Motorrijden en stress?

In die 3000km zit zeker eens per week op en neer naar Brussel, en dat tikt aan. De afgelopen maanden heb ik veel gereden, maar normaal gesproken zit ik op zo'n 1000 ~ 1500km per maand. Het hangt er maar helemaal vanaf waar ik werk. (buitendienstfunctie als IT-consultant)
Dan gaat het lekker ja.

Ik rijdt alleen in de weekenden of op snipperdagen.
 
Nee, puber-humor ook nog niet.


Misschien moet je eens minder dingen serieus nemen in je leven.

Hoef je ook niet met stress op je motor te zitten en er een topic voor te openen.

Als je met stress van je werk komt zit je gewoon niet op je plaats op je werk.
 
Met drie vrouwen thuis heb ik de illusie allang opgegeven dat ik hier de baas ben :P



Hier ook 3 vrouwen, waarvan 1 volop puber en 1 beginnend puber en een vrouw met leeftijdsstress, dus ik vermijd elke vorm van stress veroorzakende situaties. Anders heb ik nooit rust. :P
 
Even de ogen dicht (wel voordat je op de motor stapt) en denk even terug aan die ene fantastische rit tijdens die motorvakantie. Even denken aan mijn vrouw en kinderen, plannen maken voor de avond. Daarna pas opstappen.
 
En heel soms moet je niet opstappen, ik ben ook wel eens erg opgefokt over iets geweest, vrouwlief adviseerde mij om te gaan motorrijden, meestal werkt dat wel, maar die bewuste keer, ben ik mooi thuis gebleven en heb ik vrouwlief gevraagd, of het de bedoeling was, of ik me doodreed. :X

Ze had niet goed ingeschat hoe kwaad ik was en dan is er toch echt wel een rem zoek, die me normaal er van weerhoud om al te domme dingen te doen.
 
Ze had niet goed ingeschat hoe kwaad ik was en dan is er toch echt wel een rem zoek, die me normaal er van weerhoud om al te domme dingen te doen.

Ik had gistermorgen gewoon een heel vervelende conference call (*), en eigenlijk moet je daarna inderdaad niet meteen op de motor stappen. Eerst een pauze met een kop koffie, maar ik moest natuurlijk mijn volgende afspraak halen.

En het stomste ... degene waarmee ik de afspraak had gisteren, was zelf te laat omdat ie vast stond in de file :+



(*) de call van vandaag was in principe niet veel beter, maar nu had ik me voorbereid })
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een andere baan? Zonder vervelende conference calls?

Dus jij gaat risico nemen in het verkeer omdat iemand aan de telefoon een paar boze woorden zegt? Laat je niet gek maken. Nooit toelaten dat iemand de macht heeft over je emoties.

Werk waar ik mentaal of lichamelijk last van krijg, werk waar ik na 17:00 niet de schakelaar om kan zetten is werk waar ik niet wil zitten.
 
Werk waar ik mentaal of lichamelijk last van krijg, werk waar ik na 17:00 niet de schakelaar om kan zetten is werk waar ik niet wil zitten.

Ik zou me dood vervelen. Ik heb ooit weleens een acht tot vijf baan geprobeerd zonder al teveel uitdaging, maar daar vloog ik binnen een paar maanden tegen de muren op.

Doe mij maar een uitdagend project om de tanden in te zetten, of een technisch probleem dat gisteren opgelost had moeten zijn (Prio 1 support problems). Liefst internationaal. Ik hou ook van de kick als het toch gelukt is om dat tot een goed einde te brengen.

Maar inderdaad, daar hoort ook bij dat je het helemaal van je af kunt zetten als het nodig is. Meestal kan ik dat ... soms lukt dat minder goed.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, behoefte aan spanning is heel normaal. Net als het af en toe overdrijven. Wat mij helpt is het eerder genoemde rustig rijden, en ook helpt het om onderweg een "spel" te doen. Iets kinderachtigs met automerken of kenteken getallen leiden niet af van het rijden maar wel van je probleem, daarbij verhoogt het je concentratie en werkt ook bij vermoeidheid.

In ieder geval is het al winst dat je dit zelf herkent. Menig verkeersdeelnemer heeft er last van zonder het te beseffen. Onbewust-onbekwaam is pas gevaarlijk.
 
om met psycho gelul (geen waardeoordeel) te beginnen
als je erg onrustig bent, ga rekenen :Y
hoe moeilijker hoe effectiever. op deze manier zorg je dat het bewuste deel van de hersenen het weer overneemt van de caveman in ons, het dierlijke.

muziek kan zeker helpen, soort maakt niet uit. voor mij is het slipknot, metallica enz... dus behoorlijk aan de harde kant. lekker mee schreeuwen en ik ben alle stress weer kwijt.
ipv oordopjes kun je ook speakertjes in de helm inbouwen, kun je ook de doppen nog in.

en wat scoot al zegt, ga extreem langzaam rijden. sloom optrekken en onder de max blijven rijden, overal en de hele tijd. trek je ook totaal niets aan van andere weg gebruikers die hier denken last van te hebben.

op deze manier dwing je jezelf tot rust te komen.

als afleiding op de motor kun je iets heel nuttigs gaan doen, motor agenten doen het ook geloof ik om een andere reden, zorgen dat je de huidige locatie altijd weet.
dit zorgt dat je constant moet kijken naar hm paaltjes enz...
 
...ga extreem langzaam rijden. sloom optrekken en onder de max blijven rijden, overal en de hele tijd. trek je ook totaal niets aan van andere weg gebruikers die hier denken last van te hebben. Op deze manier dwing je jezelf tot rust te komen.
Dat doen vaak koekblikkers, nog net even voor je gaan rijden, voorrang geven doen ze niet, en dan langzaam voor je blijven rijden. Begreep al niet waarom ze dat toch doen.
Dat doen ze dus om tot rust te komen...aahh...weer wat geleerd ;)
 
Neem dat denk ik eigenlijk niet.

Een vrijetijdstrit is volgens mij iets heel anders dan gewoon op je werk komen, of vanaf je werk naar huis. Bij een vrijetijdsrit zit je niet vast aan je planning, en maakt het in principe ook niet uit waar je wanneer uitkomt.

Hoewel het natuurlijk het mooiste is wanneer je iedere rit als een vrijetijdsrit kunt zien ;)
Daarom, iedere rit (en 99% is WW) doe ik met muziek.
 
Wat betreft werkstress, geen enkel probleem mee eens ik op de motor zit *D.
Werkstress is bij mij echt afhankelijk van dag tot dag, ik kan dagen hebben dat ik me dood verveel, en dagen hebben dat ik niet weet waar mijn hoofd staat ... maar als ik tegen eindtijd nog maar bezig ben met mijn motorpak aan te trekken, is die stress er alweer helemaal uit :]

Bij stress komende van verkeersagressie ... dan wijzig ik mijn route, sla een andere straat in, of iets dergelijks, om er vanaf te komen. Vroeger liet ik mij wel eens uitdagen, maar ben dat gelukkig afgeleerd.

Bij emotionele stress ... eu ... dan blijf ik van mijn motor af :X (en best ook wel uit de auto)

Wat gebruik van muziek betreft, ik doe dat ook wel. Meestal klassiek en/of opera. Al kan wat harde muziek ook fijn zijn, maar ben nogal kieskeurig in de teksten die erbij horen. Ik gebruik oortjes die een goede geluidwerende eigenschap hebben van geluiden van buitenaf. Maar voor de echt lange afstanden, geen muziek, maar oordopjes die ik nog heb liggen van toen ik bewaking deed op de luchthaven :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik haat mijn job :r , altijd maar werken met dingen die me geen bal interesseren alsof je zelf een product bent ... in de rij galeislaaf! En roeien met die riemen,thuis vrouw en (kleine) kinderen die zagen en zeuren en overal afval en afwas maken.Kortom thuis ook een slaaf. :+

Als ik met de motor rij voel ik me vrij, vrij van alle stress...beter dan een psychiatrische behandeling. :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelf gelukkig nog niet gehad, maar ik kan me voorstellen dat je niet fijn rijdt. Ik denk dat de meeste sugesties die al gegeven zijn goed kunnen helpen.
Volgens een collega van mij werkt het als je je de persoon waarmee je een conflict hebt, voorstelt als baby of plaats hem/haar in gedachte in een ongemakkelijke situatie.
Ik heb zelf bij een periode van flinke stress wel baat gehad bij Bach Remedie Rescue druppeltjes. Een homeopatisch middel waar ik twijfels over had, maar het werkte best goed. Deze druppels laat je op je tong vallen en het werkt vrijwel direct, je wordt er rustiger van maar lichamelijk niet vermoeid of zwak o.i.d.
 
Ik ben in ieder geval niet de enige ;)

Aan het eind van de dag vanaf het werk naar huis is inderdaad meestal een lekker ontspannen rit, zelfs met slecht weer. Ik kan dan altijd de werk-sores wel behoorlijk van me af zetten.

's morgens vroeg begin ik altijd thuis met werken; email doornemen, soms een conference call (zoals vanmorgen). Als ik daarna op de motor stap naar de eerste klant, dan zit ik al in de "werkmodus", en betrap ik me er vaak op dat ik al bezig ben in mijn hoofd met de werkzaamheden voor die klant, of met verwerken van de emails en/of telefoontjes. En inderdaad, vooral wanneer het daar gaat om stressvolle dingen, dan vind ik het lastig om zo maar even om te schakelen.

Zoals gezegd, aan het eind van de dag, van de klant naar huis, is de motor een prima manier om even te ontspannen. Ik heb bewust ook geen bluetooth in mijn helm, zodat ik onderweg geen telefoon kan opnemen. Ook geen muziek trouwens, en die mis ik eigenlijk nooit.

Ik weet niet wat voor motorfiets je nu hebt maar raad je van harte een Moto Guzzi aan.
Het verandert alles,...je wordt letterlijk weer eens wakker geschud een weet dan dat je leeft,...al het andere wordt een bagatel.

Oh ja, twee keer diep zuchten en dan weer verder gaan, werkt echt goed. Iets met ademhaling geloof ik,..
 
Laatst bewerkt:
En dan te bedenken dat de pensioenleeftijd voor de meesten hoogstwaarschijnlijk naar de 80 jaar gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan