Motorpech dringende vraag

Quicksilver

MF veteraan
11 mrt 2003
1.075
0
's Heerenberg
Hoi, ik heb een vraagje aan jullie:
Vanochtend de motor (Yamaha Diversion XJ600S uit 1992) met behulp van de choke gestart, laten oplopen tot 3000 toeren, daarna choke uit.
De straat uitgereden, het dorp uit. Hier bemerkte ik dat de motor ietwat inhield, maar goed ik dacht dat het lag aan de koude motor, choke dus weer ietsie aangezet. Kilometer verderop trekker ingehaald, dus wat toeren gedraaid, choke weer uit.
Met dat ik inhaal begint de motor weer wat in te houden, dus teruggeschakeld naar zijn vier om wat toeren te draaien. Hierop springt het olie lampje aan :( . Tegelijkertijd begint de motor nog meer in te houden, teruggeschakeld naar zijn drie. Snelheid zakte tot onder de 60 km/uur, motor hield nog meer in. Kort daarna kon ik gas geven wat ik wil, maar de motor bleef inhouden en viel zelfs in zijn geheel uit! Motor aan de kant gezet, opnieuw geprobeert te starten, één keer zonder en één keer met choke. De motor wilde wel oppakken, maar ging niet door.

Dus toen maar teruggelopen naar huis (2,5 kilometer is dan best een end '( ). Ondertussen nog een keer geprobeerd te starten, maar het zelfde. Thuis onder de carport geparkeerd, half uur gewacht alvorens toch nog een keer te starten (motor weer koud dus). Deze keer sloeg de motor wel aan, maar liep vreselijk onregelmatig... Besloten om met de auto naar het werk te gaan :(

Verdere opmerkingen:
- motor is net voor een grote beurt geweest (€350,-), heeft nieuwe benzinekraan gekregen, heb sindsdien al weer aardig wat kilometertjes gemaakt.
- motor liep na de grote beurt werkelijk als een zonnetje!
- motor lekte helaas na het rijden wel een paar drupjes olie, maar wanneer koud niet meer (wilde daarvoor zaterdag terug gaan naar de motorzaak)
- ik had de dag daarvoor net getankt (98), dus gebrek aan brandstof was het niet!
- oliepeil had ik vanochtend nog gecontroleerd, dat peil is in orde!
Gaarne opmerkingen of suggesties wat het zou kunnen zijn, want vanmiddag haalt de motorzaak de motor op voor onderzoek, en ik wil niet belazert worden.

Alvast bedankt,
Judith
 
Laatst bewerkt:
Zoiets hebben wij ook eens gehad met een CX500 vlak na een beurt. Bleek het hele luchtfilter verstopt te zitten.
Misschien meer iets voor techniek?
 
Oliepeil waarschijnlijk nog niet gecontroleerd? Doe dat dan eerst even... lampje gaat niet voor niets aan... hoeft niet leeg te zijn, maar wie weet zijn ze je blok wel vergeten te vullen ;)
 
Oliepeil waarschijnlijk nog niet gecontroleerd? Doe dat dan eerst even... lampje gaat niet voor niets aan... hoeft niet leeg te zijn, maar wie weet zijn ze je blok wel vergeten te vullen ;)

Inderdaad, zeker het oliepeil nakijken voordat je hem gaat starten straks.
 
Ik zou toch, voor ik weer ga starten, eerst goed controleren waarom het olielampje brand

Als je inderdaad te weinig oliedruk hebt, ben je nu dus bezig het blok grondig om zeep te helpen... Als dat al niet gebeurd is inmiddels '(
 
Zoiets hebben wij ook eens gehad met een CX500 vlak na een beurt. Bleek het hele luchtfilter verstopt te zitten.
Misschien meer iets voor techniek?

Had de wegenwacht ook moeite mee (ADAC :r ook, we zaten eerst in duitsland, later motor in een vrachtwagen gegooid zodat we iig nederland konden bereiken), uiteindelijk wel gevonden. Moete liep dus continue te choken, en verder werdt het carter leeggetrokken via de ontluchting :(

Filter verwijderd (was dus "net nieuw" :( ) en na het controleren van het oliepeil liep hij weer als een trein.
 
De mijne dus wel :?

Maar toen ik laatst bij de dealer was, zei hij dat het oliepeil gewoon goed was. En hij zei dat het een niveaumeter is, geen drukmeter. Blijkbaar zijn daar ook verschillen in.

Volgens mij is het metertje niet helemaal tof meer dus. Meestal in het begin van de rit, brand het lampje een tijdje, om later uit te springen en niet meer aan te gaan. Blijkbaar is alles ineens okay bevonden.

Bij de volgende beurt zal ik er nog wel even wat van zeggen, en ik controleer het oliepeil wat vaker.

Het lampje is dus ook geen utopie, blijkbaar.
 
Het lijkt erop dat je akelig dicht tegen een vastloper aan zit. :?
Zou verklaren waarom je bij te heet blok niet vooruit wil, maar na afkoelen (en dat alles dus weer naar de normale afmetingen is gekrompen) weer los loopt...
Ik weet niet wat voor olieschakelaar je hebt, maar er zijn druk- en peilmeters. Als je pomp niet werkt en je peilt, lijkt er nog genoeg olie in te zitten.
Als er dan een oliekanaaltje dicht zit, bouw je wel druk op, maar komt er geen olie in de kop.

Niet leuk.
 
Olie is vast geen probleem. De diversions staan bekend om hun olie feestverlichting. Zodra het peil maar iets onder max komt, gaat de olieniveaumeter bij koude motor aan. Dit betekent dat de dikkere olie naar boven wordt gepompt, maar nog niet snel genoeg beneden is en het peil wat verder zakt. Geen zorgen. (Op die van mij was het ook altijd prijs).
 
Bedankt voor de antwoorden. Mijn motor is vrijdagmiddag door de motorzaak opgehaald (zodat eventuele verdere schade voorkomen kon worden) en zij vermoeden dat het iets met de oliepomp te maken heeft. Maandag 31 maart wordt de motor verder bekeken en dan laat ik wel weten wat het probleem was.

Donderdag 3 april wil ik wel op vakantie met de motor :] , dus hoop dat alles gerepareerd kan worden, zonder al te veel kosten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan