Motor ongeluk fout van garage?

John00

Rookie
18 mei 2023
13
9
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg
 
Of vervangen door staalomvlochten leidingen en daarna nooit meer
Ja dat snap ik ook maar, 4 jaar is toch wel kort voor een normale remleiding? Ik bedoel ik heb op mijn koppelingsleiding nog het origineel liggen is nu 28 jaar oud O-). De remleidingen heb ik idd vervangen voor staalomvlochten

Ik heb nog even op andere plekken gelezen maar om de 4 a 5 jaar zou inderdaad een normaal advies zijn, bizar.
 
dat zal sarkastish wezen hoop ik ?
tuurlijk vervang je bij de auto ook om de 4 tot 6 jaar de kleine rubberen leidingen , onder de auto zitten stalen/koperen leiding daar kom je niet aan.
1684435623523.png
 
Als ik als garage een motor mee zou geven waar een gebrek aan geconstateerd is, dan zou ik de klant laten tekenen voor de constatering als deze dat niet zou willen laten maken. Iets met zorgplicht. Als de klant er dan voor kiest om het niet te laten maken, dan ben jij niet verantwoordelijk voor de gevolgen. Ben ik nou zo simpel of wat?
Ts geeft aan dat als het hem medegedeeld was dat hij het had laten maken.
(Btw, wegsturen en zeggen bind er maar een touwtje om, das wel heel makkelijk…. )
Beter maar nooit een garage beginnen dan.
Want je zou papier tekort komen.
Ze hebben zelf een proefrit gereden, dus die monteur heeft zich er onderweg wel mee kunnen redden.
Maar het was hem wel opgevallen als slecht, en dat heeft hij genoteerd. Kun je van alles van vinden.
Maar hij heeft zijn eigen werk gecontroleerd en goed bevonden dan houdt de opdracht en de daarbij horende service ook een x op.
 
dat zal sarkastish wezen hoop ik ?
tuurlijk vervang je bij de auto ook om de 4 tot 6 jaar de kleine rubberen leidingen , onder de auto zitten stalen/koperen leiding daar kom je niet aan.
Bekijk bijlage 1880681
Niks sarcastisch aan ,ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat doet,die slangetjes vervang je als ze beginnende haarscheurtjjes hebben a en anders niet
ik heb heel wat auto,s en motoren gehad maar nooit slangetjes vervangen omdat ze vier jaar oud zijn
 
Ondanks dat ik het eens ben met het niet elke 4 jaar je remslangen vervangen op een auto, maak ik het in de praktijk wél mee dat remslangen Apk technisch nog prima zijn, maar inwendig verteerd raken, waardoor remmen niet goed meer vrij komen na het remmen.
Dit soort adviezen zijn dan ook vaak gemaakt met het oog op aan de veilige kant van het vervangings interval zitten, een distributieriem kan tenslotte vaak ook wel(iets) langer mee dan het voorgeschreven interval, maar áls ie breekt, dan is de motor aan gruzelementen.
 
Wat een verschrikkelijk topic. Onduidelijkheid over de bouten > aannames welke dat dan zouden zijn.
Ongeluk paar dagen na ophalen dus moet er voordien al wat te merken zijn geweest > aanname dat tussendoor gereden is.

Het is een twee cilinder dames en heren dus vooruitkijken = niet hoeven remmen.

Sponzigheid is een ruim begrijp. Jaren terug had ik een motor met een rem die niet echt stevig voelde. Echter was een fractie van de druk meer dan genoeg om hard te remmen. Relatief weinig remdruk met relatief agressieve blokken kan gewoon hard remmen. Even los van andere zaken die zouden kunnen bijdragen aan een sponzig gevoel zoals contaminatie op de rem (even los van wanneer en hoe dat zich ontwikkeld heeft). Of blokken die om een of andere reden terug gedrukt worden.

Aan de TS merk ik niet echt een wijzende vinger toon. Meer zoekend naar wat van beide partijen eerlijk mag worden verwacht. Gezever over dat zo iemand geen motor zou moeten rijden daar lusten de honden toch geen brood van.

Moreel gezien twee partijen verantwoordelijkheid. Gevoelsmatig (voor mij) meer de motorzaak dan de TS. Maar eerlijk is eerlijk, met pre-flight-check had het misschien voorkomen kunnen worden (afhankelijk van de oorzaak van de sponzigheid). Verder smoesjes over wat er op kan doen want oude motor vind ik afleidingsmanoeuvre. Vergeten te vermelden dat de rem misschien niet top is, is spijtig maar wel goed voor te stellen. Uiteindelijk hebben ze het wel geconstateerd en genoteerd wat geen kwaaie wil kan zijn. Ze hadden het ook kunnen laten en daarna alles ontkennen.

Lang verhaal kort. Probeer de boel goed op een rijtje te zetten en kijk of je er met de motorzaak uit kunt komen. Succes!
 
Moreel gezien is de motorzaak helemaal niet verantwoordelijk, hij kwam voor een band , niets zegt dat de klauw is losgeweest van de slang.
Ts doet inderdaad geen wijzende vinger, dat doen wij wat met zijn allen, maar das de mens en ook een vorm van gezond.
 
niets zegt dat de klauw is losgeweest van de slang.
Sponzig kan meerdere oorzaken hebben en misschien ook meerdere interpretaties. Zolang je niet zeker bent of je op dezelfde golflengte zit, kun je niet echt duidelijke conclusies trekken imo.

Even los van het feit dat de remklauw misschien wel los is geweest maar dat het niet is vermeld. Alleszins denkbaar als het het werk vergemakkelijkt maar er geen behoefte is om 2 koperen ringetjes op de rekening te zetten.
 
Ik heb 3 motoren (waarvan 2 racers) waarbij ik het onderhoud zelf doe.
Ik heb 1 motor die nog in de garantie zit. Hij heeft een 1000 km beurt van de dealer gehad, die kostte minder dan 100 EUR.
Ik heb ook nog een auto. Die is uit de garantie, maar ik laat het onderhoud toch bij een dealer doen. Heeft dit jaar al 2800 EUR gekost.
Moraal van het verhaal: als je de dealer laat doen wat hij moet doen, dan kun je hem aanspreken als er iets mis is. Maar daar betaal ik ook voor.
Of je geeft een opdracht: nieuwe band. Dan krijg je een nieuwe band en betaal je een nieuwe band. Niet meer niet minder.
Het is je eigen keuze.
Hier op MF was ook iemand die zijn net gekochte 2e hands motor naar een dealer bracht met de opdracht hem helemaal na te kijken en op orde te brengen. Dat kostte als ik me wel herinner 3500 EUR. Meer dan de motor gekost had.
Mensen lijken niet te beseffen dat arbeid geld kost.
 
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg

Dit is een zeer slecht verhaal wat er gebeurd is.
Links of rechtsom eerst dient duidelijk te zijn wat er met jou rem aan de hand is.
Het is een bovag verhaal . zij zijn hier bij aangesloten.
Teneerste laat niets door een ander aan je motor doen. je bent gelijk kansloos bij verhaal schade.

Laat een expert hier naar kijken dat gebeurt vaak ,doen lease maatschapijen ook bij grote reparaties.
Die komen opdraven en maken foto,s en vragen van hoe en of wat.
Hier word een rapport overgemaakt.

Je kan met je met de bovag in overleg gaan wat hier de procedure in is wat jou rechten zijn en of die dan ook gewaarborgd worden.
Of je gaat met de rechtsbijstand in de weer.

Maar wil je dit opgelost hebben kost tijd en een langere adem. maar wel de juiste weg.
Maar laat dus niets aan je motor doen dan heb je absoluut geen poot om op de staan.

Er zal gekeken moeten worden wat er daadwekelijk aan de hand is op bassis hiervan kan verdere aktie ondernomen worden.
 
Sponzig kan meerdere oorzaken hebben en misschien ook meerdere interpretaties. Zolang je niet zeker bent of je op dezelfde golflengte zit, kun je niet echt duidelijke conclusies trekken imo.

Even los van het feit dat de remklauw misschien wel los is geweest maar dat het niet is vermeld. Alleszins denkbaar als het het werk vergemakkelijkt maar er geen behoefte is om 2 koperen ringetjes op de rekening te zetten.
dat vertelt het verhaal niet inderdaad, anyway , top topic, stof waar we blijkbaar met zijn allen iets van willen vinden binnen mum van tijd.
ik drink em leeg en gaan een film kijken. zo’n lange die alleen zwart ziet.
 
Dit is een zeer slecht verhaal wat er gebeurd is.
Links of rechtsom eerst dient duidelijk te zijn wat er met jou rem aan de hand is.
Het is een bovag verhaal . zij zijn hier bij aangesloten.
Teneerste laat niets door een ander aan je motor doen. je bent gelijk kansloos bij verhaal schade.

Laat een expert hier naar kijken dat gebeurt vaak ,doen lease maatschapijen ook bij grote reparaties.
Die komen opdraven en maken foto,s en vragen van hoe en of wat.
Hier word een rapport overgemaakt.

Je kan met je met de bovag in overleg gaan wat hier de procedure in is wat jou rechten zijn en of die dan ook gewaarborgd worden.
Of je gaat met de rechtsbijstand in de weer.

Maar wil je dit opgelost hebben kost tijd en een langere adem. maar wel de juiste weg.
Maar laat dus niets aan je motor doen dan heb je absoluut geen poot om op de staan.

Er zal gekeken moeten worden wat er daadwekelijk aan de hand is op bassis hiervan kan verdere aktie ondernomen worden.
Jemig en dat voor een bumper en koplamp.

Nou ga je gelijk maar halen.
Mogelijke uitspraak:
Nieuwe voorband, ABS en glad wegdek
Daarbij een bestuurder die mogelijk van schrik iets constateert wat niet achterhaalbaar is.
Het knijpen tot de gashandel kan ook zijn dat het abs ingrijpt.

Kees closed:W
 
Even reactie op de vragen:
- De bouten die doorgedraaid waren, bedoel ik de bouten waarmee de remklauw in elkaar zit. Die wilden ze demonteren op de band te vervangen, toen brak deze af.
- Ik heb geprobeerd er met de garage uit te komen, maar ze vertelden mij dat het een oude motor was, daar is vaak wel wat mij aan de hand. Ze vonden de staat van onderhoud niet goed (hier was niks over vermeld, totdat ik ze opbelde na het ongeluk pas), dus er zou zo veel mee aan de hand kunnen zijn. Hun oplossing was gwn dat zij het probleem zouden proberen te achterhalen (zonder korting of tegemoetkoming, gwn voor de volle mep).
- Ik trok net op van een stoplicht over de kruising, ongeluk gebeurde op de weg naar school in Utrecht (erg druk punt, veel auto's). Ik had ruimvoldoende afstand om te remmen gehad, als de rem naar behoren had gefunctioneerd wel. De motor remde wel (had ik uiteraard ook gedaan op de weg erheen), maar ik kwam er pas bij de noodstop achter er te weinig remdruk op zat (heb verder niet hard hoeven remmen op de weg erheen).
- In mijn ogen zou de garage hier verantwoordelijkheid voor moeten nemen, omdat zij de hele voorrem uit elkaar gehad hebben en het gebrek zelf hebben geconstateerd tijdens de proefrit na de reparatie (maar dit niet vermeld hebben bij het ophalen van de motor)
Als dit waar is; Hun fout!!!
 
Grote beurt bij aankoop met alle vloeistoffen ! Daar hoort ook de rem bij.
"Ja, als wij hem afleveren dan heeft hij ook een grote beurt gehad en kijken we alles na."
Welk merk olie gebruiken jullie, bij mij is hij meestal roodachtig of gelig, deze is zwart.
Al die lulverhalen van motor- en scooterzaken.
Ze maken de leek van alles wijs, en die maar betalen voor prutswerk.
Gelukkig zijn er wel bedrijven die goed werk leveren en een goed advies geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan