Als ie zo heet wordt gaat de koelvloeistof koken en kan het er bij het overdrukventiel uitborrelen. Ik zou eerst het koelsysteem controleren voor ik aan de koppakking ga denken.koppakking stuk?
omdat het borrelt
edit: lucht in systeem zou ook kunnen dan gaat de fan ook niet zo snel aan
Tja, ik zal inderdaad eens alle kabels langslopen voor de aanjager. Ik heb een Haynes werkplaatshandboek, lijkt me dat het daar ook wel in staat.
De motor lekt geen koelvloeistof en deze is eind maart nog volledig vervangen bij een beurt, dus daar denk ik dat het niet aan ligt, maar ik zal uiteraard wel even peilen voordat ik vanmiddag weg rij.
Verder zie ik nog wel wat handige tips waar ik gebruik van kan maken.
Thanks voor jullie reactie, ik laat nog wel weten wat het probleem is/was....
Als je koelsysteem en thermoswitch goed functioneren, lijkt me dat nergens voor nodig.Of bouw een schakelaar zodat je zelf de fan aan kan zetten heb ik er ook op gemaakt werkt uitstekend met dit hete weer .
Of bouw een schakelaar zodat je zelf de fan aan kan zetten heb ik er ook op gemaakt werkt uitstekend met dit hete weer .
Er is hier iemand op MF van wie je service manuals kan downloaden (kosten € 5,-)
Is het zeker waard
Dat is erg link ! om er geld voor te vragen.
Ik hopelijk net mijn probleempje opgelost een kapotte zekeringIk heb dus precies hetzelfde probleem met mn CBR gisteren in Amsterdam.... Fan wil ook niet aanslaan bij mij
Als je koelsysteem en thermoswitch goed functioneren, lijkt me dat nergens voor nodig.
Is niet mijn site ,Fury (dat had ik begrepen)
Maar met zo`n schakelaar kan je ook direkt testen of je fan wel draait voordat deze het rode gebied in dreigt te gaan. Je zou het maar net hebben dat de switch het begeeft .Persoonlijk vind ik het een uitkomst met deze warmte hij loopt toch iets heter nu met dit weer , komt gelukkig niet zo vaak voor dus hoef ik de schakelaar maar een aantal keren te gebruiken.
Is niet mijn site ,Fury (dat had ik begrepen)
(Vrijwel) het enige wat aan de waterpomp kapot kan is dat de keerringen gaan lekken. En dat merk je aan de plas koelvloeistof onder je motor.Kan er niet iets pomp-achtigs kapot zijn zodat de vloeistof blijft stilstaan?
(Vrijwel) het enige wat aan de waterpomp kapot kan is dat de keerringen gaan lekken. En dat merk je aan de plas koelvloeistof onder je motor.
De waterpomp is (bij mijn CBR) niks anders dan een schoepenwieltje op een asje dat in het blok door (ik meen) een ketting aangedreven wordt. Je hebt gelijk, daar zóu iets aan kapot kunnen zijn. Niettemin is controleren van thermoswitch en ventilator het makkelijkst, dus daar zou ik zoiezo mee beginnen.Dus er kunnen geen schoepjes afbreken ofzo, of een asje sneuvelen? Ik heb die pomp-dingen nooit van binnen gezien maar een zoon van mij had een keer dat in een auto de waterpomp doodging en toen leken (tamelijk in het groot) de verschijnselen wel iets op dit verhaal hier.
Ik heb ook een tijdje zonder thermostaat gereden. Nieuwe was besteld en ik wou toch rijden. Misschien een vorige eigenaar ook zoiets gehad en vergeten of geen zin om een nieuwe erin te zetten? Het kan op zich niet zo veel kwaad, het duurt alleen langer voor de motor op temperatuur is en het zou kunnen dat ie in de winter helemaal niet op temperatuur komt.Het probleem was een verstopping in het koelsysteem, waardoor de vloeistof niet meer rond gepompt werd, deze heb ik d.m.v. een radiator cleaner opgelost. Er zit/zat erg veel vette smurrie (misschien sludge?) in het systeem, iemand enig idee hoe dat daar in gekomen kan zijn?
Misschien last van een kleine lekkage ergens?
Oh. ja in eerste instantie dacht ik zelf dat het de thermostaat was die niet open ging, maar toen ik deze wilde controleren, ontdekte ik dat deze verwijdert is.... das ook raar...