zitten en ook lekker zuinig. Het uiterlijk moet wel je smaak zijn, ik vind hem zelf echt lelijk, maar het is wél gewoon een goed en goedkoop alternatief voor de grotere tourmotoren.

K100/K75 heb je voor wat zal het zijn, 1500-2000 denk ik. Voor iets als een Pan leg je zo al een paar duizend meer neer.
 
In de categorie low-budget-maar-toch-oerbetrouwbare-toermotoren waarmee je met goed fatsoen met z'n tweeën langere afstanden kunt rijden, zou je kunnen denken aan een Yamaha XJ900F. Dit model is tot '94 gemaakt en daarna vervangen door de m.i. mindere Diversion 900.

De XJ900F wordt regelmatig in een redelijk tot ronduit nette staat aangeboden, vaak compleet met koffers en da's toch echt wel heel handig. Prijzen liggen tussen de €750,- en €1750,-. De fiets heeft een cardan, is technisch eenvoudig, relatief goedkoop in onderhoud en banden en een hoge km-stand hoeft geen probleem te zijn.

De genoemde BMW K100 en K75's zijn ook een goede keus. Het gaat natuurlijk wel om modellen met wat meer ervaring (km's), maar als ze goed onderhouden zijn is dat geen bezwaar. Als je voor een lichtere motor gaat is een Honda NTV650 misschien een optie. Dit is een tweecilinder, ook met cardan. Voorloper van de Deauvillle. Geen spannende motor maar, net als de voorgenoemde motoren, wél oerdegelijk.

Met betrekking tot de kilometers voordat je moet tanken: zo om de 250 kilometer even tanken en de benen strekken is wel prettig hoor! Zeker voor de passagier. En dat halen vrijwel alle (toer)motoren echt wel. De XJ900F heeft een 22 liter tank en haalt gemakkelijk 1:17, dus een actieradius van zo'n 375km is zeker mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Pan European is dan wat je moet hebben. 400 kilometer op één tank. Ok met z'n tweeën iets minder.

Pan European model ST1100: 28 liter

Plus een busje olie (was het niet?)


Ietjes minder KILOMETERS....Sorry niet helemaal duidelijk maar het ging over het aantal kilometers. Overigens rij ik zelf een st1100.


Jup, wellicht dat er meer uit te halen valt maar dan zou ik rustiger aan moeten rijden...wat ik niet doe ;)




je kunt nog een additionele ± 13 liter tank plaatsen :Y

Aandelen in Honda:?

Oja, een litertje olie verkopen ze vrijwel bij iedere benzinepomp, een spanningsregelaar niet!

:+
 
Laatst bewerkt:
Als je budjet belangrijk is zijn er toch wel een aantal oudere toermachines te koop voor redelijke bedragen ik rijd yamaha Fj 1100/1200 zijn echte kilometervreters en met een goede buddysit waar je met z'n 2 makkelijk grote afstanden aflegd laatste versies ook met abs te krijgen en een tankinhoud 24/22,5 liter
Maar proefrit zegt natuurlijk het meest .
 
19liter en 3.2 reserve.

ik heb zelf 19liter en 3 liter reserve maar ik heb nog nooit meer dan 280km gereden op 1 tank en toen heb ik erg rustig gereden(voor mijn doen). honda bros 650 vtwin

19 liter inderdaad, correctie mijnerzijds dus. Aangezien ik gemiddeld 1 op 22 rij dan kom ik ongeveer 420 km ver met de Deauville. Maar dan zou ik dus wel de hele tank leeg moeten rijden.
 
Kawa GTR1000; 28 liter tank, en zeer goedkoop op marktplaats.
Heb zelf een GTR, 400km per tank geen probleem, en ideaal voor lange toertochten (evt met 2 pers.)
 
Waarom is die actieradius van 400km nodig? (Hekel aan tanken of ga je naar onherbergzame gebieden?) Zou je met minder af kunnen? Dan heb je meer keus en ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
 
BMW R1100RT (lekker betaalbaar)
BMW R1150RT (iets duurder)
BMW R1200RT
BMW R1200GS
BMW K1200GT
BMW K1200LT

eh, vergeet ik nog wat :?

:+
 
Waarom is die actieradius van 400km nodig? (Hekel aan tanken of ga je naar onherbergzame gebieden?) Zou je met minder af kunnen? Dan heb je meer keus en ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

400km is niet nodig, maar de 220km die ik nu telkens kan rijden, vind ik zelf weinig. Ik wil er op vakantie ook liever minder rekening mee hoeven houden. Ook omdat ik niet weet hoe het zit met het aantal tankstations in andere landen. (ja ok....dat is natuurlijk uit te zoeken.)
 
400km is niet nodig, maar de 220km die ik nu telkens kan rijden, vind ik zelf weinig. Ik wil er op vakantie ook liever minder rekening mee hoeven houden. Ook omdat ik niet weet hoe het zit met het aantal tankstations in andere landen. (ja ok....dat is natuurlijk uit te zoeken.)

ik weet niet waar je heen wilt, maar in West Europa vind je overal voldoende benzinestations om niet in de problemen te hoeven raken. En dat hoef je dan echt niet van te voren te plannen.

Maar om de voorstellen voor geschikte reismotoren een beetje meer koers te geven: waar gaat jouw voorkeur naar uit en wat is je beschikbare budget? En wat wil je liever niet?
 
In de categorie low-budget-maar-toch-oerbetrouwbare-toermotoren waarmee je met goed fatsoen met z'n tweeën langere afstanden kunt rijden, zou je kunnen denken aan een Yamaha XJ900F. Dit model is tot '94 gemaakt en daarna vervangen door de m.i. mindere Diversion 900.

De XJ900F wordt regelmatig in een redelijk tot ronduit nette staat aangeboden, vaak compleet met koffers en da's toch echt wel heel handig. (€750,- tot zo'n €1500,-). De fiets heeft een cardan, is technisch eenvoudig, relatief goedkoop in onderhoud en banden en een hoge km-stand hoeft geen probleem te zijn.

<snip>

Met betrekking tot de kilometers voordat je moet tanken: zo om de 250 kilometer even tanken en de benen strekken is wel prettig hoor! Zeker voor de passagier. En dat halen vrijwel alle (toer)motoren echt wel. De XJ900F heeft een 22 liter tank en haalt gemakkelijk 1:17, dus een actieradius van zo'n 375km is zeker mogelijk.


Idd, als je voor weinig geld een echte toerfiets wilt met een hoge actieradius dan is de XJ900F je vriend. 'Mijn vrouw heeft die en het is met recht een allemansvriend te nomen. Ik rij er niet vaak op maar voel me altijd meteen na de eerste bocht weer "Thuis". Probleemloze machine.

Iemand hierboven noemde ook de ZZR1100. da's ook een hele fijne ja. Ik had een '98 model en die liep meestal 1:15 en op lange toertochten soms wel 1:18. En dat met een tank van 24 liter.

Mijn huidige ZZR, de 1400 is wat dorstiger, loopt nét 1:13. Maar da's ook niet echt een budget machine natuurlijk.

Ga eens kijken voor een XJ900F.
 
Het is wel handig om éérst je budget vast te stellen.

Klein budget - XJ900F, K75, K100, XJ900S Diversion.
Middel budget - R1100RT, R1100GS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan