motor start slecht op bedrijfstemperatuur

Sheldon

MF most wanted
13 apr 2004
40.895
57
Knokke
Heren,

heb een vraag voor de techneuten onder ons,
rij een fireblade uit 2005, met inmiddels bijna 100.000 km.
Nu is het probleem, weer starten na een tijdje rijden (als het blok 90°C is).

De eerste keer (met koude motor) start deze altijd meteen,
als ik nu ga rijden en moet bv stoppen om te tanken,
dan moet ik om te starten echt "aandringen" om de motor aan te laten slaan.
Soms zo lang dat ik op het laatste beetje van de accu zit B|
Heb al geprobeerd een beetje gas/veel gas/geen gas te geven maar zonder resultaat.

Zou ik de motor bijvoorbeeld langer stil laten staan (en de motor geheel laten afkoelen),
dan start hij wel meteen als ik de startmotor laat draaien :?

*2 weken geleden nieuwe irridium bougie's gestoken, en dit was helaas niet de oplossing,
*accu krijgt voldoende stroom tijdens het rijden (14.8 volt bij 3500 toeren)
*Luchtfilters schoongemaakt (BMC luchtfilter)
*Brandstofpomp twijfel ik aan dat deze kapot is, daar dit ook moet zijn met een koude motor.
*Gedacht aan een scheurtje in de brandstofleiding, die groter zou worden naarmate het warmer is (zodat deze lucht mee zou aanzuigen), dit vervangen, maar dit was het ook niet :N

Weet eigenlijk niet meer waar ik verder naar moet zoeken,
rest mij op dit moment steeds langer dan een half uur op terras te zitten,
zodat de motor afgekoeld is :+
 
Wat voor motor is het, uit welk jaar? carbs of injectie. te snel gelezen |( honda uit 2005, een injectie kunnen wel wel aannemen.

Zou het kunnen dat de choke wat blijft hangen of dat hij veel te rijk staat? koude motors vinden dat wel prettig, maar warm dan verzuipt hij.

En anders misschien richting de lambda sensor zoeken.
 
Laatst bewerkt:
je zult het ongetwijfeld al geprobeerd heben, aar start eens met de verlichting UIT
er zijn tegenwoordig motoren waarbij dat niet meer kan :o

heb ze wel vaker zien klooien bij het tankstation, moest aangeduwd worden ten gevolge van die zogenaamde nieuwe veiligheids maatregelen.
 
Wat voor motor is het, uit welk jaar? carbs of injectie. te snel gelezen |( honda uit 2005, een injectie kunnen wel wel aannemen.

Zou het kunnen dat de choke wat blijft hangen of dat hij veel te rijk staat? koude motors vinden dat wel prettig, maar warm dan verzuipt hij.

En anders misschien richting de lambda sensor zoeken.


Volgens een collega op het werk zou het idd de automatische choke kunnen zijn :Y
Hierdoor start die vlot met een koude motor,
met een warme motor (de choke blijft open) en geef een rijker mengsel,
hierdoor moet de startmotor meer kracht leveren om rond te draaien
(omdat de verbrandingskamer meer vloeistof (benzine) moet comprimeren ipv een gasmengsel (lucht/benzine).
Hij verteld me dat ik naar een bimetaal moet kijken ergens op het blok....

Zou dit kunnen kloppen :?
Want zijn uitleg klinkt wel aannemelijk :Y
 
er zijn tegenwoordig motoren waarbij dat niet meer kan :o

heb ze wel vaker zien klooien bij het tankstation, moest aangeduwd worden ten gevolge van die zogenaamde nieuwe veiligheids maatregelen.
Sommige merken, o.a. Yamaha, snappen het wel, dan schakelt het dimlicht pas automatisch aan als de motor loopt. Tot die tijd brandt dan alleen het stadslicht en het achterlicht. Scheelt toch weer 1 of 2x 55W. M'n Triumph dan weer niet...
 
Laatst bewerkt:
Volgens een collega op het werk zou het idd de automatische choke kunnen zijn :Y
Hierdoor start die vlot met een koude motor,
met een warme motor (de choke blijft open) en geef een rijker mengsel,
hierdoor moet de startmotor meer kracht leveren om rond te draaien
(omdat de verbrandingskamer meer vloeistof (benzine) moet comprimeren ipv een gasmengsel (lucht/benzine).
Hij verteld me dat ik naar een bimetaal moet kijken ergens op het blok....

Zou dit kunnen kloppen :?
Want zijn uitleg klinkt wel aannemelijk :Y
Denk niet dat het het comprimeren zal zijn wat de problemen oplevert. Wel het rijke mengsel wat de bougies niet zo lekker vinden dus die slaan misschien dan nat. Áls dat het probleem is tenminste.
Hoe start ie als ie aanslaat? Gelijk op 4 pitten? Of langzaam pruttelend tot leven en langzaamaan op 4 poten?
 
maar gaat hij dan ook moeilijker rond bij warme start?


ja :Y
De eerste keer slingert de startmotor goed rond, en met warme motor moet die echt moeite doen :/


Denk niet dat het het comprimeren zal zijn wat de problemen oplevert. Wel het rijke mengsel wat de bougies niet zo lekker vinden dus die slaan misschien dan nat. Áls dat het probleem is tenminste.
Hoe start ie als ie aanslaat? Gelijk op 4 pitten? Of langzaam pruttelend tot leven en langzaamaan op 4 poten?


hij komt langzaam pruttelend tot leven zoals je zegt,
vaak zit er nog ergens een luide knal tussen :X
 
Laatst bewerkt:
Startmotor is nog geen half jaar geleden gereviseerd,
toen waren de koolborstels "op" ;)


kun je niet je accuspanning meten na het tanken?
en dan ook tijdens het starten,
voor het mooie zou je dit bij de koude start al moeten doen, als dit met warme motor dan dramatisch afwijkt weet je al weer wat meer.

een gereviseerde startmotor wil trouwens niet zeggen dat ie weer een ton meegaat,als er een versleten lagertje in zit kan de boel gaan slingeren binnenin waardoor er veel vermogen van de startmotor verloren gaat.
wie weet in combinatie van de warmte.

hierbij ga ik uit dat de draaisnelheid van de startmotor met koude motor dus hoger is dan dat de boel op temparatuur is.
 
MBT auto choke:


Durf niet te zegge hoe het bij een 2005 blade is maar vrijwel alle auto's na en ook veel voor 2000 hebben geen automatische choke. "Das heel oude techniek.
Kan me niet voor stellen dat een 2005 honba dat heeft...

Je temperatuursensor is bij moderne techniek je "choke".
Het is een NTC (zie google) die een hoge weerstand heeft bij koude motor. Dat ziet de ecu en weet dus dat ie koud is..en spuit zo meer peut in (mogelijk icm stand gaskleppen). Naarmate hij warmer wordt neemt de temperatuur van je koelwater toe en zakt de weerstand. Bij koude motor bv 10 kOhm (bv 10 graden) en bij warme motor 250 Ohm (bv 85 graden).
je zegt zelf al dat ie loopt..loopt ie dan goed of schraal (kan je zien aan je bougies..als ze nieuw zijn alleen niet echt)?
Wat zou kunnen is dat ie een veels te lage (niet logische) weerstand heeft (bv 1 ohm = 120 graden).
Je motor hoeft niet zo warm te zijn (wat je dash aangeeft..kan namelijk een combi sensor hebben...of 2 sensoren hebben..1 voor ecu en 1 voor cockpit )....maar als je koelwatersensor kapot is geeft ie dit signaal wel door aan de ecu. Die met starten dan way to weinig peut inspuit. Snap je wat ik bedoel? Andersom kan dus ook. Motor loopt veels te rijk met warme motor. Waarom? Ecu krijg tsignaal van hoge weerstand binnen en spuit dus veel in..dat terwijl ie 80 graden is....


Knallen betekent meestal timing niet ok. Onsteking kan..benzine kan ook. Toch moet je ook altijd ervan uitgaan dat het mechanische gedeelte in je motor ok is.
Compressie meten (dus eigenlijk ook klepspeling) ok? dan peut en prik checken....
 
hij komt langzaam pruttelend tot leven zoals je zegt,
vaak zit er nog ergens een luide knal tussen :X
Een haperende ontsteking dus die onverbrande benzine laat knallen. Bobines / CDI. :?

Misschien als extra check ook eens met startkabels erbij proberen als'ie warm is.

Uiteraard kàn het ook de Mitsubishi brandstofpomp zijn. O-)
 
Kan je wat meer uitleggen omtrent dit,
Hoe zorg klemspeling dat het toerental van de startmotor langzamer gaat bij een warme motor :?

Dat verband ligt (inderdaad) niet voor de hand maar bij dat startgedrag ligt het vaak aan de klepspeling.
Het is vaak goed aan de basis te beginnen en daar hoort een juiste klepspeling bij , evt. in combinatie met compressie meten.

Er zijn (zoals altijd) meer mogelijkheden voor de storing maar op ervaring begin je vaak met elimineren bij de waarschijnlijkste(n).

Gr.
 
Laatst bewerkt:
MBT auto choke:


Durf niet te zegge hoe het bij een 2005 blade is maar vrijwel alle auto's na en ook veel voor 2000 hebben geen automatische choke. "Das heel oude techniek.
Kan me niet voor stellen dat een 2005 honba dat heeft...

Je temperatuursensor is bij moderne techniek je "choke".
Het is een NTC (zie google) die een hoge weerstand heeft bij koude motor. Dat ziet de ecu en weet dus dat ie koud is..en spuit zo meer peut in (mogelijk icm stand gaskleppen). Naarmate hij warmer wordt neemt de temperatuur van je koelwater toe en zakt de weerstand. Bij koude motor bv 10 kOhm (bv 10 graden) en bij warme motor 250 Ohm (bv 85 graden).
je zegt zelf al dat ie loopt..loopt ie dan goed of schraal (kan je zien aan je bougies..als ze nieuw zijn alleen niet echt)?Wat zou kunnen is dat ie een veels te lage (niet logische) weerstand heeft (bv 1 ohm = 120 graden).
Je motor hoeft niet zo warm te zijn (wat je dash aangeeft..kan namelijk een combi sensor hebben...of 2 sensoren hebben..1 voor ecu en 1 voor cockpit )....maar als je koelwatersensor kapot is geeft ie dit signaal wel door aan de ecu. Die met starten dan way to weinig peut inspuit. Snap je wat ik bedoel? Andersom kan dus ook. Motor loopt veels te rijk met warme motor. Waarom? Ecu krijg tsignaal van hoge weerstand binnen en spuit dus veel in..dat terwijl ie 80 graden is....


Knallen betekent meestal timing niet ok. Onsteking kan..benzine kan ook. Toch moet je ook altijd ervan uitgaan dat het mechanische gedeelte in je motor ok is.
Compressie meten (dus eigenlijk ook klepspeling) ok? dan peut en prik checken....


bedankt voor deze heldere uitleg,
klinkt allemaal heel logisch....
wat betreft de bougie's (ik kan geen bougie's "lezen"),
maar dit zijn ze:
Bxii+


vergeleken met een nieuwe:
afTW+
 
kun je niet je accuspanning meten na het tanken?
en dan ook tijdens het starten,
voor het mooie zou je dit bij de koude start al moeten doen, als dit met warme motor dan dramatisch afwijkt weet je al weer wat meer.

een gereviseerde startmotor wil trouwens niet zeggen dat ie weer een ton meegaat,als er een versleten lagertje in zit kan de boel gaan slingeren binnenin waardoor er veel vermogen van de startmotor verloren gaat.
wie weet in combinatie van de warmte.

hierbij ga ik uit dat de draaisnelheid van de startmotor met koude motor dus hoger is dan dat de boel op temparatuur is.

is inderdaad zo, koud is echt snel ronddraaien,
warm is de helft minder zo te horen :Y
 
bedankt voor deze heldere uitleg,
klinkt allemaal heel logisch....
wat betreft de bougie's (ik kan geen bougie's "lezen"),
maar dit zijn ze:
[afbeelding]

vergeleken met een nieuwe:
[afbeelding]

Die ziet er redelijk belabberd uit als je het mij vraagt :o
Kan me niet herinneren dat de 'gewone' bougies bij mij er zo uit zagen en ook de iridium bougies van m'n auto zagen er na tig duizend km niet zo uit.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan