Motorolie loopt + 140°, moet ik me zorgen maken ?

kkrikkes

MF'er
7 jan 2003
125
0
belgie
hello

Ik heb hier een Honda XR250, 4takt crosser, 1979, enkel luchtkoeling, geen oliekoeler. 125 sproeier ipv 122
Nu als ik een tijdje aan het rijden ben loopt de olie-temperatuur op tot 140°C. Moet ik me zorgen maken ivm de smering? Slijtage? Kan ik zo verder blijven crossen of loop ik de kans dat de boel stukvliegt?

Hoe warm mag olie eigenlijk worden? De maximum temeratuur?

Er zit Shell advance semi synt. in 10W40
De motor is perfect afgesteld, kleppen, ontsteking, carburatie, etc etc
Mijn broer heeft net dezelfde en die loopt even warm
Temperatuur is gemeten na half uurtje rijden, dan onmiddelijk gestopt, vuldop eruit en professionele digitale temp. meter in de olie gestoken. meetresultaat binnen de 10 sec.


Ik hoop dat dit topic niet wéér een olie topic wordt zoals die andere.

(ik heb dit al eens aangekaart in een ander topic maar het is me nog niet helemaal duidelijk)
 
Die flapjes zijn er nadien opgezet. Hebben weinig tot geen positieve werking, maar zeker geen negatieve werking. Als je crosst heb je te weinig rij-wind.


Misschien een ventilator achter of voor de cylinder bouwen?
 
Als ik met mijn luchtgekoelde brikje (GS550 '79) stilsta voor het stoplicht schiet de temperatuur bij het oliefilter ook naar de 120gr. celcius. Dit is op gewone binnenwegen en ik houd me netjes aan de snelheid.
Ik weet zeker dat de temperaturen al veel hoger zijn geweest maar toen had ik er helaas geen metertje op zitten (lange stukken bergop over een zandweg in de 1e versnelling bij een buitentemp van 30gr.).
Hij doet dat al heel lang dus ik maak me er geen zorgen over ;) .

Aangezien die crosser van jouw ook al 25 jaar oud is geworden denk ik dat het geen probleem op zal leveren.
 
Wel deze opmerking: Mijn broer zijn XR250 (dezelfde) heeft al een open uitlaat van Supertrapp en deze XR loopt ook warm 130°C na zware belasting.
Open uitlaat: Alles wat je in het in- en uitlaat traject doet om de doorstroom te verbeteren kan bijdragen tot een armer mengsel en dus juist HETER lopende motor. Een smorende uitlaat die de boel extra warm maakt heb ik nog nooit van gehoord maar tja, er zijn veel andere dingen waar ik nog nooit van gehoord heb ;) . Maar als de doorstroom wordt gesmoord heb je minder lucht dus rijker mengsel en koelere motor.

Maar als je een zwarte bougie hebt dan staat-ie kennelijk rijk genoeg. Trouwens, als je bougietje "leest" wel eerst op temperatuur rijden (flinke poos van de choke af), en voor stoppen zo snel mogelijk de motor afzetten, dwz niet nog ff paar minuten stationair laten doordraaien om b.v. de garagedeur open te maken anders weet je nog niet waar je naar kijkt.

Ik zag het niet in je checklist, maar denk je dat je motor wel genoeg olieDRUK heeft? (olie pomp nog in orde?).

En verder: Inderdaad, een 25 jaar oude motor die nog steeds keurig op de originele zuiger / cilinder loopt zal niet zomaar opeens de geest geven.
Beste oplossing: Niet meer meten! :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan