DucBMW
MF veteraan
Tja, dat verandert natuurlijk alles... maar nee, juiste keuze imho.jonge meid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Tja, dat verandert natuurlijk alles... maar nee, juiste keuze imho.jonge meid.
begrijpelijke reactie maar ook dan zou ik gewoon op de wet hebben gewezen. en zoals je tijdens het lessen hebt geleerd moet je voor het wegrijden een paar dingen controleren zoals olie banden, ketting, remmen, koppeling en de verlichting. en zeker bij een motor die nieuw voor je is is het in het begin zeker handig om dat soort dingen te controleren totdat je een beetje op de hoogte bent van niveau en gebruik van verschillende vloeistoffen. en zeker bij een motor met zoveel jaren ervaring is het helemaal niet gek om te kijken of het olie niveau op pijl blijft. je kan er niet van uit gaan dat alles nog goed werkt na zo'n lange tijd. zelfs bij een nieuwe motor hoef je niet bij de garage terug te komen met een motor die in de soep is gelopen omdat je het oliepeil niet hebt gecontroleerd. dan wordt je gewoon vriendelijk op de gebruikershandleiding gewezen waarin staat dat je niet moet gaan rijden als er niet genoeg olie in zit van de juiste specificaties.Nu zijn de reakties op de hand van de verkoper. Maar als de koper zich eerst gemeld had met zijn verhaal?
Ik denk wel dat ik overigens wat meer voet bij stuk ga houden.
Je schrijft dat je zelf de olie had ververst toen je de motor kocht. Had je enig idee van olieverbruik?
Natuurlijk kun je wel lui worden met olie peilen als je de motor wat beter leert kennen, maar zeker in het begin peilde ik toch wel regelmatig. Ik deed dat later ook bij verkoop. Je wilt gewoon zeker zijn dat dit in orde is bij verkoop. Het maakt natuurlijk nooit een beste beurt als een koper punten weet te vinden die je niet al gemeld had.
Nu weet ik niet hoe dat zit bij Honda, maar mijn Yamaha (zowel de fazer als de diversion) hadden ook nog een peilmeter dat verwerkt zat in een lampje.
Bij mij gaan er toch wel alarmbellen rinkelen. Hardstikke sneu voor ze als het waar is. Maar niet jouw probleem bij verkoop van een oud lor aan de deur.
Zij hadden ook eerst de motor goed kunnen bekijken voordat ze 'vol' erop gingen rijden. Of hoeveel / hoe lang ze er al mee gereden hebben?
Volg ik het nu goed dat de eigenlijke berijdster er nog niet op mag rijden?
Oliepijlen lijkt mij toch een van de minste dingen die je doet als je bij een particulier een motor koopt?
Zou gewoon aangeven, waarmee je al heel erg netjes bent, dat ze 300 euro terug kunnen krijgen en meer niet. (Wel even aangeven dat je dit binnen 2 dagen wilt regelen anders komen ze een maand later weer terug).
Misschien had je het anders moeten aanpakken.
De motorfiets loopt nu goed.
Verkoopwaarde was 700 €.
Beste koper, jij pijn, ik pijn. (no problem)
Ik neem hem terug voor 450 €.
Best een redelijk voorstel.
Ik denk niet dat je hem terug krijgt.
Gewoon 300 € terug willen geven vind ik overigens wel een hele rare move.
Wonderolie?Overigens rijdt de motor nu wel weer prima na het bijvullen.
Haha, nee dan krijg ik hem vast niet meer terug. Wat die €300,- betreft, ja misschien raar. Ik weet het niet, ik snap wel dat het ontzettend kut is als de eerste motor die je koopt na 2 dagen deze kuren krijgt. Ook al heb ik naar eer en geweten die motor verkocht, toch voelt het ergens als vermijdelijke nalatigheid van mijn kant en wil ik ze best ergens tegemoet komen. Misschien is het bedrag dan iets aan de hoge kant. Ik ga het morgen met m'n broer, die jurist is, even doorspreken. Waarschijnlijk komt het neer op het ''garantie tot de stoep'' principe, maar ik vind een beetje coulance hier ook best op z'n plek.
Dan beken je schuld
Past het overigens uberhaupt bij het verhaal dat een motor zich gedraagt alsof de carburateur verstopt zit op het moment dat er sprake is van een laag oliepeil? De jongen vertelde dat de motor 2 of 3 keer afgeslagen was tijdens een langere rit, maar het vervolgens wel weer deed, en dat de toerenteller er opeens mee kapte... Ik probeer het nog een beetje in het plaatje te passen, maar ben er vrees ik niet technisch genoeg voor.
garantie tot het tuinhek. tis nie aars.
Weet je hoeveel de motor heeft gelopen? Zelf heb ik een Yamaha SR250 opgeknapt. Dat is eenzelfde soort motortje van een andere fabrikant. Daar stond 60k op en ik heb een top-end revisie uitgevoerd en dat is bij die km stand niet ongebruikelijk voor een eencylinder uit de jaren 80. Los van het oliepeil moet de koper ook niet verwachten dat hij een nieuwe motorfiets koopt, tenzij je hebt gezegd dat hij volledig gereviseerd is.
Das jammerdebammer.Hi allemaal,
M'n eerste post hier, en helaas niet een hele vrolijke . Het verhaal gaat alsvolgt:
Begin oktober uit de buurt een Suzuki GN250 gekocht uit 91, van een vriendelijke en betrouwbaar ogende vent. Ik had grootste plannen het motortje om te toveren tot caféracer, en heb er in de tussentijd zo'n 500km op gereden. Vorige eigenaar had er een nieuwe accu in gezet en volgens hem een kleine beurt gegeven (olie ververst etc.). Helaas, door de altijd uit de pan reizende studiekosten, toch besloten na een ruime maand de motor weer door te verkopen. In de periode dat ik hem had startte hij altijd meteen, en heb ik er alleen maar plezier van gehad!
Helaas was de keuze om hem te verkopen ook een beetje een gebrek aan ruimte, heel erg dom, want ik heb dus ook nooit de olie gecheckt (een beetje vanuit blind vertrouwen zeg maar). Nu, nota bene 2 dagen na de motor verkocht te hebben, krijg ik een telefoontje van de nieuwe eigenaar dat hij op een grote rit plots afslaat, en dat de toerenteller er plots mee stopt. Heel erg gek, want ik heb er nooit problemen mee gehad! 24 uur later nog een telefoontje; olie gecheckt en er bleek helemaal niks meer in te zitten! Al die tijd dus vrijwel zonder olie gereden....
Nu willen ze dus dat ik de motor terugneem, wat ik ergens erg goed kan begrijpen zo 2 dagen na aankoop. Maar ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar.. Wat moet ik doen? Dit is niet de manier waarop ik een motor wil verkopen, maar zo de motor weer terugnemen zorgt voor mij ook alleen maar voor problemen.
Help