Motor ongeluk fout van garage?

John00

Rookie
18 mei 2023
13
9
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg
 
Ik twijfel er niet aan dat in jouw remleiding staal aanwezig was, dat kan maar is niet standaard.
Dan waren die waarschijnlijk al eens vervangen. Probeerde ze eerst met een normale tang door te halen maar de stalen strengen verhinderden dat ik hem doormidden kreeg dus met een draad schaar, waarmee we staalkabels mee knippen, ging dat wel makkelijk.
 
ik heb net de startpost nog eens doorgelezen, maar vervangen is:

-Band
-Remklauw (1 van de 2)
-Bracket

De motor is afgeleverd met een remhendel die je tegen het stuur kan klemmen, dat kan toch niet de bedoeling zijn na zulks onderhoud uitgevoerd door een garage?
 
ik heb net de startpost nog eens doorgelezen, maar vervangen is:

-Band
-Remklauw (1 van de 2)
-Bracket

De motor is afgeleverd met een remhendel die je tegen het stuur kan klemmen, dat kan toch niet de bedoeling zijn na zulks onderhoud uitgevoerd door een garage?
Bracket en bevestigingsbouten van remklauw op bracket, links en rechts.

En de voorband.
 
Mogelijk heeft de monteur de blokken een stukje terug geduwd?
Maar ook mogelijk is het dat TS het ingrijpen van de abs ervaart als te weinig remdruk.

Maar ten alle tijden is ts verantwoordelijk over de staat van zijn motor.
 
Mogelijk heeft de monteur de blokken een stukje terug geduwd?
Maar ook mogelijk is het dat TS het ingrijpen van de abs ervaart als te weinig remdruk.

Maar ten alle tijden is ts verantwoordelijk over de staat van zijn motor.
Nah.
Opgehaald direct na proefrit monteur.
Daarna naar huis gereden.

Ongeval is tijdens een rit later.
 
Dat is wel erg een 'operatie geslaagd; patient overleden' instelling. Zeker als je als garage iets met de voorrem doet, mag je ook wel verwachten dat ze de werking controleren. Ze hadden op z'n minst wel mogen waarschuwen over de gevaarlijke werking van de rem. Dan was het altijd aan TS om hier iets aan te doen. Het verhaal komt gewoon erg 'laks' over van de zijde van de garage, om niet het woord nalatig te noemen.

De bestuurder / eigenaar is zelf verantwoordelijk. Die bepaalt wat hij wel of niet vraagt aan de garage om te doen én maakt zelf de keuze om er mee te gaan rijden.

Het feit dat de motor bij de garage naar binnen is geweest voor 'x' betekent niet dat de rest is gecontroleerd en goed is.

Én de garage heeft blijkbaar vermeldt dat de rem matig was. Dat er dan toch de keuze wordt gemaakt om er mee te gaan rijden alsof er niks aan de hand is ... tja.
 
Als de monteur constateert dat de voorrem slecht is kan hij 2 dingen doen:

A) jou bellen voor overleg (meerkosten) en je in ieder geval wijzen op het gevaar als er niet gerepareerd wordt;
B) fatsoenlijk repareren en je achteraf confronteren met een hogere rekening.

Wat hij zeker NIET moet doen is de receptionist op de achterkant van de rekening een waarschuwing laten kliederen.

Staat dat in de wet, of vind jij dat?
Ik heb geleerd: als je iets vindt, dan moet je het naar de politie brengen.
 
"Wat kost bij u een bandje wisselen?"
- "ongeveer €150,="
" zo duur voor alleen wisselen? "
- " u wil niet weten hoeveel tijd het kost om alles aan uw motorfiets te controleren en op te schrijven""
" ik ga wel naar een ander "

--monteur tegen baas "Ik heb een bout dol gedraaid van de remklauw, wat doen we ermee"
-baas tegen monteur -"das godnondeju niet zo mooi, draai de rommel maar terug in elkaar en vooral niet meer aankomen,
--monteur tegen baas, "doen we dat, das idd de goedkoopste oplossing"
-baas denkt: "dan kalk ik wel achter op de bon dat de remmen sponzig aanvoelen, en maken we de klant wijs dat ouwe meuk uit 2007 sowieso alles aan mankeert, zijn wij tenminste ingedekt, anders geen bier dit weekend. :/
 
Denk even verder. (Beetje Overdreven voorbeeld) De reactie klauwdeel(glijpennen) zit vast. Je bediend de rem, remzuigers drukken 1 remblok tegen de schijf. Nu moet je met die zijde de remschijf dusdanig 'verbuigen' om de de 2e remblok ook tegen de schijf te drukken. Je moet dus heel veel overwinnen voordat er geremd wordt. Laat de rem los en de remzuiger wordt weer 'verder' naar binnen gedrukt dan eigenlijk de bedoeling is bij soepel werkende remklauw. Al dat extra/onnodige vervormen kost remvloeistof verplaatsing en slechte remvertraging. Effect is een sponzig gevoel.

Hoofdremcylinder zou ook een optie zijn.
Wat je schrijft is helemaal waar, alleen het kan alleen het sponzig gevoel verklaren, maar niet het ongeval.
Dus ook jij nog ff verder denken graag :-) Volgens mij hou je dan alleen de hrc over.

Mgoed, ik heb al een paar pagina's niet meer meegelezen, dus misschien is dat al wel geschreven.
 
--monteur tegen baas "Ik heb een bout dol gedraaid van de remklauw, wat doen we ermee"
-baas tegen monteur -"das godnondeju niet zo mooi, draai de rommel maar terug in elkaar en vooral niet meer aankomen,
--monteur tegen baas, "doen we dat, das idd de goedkoopste oplossing"
-baas denkt: "dan kalk ik wel achter op de bon dat de remmen sponzig aanvoelen, en maken we de klant wijs dat ouwe meuk uit 2007 sowieso alles aan mankeert, zijn wij tenminste ingedekt, anders geen bier dit weekend. :/
Waarom heb je dat gedaan dan? Jij doet ook alles voor een biertje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan