Motorkeuze maken..

VWTDIGT

Rookie
1 mei 2011
8
0
Hallo mede-motorfans!

Ik mag binnenkort mn eerste motor uitkiezen (van mezelf haha), alleen zit ik met een paar prangende vragen. Vandaar dat ik mij heb aangemeld op dit forum, met meer dan 100.00 leden! Dan moeten er toch een paar goede tips tussenzitten!

Ik wil mijn motor gaan gebruiken voor zowel een stukje woon-werk, als voornamelijk een stukje genieten! Ik heb al een tijd mijn motorrijbewijs, en heb verschillende (huur)motoren gereden. Ik heb een aantal aanvullende motorrijopleidingen gehad en in het vooruitzicht.

Ik had mijn oog laten vallen op een Yamaha YFZ-R6 uit 2003. Prachtige fiets met nog geen 15k op de teller. Ik heb alleen 1 probleem: zelfbeheersing! Ik ben bang dat ik op een supersport constant over de invorderingsgrens ga rijden, en misschien is het niet de slimste motor om als startmotor te nemen. Looks zijn echter ook erg belangrijk voor me, en een supersport past goed bij me als persoon. Wel ben ik benieuwd naar de betrouwbaarheid, verbruiksgegevens en onderhoudskosten van de R6 (2003).

Alternatief is een Kawasaki Z750. Eerder een snelheidssensatie vanwege het naked-gebeuren, mooie motor, heerlijk blok. Gezien mijn budget moet het helaas wel een model 2004 of 2005 worden. Niet zo mooi als een '07 model, maar wel even lekker qua blok? Weten jullie dat? Ook het onderhoudsinterval/kosten zou ik graag weten.

Als laatste een heel ander smaakje: Een Ducati Monster. Verschillende motorinhouden beschikbaar. Mijn budget stopt bij 4500 euro. Is het waar dat een Duc om de haverklap peperduur onderhoud nodig heeft? Of scheelt hij niet veel met bovengenoemde? De reden dat ik op de monster val, is dat ik nakeds ook te gek vind, en de robuuste looks van de Monster me wel pakken. Is een 620 'snel' genoeg, of moet je voor echte sensatie minimaal naar een 900 kijken?

Ik hoop dat jullie de tijd nemen om dit lange berichtje te lezen, en dat ik door jullie ervaringen en tips een weloverwogen en mooie keuze kan maken.

Bedankt!

Gr. Niels
 
De monster ga ik binnenkort huren, de andere 2 motoren ken ik qua rijden al. Het gaat me vooral om de onderhoudskosten/intervallen en specifieke zaken waar ik op moet letten. Met name over Ducati hoor je veel 'horrorverhalen'...
 
De 2 kleps blokken van ducati schijnen uiterst betrouwbaar te zijn :)
 
Hm...... als je het type motor laat bepalen door je onvermogen jezelf te beheersen dan doe je iets verkeerd.
Ook op een Monster of een Kawa 750 kom je met gemak over die invorderingsgrens..... maar zal dat eerder gebeuren op 80km wegen of binnen de bebouwde kom. Of dát dan beter is?

Ik denk dat je beter af bent met de motor die je het liefst wilt hebben en wat meer zelfbeheersing.
 
Laatst bewerkt:
Even mezelf quoten :+ :
Welkom op MF! :)

gebruik ff de zoekfuctie, dan zie je ongeveer dit..
Zoeken

Veel leesplezier ;)
Oh en bovendien: PROEFRIJDEN, daar beleef je meer plezier aan en heb je meer aan dan 100.000 forumleden je kunnen vertellen over rijeigenschappen. :Y :Y
 
Ach na een paar flinke "hartwippen" wordt je vanzelf rustiger :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag ook niet hoe ze rijden, dat weet ik wel, ik vraag naar de onderhoudskosten en intervallen, en zaken waar je bij de genoemde types motor speciaal op moet letten.

Wat betreft de beheersing: Ik begrijp wat je bedoelt, is ook wel zo, maar op een supersport ga je zelfs met beheersing gauw over de invorderingsgrens als je iets achter het ruitje kruipt... Tenminste, zo heb ik het ervaren op de GSXR750, CBR600RR en R6...
 
Is een 620 'snel' genoeg, of moet je voor echte sensatie minimaal naar een 900 kijken?
Voor echte sensatie moet je je motor gewoon naar de begrenzer jagen :Y

(iets met mensen die een 600 supersport te langzaam vinden)
 
Ik vraag ook niet hoe ze rijden, dat weet ik wel, ik vraag naar de onderhoudskosten en intervallen, en zaken waar je bij de genoemde types motor speciaal op moet letten.

Wat betreft de beheersing: Ik begrijp wat je bedoelt, is ook wel zo, maar op een supersport ga je zelfs met beheersing gauw over de invorderingsgrens als je iets achter het ruitje kruipt... Tenminste, zo heb ik het ervaren op de GSXR750, CBR600RR en R6...

ducati kosten hoog onderhouds interval (tegenwoordig) 10000 km kleine 20000 km grote beurt, gemiddelde japanner 6000 km klein 12000 km grote beurt(wat goedkoper)
En dan is er nog den triumph idem ducati maar goedkoper onderhoud(meer in de trend van een jap,maar veel mooier :9

(subjectief ;) )
full
 
Over de invorderingsgren rijden gaat met een Z750 ook wel makkelijk hoor.





Ga gewoon op beide rijden en dan is er sowieso eentje die je nét iets meer aanspreekt dan de ander :Y
zijn toch 2 verschillende fietsen, zo'n naked en SS!
 
ducati kosten hoog onderhouds interval (tegenwoordig) 10000 km kleine 20000 km grote beurt, gemiddelde japanner 6000 km klein 12000 km grote beurt(wat goedkoper)
En dan is er nog den triumph idem ducati maar goedkoper onderhoud(meer in de trend van een jap,maar veel mooier :9

(subjectief ;) )[afbeelding]

Thnx, daar heb ik wat aan! Aan het eind van de rit scheelt het dus niet zo veel? Een Jap moet vaker, maar is goedkoper, een Duc minder vaak maar is wel gelijk duurder... Of zijn de verschillen zo groot dat de Jap alsnog een stuk goedkoper is? Ik mik op zo'n 12.000 km per jaar... En idd, een Triumph (zowel street/speed triple als Daytona) is masterlijk, maar boven mijn budget...
 
Je weet het verschil tussen twee en vier cilinders? Een '600' cc twee-cilinder voelt heel anders aan dan een '600' cc 4 cilinder, eerst gaan proefrijden, merk je het vanzelf.
 
Ik heb alleen 1 probleem: zelfbeheersing!

Misschien kun je dan beter gewoon blijven fietsen.

Als je je rechterhand niet stil kan houden waar het hoort dan ben je gewoon een pannekoek.

Nee ik ben ook niet heilig, maar er is een verschil tussen vlot doorrijden en bang zijn voor de invorderingsgrens....
 
Iedereen heeft het over invorderen en is ook nog zoiets als,jezelf te barsten rijden :X .
Lijkt me net iets belangrijker om dat te voorkomen ;)
 
Iedereen heeft het over invorderen en is ook nog zoiets als,jezelf te barsten rijden :X .
Lijkt me net iets belangrijker om dat te voorkomen ;)

Dat is inderdaad het belangrijkst! En qua zelfbeheersing betekent het niet dat ik permanent als een bezetene aan het gas hang, maar op rechte einden trek je nou eenmaal sneller naar extremere snelheden op een supersport dan op een naked. Op een naked 'waarschuwt' de wind je meer dat je richting een hoge snelheid gaat. Dat is wat ik ermee bedoel...
 
Op een naked 'waarschuwt' de wind je meer dat je richting een hoge snelheid gaat. Dat is wat ik ermee bedoel...


Normaal zijn er ook andere dingen die je erop wijzen dat het te hard gaat, daarmee bedoel ik niet de instrumenten op je stuur. ;)
 
Dat is inderdaad het belangrijkst! En qua zelfbeheersing betekent het niet dat ik permanent als een bezetene aan het gas hang, maar op rechte einden trek je nou eenmaal sneller naar extremere snelheden op een supersport dan op een naked. Op een naked 'waarschuwt' de wind je meer dat je richting een hoge snelheid gaat. Dat is wat ik ermee bedoel...

:N :N

Mijn advies: ga eens met een naked rijden met wat meer vermogen.
Dan merk je wel dat het niet gaat om de motor, maar om de bestuurder.

Oh: Veel nakeds zijn lager gegeard, waardoor ze sneller optrekken dan veel supersports, daarnaast is een naked vaak nog wat makkelijker te hanteren. Dus zo eenvoudig als jij denkt is het niet.
 
Ik ben een dag met een 2010 CB1000R op stap geweest, wanneer ik daarmee boven de 160 km per uur kwam, ging de lol er wel een beetje af. Met een supersport heb ik ruim boven die snelheid gereden. Maar goed, dat is niet het doel van dit topic. Ik heb gewoon het idee dat je met een supersport vaker structureel te hard rijdt dan met een naked... Verder ben ik vooral geinteresseerd in jullie ervaringen qua onderhoudskosten/onderhoudsvriendelijkheid/betrouwbaarheid.

Het verschil tussen een 2 en 4 cilinder heb ik trouwens al meermaals ervaren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan