Tis vrij eenvoudig. Wil je herrie maken, pak dan je claxon. Zou je niet continu de claxon ingedrukt willen houden uit sociaal oogpunt, dan zou je eigenlijk ook geen luide uitlaat moeten hebben.
En zoals eerder gezegd, in een moderne auto hoor je het gewoon echt niet als een motor - stil of luid - een paar auto's achter je aan het filteren is in de file. De sirenes van noodvoertuigen worden al luider gemaakt om die reden, en de >100dB van een sirene voor niet-noodsituaties, tjsja
da's niet heel chill voor mensen in de omgeving.
Maar om ongelukken te voorkomen, hebben steeds meer auto's een dodehoek-indicator. Die zie je wel eens oplichten als je rustig langs een auto rijdt.
Het is allemaal jammer, ik houd ook van de sonore brom van een hoogtoerige V2, of de ijle gil van een inline 4 met een stiekeme >200km/h op de a7 in de nacht (ik kan sommige lieden versnelling na versnelling horen als ze van Zaandam naar Purmerend vliegen, op de doorgaans nachtelijks uitgestorven a7).
Maar de realiteit is gewoon dat we hier met een ontzettend groot aantal mensen op een erg klein landje wonen.
Prima landje verder, maar komt met z'n (geluids)beperkingen. Heb je ook met festivals enzo, moet je ook vergunningen voor aanvragen als er hinder kan ontstaan voor omwonenden.
Voetgangers en fietsers op een dijkje horen me (sv650s, originele uitlaat) meestal wel aankomen trouwens als ik grofweg 50m verwijderd ben. Zo niet, dan is een korte 'bip!' van de claxon voldoende om hun aandacht te krijgen.