Motorreis India Himalaya

sjoerdvb

Die hard MF'er
13 sep 2007
314
0
Hallo allemaal,

Deze zomer ga ik met een vriendin een motorreis in het noorden van India maken, waarbij we ook door de Himalaya zullen rijden. Er worden diverse motortrips in groepen aangeboden. Wij zijn juist van plan om het op eigen houtje te doen. Hieronder volgen enkele vragen. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op enkele vragen en misschien hebben jullie nog andere adviezen.

- Is het überhaupt te doen met zn tweeen? Of is het eigenlijk alleen mogelijk met een groep waarbij een een busje met onderdelen en een monteur er achter rijdt?
- Wat zijn onderdelen of tools die aan te raden zijn om met ons mee te dragen voor het geval dat?
- Waar kunnen we het best onze motor kopen? Delhi? of juist kleinere stad richting de Himalaya?
- Welke motor adviseren jullie? Royal enfield of toch wat anders?
- Kunnen we met de gekochte motoren ook gewoon de grens over naar Nepal? Mogelijk gaan we daar ook nog naartoe.
- Is het eenvoudig en goedkoop om daar kleding en een helm te kopen? Omdat we daarna nog verder gaan reizen zonder motor willen we onze eigen spullen liever niet meenemen.

Andere tips zijn ook welkom!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Gr,
Sjoerd
 
Vorig jaar een groepsreis gemaakt in de Himalaya en ik kan zeggen dat het een aanrader is. Het is op eigen gelegenheid te doen. Ten minste ik ben verschillende avonturiers tegen gekomen die zelf een motor huurden en rond trokken. Er rijden daar alleen maar Royal Enfields en dat is dus de keuze die je hebt. Ander spul kom je nagenoeg niet tegen. Ik weet niet of je vriendin bij je achterop de motor gaat. Dat is namelijk niet echt aan te raden, vanwege het weinige comfort van de Enfield en de slechte wegen.
Een motor huur je het beste in Leh, want daar zitten diverse verhuurders en vaak kun je een helm of kleding erbij huren. Wij hebben oude motorkleding en een af te danken helm zelf meegenomen en daar gelaten. Leh is helemaal ingericht op toeristen die de Himalaya intrekken en er is dus veel te krijgen en te regelen. Ga wel uit van Indiase standaard en die is anders dan de Europese. Ik weet niet of het mogelijk is om een motor te kopen. Ik dacht dat dit voor buitenanders verboden is, maar daar is wel achter te komen.
Als je op eigen gelegenheid gaat dan is technische kennis een pré. Je Royal Enfield zal zeker stuk gaan, maar de motor is erg basic en meestal wel te herstellen. Daarnaast is er in dorpjes en steden vaak wel een ijzerboer te vinden die laswerk kan verrichten. Zorg in ieder geval voor voldoende binnenbanden, want de kans op een lekke band is groot, vanwege de slechte toestand van veel wegen. Neem ook een paar extra bougies mee, want mijn ervaring is dat ze regelmatig vet sloegen waardoor de motor beroerd ging lopen. Even een andere bougie erin steken verhielp het probleem direct.
Voor diverse gebieden heb je een permit nodig en daar moet je ook even aandacht aan besteden. Meestal is die ter plekke te koop, maar soms moet je die, meen ik, vooraf regelen.
Houdt er ook rekening mee dat er niet altijd benzine te verkrijgen is bij een tankstation. Soms is de voorraad op en wacht men op nieuwe levering. Zorg dus altijd ervoor dat je reserve bij je hebt. De Enfields hebben vaak een bagagedrager die geschikt is om een jerrycan mee te nemen.
Ik weet niet of je de grens met Nepal over kunt. Die met China in ieder geval niet.
Ten slotte is het aanvragen van een visum voor India bewerkelijk, maar die visa worden soms om niet verklaarbare redenen niet verstrekt. Let een beetje op met het maken van veel kosten vooraf, want dat is jammer als je vervolgens je visum niet krijgt. Vooral bij journalisten, politiemensen en militairen doet men moeilijk. Werk je in een drukkerij dan kan dat al worden gezien als journalisme. Dat geeft de willekeur een beetje aan.
Krijg je alles geregeld, dan heb je een unieke ervaring in het verschiet.
 
Bedankt voor je reactie Soesko!
Het is de bedoeling dat we beide een motor kopen/huren, dus niet achterop.
Technische kennis heb ik redelijk, kleine dingen kan ik makkelijk zelf oplossen.

Weet iemand of het mogelijk is voor een toerist om een motor te kopen?
En of je met die motor ook zomaar de grens naar Nepal over kan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan