Motor rolt in versnelling naar voren plakkende platen? Of stukke platen?

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Hallo,
Ik ben nu al enig tijd bezig met mijn sv.
Ik zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen.

De motor rolt in de versnelling vanzelf rustig naar voren.
Terwijl hij dit doet kan ik niet schakelen tot ik wat gas geef anders kan ik gewoon niet schakelen.
De motor heeft dit soms ook weer niet waardoor ik wel gewoon kan schakelen.
Ik heb nu al 6 x de koppelingskabel op spec gezet , druk worm op spec niks blijkt te werken.
Zijn de platen nu stuk krom verbrand plakken?
Wat kan ik nu nog meer doen om het euvel te verhelpen...
Heeft iemand nog enig tips?
 
Ah ja ik zie het verkeerd gelezen. Olie dus.. wat voor olie dan :)

Maat, je moet echt even wat beter dat handboek bestuderen :+

1631133697552.png
 
Dat hij bij stilstand moeilijk in z'n N gaat is te verklaren.
Bij rijden zijn beide assen van de versnellingsbak aan het draaien en zal het schakelen, ook bij het uitrijden, makkelijk gaan, ook naar de N.
Bij stilstand met de koppeling ingeknepen staan beide versnellingsbak assen stil. Als je pech hebt staan de nokken van het ene tandwiel niet tegenover de plek van het andere tandwiel waar ze in moeten schieten. Dan zal schakelen naar N niet lukken.
2 opties: naar N schakelen bij het uitrijden voor bijv. een stoplicht of leren leven met het euvel.
 
Ik heb het ook met de SV hoor (1ste generatie uit 2002). Hij kruipt een beetje in zijn 1 als hij koud is, en neutraal is niet altijd even makkelijk te vinden met een koud blok. Al eerder geschreven hier, gewoon nog rollend van 2 terug naar N. Niet eerst terug naar 1. Dat gaat om de een of andere reden nog makkelijker, kan ook met het omgekeerd schakelen te maken hebben. Ik heb er prima mee leren leven :t

Je kan natuurlijk alles vervangen maar ik twijfel of je dit helemaal weg gaat krijgen voor de lange duur. Ik ben niet zo'n fan van dat mechaniekje dat de stift bedient op het blok. Heeft teveel speling, daar merk je wel aan dat een SV toch een beetje een budgetmotor is, er is gewoon bezuinigd op sommige delen.

Verder blijft het een geniale fiets!

Succes met je zoektocht naar een oplossing
 
Ik heb het ook met de SV hoor (1ste generatie uit 2002). Hij kruipt een beetje in zijn 1 als hij koud is, en neutraal is niet altijd even makkelijk te vinden met een koud blok. Al eerder geschreven hier, gewoon nog rollend van 2 terug naar N. Niet eerst terug naar 1. Dat gaat om de een of andere reden nog makkelijker, kan ook met het omgekeerd schakelen te maken hebben. Ik heb er prima mee leren leven :t

Je kan natuurlijk alles vervangen maar ik twijfel of je dit helemaal weg gaat krijgen voor de lange duur. Ik ben niet zo'n fan van dat mechaniekje dat de stift bedient op het blok. Heeft teveel speling, daar merk je wel aan dat een SV toch een beetje een budgetmotor is, er is gewoon bezuinigd op sommige delen.



Verder blijft het een geniale fiets!

Succes met je zoektocht naar een oplossing

Dus eigenlijk zou ik hem gewoon in z'n n moeten trappen voor ik stilsta. Dat gaat namelijk wel.
 
Dat hij bij stilstand moeilijk in z'n N gaat is te verklaren.
Bij rijden zijn beide assen van de versnellingsbak aan het draaien en zal het schakelen, ook bij het uitrijden, makkelijk gaan, ook naar de N.
Bij stilstand met de koppeling ingeknepen staan beide versnellingsbak assen stil. Als je pech hebt staan de nokken van het ene tandwiel niet tegenover de plek van het andere tandwiel waar ze in moeten schieten. Dan zal schakelen naar N niet lukken.
2 opties: naar N schakelen bij het uitrijden voor bijv. een stoplicht of leren leven met het euvel.

Bedankt voor je tip. Het zal dan maar normaal zijn. De motor schakelt gewoon verder goed. Misschien maar mee leren leven.
 
Dus eigenlijk zou ik hem gewoon in z'n n moeten trappen voor ik stilsta. Dat gaat namelijk wel.
Trappen is niet echt nodig toch?, Als de SV eenmaal op temperatuur is schakelt hij boterzacht, ik gebruik dan maar zelden de koppeling, bij terugschakelen wel. In de winter is het wel een beetje een ander verhaal, dan schakel ik wel met koppeling op en terug. Een klein tikje om van 2 naar N te gaan vlak voordat je stilstaat zal toch wel genoeg zijn?
 
Trappen is niet echt nodig toch?, Als de SV eenmaal op temperatuur is schakelt hij boterzacht, ik gebruik dan maar zelden de koppeling, bij terugschakelen wel. In de winter is het wel een beetje een ander verhaal, dan schakel ik wel met koppeling op en terug. Een klein tikje om van 2 naar N te gaan vlak voordat je stilstaat zal toch wel genoeg zijn?

Dat wel hoor hij schakelt rustig. Ik ben net naar werk gereden wederom geen last met schakelen.
 
Dat hij bij stilstand moeilijk in z'n N gaat is te verklaren.
Bij rijden zijn beide assen van de versnellingsbak aan het draaien en zal het schakelen, ook bij het uitrijden, makkelijk gaan, ook naar de N.
Bij stilstand met de koppeling ingeknepen staan beide versnellingsbak assen stil. Als je pech hebt staan de nokken van het ene tandwiel niet tegenover de plek van het andere tandwiel waar ze in moeten schieten. Dan zal schakelen naar N niet lukken.
2 opties: naar N schakelen bij het uitrijden voor bijv. een stoplicht of leren leven met het euvel.
Jaap, dat zou gelden voor alle versnellingen behalve 1 en 2, die moeten pijnloos naar N getikt kunnen worden. Ik ben wel ernstig benieuwd wat het euvel was.
 
Het is wel gek. Als ik de bike afstel volgens wph.... Dan doet hij het gewoon de volgende dag wel. Eigenlijk blijft hij het dan ook gewoon doen tot ik aan de kabel steller ga zitten .... Wat een raar iets.
Kortom gister afgesteld.... Gezeik met de n. Na een nacht stilstaan geen gezeik met de neutraal. Vanmorgen geen last, vanmiddag geen last.... Neutraal was gewoon makkelijk te klikken in stilstand geen clutch drag ook dan . Zou het toch misschien de kabel zijn die in de nacht beter gaat zitten ofzo? Misschien toch iets raars met de kabel aan de hand?
 
Het is wel gek. Als ik de bike afstel volgens wph.... Dan doet hij het gewoon de volgende dag wel. Eigenlijk blijft hij het dan ook gewoon doen tot ik aan de kabel steller ga zitten .... Wat een raar iets.
Kortom gister afgesteld.... Gezeik met de n. Na een nacht stilstaan geen gezeik met de neutraal. Vanmorgen geen last, vanmiddag geen last.... Neutraal was gewoon makkelijk te klikken in stilstand geen clutch drag ook dan . Zou het toch misschien de kabel zijn die in de nacht beter gaat zitten ofzo? Misschien toch iets raars met de kabel aan de hand?
Most motorcycle problems are related to the nut that connects the seat to the handlebar
 
"Silkopen, dit indringende spray vereenvoudigt de ontmanteling van in beslag genomen vervalste producten threaded sluitingen. Kan ook worden gebruikt voor het smeren en reinig kabels. Bij gebruik in combinatie met een kabel oliespuit, SILKOPEN doordringt in de volle lengte van de kabel, waardoor vuil en corrosie, waarbij een dunne grafiet en olie smeren film voor een zijdezachte hevel bediening. Opmerking: mogelijk invloed heeft op bepaalde rubbers en kunststoffen."

Duidelijk, toch?

Ik heb me iik op het verkeerde been laten zetten, ja door MF, wat smering betreft en kom gewoon weer op Motorolie.
 
"Silkopen, dit indringende spray vereenvoudigt de ontmanteling van in beslag genomen vervalste producten threaded sluitingen. Kan ook worden gebruikt voor het smeren en reinig kabels. Bij gebruik in combinatie met een kabel oliespuit, SILKOPEN doordringt in de volle lengte van de kabel, waardoor vuil en corrosie, waarbij een dunne grafiet en olie smeren film voor een zijdezachte hevel bediening. Opmerking: mogelijk invloed heeft op bepaalde rubbers en kunststoffen."

Duidelijk, toch?

Ik heb me iik op het verkeerde been laten zetten, ja door MF, wat smering betreft en kom gewoon weer op Motorolie.
Heee Rob, Welkom terug!

Tja, automatisch vertaaldingetje.

This graphited penetrating spray eases the dismantling of siezed threaded fastners. Can also be used to lubricate and clean cables. When used with a cable oiler, SILKOPEN penetrates the full length of the cable, forcing out dirt and corrosion, leaving a thin graphite and oil lubricating film for a silky smooth lever action. NOTE: May affect certain rubbers and plastics.

"een zijdezachte hevel bediening" wie wil dat nou niet! Motorolie geeft het misschien ook, maar wel voor tijdelijk. Grafiet blijft langer hangen i.m.o. Heb in ieder geval altijd verschillende goedjes om uit te proberen.

De een prijst WD-40 aan, de ander 3-in-one, of IMAL, zelf heb ik voor kabels een iets dikker goedje gehad wat iets langer bleef zitten wat ik gebruikte na eerst met WD-40, Kelfort of IMAL de boel gereinigd en gangbaar gemaakt te hebben. Werkte voor gillende km-teller kabels tadeloos. Als je bij al aangeroeste kabels motorolie gebruikt, is het effect minimaal. Alleen preventief doet 't wat. Je zult toch eerst de blokkade (roest) moeten wegwerken.
 
Ik heb de kabel gesmeerd. Nu krijg ik ook de 10 15 mm speling op de onderkant afstelling. met veel ruimte over.
Het kan nu 2 dingen zijn. Of de kabel zat niet goed, of de kabel was gewoon niet goed gesmeerd.
ik weet nu ook vrijwel zeker dat er iets niet goed zat met de kabel. Hij knalt de versnelling in nu.
De speling is nu ook duidelijk voelbaar in de hendel
 
Laatst bewerkt:
Ik kan nu zeker zeggen dat ie als boter schakelt. Neutraal is geen probleem meer en de clutch pakt eerder op. Wat een kabel allemaal wel niet kan doen.
Het is ook meteen een totaal andere motor. De koppeling grijpt goed optijd aan met 12 mm op de bal van de hendel.

Allemaal super bedankt voor het meedenken
 
tjah, was hij toch niet goed?
De kabel was goed. Of hij zat niet goed of het was het smeren. Ik voel nu goed dat de motor heel anders is nu. Het is totaal een andere motor nu. Geen clutch drag, een hele lichte hendel, de temps lager op de snelweg en de koppeling grijpt veel eerder aan met 12 mm speling vanaf de hendel bal. Ook het remmen op de motor bij gas los is nu een stuk minder. De motor is ook een stuk minder zenuwachtig nu.
 
Je hebt de koppelingskabel gesmeerd en daarna heb je onder andere minder motorrem en is de motortemperatuur lager. Het verhaal wordt steeds vreemder.
Ja dat denk ik omdat de koppeling niet goed vrij kwam. Slepen=warmer lijkt mij. Aanlopen koppeling doet hem lijkt mij ook meer afremmen. Het werkt gewoon allemaal veel beter nu. Ik kan met 1000 procent zekerheid zeggen dat de motor nu gefixt is. Of de kabel gort droog was , of hij klem zat ergens ofzo weet ik niet. Wel weet ik dat hij nu superieur rijdt en schakelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan