Motor raakt vermogen kwijt in hoge toeren/powerband.

Julian88

MF'er
3 jan 2019
120
22
Ik reed met mijn motor naar huis en ik merkte dat hij vanaf 7800 toeren niet meer veel pit had, het gaat om een aprilia rs 125 1997, een 2 takt dus.
Ik dacht eerst aan de powervalve die niet meer openging maar dat was het niet, toen heb ik de bougie vervangen en toen deed die het weer goed.
maar nadat ik vandaag weer ging rijden begon het weer opnieuw dus ik denk dat het probleem ergens bij de ontsteking zit. iemand tips of suggesties wat ik kan doen?a
 
je kan ook de klep los koppelen en blokkeren in maximaal open positie. heb je dan je topvermogen terug weet je direct waar je het moet gaan zoeken. en indien niet, kan je alweer iets uitsluiten.

als je het kontakt opzet, doet de klep dan een test-cyclus ?
 
je kan ook de klep los koppelen en blokkeren in maximaal open positie. heb je dan je topvermogen terug weet je direct waar je het moet gaan zoeken. en indien niet, kan je alweer iets uitsluiten.

als je het kontakt opzet, doet de klep dan een test-cyclus ?

dat klopt maar dat wil nog niet zeggen dat de aansturing ervan werkt?
koppel je kabel los van de servo motor , trek goed aan en zet hem ergens vast( zo blijft je pv constant open) en ga dan een rondje rijden.
onderin de toeren zal het slecht rijden maar boven de 7800 komt dat weer terug.

de rs125 heeft geen test cyclus.
 
je kan ook de klep los koppelen en blokkeren in maximaal open positie. heb je dan je topvermogen terug weet je direct waar je het moet gaan zoeken. en indien niet, kan je alweer iets uitsluiten.

als je het kontakt opzet, doet de klep dan een test-cyclus ?
Ik heb hem al een keer geblokkeerd en toen had die wel zijn vermogen boven in de powrrband.
 
als je motor wel vermogen heeft omdat de pv los gekoppeld is dan heb je het probleem al gevonden lijkt me?
-kan zijn dat je RAVE unit( aansturing van je pv) slecht/kapot is of simpel een stekkertje wat niet goed is.
-kabel wat niet goed afgesteld is.

maar je weet nou waar je moet gaan zoeken in plaats van het blok los te halen etc wat ik in dit topic al voorbij zag komen :+
 
Ja ik had de pv eerst getest voordat ik alles demonteerde en toen deed die het alleen dat was zonder de powervalve. Maar ik teste hem gisteren met de powervalve in de cilinder en toen gebeurde er niks dus misschien moet ik die kabel wel afstellen.
 
Ik heb nu dus de pv losgemaakt en naar mijn weten is de kabel gewoon versleten, hij zit ook tegen het eind van zijn aanslag. Maar als ik de rave test zonder de kabel trekt die helemaal in maar met kabel doet die dat niet, zou het kunnen dat de spoel niet genoeg kracht meer heeft?
 
Ik heb nu dus de pv losgemaakt en naar mijn weten is de kabel gewoon versleten, hij zit ook tegen het eind van zijn aanslag. Maar als ik de rave test zonder de kabel trekt die helemaal in maar met kabel doet die dat niet, zou het kunnen dat de spoel niet genoeg kracht meer heeft?

kun je de pv wel aantrekken met je hand ? want als de pv gewoon vast zit in de cilinder dan trekt de servo motor het niet.

waar woon je trouwens?
 
zuiger ziet er niet uit, komt in hoofdzaak doordat hij in ODP lager komt dan de onderkant van de spoelpoorten. dat is zeer slecht. vers inkomend mengsel dat over de zuiger stroomt en zich vast hecht aan het oppervlak (Coanda-effect) is het aller belangrijkste voor de zuiger koeling. Doordat jij dit mist koelt het mengsel de zuiger onvoldoende en hangt hij vol kool. in een gezonde 2-takt is het zuigeroppervlak voor de spoelpoorten proper en koolvrij omdat het mengsel de zuiger daar koeler houdt en dus niet inbrandt en omdat het mengsel het oppervlak ook steeds proper "spoelt". op de zuiger zou je perfect de breedte van de spoelpoorten moeten kunnen meten.

zwarte spoelkanalen komen niet door lekkende gassen langs de zuiger, maar door te weinig blow-down time.area : bij het openen van de spoelpoorten is de druk in de cylinder nog te groot waardoor uitlaatgas de spoelpoorten ook deels als uitlaatpoort gebruikt en er dus uitlaatgas in de spoelpoorten stroomt. daardoor mengt uitlaatgas zich met vers mengsel, komt de spoeling later op gang en versterk je nog wat hierboven al stond.

kop ziet er ook niet geweldig goed uit : half bedekt met kool, half niet. zuiger teveel speling waardoor deze teveel kantelt, met langs 1 kant goede squish en langs de andere veel te veel daardoor ?

* werkt je uitlaatklep goed ? gaat ze ver genoeg open ? indien ja, uitlaatpoorten breder proberen maken (alleen deel dat boven spoelpoorten uitsteekt, rest maakt niet uit), of verhogen
* proberen met dunnere pakking onder cylinder zuiger gelijk krijgen met onderkant spoelpoorten in ODP. lukt dit niet, zuiger afdraaien of materiaal onderaan cylinder afnemen.
* als je de cylinder verlaagt (dunnere pakking of materiaal afnemen) heb je nog minder blow down ! en moet je ook weer je squish controleren (ook met afgedraaide zuiger). absolute minimum is 1% van de slag, gewoon veilig en toch goed : zet deze op 0.8mm. als alles nog origineel is, ook squish eens opmeten : zal dan sowieso veel te groot zijn. krijg je een andere (lees betere snellere en zelfs thermisch gezondere) motor voor in de plaats.
 
kun je de pv wel aantrekken met je hand ? want als de pv gewoon vast zit in de cilinder dan trekt de servo motor het niet.

waar woon je trouwens?
Nee met de hand lukt het wel, ik heb ook al een nieuwe kabel bestelt dus als die er is probeer ik dat, en alles is ook al schoongemaakt. Ik woon in losser.
 
Nou terug van vakantie en de kabel was binnen, gemonteerd en hij deed het weer, behalve als je na 11 duizend toeren kwam dan schoot die weer terug leek wel totdat je het gas liet zakken en dan was het weer goed. En dat in alle versnellingen behalve de 1 en de 2 daar kon ik hem wel vol in doorhalen.
 
Had de powervalve al gecontroleerd voor ik dat deed en toen bewoog die gewoon, alleen had ik niet na gedacht over de spelling die in de kabel kon zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan