Motorrijbewijs 125 cc zomaar bij autorijbewijs! Jouw mening?

Ik denk dat vrijwel iedereen die een rbw B heeft en wel eens op een brommer heeft gereden, met een 15pk motortje kan wegrijden.
Een korte training zou niet erg zijn, maar een minimum aantal lessen + examen slaat in mijn ogen nergens op.Korte training geen enkel probleem, maar een examentraject zoals bij een regulier A-rijbewijs lijkt mij onzin en overbodig.

:^

Ik ben het met je eens Harvey ! :)
 
Weet iemand of je dan als Nederlander met alleen een B rijbewijs in Belgie een 125cc motor mag huren en besturen?

Groeten Tom
 
Nee, de regeling is alleen geldig voor Belgen en alleen in België
 
Laatst bewerkt:
(Vakantie)huisje in Belgie of Frankrijk huren, je bij de mairie inschrijven, rijbewijs omzetten naar Frans rijbewijs = gratis A1 erbij. Daarna rijbewijs weer omzetten naar NL rijbewijs. A1 gewoon houden. Het bestaat al.
 
Hier in Den Belgische land moet ge inderdaad 2 jaar een vol rijbewijs B hebben om met een 125cc te mogen rijden.

Ergens zou je denken dat is toch een beetje gevaarlijk zonder cursus maar goed met een rijbewijs B mag je ook met een trike of een 3 wieler motor rijden heh.


Van mij mogen ze het zo houden maar laat al die 125cc'ers eerst is een uurtje of 2 cursus volgen ivm moto veiligheid.

Laat al die pubers is een examen doen voor hun brommer.

Nog een klacht maar dit gaat er in belgie nog wel doorkomen, alles op 2 wielen met een motor een nummerplaat.
Nu worden er veel te veel aanrijdingen met een brommer niet vervolgd omdat de enige omschrijving is: "twas nen bruine op ne witten brommer".
Dus binnenkort alles van pocketbike tot Hayabusa een nummerplaat.
 
Van mij mogen ze het zo houden maar laat al die 125cc'ers eerst is een uurtje of 2 cursus volgen ivm moto veiligheid.
Er is toch een verplichting tot het volgen van 4 uur les voor nieuw behaalde B rijbewijzen voordat ze op een 125cc-er mogen?
 
ik heb blijkbaar de helft van mijn tekst gedacht en niet getypt.

Wie zijn rijbewijs B heeft vanaf 19 januari 2011, moet eerst 4 uur praktijkopleiding volgen om na 2 jaar bezit van rijbewijs B met een max. 125cc EN max. 11kW motor te mogen rijden.


Dat ze maar een paar uur cursus gaan volgen inclusief het hebben van hun rijbewijs B bedoelde ik op Nederland, want zo is het hier ondertussen ook al sinds 2011.
 
(Vakantie)huisje in Belgie of Frankrijk huren, je bij de mairie inschrijven, rijbewijs omzetten naar Frans rijbewijs = gratis A1 erbij. Daarna rijbewijs weer omzetten naar NL rijbewijs. A1 gewoon houden. Het bestaat al.


Hou je maar vast aan je klompen want die truc (achterdeurtjes) hebben ze hier in BE door, stond overlaatst in de gazet dat ze die gaan afsluiten.

Dus snel zijn ;)
 
Een merkwaardig plan. Voor het gewone motorrijbewijs moet je eerst een examen bijzondere verrichtingen doen. Waarom? Omdat motorrijden wezenlijk anders is dan autorijden. Het vereist heel andere vaardigheden omdat het voertuig zich anders gedraagt. Daarom moeten die vaardigheden worden geoefend, anders krijg je ze nooit onder de knie.

Het zal wel waar zijn dat je die vaardigheden krijgt door daadwerkelijk te rijden. Maar het lijkt me toch op z'n minst wenselijk dat je alvast wat geoefend hebt vóórdat je met een motor de weg opgaat. Dat je op je krent achter een autostuur kunt zitten betekent niet automatisch dat je ook met een motor overweg kunt - al is het dan een lichte.

Kortom: onzalig plan, niet doen. Kennelijk nauwelijks nog over nagedacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb enkel een autorijbewijs en mag dus gewoon een 125 rijden zonder lessen, wat ik dan ook doe.

Je leert het vanzekf sne genoeg. ErvErvaring moet je toch zelf opdoen. Met je autorijbewijs mag je ook met een 50cc rijden dus is het naar logisch dat dat ook net een 125cc mag. Er is nauwelijks verschil tussen een 125 en een vaak opgevierde 50. Met de 125 nag je tenminste overal op de weg ipv hsoms weg soms fietspad, wat een 125 veel veiliger maakt.

Het werkt in veel Europese landen zO en er zijn geen cijfers die bewijzen dat dit gevaarlijk of secht is. De Nederlanders die hier beweren dat het niet goed is zijn gewoon stikjaloers dat zij zo veel moeite hebben moeten doen voor dat papiertje.

Als iedereen een rijbewijs moet halen wirdt het mijns inziens zelfs gevaarlijker want als je dantoch je rijbewijs moet halen ga je natuurlijk geen trage 125 kopen maar minstens een 300 of veel meer, zodat je ook eens de snelweg op kan of eens iemans voorbij kan steken met alle gevolgen van dien.

Weg met de jaloezie en de 125 met autorijbeijs Europees maken. Dat zou beter en logischer zijn. Dan kan ik ook eens naar het buitenland met de mijne ;)
 
Het is andersom denk ik:

O.a BE en FR doen het al jaren zo en zijn niet bereid die methode overboord te gooien omdat er een paar andere landen tegenin zeuren. Dus wij passen ons maar aan aan hun methode.

Ik vindt het een goede zaak want het motiveert mensen om wellicht daarna op een "grote jongens" motor te gaan rijden. Zo lang ze maar niet de snelweg op mogen zonder motor RBW. Iemand met een B-rijbewijs begrijpt doorgaans geen zak van wegpositie en andere zaken die je leert als je een volwaardig motorrijbewijs hebt.

Kunnen we aansluitend gelijk de snorscooter en "snorbrommer" afschaffen :Y
 
Ergens zou je denken dat is toch een beetje gevaarlijk zonder cursus maar goed met een rijbewijs B mag je ook met een trike of een 3 wieler motor rijden heh.

Ook dat klopt niet helemaal meer. In Nederland in elk geval niet. Alleen als je een B rijbewijs hebt van vóór 2013. Als je een B haalt na die datum mag je niet op driewielers rijden.
Sinds 2013 moet je voor alle gemotoriseerde driewielers een A rijbewijs hebben.
Ook als je een A rijbewijs hebt van voor 2013 mag je dat nu.

Ik mag nu dus met enkel een A rijbewijs (van 1991) ook op trikes rijden én in de Reliant Robin.

article-1305308-0AC27EC0000005DC-213_468x286.jpg
 
Je mag met een autorijbewijs ook op een mp3 rijden. 400cc. Vee gevaarlijker dan een 125je..
 
Klopt maar dat geld alleen voor oude rijbewijzen en is nu niet meer standaard bij de nieuwe. Ik denk dat het niet perse slechter is zeker omdat andere die brommer ook gaan opvoeren zodat het er niet veiliger op wordt. Voordeel is wel het meer een motor dus iemand zou waarschijnlijk dan ook de juiste kleding gaan dragen en wat meer als motor rijder gaan gedragen ipv een fietser (de brommer) die nergens op let.

Maar is het nog steeds wel een actueel of is het langzaam weg gezakt en niet meer op de agenda?
 
Ik denk dat vrijwel iedereen die een rbw B heeft en wel eens op een brommer heeft gereden, met een 15pk motortje kan wegrijden.
Een korte training zou niet erg zijn, maar een minimum aantal lessen + examen slaat in mijn ogen nergens op.

Korte training geen enkel probleem, maar een examentraject zoals bij een regulier A-rijbewijs lijkt mij onzin en overbodig.
Inderdaad, vind ik ook overbodig. Het is niet zo dat zo'n ding echt niet meer te houden is als je een keer een klein foutje maakt :z Denk dat dat allemaal wel los loopt. Daarnaast zou het ook de verkoop van lichte motoren flink boosten. Ik denk alleen wel dat de brommermarkt er een beetje onder zal lijden.
 
Laatst bewerkt:
Ook dat klopt niet helemaal meer. In Nederland in elk geval niet. Alleen als je een B rijbewijs hebt van vóór 2013. Als je een B haalt na die datum mag je niet op driewielers rijden.
Sinds 2013 moet je voor alle gemotoriseerde driewielers een A rijbewijs hebben.
Ook als je een A rijbewijs hebt van voor 2013 mag je dat nu.

Ik mag nu dus met enkel een A rijbewijs (van 1991) ook op trikes rijden én in de Reliant Robin.

[afbeelding]
Als je die nog kunt vinden tenminste ...! :N
 
Je mag met een autorijbewijs ook op een mp3 rijden. 400cc. Vee gevaarlijker dan een 125je..
Alleen met een B rijbewijs van voor 2013.

Ten eerste, de RAI en de BOVAG zijn er niet voor ons, het zijn belangenverenigingen van importeurs en garagehouders. Het enige doel is meer geld binnenhalen voor hun leden.

Ten tweede is de 125cc bij je B, net als in Belgie en nog veel meer Europese landen zo gek nog niet. Maar dan wel verbieden op de snelweg.
Als de Rai het voor elkaar krijgt de rijbewijsregeling open te trekken kunnen we dan ook gelijk de 35KW weer naar 18 jaar zetten? Dan kan je met een echt rijbewijs ook weer op een fatsoenlijke motor rijden. 55KW mag van mij ook, dat geeft meer keuze.
En dan met de ervaring op zak met 22 jaar een gratis vol rijbewijs, of direct met volledig examen vanaf 24.

De huidige regeling is gewoon kut, je kunt hem alleen maar verbeteren.
 
Heb ik 2 jaar geleden nog veel geld betaald voor een A1 rijbewijs.. zou het nu ineens gratis worden. :(
Lach me kapot als deze regel er komt.. Zonder enige training / inzicht op een motor stappen. :')

En als je een mp3 koopt krijg je er een cursus bij.. om toch nog wat inzicht te krijgen in het motorrijden :)
 
Laatst bewerkt:
En als je een mp3 koopt krijg je er een cursus bij.. om toch nog wat inzicht te krijgen in het motorrijden :)
Dat betaalt de importeur. Dat heeft niets met veiligheid te maken maar des te meer met marketing. Anders raken ze die dingen niet kwijt.
 
Lijkt me geen goed plan als ik alleen al zie hoe idioot die gastjes van 18 op hun 50cc brommers rijden. Laat staan 125'ers, gaan ze die opvoeren ook nog.
Heeft meneer de agent zijn handen vol aan straks. Ik zie het al voor me al die 125cc's op de rollerbank.... _O-
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me sterk dat ze je een vrijbrief tot 125cc gaan geven, helemaal gezien het ontmoedigingsbeleid t.o.v. tweewielers.
Voor een AM rijbewijs moet je tegenwoordig al apart lessen en examen doen en om vóór je 24e op vol vermogen te rijden is al helemaal omslachtig en kostbaar.

Ik denk niet dat de regering zit te wachten op een nieuwe generatie 18 jarige kamikaze piloten die naast hun golfje of civic'je ook nog eens een R125 hebben staan en eerlijk gezegd sta ik er ook niet om te springen :N
 
Lijkt me geen goed plan als ik alleen al zie hoe idioot die gastjes van 18 op hun 50cc brommers rijden. Laat staan 125'ers, gaan ze die opvoeren ook nog.
Heeft meneer de agent zijn handen vol aan straks. Ik zie het al voor me al die 125cc's op de rollerbank.... _O-
Rollerbank?

In België en heel wat andere landen is het gewoon 125cc met max 15pk. Er staat geen maximum snelheid bij, een rollerbank is dus niet van toepassing.

Ik weet niet of je ooit op een 125cc hebt gereden, maar spectaculair snel gaat dat niet hoor. Je mag met je autorijbewijs ook met een 50cc rijden. Met je korte broek en op teenslippers nog wel!!! Het verschil 50cc - 125cc is echt niet gigantisch groot hoor, behalve dat je met een 125cc op de weg moet rijden en met een 50cc constant moet zwalpen tussen het fietspad en de straat, met alle auto's die je kost wat kost voorbij willen waar het eigenlijk niet kan etc.

Met een 50cc zou ik niet willen rijden. Veel te gevaarlijk omdat je op de rijbaan niet meekan met het verkeer, wat gevaarlijke situaties schept. Een 125 is echter veel veiliger, je rijdt gewoon rustig met het verkeer mee op gewestwegen. Daar is echt geen lessenreeks of zo voor nodig hoor. Als je met de auto kan rijden kan je heus ook wel op een (motor)scootertje rijden hoor. De rijscholen zouden er natuurlijk mee lachen. Makkelijk verdiend... Tegenwoordig moet je in B echter ook een paar praktijklessen volgen geloof ik, als je je rijbewijs nog maar een paar jaar hebt. Allemaal goed voor de kas. Pas op, ik zeg niet dat lessen geen nut hebben hè! Als je je onzeker voelt of zo volg je best eerst wat voertuigbeheersing of een paar instaplessen of wat dan ook. Kwaad kan het nooit, maar om dat nu te verplichten??

In B is het trouwens ook verplicht om een lange broek, hoge schoenen, handschoenen etc aan te doen op een 125cc, wat het weer eens veiliger maakt dan een 50cc. Met een 50cc rij je meestal 45 a 50km/u in je korte broek in de zomer, met je autorijbewijs. Met een 125 (in B is het op de gewestwegen bijna overal max 70km/u) rij je meestal 70, amper 20km/u sneller dus, maar dan wel met beschermende kledij, met datzelfde autrijbewijs. Een 125 is, in mijn ogen dus, op héél wat vlakken veiliger dan een 50cc die je met datzelfde autorijbewijs mag besturen.

Als je nu praat over iets met 800 of 1300cc met meer pk's dan m'n auto, kan ik maar al te goed begrijpen dat wat voertuigbeheersing, wat uitleg en wat oefening onder begeleiding absoluut nodig is, maar een 125je? Laat de regels maar zoals ze in België, Frankrijk en Italië zijn. Jammer voor de Nederlanders, die veel moeite moeten doen om op een motorscootertje te mogen rijden. Die regel zal heus niet versoepelen hoor, in de toekomst zullen er volgens mij enkel regeltjes bijkomen ipv versoepelen. Degenen die het in B nog zo gekregen hebben mogen blij zijn, dat pakken ze ons toch al niet meer af...
 
Terug
Bovenaan Onderaan