Motorfiets olie vraagje

Tini-R

MF veteraan
13 feb 2010
33.370
156
Rotterdam
Ik had begrepen dat je niet zomaar ff motorolie van de auto, in de motorfiets kan gooien:P

Maar nu was ik van de week bij motoport en daar stond motorfiets olie voor € 45, voor 4 liter. Vind dat een beetje aan de dure kant.

Weet iemand misschien waar je motorfietsolie kan kopen voor een wat meer redelijke prijs?
Tankstations maybe??

En welke merken zijn goed voor motorfietsen?(die uiteraard niet te duur zijn:P)


En nog een klein vraagje: Weet iemand hoe je aan zo'n dop kan komen voor op je ratel om het oliefilter los te draaien?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Aha

Maar
OILFilter.jpg
zoiets draai ik altijd met de hand vast. Ook bij de auto.
 
Aha

Maar [afbeelding] zoiets draai ik altijd met de hand vast. Ook bij de auto.

En met een klein stukje schuurpapier eromheen glijd / slipt ie ook niet meer door je handen. Daarbij als je hem de vorige keer zo hebt vastgedraaid kun je hem op dezelfde wijze ook weer losdraaien. ( wel een beetje olie op de afdicht.- / o-ring doen, anders heb je het risico dat deze "opstroopt" en heb je een pracht van een olielekkage en weer een filter nodig ! )
 
waarom klagen een hoop mensen niet over een biertje in de kroeg a 3 euro voor een fluitje.
maar wel over een litertje olie a 12 eurie.
komt aardig qua prijs overeen.
 
He ik dacht even dat ik een deja vu had of tegen een fata morgana aankeek, maar het is weer olietijd.

Mooi, want ik wil graag weten wat Yamalube voor olie is. Kon dat laatst ergens kopen, maar heb het maar laten staan. Niet in de laatste plaats omdat ik een Honda heb ;)

Mijn hoop is gevestigd op de oliesjeik of iedereen die denkt dat hij ook een sjeik is :+ O-)
 
Ik had begrepen dat je niet zomaar ff motorolie van de auto, in de motorfiets kan gooien:P

Maar nu was ik van de week bij motoport en daar stond motorfiets olie voor € 45, voor 4 liter. Vind dat een beetje aan de dure kant.

Weet iemand misschien waar je motorfietsolie kan kopen voor een wat meer redelijke prijs?
Tankstations maybe??

En welke merken zijn goed voor motorfietsen?(die uiteraard niet te duur zijn:P)


En nog een klein vraagje: Weet iemand hoe je aan zo'n dop kan komen voor op je ratel om het oliefilter los te draaien?

Alvast bedankt

Huh? Motor-motorolie? Wat is hier anders aan dan als auto-motorolie? 10W40 is toch 10W40, of word ik nou helemaal gek..? Was van plan om morgen even langs de HEMA te gaan voor 'n flessie

Vraag is voor mij momenteel ook nogal relevant, zag vanmiddag dat ik bijna droog sta...

Is trouwens voor m'n kawa z550gt '89 :]
 
Huh? Motor-motorolie? Wat is hier anders aan dan als auto-motorolie? 10W40 is toch 10W40, of word ik nou helemaal gek..? Was van plan om morgen even langs de HEMA te gaan voor 'n flessie]
Veel motorfietsen kunnen die goedkope HEMA olie niet hebben. De koppeling kan er namelijk niet goed tegen en gaat slippen door de toevoeging die er inzit die de wrijving tussen de bewegende delen verbetert, heet "Friction modifiers" . Dat gaat ook werken tussen de koppelingplaten waardoor die gaat slippen. Auto's hebben een droge koppeling, vandaar.
Niet doen dus alleen als je een Duc of andere motor met droge platenkoppeling hebt.
auto-moto olie
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand misschien waar je motorfietsolie kan kopen voor een wat meer redelijke prijs?
Tankstations maybe??

Tankstations zijn naar mijn ervaring juist verreweg het duurste :+


Veel motorfietsen kunnen die goedkope HEMA olie niet hebben. De koppeling kan er namelijk niet goed tegen en gaat slippen door de toevoeging die er inzit die de wrijving tussen de bewegende delen verbetert, heet "Friction modifiers" . Dat gaat ook werken tussen de koppelingplaten waardoor die gaat slippen. Auto's hebben een droge koppeling, vandaar.
Niet doen dus alleen als je een Duc of andere motor met droge platenkoppeling hebt.
auto-moto olie

Voor de koppeling van een Duc kan het inderdaad geen kwaad, maar voor een Duc zou ik ook gewoon netjes de voorgeschreven olie gebruiken
 
Veel motorfietsen kunnen die goedkope HEMA olie niet hebben. De koppeling kan er namelijk niet goed tegen en gaat slippen door de toevoeging die er inzit die de wrijving tussen de bewegende delen verbetert, heet "Friction modifiers" . Dat gaat ook werken tussen de koppelingplaten waardoor die gaat slippen. Auto's hebben een droge koppeling, vandaar.
Niet doen dus alleen als je een Duc of andere motor met droge platenkoppeling hebt.
auto-moto olie

Nou bedankt dan, komt dit topic even mooi op tijd voor mij!
:]
 
Die Cr500 slupt als je goed doorrijd 1:5 aan brandstof.
En ik meng 1:35.

;) 50 kilometer op een tank dus...en m'n carb is niet lek.
Ik zag vermeld dat-ie ongeveer 1:1 zou lopen ....
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cr_500_e_2002.php
Fuel consumption pr. 10 km (6.2 miles): 10.00 litres (2.64 gallons)
dat lijkt mij eigenlijk overdreven.

Maar voor een gewone aanzuig-tweetakt geldt tamelijk nauwkeurig dat je 2 pk krijgt uit een liter brandstof per uur.

Zou je een uur lang top toeren volhouden dan zou 50pk dus 25 liter brandstof per uur kosten (van de slechts 9 die in de tank passen).

Hm, misschien lukt dat dan een ervaren crosser toch wel ....

:?
 
Laatst bewerkt:
Ik zag vermeld dat-ie ongeveer 1:1 zou lopen ....
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cr_500_e_2002.phpdat lijkt mij eigenlijk overdreven.

Maar voor een gewone aanzuig-tweetakt geldt tamelijk nauwkeurig dat je 2 pk krijgt uit een liter brandstof per uur.

Zou je een uur lang top toeren volhouden dan zou 50pk dus 25 liter brandstof per uur kosten (van de slechts 9 die in de tank passen).

Hm, misschien lukt dat dan een ervaren crosser toch wel ....

:?

1:5 heb ik vaker gehoord 1:1 nog niet eerder

't is trouwens 65pk op de kruk = 32.5 liter/uur (volgens jouw formule)
Dat is dus 3,25x 10 liter tanken per uur.

Stel je gemidelde snelheid is 80km/uur >> brandstofverbruik 1 : 2,5

Je moet idd wel aan je gas hangen wil je 1:5 rijden....maar het is echt haalbaar


Dus eigelijk rij ik best zuinig :+ voor de motor dan
 
Bier en chips al op ?

Ik zit hier met 2 lege zakken chips en dito krat bier, maar nog steeds blijven bij mij een paar vraagjes hangen... Durf een nieuw topic niet te openen aangezien de olieoma's talrijk zijn dus vraag ik het toch maar even hier...

1. Suzuki Bandit gsf1200s 10w40 olie gaat d'r in.
2. Ik heb hier procycle motorolie 4 liter halfsynthetisch/synthetisch en dat kieper ik er gewoon in, ga geen mineraal of weer iets anders kopen, volgende x weer.

En nu komen de vragen })
3. Ik weet niet wat voor olie de vorige eigenaar er in heeft gedaan...dus alle olie eruit en de 10w40 eringooien? ivm. met sludge effect wat hier en daar wordt benoemd
4. Bijvullen tot het max streepje, aangezien daarboven nog ruimte is en de olie de plek heeft om uit te zetten? (nu staat ie precies in het midden...)
5. Moet de motor op de middenbok staan? In ieder geval verticaal dus niet op de zijstandaard, en wel zo op de middenbok dat het blok horizontaal aan de grond staat en het streepje in het peilglas ook horizontaal is?
6. De motor vijf minuutjes laten draaien en vervolgens de moer aan de onderkant losschroeven? Of eerst een rondje ijsselmeer en daarna pas? Of gewoon koud...

Sorry voor al die vragen maar na het lezen van die topics bestaat er bij mij nog geen duidelijkheid over deze voor mij elementaire vragen...

Alvast bedankt voor de moeite met het beantwoorden van deze vragen!

:] grtzzz Erik
 
Ik zit hier met 2 lege zakken chips en dito krat bier, maar nog steeds blijven bij mij een paar vraagjes hangen... Durf een nieuw topic niet te openen aangezien de olieoma's talrijk zijn dus vraag ik het toch maar even hier...

1. Suzuki Bandit gsf1200s 10w40 olie gaat d'r in.
2. Ik heb hier procycle motorolie 4 liter halfsynthetisch/synthetisch en dat kieper ik er gewoon in, ga geen mineraal of weer iets anders kopen, volgende x weer.

En nu komen de vragen })
3. Ik weet niet wat voor olie de vorige eigenaar er in heeft gedaan...dus alle olie eruit en de 10w40 eringooien? ivm. met sludge effect wat hier en daar wordt benoemd
Als je t zeker wilt weten, moet je er zelf de olie in doen. Ik heb ooit een 2e handsje gekocht "ja, net nieuwe olie in gedaan". Zelf niet naar gekeken natuurlijk. Vlak voor Eindhoven eerste keer stilgevallen ivm oververhitting, 10 km later nog eens. Vlak voor Tilburg NAK gebroken, en op één van de 2 cilinders door naar huis gereden.
Zat 1 expressokopje aan olie in :')
4. Bijvullen tot het max streepje, aangezien daarboven nog ruimte is en de olie de plek heeft om uit te zetten? (nu staat ie precies in het midden...)
Niks uitzetten, gaat gewoon om totale hoeveelheid. Tussen de streepjes is goed.
5. Moet de motor op de middenbok staan? In ieder geval verticaal dus niet op de zijstandaard, en wel zo op de middenbok dat het blok horizontaal aan de grond staat en het streepje in het peilglas ook horizontaal is?
Jij snaptem. Motor recht, mag ook gewoon met de had, of door de buurman, maar ook een bok.
6. De motor vijf minuutjes laten draaien en vervolgens de moer aan de onderkant losschroeven? Of eerst een rondje ijsselmeer en daarna pas? Of gewoon koud...
Koud peilen kan hoor.

Warm ook, maar dan moet je juist wachten, omdat je net de olie rond hebt zitten pompen.

Voor een olie wissel is het soms prettig eerst warm te rijden: olie lekker vloeibaar. Nadeel: olie kan ook erg heet zijn, blok en aftapbout dus ook :X
Sorry voor al die vragen maar na het lezen van die topics bestaat er bij mij nog geen duidelijkheid over deze voor mij elementaire vragen...

Alvast bedankt voor de moeite met het beantwoorden van deze vragen!

:] grtzzz Erik
 
Terug
Bovenaan Onderaan