Motor warm laten draaien voor rijden goed of niet?

FrenkeyY

MF'er
12 apr 2008
47
0
Lelystad
Ik heb een discussie met mijn vader.. en wij komen er niet uit :)

Ik zeg dat het slecht is voor een motor om direct na starten te gaan rijden, ook al is dat rustig met een koude motor. Ik laat dus altijd mijn motor een paar minuutjes warm draaien voordat ik ga rijden. De olie is dan wat warmen, betere smering, minder slijtage.

Mijn vader zegt dat dat onzin is en je gewoon kunt rijden met een koude motor direct na het starten :o qua slijtage zou dat niet uitmaken want binnen no time zou de olie op temperatuur zijn..

Graag wil ik jullie mening om te zien wie er gelijk heeft :Y
 
Laatst bewerkt:
Een motor wordt sneller op bedrijfstemperatuur gebracht als je hem belast. Bij stationair kun je wachten tot je een ons weegt voordat de koelvloeistof zelfs op temperatuur is.
 
Starten en meteen rijden.
Heb een olie temp meter en als het regent wordt de temperatuur echt niet zo hoog dat ik een uitslag op de meter zie (ook na een uur snelweg niet).
Verder als mijn motor loopt wil ik echt niet wachten om te rijden, gaan met die banaan.

Pieter
Ik heb verschillende motorfietsen met digitale meters gehad, en de temperatuur van het blok stijgt zeker al binnen de paar seconden, en gaat gestaag omhoog na een minuut.
De complete carterinhoud aan olie is een andere zaak, maar het is niet goed als die in de regen na een uur nog niet opgelopen is. _O-
Mijn ene motor heeft trouwens een echte warmtewisselaar. *O*
Koelvloeistof brengt de olie op temperatuur, koelvloeistof koelt de olie. 8-)
hmzz denk dan idd dat mijn vader gelijk heeft :(
Moet die even een Moto Morini Corsaro kopen, starten, en gelijk koud wegrijden. :X _O-
 
Laatst bewerkt:
Starten. Helm op en handschoenen aan.

Rustig wegrijden en choke uitzetten. Na een kilometer of 20, is de boel goed warm.

:N

Motor naar buiten zetten, op de weg, buiten de poort (als 'ie daar al niet staat) -> Helm op -> Handschoenen aan -> Starten -> rustig wegrijden en je blok rustig warm laten worden.

Én voor de HD rijders in de zomer: NIET, Ik herhaal NIET je fiets gaan starten -> teruglopen naar het terras om je duurbetaalde consumptie volledig te nuttigen -> terug lopen naar je fiets -> Handschoenen aan doen -> er achter komen dat je je helm op het terras hebt laten liggen -> handschoenen weer uit trekken -> teruglopen naar het terras -> Helm zoeken -> teruglopen naar de fiets -> handschoenen weer aandoen -> handschoenen weer uit doen want je helm moet eerst i.v.m. die lastige sluiting -> helm opzetten -> handschoenen wéér aan trekken -> motor even een paar keer goed laten horen door een paar keer "goed"gas te geven -> contactslot op "off" zetten want de motor is afgeslagen/verzopen ondertussen -> contactslot weer op "on" zetten -> poging doen tot starten -> contactslot weer op "off" zetten want 't lukt niet .... -> handschoenen weer uittrekken -> helm weer afzetten -> al je collega HD rijders die zich "toevallig" óók op de zelfde lokatie bevinden met een verdwaasde blik aankijken alsof je wil zeggen "dit overkomt me anders nóóóóit.... -> fiets nogmaals proberen te starten -> teruglopen naar het terras om daar weer een consumptie te nuttigen -> "Loop back to start" })
 
:N

Motor naar buiten zetten, op de weg, buiten de poort (als 'ie daar al niet staat) -> Helm op -> Handschoenen aan -> Starten -> rustig wegrijden en je blok rustig warm laten worden.

Én voor de HD rijders in de zomer: NIET, Ik herhaal NIET je fiets gaan starten -> teruglopen naar het terras om je duurbetaalde consumptie volledig te nuttigen -> terug lopen naar je fiets -> Handschoenen aan doen -> er achter komen dat je je helm op het terras hebt laten liggen -> handschoenen weer uit trekken -> teruglopen naar het terras -> Helm zoeken -> teruglopen naar de fiets -> handschoenen weer aandoen -> handschoenen weer uit doen want je helm moet eerst i.v.m. die lastige sluiting -> helm opzetten -> handschoenen wéér aan trekken -> motor even een paar keer goed laten horen door een paar keer "goed"gas te geven -> contactslot op "off" zetten want de motor is afgeslagen/verzopen ondertussen -> contactslot weer op "on" zetten -> poging doen tot starten -> contactslot weer op "off" zetten want 't lukt niet .... -> handschoenen weer uittrekken -> helm weer afzetten -> al je collega HD rijders die zich "toevallig" óók op de zelfde lokatie bevinden met een verdwaasde blik aankijken alsof je wil zeggen "dit overkomt me anders nóóóóit.... -> fiets nogmaals proberen te starten -> teruglopen naar het terras om daar weer een consumptie te nuttigen -> "Loop back to start" })


:')



En het was trouwens bij een tankstation, na het tanken O-)


Wel grappig dat de meeste mensen in een auto gewoon zonder nadenken starten en gaan rijden, maar als het op een motor aankomt ineens precies willen weten hoe en wat.
 
Mijn bovenstaande verhaaltje moet uiteraard wél weer met de ó zo noodzakelijke "knipoog" gelezen worden .... maar inderdaad is het natuurlijk wél zo zoals Martell net al zegt. Met een auto handelen de meeste mensen (léés: motorrijdende mensen) wel zoals het hoort, maar als het op de motorfiets aankomt dan zou dat ineens héél anders kunnen zijn volgens "hen".

Een (4-takt) verbrandings-motor stationair laten lopen om 'm "warm" te krijgen ná een koude start is nóóit goed, ongeächt 't seizoen. Stationair heeft een motor amper oliedruk en komt er écht geen olie op de delen die dat ó zo hard nodig hebben. Dat beetje spatsmering wat je krukas veroorzaakt is alles behalve voldoende voor de rest van je blok (kop).
 
Laatst bewerkt:
Mijn bovenstaande verhaaltje moet uiteraard wél weer met de ó zo noodzakelijke "knipoog" gelezen worden .... maar inderdaad is het natuurlijk wél zo zoals Martell net al zegt. Met een auto handelen de meeste mensen (léés: motorrijdende mensen) wel zoals het hoort, maar als het op de motorfiets aankomt dan zou dat ineens héél anders kunnen zijn volgens "hen".

Een verbrandings-motor stationair laten lopen om 'm "warm" te krijgen ná een koude start is nóóit goed, ongeächt 't seizoen. Stationair heeft een motor amper oliedruk en komt er écht geen olie op de delen die dat ó zo hard nodig hebben. Dat beetje spatsmering wat je krukas veroorzaakt is alles behalve voldoende voor de rest van je blok (kop).

Alleen al met de startmotor heb je na een paar seconden olie bij de nokkenassen.
Proberen: haal je kleppendeksel eraf en laat de startmotor draaien.
 
Je nokkenas(sen) zijn nog niet de grootste olievragers ...... Klepstoters willen vaak een beetje méér olie zien dan dat beetje wat er in loopt door de zwaartekracht alleen.
 
Laatst bewerkt:
Een (4-takt) verbrandings-motor stationair laten lopen om 'm "warm" te krijgen ná een koude start is nóóit goed, ongeächt 't seizoen. Stationair heeft een motor amper oliedruk en komt er écht geen olie op de delen die dat ó zo hard nodig hebben. Dat beetje spatsmering wat je krukas veroorzaakt is alles behalve voldoende voor de rest van je blok (kop).
De oliedruk is dik in orde, de olie is immers nog koud dus dik. :P :P :P :P

Maar 200 toeren extra bij een gemiddelde motor geeft voldoende kracht om het verschil warm/koud te compenseren. ;)
Kunnen ondertussen je kleppen en kop een beetje warmer worden. 8-)
 
Jaren geleden al geleerd dat de motor eerder op temperatuur is bij rustig wegrijden en normaal gebruiken (lees: niet meteen vol gas) de eerste minuten. En dat geldt voor autoos en motoren.
Bij m'n vloestofgekoelde CX indertijd stond de temperatuurmeter 's winters pas na 15 minuten op normaal, bij "normaal" rijden.
Hoelang had ik dan in 's hemelsnaam moeten wachten voor het wegrijden om die meter daar te krijgen!
En het brandstofverbruik bij stilstaand warmdraaien.... 1 op 0, na een kwartier is dat 2 op 0 of zo.....
Groeten,
Eduard
 
Ik rij luchtgekoeld dus denk dat mijn motorblok sneller warm is als een vloeistofgekoelde, maar anyway...

loop naar buiten in motorpak, start de motor met choke een beetje open. Dan doe ik helm op en handschoenen aan, geef paar x rustig gas tot 3000prm ofzo en dan stap ik op, choke beetje dichter en rij ik weg.

meteen starten en DIRECT wegrijden werkt niet bij mij, motor is zo bokkig als de pest dan.

MOET zeggen, met injectiemotoren kan dit wel, althans met SV650s 2003 geen last ven gehad.

opentrekken doe ik trouwens als ik even heb gevoeld aan mn koelribben, als de warmte door mn handschoen voelbaar is na 1 seconde dan trek ik hem open, als je m er paar seconden tegen aan kan houden en t alleen maar "lauw-warm" aanvoelt dan nog niet.

Klinkt gek maar ik hoor en ruik het aan mn motorblok wanneer ie opgewarmd is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft TS antwoord op z'n vraag en is duidelijk wat wel en niet goed is voor het blok. Dus kan hij op slot.

Over een maand of twee stelt iemand anders zonder kennis van de search wel weer dezelfde vraag :)
 
Je blok slijt het meest wanneer ie koud is....

Kortom, je laat hem eerst 5 min stationair "warm" draaien terwijl hij koud is, en dus meeste slijtage heeft.
Of, je laat hem starten, en rijdt zodra hij wil (gas reageert) gewoon rustig de eerste 15-20km en scheurt daarna...

Ik denk optie 2 voor mij !
 
Het is trouwens het beste voor een motor om hem helemaal niet te starten, dan gaat hij het langst mee. :P

Nee is niet waar.......1 keer starten en niet meer uitzetten maar gewoon blijven rijden. Hij is gemaakt om te rijden en niet om stil te staan. Als je je motor alleen maar stil laat staan is dat echt niet goed voor je blokje :)
 
Nee is niet waar.......1 keer starten en niet meer uitzetten maar gewoon blijven rijden. Hij is gemaakt om te rijden en niet om stil te staan. Als je je motor alleen maar stil laat staan is dat echt niet goed voor je blokje :)
Een nieuwe motor moet juist tussendoor afkoelen om alle onderdelen goed tegen elkaar in te laten slijten. ;)
 
Vroeger was er een zijspancoureur die zijn zelfgemaakte motorblok (Fath URS, als mijn alzheimer niet te erg is geworden) opwarmde met een butagasstelletje, bijna logisch als je zelf de onderdelen moet maken, die maar een paar kilometer meegaan.

Pas geleden, was het in Top Gear ?, bleek een Formule 1 auto opgewarmd te worden via een "reanimatie achtig iets met slangetjes".

Moet een markt voor zijn. Effe een rondje rijden:

) Bandenwarmers aansluiten
) Reanimatieslangen aansluiten
) Wachten tot klaar.
) Verkleedpartij
) Niet aanleggen bij terras, wegens ontbreken reanimatiefaciliteiten.


) Topic openen dat de motor temperatuur verliest tijdens het rijden.

Overigens vind ik de hier genoemde warmtewisselaar prachtig, standaard op welk merk of zelf gecreeerd?
 
Pas geleden, was het in Top Gear ?, bleek een Formule 1 auto opgewarmd te worden via een "reanimatie achtig iets met slangetjes".

Een F1 blok is zodanig gemaakt dat het pas werkt zodra alles uitgezet is door het opwarmen. Of de zuigers (om maar iets te noemen) zo strak erin zitten, of juist zo los laat ik maar even in het midden aangezien ik jullie dat antwoord schuldig moet blijven :P.

Overigens vind ik de hier genoemde warmtewisselaar prachtig, standaard op welk merk of zelf gecreeerd?

Mijn RF900 heeft ook standaard een warmtewisselaar erop zitten. Mijn koekblik overigens ook.


grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan