Motor ongeluk fout van garage?

John00

Rookie
18 mei 2023
13
9
Beste leden,
Ik wil hier even mijn verhaal vertellen en jullie advies over iets dat mij is overkomen met de motor. Ik ben naar een BOVAG garage gegaan voor het vervangen van mijn voorband, bij het demonteren bleken de rembouten te strak aangedraaid, wat resulteerde in een gebroken bout in de bracket. Uiteindelijk betaald voor:
- Nieuwe voorband
- Nieuwe bracket 1 Remklauw
- 4 nieuwe rembouten (zijn allemaal vervangen)

Na de motor opgehaald te hebben is niks gemeld over verdere gebreken. Op de achterkant van de factuur bleek te staan "voorrem voelt een beetje sponzig".

2 dagen later reed ik met de motor, een rij auto's voor mij ging hard op de rem (ik reed gelukkig niet hard, zo'n 30-40 km/h). Ik wilde een noodstop maken, maar trok de remhendel helemaal door tegen het gas (veels te weinig remdruk). Geprobeerd uit te wijken toen ik realiseerde dat ik niet op rijd kon remmen, maar ik was te laat. Ik knalde door de achterbumper van de auto voor mij, motor had lakschade en schade aan de koplampen. Ik ben met de schrik ervanaf gekomen. Maar ik was erg verbaasd over de staat van mijn voorrem en hoe slecht deze remde (totaal onveilig, ik kon de remhendel met gemak tegen het gas aanduwen).

Ik heb contact opgenomen met de garage, zij gaven aan dat ze het inderdaad hadden moeten vermelden (zou dit gaan bespreken met de collega). Toen ik vroeg waarom ze mij niet gebeld hebben toen ze erachter kwamen dat ze remdruk niet goed was na de reparatie, zeiden ze dat het een oude motor was (2007) en dat ze dan waarschijnlijk van alles zouden vinden en hij er wel weken zou staan. Ik was hier boos over, want ik verwachtte dat mijn motor in goede staat afgegeven zou worden. Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Vroeg ik nog, maar dat was gelukkig niet zo zei hij.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder mee kan doen, ik ga contact opnemen met de rechtsbijstand Verzekering. Maar hebben jullie ervaring met soortgelijke situaties en wat vinden jullie hiervan?

Mvg
 
Dit is de motor, ik kocht hem 2 jaar terug met 38.000km op de teller. Toen bij aanschaf volgend onderhoud gedaan:
- Nieuwe balhoofdlagers
- Nieuwe achterband
- Grote beurt (alle vloeistoffen)

In de tussentijd is het volgende gedaan (heeft nu 48.000km op de teller):
- Nieuwe remblokken voor en achter
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe olie + oliefilter
- Nieuwe voorband
Heb je dit laten doen, of zelf gedaan?
 
Ohjé, mijn motor is al 15 jaar oud en nog steeds dezelfde remleidingen.
Nu durf ik er niet meer op te rijden.
Op naar de Kwikfit,
Ze hebben een bepaalde termijn gesteld vanuit de commerciële kant van de fabriek onder het mom veiligheid. Daarbij is gedacht aan veroudering in bepaalde situaties zoals die voordoen met de gebruikte materialen en omstandigheden. Dit is heel normaal en met oog op de aansprakelijkheid bedacht.
Zou jij dus door je remmen gaan omdat de leiding is gesprongen en daarbij blijkt al dan niet of deze tijdig binnen fabriek specificaties is vervangen snap je ook dat de afwikkeling dusdanig zal zijn naar de omstandigheden. Wat zoveel betekend dat als je te laat was zul je de consequenties moeten dragen.
In het boekje of op het www staan wel de specs vermeld. Hoe oud mag dit of dat zijn en in welk termijn dient wie of wat vervangen te worden.
 
Wat ik opvallend vind dat er hier veel zeggen ik heb de remleidingen vervangen door gevlochten leidingen
Nou daar zit dezelfde kunststofleiding in
Het zit dus duidelijk tussen de oren.
Ik denk dat zo,n leiding wel dertig jaar mee kan,het is volgens mij het zelfde spul als leiding voor vloerverwarming,en die zit er bij mij al 35 jaar in en die wordt ook nog eens warm en koud.
Soms ben je te bang,ik rijd mijn motor gewoon af met dezelfde remleiding,of ze moeten om één of andere reden beschadigen
 
Wat ik opvallend vind dat er hier veel zeggen ik heb de remleidingen vervangen door gevlochten leidingen
Nou daar zit dezelfde kunststofleiding in
Het zit dus duidelijk tussen de oren.
Ik denk dat zo,n leiding wel dertig jaar mee kan,het is volgens mij het zelfde spul als leiding voor vloerverwarming,en die zit er bij mij al 35 jaar in en die wordt ook nog eens warm en koud.
Soms ben je te bang,ik rijd mijn motor gewoon af met dezelfde remleiding,of ze moeten om één of andere reden beschadigen
Dat is niet zo, uit eigen ervaring. De opbouw is anders.
 
Als de monteur constateert dat de voorrem slecht is kan hij 2 dingen doen:

A) jou bellen voor overleg (meerkosten) en je in ieder geval wijzen op het gevaar als er niet gerepareerd wordt;
B) fatsoenlijk repareren en je achteraf confronteren met een hogere rekening.

Wat hij zeker NIET moet doen is de receptionist op de achterkant van de rekening een waarschuwing laten kliederen.

Mooiste zou zijn als de monteur met jou naast de motor gaat staan en je het probleem laat zien.
Dan ben je al snel overtuigd dat zeker de voorrem 100% moet zijn (en dat je meer geld kwijt bent voor een veilige motor).

Ik acht dus zeker het bedrijf/monteur deels verantwoordelijk voor wat hier is gebeurd.
Zelf ga je ook niet vrijuit als je vrolijk doorrijdt met een melding "voorrem voelt sponzig" op de bon.
Je had dan zeker ZELF verdere actie moeten nemen en zo heeft de monteur het waarschijnlijk ook bedoeld.
Maar het blijft een misser van bedrijf/monteur dat ze je niet mondeling gewaarschuwd hebben.

"Monteur kwam aanrijden, vertellen dat het allemaal weer gemaakt was en ik mocht hem meenemen".

Hier ging de monteur duidelijk de mist in. Hij had jou over de gebreken van de voorrem veel duidelijker moeten informeren.

Overigens: "sponzig" is waarschijnlijk een breed begrip. Kan je met een sponzige rem wel/niet een noodstop maken???
Niet in jouw geval als je dwars door de rem knijpt, maar dat had de monteur zelf moeten constateren met een proefrit. Dan had hij je kunnen waarschuwen ipv een argeloze klant de weg opsturen met gevaarlijk broddelwerk van zijn kant.
 
Wat ik opvallend vind dat er hier veel zeggen ik heb de remleidingen vervangen door gevlochten leidingen
Nou daar zit dezelfde kunststofleiding in
Helemaal niet.
Het zit dus duidelijk tussen de oren.
Ik denk dat zo,n leiding wel dertig jaar mee kan,het is volgens mij het zelfde spul als leiding voor vloerverwarming,en die zit er bij mij al 35 jaar in en die wordt ook nog eens warm en koud.
Soms ben je te bang,ik rijd mijn motor gewoon af met dezelfde remleiding,of ze moeten om één of andere reden beschadigen
Remleiding worden ook warm, ik zou zelf zeggen warmer dan vloerverwarming.
Ik heb al regelmatig rond gereden met temperaturen van meer dan 35 graden.
Remvloeistof warmt de leiding extra op en een zwarte rubberen leiding kan gemakkelijk 50+ graden worden door in de zon te staan bij die temperaturen. (En de motoren staan vij negatieve temperaturen ook buiten, dat heb je thuis normaal gezien niet)

Remvloeistof is ook een zeer agressief goedje.
Ik maak ze zelf op maat met banjo's en knelkoppelingen, het is een harde teflon slang , omvlochten met rvs.
Geeft wel een wat betere/hardere remdruk.

Leg eens uit Willem
Zie hierboven.
Rvs gevlochten leiding hebben een binnenvoering van teflon.
Gewoon "rubberen" leiding niet, dat is puur rubber en een gevlochten versteviging om uitzetting (gedeeltelijk) tegen te gaan.
 
Helemaal niet.

Remleiding worden ook warm, ik zou zelf zeggen warmer dan vloerverwarming.
Ik heb al regelmatig rond gereden met temperaturen van meer dan 35 graden.
Remvloeistof warmt de leiding extra op en een zwarte rubberen leiding kan gemakkelijk 50+ graden worden door in de zon te staan bij die temperaturen. (En de motoren staan vij negatieve temperaturen ook buiten, dat heb je thuis normaal gezien niet)

Remvloeistof is ook een zeer agressief goedje.



Zie hierboven.
Rvs gevlochten leiding hebben een binnenvoering van teflon.
Gewoon "rubberen" leiding niet, dat is puur rubber en een gevlochten versteviging om uitzetting (gedeeltelijk) tegen te gaan.
Puur rubber word volgens mij nooit meer gebruikt,nou ja misschien op een harley nog
 
Ik hou me even buiten de remleidingen discussie maar heb vorig jaar ook het "sponzige" remmen aan de voorkant ervaren. De oorzaak hiervan was een kromme remschijf door een vergeten schijfremslot ;(. Eerste keer knijpen met de rem sponzig en de 2e keer normaal druk maar met een noodstop best tricky
 
Als ik iets moet tekenen, vraag mij niet om een krabbel, dan is men vaak verbaasd als ik ook de achterkant even doorneem. Daar staan vaak de algemene voorwaarden afgedrukt.
Dus ik denk toch dat het bedrijf vrijuit gaat want het is vermeld op de factuur.
Gelukkig valt de schade mee en trek hier lering uit.
 
Leg eens uit Willem
Ik heb een oude rubberen darm en een vermeend stalen exemplaar eens doormidden geknipt met een draadschaar zodat de vorm niet aangetast werd wat bij een normale kniptang of betonschaar wel gebeurd en de oude heeft gewoon veel minder staal in de mantel. In zijn geheel zal de oude dankzij dat zelfde rubber sneller uitzetten bij toename van druk. De nieuwe heeft gewoon veel meer staal en de binnenleiding is ook nog eens niet van rubber maar een teflonsoort die lang niet zoveel uitzet bij toename van druk. Het staal om deze soort leidingen is dan ook veel meer tegen het mogelijk knikken van de binnenleiding. Daar heeft rubber dan minder problemen mee als je de knik er weer uit probeert te halen.
 
Zie hierboven.
Rvs gevlochten leiding hebben een binnenvoering van teflon.
Gewoon "rubberen" leiding niet, dat is puur rubber en een gevlochten versteviging om uitzetting (gedeeltelijk) tegen te gaan.
Veel minder staal maar het zit er wel in anders zou het totaal ongeschikt zijn.
Bij pompunits zit er heel veel staal in maar dan geen draad maar een getrokken, beetje flexibel, dunne stalen plaat. Daaromheen zit dan weer rubber en er in ook.
 
Ik heb een oude rubberen darm en een vermeend stalen exemplaar eens doormidden geknipt met een draadschaar zodat de vorm niet aangetast werd wat bij een normale kniptang of betonschaar wel gebeurd en de oude heeft gewoon veel minder staal in de mantel. In zijn geheel zal de oude dankzij dat zelfde rubber sneller uitzetten bij toename van druk. De nieuwe heeft gewoon veel meer staal en de binnenleiding is ook nog eens niet van rubber maar een teflonsoort die lang niet zoveel uitzet bij toename van druk. Het staal om deze soort leidingen is dan ook veel meer tegen het mogelijk knikken van de binnenleiding. Daar heeft rubber dan minder problemen mee als je de knik er weer uit probeert te halen.
Dat zij ik toch al,de binnenleiding is allang niet meer van rubber,maar je kan ook volledig kunststof kopen zonder rvs mantel en dan is hij ook niet sponzig
Maar het mooiste is kunststof omvlochten met rvs ,dan hoef je er echt nooit meer naar om te kijken.
Epdm is het zo ie zo niet want dat kan niet tegen brandstof of petroleum
 
Niks sarcastisch aan ,ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat doet,die slangetjes vervang je als ze beginnende haarscheurtjjes hebben a en anders niet
ik heb heel wat auto,s en motoren gehad maar nooit slangetjes vervangen omdat ze vier jaar oud zijn
Dit is een Japanse wettelijke regeling. Daarom zit er bij Jappen en rubberen leiding op met vaak een productiedatum. Elke 4 jaar nieuwe rvs zou duur worden.
 
Dat zij ik toch al,de binnenleiding is allang niet meer van rubber,maar je kan ook volledig kunststof kopen zonder rvs mantel en dan is hij ook niet sponzig
Maar het mooiste is kunststof omvlochten met rvs ,dan hoef je er echt nooit meer naar om te kijken.
Epdm is het zo ie zo niet want dat kan niet tegen brandstof of petroleum
Als we het er maar over eens zijn
 
Veel minder staal maar het zit er wel in anders zou het totaal ongeschikt zijn.
Bij pompunits zit er heel veel staal in maar dan geen draad maar een getrokken, beetje flexibel, dunne stalen plaat. Daaromheen zit dan weer rubber en er in ook.
Ik twijfel er niet aan dat in jouw remleiding staal aanwezig was, dat kan maar is niet standaard.
Volgens de SAE J1401 standaard niet.
Dat is meestal PVA of een soort nylon in remleidingen. (Zie hieronder.)
Dat zij ik toch al,de binnenleiding is allang niet meer van rubber,maar je kan ook volledig kunststof kopen zonder rvs mantel en dan is hij ook niet sponzig
Maar het mooiste is kunststof omvlochten met rvs ,dan hoef je er echt nooit meer naar om te kijken.
Epdm is het zo ie zo niet want dat kan niet tegen brandstof of petroleum
Zucht, er zit ook geen petroleum/brandstof in dot 4 of dot 5 Remvloeistof.
Wel in minerale olie , dan wordt er nitril rubber gebruikt.
Dit is een standaard remleiding:

rubber-brake-hose.jpg

Rubber Brake Hose of Standard SAE J1401 and Accessories Supplied.



Dit is een hel remleiding:
Line inner material :PTFE(teflon zogezegd)
Line outer material:Stainless steel (303/304) and protective PVC cover
Fittings material: Stainless steel (303/304)
HEL Flexible OEM Replacement Braided Brake Lines for Aprilia RS660 ABS (2021-2022)
 
Terug
Bovenaan Onderaan