Motor vastsjorren op motortrailer?

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Whieee, voor 55 eurotjes heb ik een oude motortrailer gekocht. Het ding moet nog een beetje in orde gezet worden want de vorige eigenaar heeft hem omgebouwd naar een gewone remorque. De 'rail' zit er nog op maar er ligt een plank boven. Ook zijn alle voorzieningen om een motor vast te zetten eraf gesloopt.

Graag had ik nu van iedereen gehoord hoe je best een motor kan vastsjorren op een trailer zodat ik de goede voorzieningen kan aanbouwen. Liefst met fototjes natuurlijk.
 
je moet zorgen dat de ogen zover mogenlijk naar buiten staan
hoe verder de ogen zitten hoe stabieler de boel is
ook is het raadzaam om de motor aan het voorwiel ook vast te zetten aan een/de opstaande rand
als de achterkant vast sjort trek je motor naar achteren ,ook al staat ie voor al vastgesjort
dit ga je tegen door het voorwiel vast te zetten
ik zal eens een foto gaan zoeken voor je
 
full
 
je moet zorgen dat de ogen zover mogenlijk naar buiten staan
hoe verder de ogen zitten hoe stabieler de boel is
.....

Dat is wel waar maar het kan ook heel onhandig zijn. Het "aanhaakpunt" van mijn voorvork zit vrij hoog. Als de ogen dan ver naar buiten staan kom ik in de problemen met de kuip. Het zal dus per motor verschillen.
 
ik zet de spanbanden vast aan het kuipframe (moet je die wel hebben)
je zal moet en zoeken naar een goede plek
maar een kant en klare trailer wordt ook standaard afgeleverd
moet best lukken denk ik
hij moet het gewoon proberen maar voor hem dan zover mogenlijk naar buiten
 


Zoals ik op deze foto zie staat de motor enkel vast aan de wielen tegen het vooruit/achteruit rollen. En aan de achterbrug en voorpoten tegen het kantelen.

Het is vooral dat kantelen dat me zorgen baart, waar kan je de motor het beste vastsjorren?

achteraan: achterbrug / passagierssteuntjes / passagiersbeugel (mijn kuipwerk zit dan waarschijnlijk in de weg?)
vooraan: handvaten / voorpoten (me kuipwerk + spatbord??) / balhoofd (kuipwerk!!) / clipons / ...
 
Zoals ik op deze foto zie staat de motor enkel vast aan de wielen tegen het vooruit/achteruit rollen. En aan de achterbrug en voorpoten tegen het kantelen.

Het is vooral dat kantelen dat me zorgen baart, waar kan je de motor het beste vastsjorren?

achteraan: achterbrug / passagierssteuntjes / passagiersbeugel (mijn kuipwerk zit dan waarschijnlijk in de weg?)
vooraan: handvaten / voorpoten (me kuipwerk + spatbord??) / balhoofd (kuipwerk!!) / clipons / ...

De spanbanden aan de voorkant lopen binnen de kuipjes naar balhoofd of stuur. Achteraan naar de steuntjes voor de achterste voetsteunen of frame. De voorwielen zitten vast aan de beugel van de aanhanger.
Er zijn ook hoezen te koop die je over het stuur trekt maar ik heb er geen ervaring mee.
De belangrijkste punten zijn de twee spanbanden naar de voorvork. Die doen het meeste werk. Sommigen zetten hun motor alleen hiermee vast maar ik ga voor zeker.
Kies ook een goede kwaliteit spanbanden. Die dingetjes op de foto bleken te licht. Zwaardere banden heb ik besteld bij www.spanbanden.nl.
 
Als je een motor met kuip hebt, het merk booster van Motoport heeft een setje waarmee je je motor met lussen aan het stuur vast kunt zetten zodanig dat je kuip niet geraakt wordt door de spanbanden.
De motor op de wilen laten staan (niet op een middenbok) en goed in de voorvering trekken en naar voren toe.
Achter kun je dan nog een riempje rondom het wiel doen tegen het opwippen bij hobbels in de weg.............zo staat ie als een huis!
 
Terug
Bovenaan Onderaan