Sinds ik de aanbevolen olie erin heb zitten slipt ie soms een beetje in z'n 5Dit is het beste omdat dunnere olie(bijv.10W40)zijn smeerende eigenschappen
vors verliest bij !00gr.C.Hierdoor gaat je bak stroef schakelen,en kan je
koppeling gaan slippen.
Mijn Buell kan ook extreem heet worden (overlangse V-Twin met vrij hoge graad van tuning). Sommige Buell eigenaren gebruiken om deze reden exotische vol-synthetische olie (beter bestand tegen hitte) en overprijsde olie-koelers, ik gebruik al 50.000 km met succes een standaard diesel-auto olie (Castrol GTD), die is ook goed bestand tegen hoge temperaturen (en druk). Durf alleen niet te zeggen of je (natte?) koppeling zou gaan slippen. Je kan ook gewoon een goede motorfiets olie (Castrol GP of GPS of soortgelijk) gebruiken en wat vaker verversen.Hello
Effe inpikken en toepassen
Ik heb een oude 4takt crosser (1979, 250cc) Na een tijdje crossen loopt de temperatuur van de olie op tot 140°C !! (gemeten met een professionele temperatuur meter)
Wat raden jullie mij aan ivm olie? Welk merk?
Ik heb de temperatuur gemeten langs het gat om de olie bij te vullen.
Eerst een half uurtje gereden en dan gestopt en onmiddelijk de sonde erin gestoken. Okay het is niet DE ideale manier om zoiets te meten maar het geeft toch wel een serieuze indicatie. Voor het ogenblik zit er halfsynt. 10W40 in van Pennzoil/shell. (moto-olie)
Ik ga wel maatregelen moeten nemen om te temp. naar beneden te krijgen (o.a. windflappen / ventilator/...)
ps: het is een Honda XR250 van 1979, oliekoeler heeft hij niet en het is een natte koppeling.
Aangezien het een motor van 25 jaar oud is die nog steeds draait zal je niet zo heel ver afzitten van de juiste behandelingVoor het ogenblik zit er halfsynt. 10W40 in van Pennzoil/shell. (moto-olie)
Voor een oliekoeler heb je geen stroom nodig behalve als je er ook een fan op wil zetten (niet gebruikelijk, maar niet onmogelijk). Een olie-koeler vertraagt het opwarmen maar als de motor hard moet werken bij relatief lage snelheid (zwaar terrein) verwacht dan geen wonderen want de koeler moet ook gekoeld worden...Aan een oliekoeler had ik ook gedacht maar dat lijkt me nogal redelijk ingewikkeld om te maken ivm de hoeveelheid olie etc etc. Ook zit ik met een 6V systeem ipv 12V
Voor een oliekoeler heb je geen stroom nodig behalve als je er ook een fan op wil zetten (niet gebruikelijk, maar niet onmogelijk). Een olie-koeler vertraagt het opwarmen maar als de motor hard moet werken bij relatief lage snelheid (zwaar terrein) verwacht dan geen wonderen want de koeler moet ook gekoeld worden...
Wel een bijkomend voordeel van een koeler is dat je totale olie-voorraad wat groter wordt, dus meer stabiel op temperatuur.
dat quacker state en penzoil het lekker doen is niet zo gek, uit pensilvania komt de beste crude oil ter wereld, daar kun je dus hele mooie olie van maken
hoi allemaal.
Ik heb net een heel verhaal gelezen over motorolie.
Ik rij(en heb gereden)al jaren 1 cilinders.Oude en nieuwe.
En geloof me nou.Niet dat dunne spul er in!
Dat is gemaakt voor buikschuivers met olie-en waterkoeling.
Ook oude luchtgekoelde Hondatjes doen het het best op 20W40 of
20W50.
Gewoon mineraal,dus nix geen synthetisch gedoe.
Dit is het beste omdat dunnere olie(bijv.10W40)zijn smeerende eigenschappen
vors verliest bij !00gr.C.Hierdoor gaat je bak stroef schakelen,en kan je
koppeling gaan slippen.
En rijdend in de stad,of op andere manier in de file,of met hitte,is
die temp.zo bereikt op een oud fietsje zonder lucht of waterkoeling.
Vroeger gebruikte ik Shell Quadro SR,dat was ontwikkeld voor 4 takt crossers.
Nu goeie ervaring met Elf 20W50.QuackerState of Penzzoil doen het ook
goed in deze viscositeit.
Nog een voordeel is dat de olie lekker goedkoop is,
Gooi nooit 20W50 AUTO olie er in,dat kan de hoge toeren niet aan,en
als je het toch niet kan laten om vol syntheet er in te willen mikken
dan niet voor je 10000km hebt gestuurd.
Anders slijt je blok niet goed in.
Gr.ElHippo.