Motorrijbewijs 125 cc zomaar bij autorijbewijs! Jouw mening?

Ik vind dit eerlijk gezegd een top idee.

Als het ertoe leidt dat meer mensen op de motor gaan kruipen (al is het dan in eerste instantie een heel licht model) is dat toch alleen maar mooi? Het verlaagt de drempel om te beginnen met motorrijden, het motorrijden wordt op die manier hopelijk weer iets meer een 'normaal' vervoermiddel ipv een exclusief liefhebbers iets.

Stuntelaars zul je altijd hebben maar dat lost zichzelf snel genoeg op, die worden platgereden of gaan terug naar de overdekte 4-wieler. Wellicht zal er ter ere van dit verhaal bij het theorie examen standaard enkele motorfiets-specifieke vragen 'bijgemengd' worden zodat iedere aankomende automobilist deze kennis ook tot zich moet nemen.

Vergis je niet hoeveel de nu vastgestelde regeling het vanaf 2013 onaantrekkelijker gaat maken om motor te gaan rijden. Legaal autorijden (met begeleiding, ok) mag dan al vanaf 17 jaar! een zware motor pas bij 22+ met 3 examens, of bij 24+ met 1 examen. Beeeetje scheef wordt het allemaal wel zo natuurlijk.

Dus het zou heel wat schelen om die eerste keer motor examen te kunnen overslaan. Brommer+ model tot je 20e, en dan een echt motor examen voor 25kW.

Dat het daarna niet automatisch na 2 jaar omgezet wordt in zwaar rijbewijs vind ik nog steeds slecht trouwens, dat zouden ze ook best terug mogen veranderen.


}) })

Wat mij betreft hoeven er helemaal niet zoveel motorrijders te zijn / bij te komen. Hoe minder hoe beter voor ons! De prijzen van gebruikte motoren en onderdelen zullen dalen. Het wordt ´s zondags weer rustiger op de dijkjes, het Megelland en de Eifel. Ik hoef in de motorzaak niet meer op mijn beurt voor een beurtje te wachten. Als ik aankom word er de rode loper uitgerold.

Neem mijn lieve vrouw, weet helemaal niks. Zeker niet van motors. En niet van motorrijden! Kan zelfs niet fiets rijden (=fietsen). Heeft ze nooit geleerd. Maar deed haar rijbewijs in een ons naburig land met als gevolg ze rijdt auto EN MAG OOK OP EEN 125 cc motor rijden!
Heeft nog nooit gefietst maar mag wel op een motor stappen en door het verkeer gaan crossen en gassen. Nu zal ze dat nooit doen maar ze zou het wel mogen!

:] :W
 
Ik vind het prima.
Je mag met rbw B ook op brommers rijden. Deze dingen gaan ietsje sneller.

Ideaal om te huren op je vakantiebestemming eigenlijk. Overal naartoe hobbelen op zo'n grote brommer. Geen last van problemen met parkeren en files in je vakantiestad.

Kan mijn vrouw mooi sturen en ik achterop foto's maken :P
 
Ik vind het prima.
Je mag met rbw B ook op brommers rijden. Deze dingen gaan ietsje sneller.

Ideaal om te huren op je vakantiebestemming eigenlijk. Overal naartoe hobbelen op zo'n grote brommer. Geen last van problemen met parkeren en files in je vakantiestad.

Kan mijn vrouw mooi sturen en ik achterop foto's maken :P

Helaas zijn er daarom op vakantie bestemmingen vooral van die 125 CCtjes een beetje betaalbaar te huur. Ik wilde op mallorca een dagje een motor huren. Het beste wat ik gevonden kreeg was een 125cc 4 takt chinees schakel ding.
Nou vond ik die toch een stuk veiliger aanvoelen dan mijn 50 cc opgevoerd brommertje(begrenzing eraf tot 80 km).

Het valt me op dat zoveel mensen hier tegen zijn, wegens het gevaar terwijl in alle andere topics geroepen wordt van betutteling van het verkeer en een teveel aan regels.
In combinatie met het nieuwe motorrijbewijs is het natuurlijk nogal hypocriet, maar het idee op zich vind ik heel goed. De voertuigbeheersing van zo'n 125cc stelt echt niks voor.

Het enige wat je mist is het verkeersinzicht van een motorrijder, en dan denk ik vooral het jezelf breed maken om je ruimte op te eisen, en veranderen van plek op de weg om zicht te zoeken. Dit leer je toch het meeste als je je rijbewijs al hebt.
 
Goed plan, ik zeg: Doen! :Y

In de landen om ons heen schijnt dit geen problemen op te leveren, dus waar maken we ons druk om? Jaloers omdat "nieuwe" motorrijders het dan min of meer kado krijgen?
Zwemmen leer je in het water. ;)

Ik heb een tijd op een 125cc en 11kW gereden, die komt goed mee op de snelweg, hoor. Met een top van 115km op de rechterbaan ben je altijd nog een stuk sneller dan het vrachtverkeer. :]
Je had die van jou later opgevoerd naar 150cc... O-) ;)
 
Ik lees vooral onderbuik gevoelens;
Het is niet eerlijk; ik heb een duur en moeilijk examen moeten doen.
Het is niet eerlijk; ik ben straks niet speciaal meer.

Ik denk ook dat het geen goed idee is omdat het manoeuvreren door het verkeer met een tweewielig voertuig met een top van 100km/u net zoveel ervaring vereist dan met eentje met een top van 200km/u.

Wellicht wel meer omdat je geen reserve hebt om je uit situaties te redden.
 
Ik denk ook dat het geen goed idee is omdat het manoeuvreren door het verkeer met een tweewielig voertuig met een top van 100km/u net zoveel ervaring vereist dan met eentje met een top van 200km/u.

Wellicht wel meer omdat je geen reserve hebt om je uit situaties te redden.

Daar houd je toch ook rekening mee als je op een gewone brommer zit? Daar heb je toch ook geen reserve?
 
Daar houd je toch ook rekening mee als je op een gewone brommer zit? Daar heb je toch ook geen reserve?

Het verkeer houdt er geen rekening mee, daar ben ik wel achtergekomen.

En heb je de ongevallenstatistiek van bromfietsers gezien?
Wellicht een fout voorbeeld door de leeftijd van de berijder.
 
Laatst bewerkt:
Het verkeer houdt er geen rekening mee, daar ben ik wel achtergekomen.

En heb je de ongevallenstatistiek van bromfietsers gezien?
Wellicht geholpen door de leeftijd van de berijder.

Het verkeersinzicht is al getoetst bij het examen voor rbw B. Heb ik toch stukken meer vertrouwen in dan een 16jarige op een bromfiets.

En als de aantallen op de weg stijgen, dan wordt er vanzelf rekening mee gehouden natuurlijk.
 
Het verkeersinzicht is al getoetst bij het examen voor rbw B. Heb ik toch stukken meer vertrouwen in dan een 16jarige op een bromfiets.

En als de aantallen op de weg stijgen, dan wordt er vanzelf rekening mee gehouden natuurlijk.

Het aantal verkeersdoden zal inderdaad niet zo extreem stijgen als hier af en toe beweerd wordt.

Ik denk dat de meeste Nederlanders toch voor "A-volledig" gaan of helemaal niet.
Het imago van een 125cc (of zelfs <600cc) is niet om naar huis te schrijven.
Voordat 125cc als goed vervoermiddel gezien wordt zijn we jaren verder.

Rationeel gezien is mijn 125cc woon-werk scooter de beste keuze.
Maar ik begin het plezier van een dikkere motor toch wel langzaam te missen.
 
Laatst bewerkt:
Het aantal verkeersdoden zal inderdaad niet zo extreem stijgen als hier af en toe beweerd wordt.

Ik denk dat de meeste Nederlanders toch voor "A-volledig" gaan of helemaal niet.
Het imago van een 125cc (of zelfs <600cc) is niet om naar huis te schrijven.
Voordat 125cc als goed vervoermiddel gezien wordt zijn we jaren verder.

Rationeel gezien is mijn 125cc woon-werk scooter de beste keuze.
Maar ik begin het plezier van een dikkere motor toch wel langzaam te missen.

Eens, ik denk ook dat de 125cc groep voornamelijk in de stad zal rijden als alternatief voor de auto. De doorstroom naar de 'echte' A-categorieën verwacht ik ook niet.

Voor puur woon-werk in de stad zou ik ook naar 125cc scooter kijken denk ik. Maar met mijn afstanden zit ik toch liever in de auto.
Mij misdragen op een zware motorfiets doe ik wel tijdens het rondje om de kerk.
 
Ik word nerveus van dit soort berichten... je weet niet welke wending het gaat krijgen...

Als ze nou zouden zeggen van oke je heb je auto gehaalt, doe er een 4 lesjes AVB en 6 lesje AVD en 1 algemeen examen.
Dan weet iedereen ook dat hij teminsten met het apperaat om kan gaan...

als je kan fietsen mag je nog geen scooter rijden
en als je scooter rijd mag je nog geen motor rijden
als je kan solderen betekent het niet dat je meteen kan lassen.

hang er een examen aan vast zelfs al wil je de drempel om motor te rijden verlagen.

want als je gelijk een 125CC mag rijden (omdat de roverheid geld wil zien) ga je geld voor veiligheid stellen.

gewoon toetsen die zooi.
je heb overal een papiertje voor nodig tegenwoordig. dus hier ook voor. Klaar!
 
Nergens in europa krijg je een 125cc rybewijs kado öp dit moment.
Als je B hebt,kun je een curses van 1 dag nemen en zal je moeten slagen.
Dan mag je een 125 cc max 11kw ryden.
Nederland gaat dat NOOIT doen.

Maar het werkt wel,in het buiteland is men veel netter voor motorrijders.

geen idee waar jij dit haalt hoor, hier in belgie reed ik met een 125cc zonder enige cursus daartoe enkel men rijbewijs b 2 jaar hebben voldeed al.

(voelde zelf aan dat voertuigbeheersing onvoldoende was, ondertussen dan ook trotse bezitter van A rijbewijs)
 
Ik word nerveus van dit soort berichten... je weet niet welke wending het gaat krijgen...

Als ze nou zouden zeggen van oke je heb je auto gehaalt, doe er een 4 lesjes AVB en 6 lesje AVD en 1 algemeen examen.
Dan weet iedereen ook dat hij teminsten met het apperaat om kan gaan...

als je kan fietsen mag je nog geen scooter rijden
en als je scooter rijd mag je nog geen motor rijden
als je kan solderen betekent het niet dat je meteen kan lassen.

hang er een examen aan vast zelfs al wil je de drempel om motor te rijden verlagen.

want als je gelijk een 125CC mag rijden (omdat de roverheid geld wil zien) ga je geld voor veiligheid stellen.

gewoon toetsen die zooi.
je heb overal een papiertje voor nodig tegenwoordig. dus hier ook voor. Klaar!

dan heb je toch een papiertje :? namelijk je autorijbewijs...

Als je nog 10 lessen + een examen moet doen voor een 125 cc-tje :') Dan kunnen ze het net zo goed laten, dat doet geen hond :N
 
Ik word nerveus van dit soort berichten... je weet niet welke wending het gaat krijgen...

Als ze nou zouden zeggen van oke je heb je auto gehaalt, doe er een 4 lesjes AVB en 6 lesje AVD en 1 algemeen examen.
Dan weet iedereen ook dat hij teminsten met het apperaat om kan gaan...

10 Lessen + examen?
Wat moet je allemaal leren dan? Dat het net zo rijdt als een brommer, alleen iets vlotter?

En je valt zelf in de risico-categorie qua bestuurders, maar die ene trede onder je moet nog veel zwaarder worden getoetst? Wat een onzin....
 
10 Lessen + examen?
Wat moet je allemaal leren dan? Dat het net zo rijdt als een brommer, alleen iets vlotter?

En je valt zelf in de risico-categorie qua bestuurders, maar die ene trede onder je moet nog veel zwaarder worden getoetst? Wat een onzin....

Wat je moet leren dat heug je je zelf hopelijk ook nog wel ;) Want mee doen aan het verkeer op 2 of 4 wielen is nogal een verschil

Alleen al het zichtbaar rijden en het alert zijn op gevaren is al anders


en waar heb je het over als je zegt dat ik een risico-categorie ben qua bestuurders?


dan heb je toch een papiertje :? namelijk je autorijbewijs...

Als je nog 10 lessen + een examen moet doen voor een 125 cc-tje :') Dan kunnen ze het net zo goed laten, dat doet geen hond :N


Ik vind een papiertje voor je auto en je motor nogal een verschil. en het feit dat men in een veilige omgeving met een motor om kan leren gaan is totaal niet van belang natuurlijk.
 
~
Wat je moet leren dat heug je je zelf hopelijk ook nog wel ;) Want mee doen aan het verkeer op 2 of 4 wielen is nogal een verschil

Alleen al het zichtbaar rijden en het alert zijn op gevaren is al anders

~
In 12 lessen had ik mijn volledige A rijbewijs.
Had jij 10 lessen nodig om op een brommer te leren rijden? Dacht het ook niet.


en waar heb je het over als je zegt dat ik een risico-categorie ben qua bestuurders?

Jullie vallen in hetzelfde categorie. Komt op mij hypocriet over dat je aangeeft dat een 20 jarige bijvoorbeeld niet op een opgevoerde brommer vertrouwd en 10 hele lessen nodig heeft. Terwijl jullie alletwee de lijsten aanvoeren qua verkeersslachtoffers.

Ik vind een papiertje voor je auto en je motor nogal een verschil. en het feit dat men in een veilige omgeving met een motor om kan leren gaan is totaal niet van belang natuurlijk.

Ik zat met mijn eerste motorrijles al op de grote weg. Levensgevaarlijk natuurlijk.
Een 17 jarige op een gewone brommer, of een 20 jarige met rbw b, op een iets vlottere brommer. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in de laatste.
 
\
Jullie vallen in hetzelfde categorie. Komt op mij hypocriet over dat je aangeeft dat een 20 jarige bijvoorbeeld niet op een opgevoerde brommer vertrouwd en 10 hele lessen nodig heeft. Terwijl jullie alletwee de lijsten aanvoeren qua verkeersslachtoffers.

zelfde categorie nog wel.. ik rij op volledig A rijbewijs en rij al auto zins mn 18de.
het gaat hier over afrijden voor een 4 wieler en dan je motor rijbewijs er bij krijgen.
want als ze zo beginnen kan en E er ook wel weer bij toch? ;)

Dat kan je dan wel hypocriet noemen, maar ik kan bewijzen dat ik de stof machtig ben. terwijl jij voorstander bent voor het de weg opsturen van iemand die het apparaat niet kent en er ook nooit mee heeft leren omgaan.
Dat is het zelfde als je kind een mes geven. het gaat vanzelf fout...


Maar dan nog heb ik de vrijheid om mn mening te uiten over het feit dat er gewoon een examen aan een voertuig gebonden hoort te zijn.

Ik zat met mijn eerste motorrijles al op de grote weg. Levensgevaarlijk natuurlijk.
Een 17 jarige op een gewone brommer, of een 20 jarige met rbw b, op een iets vlottere brommer. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in de laatste.

gezien de huidige staat van het brommer examen, kies ik in dan nog altijd voor de brommer.
 
zelfde categorie nog wel.. ik rij op volledig A rijbewijs en rij al auto zins mn 18de.
het gaat hier over afrijden voor een 4 wieler en dan je motor rijbewijs er bij krijgen.
want als ze zo beginnen kan en E er ook wel weer bij toch? ;)

Risicocategorie. Als in allebei veel meer kans hebben om te verongelukken vergeleken met een ervaren (en vooral oudere) bestuurder.

Dat kan je dan wel hypocriet noemen, maar ik kan bewijzen dat ik de stof machtig ben. terwijl jij voorstander bent voor het de weg opsturen van iemand die het apparaat niet kent en er ook nooit mee heeft leren omgaan.
Dat is het zelfde als je kind een mes geven. het gaat vanzelf fout...

Welke stof moet je allemaal extra machtig zijn dan? Vergeleken met een brommer en rbw B?

Nog hetzelfde ook? Ik zou eerder denken aan iemand een groter mes geven, die al gewend is aan het werken in een slagerij.

Maar dan nog heb ik de vrijheid om mn mening te uiten over het feit dat er gewoon een examen aan een voertuig gebonden hoort te zijn.

Tuurlijk en daar heb ik dan weer een mening over :P

gezien de huidige staat van het brommer examen, kies ik in dan nog altijd voor de brommer.

Ongeluksstatistieken laten vooral zien dat leeftijd de grootste risicofactor is.
 
Laatst bewerkt:
motorregels in de benelux:
4543332_700b.jpg

er sterven minder mensen door aangereden te worden door motoren dan door koekblikken

Mijn voorstel: begin die koekblik rijbewijzen aan te pakken, max 50pk tot de leeftijd van 21.
En in belgie toch minstens 6 verplichte lesuren...

just saying, niet dat wij er iets over te zeggen hebben...
 
Risicocategorie. Als in allebei veel meer kans hebben om te verongelukken vergeleken met een ervaren (en vooral oudere) bestuurder.
kijk prima dat je uitgaat van de statistieken, en in dat geval heb je ook zeker gelijk dat er meer ongevallen gebeuren met jongeren dan met oudere van 26+.
maar juist daarom zou je ze dan toch moeten beproeven voor je ze met een motor de weg opstuurt?

Welke stof moet je allemaal extra machtig zijn dan? Vergeleken met een brommer en rbw B?

Nog hetzelfde ook? Ik zou eerder denken aan iemand een groter mes geven, die al gewend is aan het werken in een slagerij.
ben je gewoon aan het trollen of ben je werkelijk zo naïef dat je denkt dat je op kan stappen en weg kan rijden?

Ongeluksstatistieken laten vooral zien dat leeftijd de grootste risicofactor is.
het is niet de leeftijd wat het risico vormt, het is het brein dat zich nog niet volledig heeft ontwikkeld waardoor het een risicofactor word.
maar in beide gevallen 17 of 20 jaar het blijft een motor aangedreven voertuig, en moet er dus examen voor gedaan worden. een heftruck en tractor gaan ook niet hard maar je kan er rustig een behoorlijke schade mee aanrichten. en daar heb je ook gewoon een dag-cursus voor. gewoon even het voertuig leren kennen op een plaats waar de veiligheid gegarandeerd kan worden. en bij positief afronden van de beproevingen mogen ze de weg op. vind ik geen hele rare gedachten
 
ben je gewoon aan het trollen of ben je werkelijk zo naïef dat je denkt dat je op kan stappen en weg kan rijden?

Ik denk dat vrijwel iedereen die een rbw B heeft en wel eens op een brommer heeft gereden, met een 15pk motortje kan wegrijden.
Een korte training zou niet erg zijn, maar een minimum aantal lessen + examen slaat in mijn ogen nergens op.

het is niet de leeftijd wat het risico vormt, het is het brein dat zich nog niet volledig heeft ontwikkeld waardoor het een risicofactor word.

Heb het maar even opgezocht. Vind het zelf ook wel interessant.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_A1_motorrijbewijs.pdf

Verdeling van de verhoogde risicofactor:
60% - niet leeftijdsgebonden (voornamelijk ervaring)
40% - leeftijdsgebonden

En daar heb je ook gewoon een dag-cursus voor. gewoon even het voertuig leren kennen op een plaats waar de veiligheid gegarandeerd kan worden. en bij positief afronden van de beproevingen mogen ze de weg op. vind ik geen hele rare gedachten

Korte training geen enkel probleem, maar een examentraject zoals bij een regulier A-rijbewijs lijkt mij onzin en overbodig.
 
Laatst bewerkt:
Werkt prima in spanje.

Mijn vader rijd daar zonder a rijbewijs prima op ze 125cc scootert.

Zo zijn er wel meer landen. Dus waarom niet :)

Zo moeilijk ist niet.
 
zelfde categorie nog wel.. ik rij op volledig A rijbewijs en rij al auto zins mn 18de.
het gaat hier over afrijden voor een 4 wieler en dan je motor rijbewijs er bij krijgen.
want als ze zo beginnen kan en E er ook wel weer bij toch? ;)

Ja, geef me aan wat er gevaarlijk is aan het rijden van een aanhanger van boven de 750 Kg wat dat niet is bij onder de 750 Kg.

Als buschauffeur mag ik wel met harmonicabussen rijden, maar een karretje mag ik niet achter mijn auto hangen :S

Dat er zo zwaar wordt gehecht aan t feit, dat je bij je B rijbewijs nu geen AM krijgt maar A1.
Wtf maakt het uit. Hoeveel van jullie heeft er met alleen een theorie toetsje op 16 jarige leeftijd op een opgevoerde brommer rondgereden?

Dat kan wel, maar als het dan ineens een Motor is dan mogen mensen die een auto examen hebben afgelegd er ineens niet op rijden want dat is gevaarlijk.

En dan zou het de overheid nog eens om het geld te doen zijn ook :S je KRIJGT iets erbij. Misschien verliezen ze wel een hele hoop geld doordat al die dingen heel zuinig zijn dus minder accijns.

Komt de overheid eindelijk met iets waar regels niet strenger worden gemaakt, zijn de reacties ja maar dat mag niet hoor want dat is gevaarlijk, want ik heb er ook examen op moeten doen :S . Komop gun de mensen een 125 CC motortje die zijn echt niet te vergelijken met zelfs maar 25kw motoren. De voertuigbeheersing is makkelijker dan een schakelbrommer omdat ze evenveel wegen, maar een 4takt wat rustiger is. En het rijden op de weg leer je toch vooral door het te doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan