Motor uit de winterslaap.

20frahm20

Rookie
27 feb 2024
4
0
Beste Forumers,

Pas mijn rijbewijs gehaald en heb zo even een Triumph Speed Triple 1050 overgenomen. Deze heeft deze winter buitengestaan onder een motorzeil. Dit weekend ga ik de olie vervangen en de accu opladen. Hebben jullie tips en ideeën om de motor verder gebruiksklaar te maken ? Bvd.
 
Ik heb deze compressor van Xiaomi al eens gebruikt en het werkt echt top. Ga het gebruiken om de banden van de Triumph op te pompen. Opladen middels USB.
31zNBsWxKlL._AC_SX679_.jpg
 
Beste Forumers,

Pas mijn rijbewijs gehaald en heb zo even een Triumph Speed Triple 1050 overgenomen. Deze heeft deze winter buitengestaan onder een motorzeil. Dit weekend ga ik de olie vervangen en de accu opladen. Hebben jullie tips en ideeën om de motor verder gebruiksklaar te maken ? Bvd.
Olie peil checken
Banden op pompen
Remblokjes checken
Ketting spanning controleren
Ketting even in de olie
 
Geen voorgeschiedenis bekend dan nu voor het gemak snel een winterbeurt laten uitvoeren, ik was 149 euro kwijt….. :+

Kwam een kettingset/nieuwe voorband en remblokken en ik was alsnog duurder uit.
 
En voordat je de olie ververst kan het geen kwaad om even een klein stukje te rijden. Dan is alles mooi warm en neemt hij mooi alle rotzooi mee als je de olie eruit laat.
Of alle rotzooi zit nu onderin en loopt er uit in plaats van door je motor te verspreiden.
Motor lekker schuin zetten en goed uit laten lekken, eventueel een plons goedkope olie er doorheen spoelen.
Schoon filter en verse olie erin.
 
Wat is precies een winterbeurt? Gewoon een kleine beurt?

Owja; en ververs de remvloeistof @20frahm20 Dit moet elke 2 jaar. Maar wordt nog wel eens "vergeten"
Remvloeistof hoeft echt niet elk twee jaar vervangen te worden hoor. Formeel staat daar 3 jaar voor. Maar, het hangt ook van het gebruik en de staat van de motor af. Als je remleidingen oud en poreus zijn trekken ze meer vocht aan en zul je het vaker moeten verversen. Als de vloeistof nog mooi blank uitziet hoef je het in principe nog niet te vervangen.
 
Remvloeistof hoeft echt niet elk twee jaar vervangen te worden hoor. Formeel staat daar 3 jaar voor. Maar, het hangt ook van het gebruik en de staat van de motor af. Als je remleidingen oud en poreus zijn trekken ze meer vocht aan en zul je het vaker moeten verversen. Als de vloeistof nog mooi blank uitziet hoef je het in principe nog niet te vervangen.
Aan hoe blank de vloeistof is kan je niets zeggen.. pas als je gaat meten met zo'n pen.

Ik vervang het zelf elk jaar samen met de olie..
 
Aan hoe blank de vloeistof is kan je niets zeggen.. pas als je gaat meten met zo'n pen.

Ik vervang het zelf elk jaar samen met de olie..
Dat is echt niet nodig hoor. Ik ben Produkt Manager Remhydrauliek geweest en verkocht dus remdelen die in aanraking komen met remevloeistof inclusief de vloeistof zelf. Commercieel bezien hanteerden we eens per 3 jaar vervangen. Maar uiteraard verkochten we ook testapparatuur ervoor. In de meeste gevallen was 3 jaar echt wel aan de veilige kant. Aan vloeistoffen wordt het meeste verdiend (dat was de slogan van een zwager die in de auto gereedschappen zat). Dus, laat je niet misleiden. Als de vloeistof schoon is is er over het algemeen weinig water doorgedrongen. Maar, uiteraard, meten is weten.
 
In principe wel. Tenzij je de historie van de motor niet kent. Vorig jaar heb ik een F800ST. Er zaten wel verschillende onderhoudsbonnen bij. Maar die van de laatste beurt zat er niet bij. Ik wist dus niet wat er precies was gedaan. Op geen enkele bon kon ik zien dat de de kleppen al eens waren gesteld. Dus besloot ik een uitgebreide beurt te laten geven inclusief kleppen stellen. Dat bleek nodig te zijn. Twee van de vier kleppen moesten gesteld worden. Dan weet ik dat de motor voorlopig weer vooruit kan. Ik kon toen (nog geen 50 km's geleden) niet bevroeden dat ik alsnog een andere motor zou kopen. Dus, deze keurig onderhouden motor gaat over goed een maand alsnog in de verkoop met een keurig onderhoudshistorie ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan