Motor verkocht, maar nu...

Op zich vind ik dat als je een voertuig van iemand koopt dat je mag verwachten dat er olie in het blok zit en niet na 2 dagen in de soep loopt. Dat had hij ook moeten checken, maar toch. Maar als de motor het verder nog gewoon doet zou ik hem niet terugkopen, ik zou alleen aanbieden de nieuwe olie + iets extra voor de arbeidsloon daarvoor te vergoeden.

300€ is natuurlijk belachelijk, dat zou ik alleen overwegen als er aantoonbare schade is.
 
Laatst bewerkt:
Nu zijn de reakties op de hand van de verkoper. Maar als de koper zich eerst gemeld had met zijn verhaal?
begrijpelijke reactie maar ook dan zou ik gewoon op de wet hebben gewezen. en zoals je tijdens het lessen hebt geleerd moet je voor het wegrijden een paar dingen controleren zoals olie banden, ketting, remmen, koppeling en de verlichting. en zeker bij een motor die nieuw voor je is is het in het begin zeker handig om dat soort dingen te controleren totdat je een beetje op de hoogte bent van niveau en gebruik van verschillende vloeistoffen. en zeker bij een motor met zoveel jaren ervaring is het helemaal niet gek om te kijken of het olie niveau op pijl blijft. je kan er niet van uit gaan dat alles nog goed werkt na zo'n lange tijd. zelfs bij een nieuwe motor hoef je niet bij de garage terug te komen met een motor die in de soep is gelopen omdat je het oliepeil niet hebt gecontroleerd. dan wordt je gewoon vriendelijk op de gebruikershandleiding gewezen waarin staat dat je niet moet gaan rijden als er niet genoeg olie in zit van de juiste specificaties.
en er staat nergens hoeveel de nieuwe eigenaar er mee gereden heeft na aanschaf. en als je een beetje zoals mij in elkaar zit kan dat zomaar 1000 km zijn.
dit zijn de risico's van het kopen van een 2de hands bij een particulier. dan had ze maar bij een dealer moeten kopen met garantie en dan nog was het een heel moeilijk verhaal geworden als ze was gaan rijden zonder olie in het blok.
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft dat je zelf de olie had ververst toen je de motor kocht. Had je enig idee van olieverbruik?

Natuurlijk kun je wel lui worden met olie peilen als je de motor wat beter leert kennen, maar zeker in het begin peilde ik toch wel regelmatig. Ik deed dat later ook bij verkoop. Je wilt gewoon zeker zijn dat dit in orde is bij verkoop. Het maakt natuurlijk nooit een beste beurt als een koper punten weet te vinden die je niet al gemeld had.

Nu weet ik niet hoe dat zit bij Honda, maar mijn Yamaha (zowel de fazer als de diversion) hadden ook nog een peilmeter dat verwerkt zat in een lampje.

Bij mij gaan er toch wel alarmbellen rinkelen. Hardstikke sneu voor ze als het waar is. Maar niet jouw probleem bij verkoop van een oud lor aan de deur.
 
Ik denk wel dat ik overigens wat meer voet bij stuk ga houden.

Zij hadden ook eerst de motor goed kunnen bekijken voordat ze 'vol' erop gingen rijden. Of hoeveel / hoe lang ze er al mee gereden hebben?
Volg ik het nu goed dat de eigenlijke berijdster er nog niet op mag rijden?

Oliepijlen lijkt mij toch een van de minste dingen die je doet als je bij een particulier een motor koopt?

Zou gewoon aangeven, waarmee je al heel erg netjes bent, dat ze 300 euro terug kunnen krijgen en meer niet. (Wel even aangeven dat je dit binnen 2 dagen wilt regelen anders komen ze een maand later weer terug).
 
Laatst bewerkt:
Tja, heb wel eens vaker met dit bijltje gehakt.
En het maakt wel verschil met wat ik verkoop, maar zoals als dit geval is beschreven, dan ben ik heel kort.
Jij hebt ze al een aanbod gedaan (wat ik niet eens zou doen), dan is het kiezen of delen. Dus "vandaag" het geld aanpakken, morgen kan het niet meer. Einde discussie, punt!
 
Je schrijft dat je zelf de olie had ververst toen je de motor kocht. Had je enig idee van olieverbruik?

Natuurlijk kun je wel lui worden met olie peilen als je de motor wat beter leert kennen, maar zeker in het begin peilde ik toch wel regelmatig. Ik deed dat later ook bij verkoop. Je wilt gewoon zeker zijn dat dit in orde is bij verkoop. Het maakt natuurlijk nooit een beste beurt als een koper punten weet te vinden die je niet al gemeld had.

Nu weet ik niet hoe dat zit bij Honda, maar mijn Yamaha (zowel de fazer als de diversion) hadden ook nog een peilmeter dat verwerkt zat in een lampje.

Bij mij gaan er toch wel alarmbellen rinkelen. Hardstikke sneu voor ze als het waar is. Maar niet jouw probleem bij verkoop van een oud lor aan de deur.

Nee dat heb ik dus niet gedaan! De vorige eigenaar vertelde me begin oktober dat er een nieuwe accu in zat en dat de olie ververst was. Elektrisch was het allemaal dik in orde, dus dat vertrouwen had ik wel en ik heb alle standaard controlehandelingen zoals olie checken enzo een beetje 'laks' uitgesteld tot het moment dat ik ook m'n clip-ons binnen zou hebben en er zelf mee aan de slag zou gaan. Heel dom, want dat is dus nooit gebeurd, en ik had niet verwacht dat ik me na 500km zorgen moest gaan maken. Ik had nog expliciet gevraagd aan de vorige eigenaar hoe vaak hij de olie ververste, en hij mompelde iets van ''elke 5000km''. Ja, en verder was de motor gewoon in hartstikke goede staat. Liep leuk en klonk tof door een open uitlaatje. Ik heb er uiteindelijk €700,- voor gekregen, wat volgens mij ook best een redelijke prijs was.
 
Zij hadden ook eerst de motor goed kunnen bekijken voordat ze 'vol' erop gingen rijden. Of hoeveel / hoe lang ze er al mee gereden hebben?
Volg ik het nu goed dat de eigenlijke berijdster er nog niet op mag rijden?

Oliepijlen lijkt mij toch een van de minste dingen die je doet als je bij een particulier een motor koopt?

Zou gewoon aangeven, waarmee je al heel erg netjes bent, dat ze 300 euro terug kunnen krijgen en meer niet. (Wel even aangeven dat je dit binnen 2 dagen wilt regelen anders komen ze een maand later weer terug).

Nee, haar vriend was mee de motor ophalen. Ze heeft er zelf dus niet op gereden, maar haar vriend heeft de testrit gemaakt. Hoeveel hij er in die 2 dagen op gereden heeft weet ik niet precies, maar ik heb begrepen dat tijdens zijn eerste lange rit de problemen begonnen.
 
dat is dan heel jammer voor hem dan had hij maar moeten kijken of er genoeg olie in zat. en als ze het bod niet willen kunnen ze naar de rechter gaan en daar horen dat ze pech hebben. hadden ze maar aan hun onderzoeksplicht moeten voldoen. als je simpele dingen niet onderzoekt moet je niet gaan zeuren dat het niet klopt. particuliere verkoop is zonder garantie (verborgen bekende gebreken uitgezonderd) en dan moet je dus zelf onderzoeken wat je koopt. de problemen waren niet bekend en dus niet verborgen. en zij zullen moeten aantonen dat jij wist dat er te weinig olie in zat op het moment van levering of dat er ergens een bekend olielek zat. als ze dat niet kunnen hebben ze pech.
 
Misschien had je het anders moeten aanpakken.
De motorfiets loopt nu goed.
Verkoopwaarde was 700 €.

Beste koper, jij pijn, ik pijn. (no problem)
Ik neem hem terug voor 450 €.

Best een redelijk voorstel.
Ik denk niet dat je hem terug krijgt.


Gewoon 300 € terug willen geven vind ik overigens wel een hele rare move.
 
Misschien had je het anders moeten aanpakken.
De motorfiets loopt nu goed.
Verkoopwaarde was 700 €.

Beste koper, jij pijn, ik pijn. (no problem)
Ik neem hem terug voor 450 €.

Best een redelijk voorstel.
Ik denk niet dat je hem terug krijgt.


Gewoon 300 € terug willen geven vind ik overigens wel een hele rare move.


Haha, nee dan krijg ik hem vast niet meer terug. Wat die €300,- betreft, ja misschien raar. Ik weet het niet, ik snap wel dat het ontzettend kut is als de eerste motor die je koopt na 2 dagen deze kuren krijgt. Ook al heb ik naar eer en geweten die motor verkocht, toch voelt het ergens als vermijdelijke nalatigheid van mijn kant en wil ik ze best ergens tegemoet komen. Misschien is het bedrag dan iets aan de hoge kant. Ik ga het morgen met m'n broer, die jurist is, even doorspreken. Waarschijnlijk komt het neer op het ''garantie tot de stoep'' principe, maar ik vind een beetje coulance hier ook best op z'n plek.
 
Haha, nee dan krijg ik hem vast niet meer terug. Wat die €300,- betreft, ja misschien raar. Ik weet het niet, ik snap wel dat het ontzettend kut is als de eerste motor die je koopt na 2 dagen deze kuren krijgt. Ook al heb ik naar eer en geweten die motor verkocht, toch voelt het ergens als vermijdelijke nalatigheid van mijn kant en wil ik ze best ergens tegemoet komen. Misschien is het bedrag dan iets aan de hoge kant. Ik ga het morgen met m'n broer, die jurist is, even doorspreken. Waarschijnlijk komt het neer op het ''garantie tot de stoep'' principe, maar ik vind een beetje coulance hier ook best op z'n plek.


Dan beken je schuld :W
 
Dan beken je schuld :W

Ergens wel he. Goed, het is ook gewoon best wel achterlijk dat ik het verzaakt heb om het oliepeil te checken. Door het luikje leek hij gewoon gevuld te zijn, maar de luie student in me heeft niet ff de moeite genomen. :( Het verbaast me wel ontzettend dat het precies 2 dagen na verkoop gebeurt overigens, die hele motor reed prima en totaal probleemloos tot en met de dag van verkoop, en de eerste dag erna dus schijnbaar ook.
 
Past het overigens uberhaupt bij het verhaal dat een motor zich gedraagt alsof de carburateur verstopt zit op het moment dat er sprake is van een laag oliepeil? De jongen vertelde dat de motor 2 of 3 keer afgeslagen was tijdens een langere rit, maar het vervolgens wel weer deed, en dat de toerenteller er opeens mee kapte... Ik probeer het nog een beetje in het plaatje te passen, maar ben er vrees ik niet technisch genoeg voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eerlijk gezegd wel kneuzig (ook van jou) om die motorolie niet te checken. Maar ook van die nieuwe eigenaar vind ik het niet slim.

Nu heb je dat aanbod gedaan wat ik persoonlijk heel counant vind. Ik zou nogmaaks heel duidelijk benadrukken dat jij geen problemen had en dat die nieuwe eigenaar ook olie had moeten checken. En bovendien is 300 eur bijna de helft van de aankoopwaarde!

Nee, ik zou het echt hierbij laten. Take it or leave it. En als ie niet accoord gaat, dan niks meer aanbieden.
 
dat hij bij de volgende eigenaar in de soep loopt is niet jouw probleem en of zijn verhaal klopt kun je ook niet controleren en jij kan ook niet nagaan wat er in de tijd tussen verkoop en vermeend gebrek gebeurd is. laat ze lekker naar de rechter gaan als ze daar zin in hebben er zal je niks gebeuren.
 
Past het overigens uberhaupt bij het verhaal dat een motor zich gedraagt alsof de carburateur verstopt zit op het moment dat er sprake is van een laag oliepeil? De jongen vertelde dat de motor 2 of 3 keer afgeslagen was tijdens een langere rit, maar het vervolgens wel weer deed, en dat de toerenteller er opeens mee kapte... Ik probeer het nog een beetje in het plaatje te passen, maar ben er vrees ik niet technisch genoeg voor.


Als in dit geval de toeren teller ermee kapte zou dat of een vastloper betreffen maar dan is het ook gelijk klaar of de toerenteller wordt mechanisch aangedreven en heeft de aandrijving de geest gegeven door te weinig smering.
Als de teller electrisch aangedreven is is het jouw probleem zowiezo niet ,want dat kan altijd stuk en heeft niks met de aanwezigheid van olie te maken
 
Laatst bewerkt:
Weet je hoeveel de motor heeft gelopen? Zelf heb ik een Yamaha SR250 opgeknapt. Dat is eenzelfde soort motortje van een andere fabrikant. Daar stond 60k op en ik heb een top-end revisie uitgevoerd en dat is bij die km stand niet ongebruikelijk voor een eencylinder uit de jaren 80. Los van het oliepeil moet de koper ook niet verwachten dat hij een nieuwe motorfiets koopt, tenzij je hebt gezegd dat hij volledig gereviseerd is.
 
Weet je hoeveel de motor heeft gelopen? Zelf heb ik een Yamaha SR250 opgeknapt. Dat is eenzelfde soort motortje van een andere fabrikant. Daar stond 60k op en ik heb een top-end revisie uitgevoerd en dat is bij die km stand niet ongebruikelijk voor een eencylinder uit de jaren 80. Los van het oliepeil moet de koper ook niet verwachten dat hij een nieuwe motorfiets koopt, tenzij je hebt gezegd dat hij volledig gereviseerd is.

Blokje had al een flinke reis gemaakt! Bijna 71k stond erop.. Maar omdat het blok bij koop (en verkoop) dus netjes liep heb ik niet teveel stil gestaan bij onderhoud en dergelijke. Leerzame situatie dit wel, kan ik je vertellen _O-

En ik heb zeker niet beweerd dat er enige vorm van revisie uitgevoerd was! Alleen dus dat het blokje netjes liep, waarvan akte op dat moment.
 
Laatst bewerkt:
Een blok kan voor een niet doorgewinterde sleutelaar/monteer gezond klinken en toch de nodige mankementen vertonen. Dat bleek toen ik het blok van mijn SR250 uit elkaar haalde. Ik vond dat geen probleem want had de motor gekocht met het idee om hem op te knappen.

Ik snap dat jij je lullig voelt bij de situatie, dat zou ik ook hebben. Maar ik heb ook het gevoel dat de koper onredelijke verwachtingen heeft bij de motorfiets of in ieder geval jou dat wil doen geloven.
 
Hi allemaal,

M'n eerste post hier, en helaas niet een hele vrolijke :(. Het verhaal gaat alsvolgt:

Begin oktober uit de buurt een Suzuki GN250 gekocht uit 91, van een vriendelijke en betrouwbaar ogende vent. Ik had grootste plannen het motortje om te toveren tot caféracer, en heb er in de tussentijd zo'n 500km op gereden. Vorige eigenaar had er een nieuwe accu in gezet en volgens hem een kleine beurt gegeven (olie ververst etc.). Helaas, door de altijd uit de pan reizende studiekosten, toch besloten na een ruime maand de motor weer door te verkopen. In de periode dat ik hem had startte hij altijd meteen, en heb ik er alleen maar plezier van gehad!

Helaas was de keuze om hem te verkopen ook een beetje een gebrek aan ruimte, heel erg dom, want ik heb dus ook nooit de olie gecheckt (een beetje vanuit blind vertrouwen zeg maar). Nu, nota bene 2 dagen na de motor verkocht te hebben, krijg ik een telefoontje van de nieuwe eigenaar dat hij op een grote rit plots afslaat, en dat de toerenteller er plots mee stopt. Heel erg gek, want ik heb er nooit problemen mee gehad! 24 uur later nog een telefoontje; olie gecheckt en er bleek helemaal niks meer in te zitten! Al die tijd dus vrijwel zonder olie gereden....
Nu willen ze dus dat ik de motor terugneem, wat ik ergens erg goed kan begrijpen zo 2 dagen na aankoop. Maar ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar.. Wat moet ik doen? Dit is niet de manier waarop ik een motor wil verkopen, maar zo de motor weer terugnemen zorgt voor mij ook alleen maar voor problemen.

Help -O-
Das jammerdebammer.

Los van het feit dat elke berijder zelf BRAVOK moet doen, heeft de koper los daarvan nog steeds geen enkel recht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan