Motor particulier verkopen

ufootje

MF veteraan
30 okt 2005
6.000
23
Spijkenisse
OK.. ik wil mijn motor particulier verkopen, maar...
ik wil natuurlijk niet dat ze er met een proefrit ermee vandoor gaan,
of dat ik een tik op mijn kop krijg, en wakker wordt zonder motor+geld....

Heeft er iemand nog tips om gewoon eerlijk mijn motor te verkopen zonder opgelicht te worden??
 
tja.. tips...

misschien is het verstandig om in eerste instantie niet je overschrijvingsbewijs in de buurt te hebben, wanneer je een kijker hebt.
En 1 of ander vrijwaringscontractje of zo, waarmee je tijdens de proefrit gereden schade/boetes op de proefrijder kunt verhalen, ipv dat het voor jezelf is. Maar in hoeverre zoiets rechtsgeldig kan zijn.... geen idee eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
2 vrienden er bij laten staan voor het geval je een tik op je hoofd krijgt.
contract maken en diegene laten tekenen voor proefrijden
rijbewijs/paspoort innemen van diegene als hij/zij gaat proefrijden
of hem/haar achterop bij jou voor een proefrit.

Geld cash betalen op het postkantoor, meteen ff checken of het echt is :)
 
je hebt vast wel een vriend die ook een motor heeft, zorg in ieder geval dat je niet alleen bent en rij achter de koper aan als hij een proefrit gaat rijden.
 
OK.. ik wil mijn motor particulier verkopen, maar...
ik wil natuurlijk niet dat ze er met een proefrit ermee vandoor gaan,
of dat ik een tik op mijn kop krijg, en wakker wordt zonder motor+geld....

Heeft er iemand nog tips om gewoon eerlijk mijn motor te verkopen zonder opgelicht te worden??

Rob, als het zover is ff bellen kan altijd mee rijden
 
Toen ik mijn motor particulier kocht reed de man van de eigenaresse voorop en ik erachter aan, vooraf werd wel gezegd dat schade betalen was.
 
Idd brokken is dokken,je kunt ook bij proefrit natuurlijk het aankoop bedrag als borg nemen..........

Vaak gaat t goed maar ja je weet nooit :N
 
OK.. ik wil mijn motor particulier verkopen, maar...
ik wil natuurlijk niet dat ze er met een proefrit ermee vandoor gaan,
of dat ik een tik op mijn kop krijg, en wakker wordt zonder motor+geld....

Heeft er iemand nog tips om gewoon eerlijk mijn motor te verkopen zonder opgelicht te worden??


Gewoon even het rijbewijs vragen en in je zak stoppen. Daarnaast goed doorvragen waar ze vandaan komen etc.
 
och ja, kwestie van vertrouwen.
Ik heb nu mijn derde motor in de schuur staan, allemaal gekocht en verkocht van en aan partikulieren...

Beetje mensenkennis, en beetje mazzel *O*
 
Je kan het aankoopbedrag als borg vragen, plus het rijbewijs.

Eventueel de sleutel van koekblik of motor waar de koper mee komt. Dat gaat misschien ver, maar het is een mogelijkheid.

En zelf er voor of achter rijden is niet eens een gek idee, net als een paar aardige vrienden.
 
Er achteraan rijden zou ik als potentiële koper niet waarderen.
Zou het wel kunnen begrijpen, daar niet van, maar als ik even wil testen doe ik dat graag alleen.

Zoals inderdaad al is gezegd, gewoon even een paspoort vragen en dat als onderpand gebruiken.
De auto waarmee ze zijn gekomen is een slecht plan aangezien ik hier genoeg verhalen heb gelezen over gestolen auto's die hiervoor werden gebruikt.
 
Ik lees meerdere malen 'rijbewijs innemen'.

Dit is ook niet echt een optie eigenlijk, de 'dief'(om het alvast maar zo te noemen) kan zijn passpoort kwijtgeraakt zijn op die dag en jij bent de toevallige vinder ervan, daar heb je dus in feite niets aan.

Juridisch gezien weet ik niet of het rechtsgeldig is als je zelf een contract opmaakt, hier zou ik het fijne wel van willen weten eigenlijk.

Het aankoopbedrag aannemen voordat de persoon gaat rijden is in mijn ogen in ieder geval de veiligste oplossing.(mits het geld echt is natuurlijk)

Al met al blijft het natuurlijk tricky en moet je een beetje kunnen inschatten met wie je te maken hebt.


Succes ermee!
 
och ja, kwestie van vertrouwen.
Ik heb nu mijn derde motor in de schuur staan, allemaal gekocht en verkocht van en aan partikulieren...

Beetje mensenkennis, en beetje mazzel *O*

Geloof je het zelf? Je kunt in het begin best denken wat een aardige vent, betrouwbaar etc en dan toch nog in je onderbroek aan je tuinhek belanden terwijl die aardige betrouwbare vent er op jouw motor vandoor gaat :W
 
Ik lees meerdere malen 'rijbewijs innemen'.

Dit is ook niet echt een optie eigenlijk, de 'dief'(om het alvast maar zo te noemen) kan zijn passpoort kwijtgeraakt zijn op die dag en jij bent de toevallige vinder ervan, daar heb je dus in feite niets aan.
maar je hebt WEL zijn id gegevens

Juridisch gezien weet ik niet of het rechtsgeldig is als je zelf een contract opmaakt, hier zou ik het fijne wel van willen weten eigenlijk.
Als jij een contract opstelt en beide partijen zetten daar een handtekening onder, heb je een hele goede troef voor de rechter

Het aankoopbedrag aannemen voordat de persoon gaat rijden is in mijn ogen in ieder geval de veiligste oplossing.(mits het geld echt is natuurlijk)
tsja... is inderdaad een goed idee, kan daar niks anders over zeggen :)

Al met al blijft het natuurlijk tricky en moet je een beetje kunnen inschatten met wie je te maken hebt.
jep


Succes ermee!
 
Ik lees meerdere malen 'rijbewijs innemen'.

Dit is ook niet echt een optie eigenlijk, de 'dief'(om het alvast maar zo te noemen) kan zijn passpoort kwijtgeraakt zijn op die dag en jij bent de toevallige vinder ervan, daar heb je dus in feite niets aan.
maar je hebt WEL zijn id gegevens

:N :N je hebt de gegevens van diegene die zijn paspoort/rbw kwijt is
 
:N :N je hebt de gegevens van diegene die zijn paspoort/rbw kwijt is
Dat is waar, als 'de dief' deze gegevens ook gestolen heeft, maar dat was niet het geval waarop ik reageerde... ('de dief' was namelijk zijn paspoort 'verloren' en jij bent de 'toevallige' vinder)

Maar daar zit inderdaad ook een risico. Paspoort vergelijken met rbw en paspoort als borg houden dus. Tenzij het paspoort en rbw toevallig van dezelfde persoon gestolen zijn. wat uiteraard ook voorkomt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan