Motorrijders en file --> autoweek

Wat vinden jullie?

  • Inhaalverbod voor motoren herintroduceren?

    Stemmen: 2 1,3%
  • Automobilisten moeten niet zo zeuren!

    Stemmen: 157 98,7%

  • Totaal aantal stemmers
    159

pSi

Die hard MF'er
10 mrt 2003
430
1
Noord-Holland
Hier een stukje uit de autoweek. De graadmeter....

Sinds 1991 mogen motorfietsen de file inhalen. Om een en ander veilig te laten verlopen, hebben de politie en diverse belangenorganisaties een gedragscode vastgelegd. Zo dienen automobilisten altijd alert te zijn op inhalende motorrijders en hen de ruimte te geven. Motorrijders mogen de file niet inhalen wanneer deze sneller rijdt dan 40 km/h, de vlucht- en redresseerstrook zijn verboden terrein en het snelheidsverschil met de file mag niet meer bedragen dan 10 km/h. Maar wat zien we? Veel motorrijders komen knalhard op de file aanrijden, zigzaggen tussen auto's door, en gebruiker vrolijk de redresseer- en vluchtstrook. Ergerlijk en bloedlink! Moeten we het inhaalverbod voor motoren herintroduceren of moeten automobilisten niet zo zeuren?

Deel uw mening met ons op www.autoweek.nl via Graadmeter. Schrijven kan ook: Redactie Autoweek, De Graadmeter, Postbus 23134, 1100 DP Amsterdam.

Ik zou zeggen, laat jullie mening horen!

Groetjes,

pSi.
 
De blikkers moeten niet zo lopen zeiken. Gefrustreerd omdat hun in de file staan en wij er langs knallen }) ! Ik ga dus nooooooit van me leven met de motor in een file staan NOOIT!!
 
Ik kan het berichtje niet echt subjectief noemen, maar de reacties op de website vallen me 100% mee. Vooral als je bedenkt dat het een autoblad is! :)
 
tsja als je iets harder tussen de file doorrijd lijkt me daar weinig mee mis. Maar om (zoals gesteld in bovenstaand stukje) er links (redresseerstrook) en rechts (vluchtstrook) er langs te knallen, dat dan ook weer niet. is IMHO ook te gevaarlijk. Blikkers verwachten je daar niet . . .

Ik rij juist met een wat hogere snelheid een stoppende file in: ik wil niet degene zijn die ze over het hoofd zien als ze vol in de remmen moeten :X .

Dus niet als de file al stilstaat, maar al aan het afremmen is.
 
Als dat inhaalverbod terug moet ga je de wet aanpassen aan de onoplettendheid van de automolilisten, motorrijders één van hun belangrijkste redenen van het motorrijden (mobiliteit) afnemen en dus het fileprobleem vergroten door een toenemend aantal automobilisten (vanwege het afnemend aantal motorrijders).

Dat is hetzelfde als het verbieden van fietsen, zodat er meer gelopen word en dus het recht op voorrang van die kwetsbare groep vervalt en de autorijders minder ongelukken maken, want stel nou dat die auto een kras krijgt :? ....

Laat maar, ik hou erover op. Onbegonnen discussie. Slaat als een tang op een varken :(


En wat jij doet kneeslider is nog linker, want in het beginn van een file word nog vaak "ff snel" van rijstrook gewisseld.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm je vraagt je toch echt af of sommige mensen het IQ van een visstick wel halen:

die motorrijders moeten zich maar eens aan de regeltjes aanpassen, want de automobilisten zijn ook fatsoenlijk genoeg om bijvoorbeeld niet over de vluchtstrook te rijden terwijl hun reden juist groter is
 
1 van de reacties daar :}
------------------------------
Gewoon op alle motorfietsen een toeter zetten,en af en toe toeteren.Dan weet je het al van verre af als ze eraan komen!
10 jaar en nu al autogek
------------------------------

Komt op mij een beetje over als lastercampagne tegen motorrijders.
Net weer die bevestiging die veel blikkers nodig hebben om ons dwars te gaan zitten.

Edit:
Aanvulling nav Deadeye:
Welke *** heb dat geschreven |(
Zit ie met ogen dicht achter het stuur in de file :?
Als er een groep is die meer over de vluchtstrook gaat met file, dan zijn het wel blikkers.
 
En wat jij doet kneeslider is nog linker, want in het beginn van een file word nog vaak "ff snel" van rijstrook gewisseld.

Begrijp me goed: ik doe dit niet als er nog 100 gereden wordt, en waar een mogelijkheid tot wisselen van rijstrook bestaat.
Ik ga alleen niet wachten tot de file stilstaat om er dan pas tussendoor te gaan ;)
 
Begrijp me goed: ik doe dit niet als er nog 100 gereden wordt, en waar een mogelijkheid tot wisselen van rijstrook bestaat.
Ik ga alleen niet wachten tot de file stilstaat om er dan pas tussendoor te gaan ;)
Ik waarschuw je alleen aan de hand van ervaringen. Ik ga er natuurlijk van uit dat jij iedere situatie goed inschat :)

Back on-topic, want er zal weer een hoop gekafferd gaan worden op de bekende "blikkers" :X
 
Ik moet zeggen dat de reacties me 100% meevallen. Zeker gezien de manier waarop de stelling geformuleerd is. Diep droevig dat de redactie zo'n suggestieve vraagstelling blijkbaar nodig heeft om de gewenste reacties te krijgen.
 
Nee inhaalverbod is onzin, als motorrijdes zich ook gewoon op 1 lijn blijven rijden tussen de meest linkse baan en die daar rechts naast. Dat zigzaggen enzo is i.d.d. lomp, en daar mogen ze best wel wat prentjes voor uitschrijven... de mensen die zo lomp rijden is echter zover ik ze ken een select groepje, die met de auto ook enthousiast rechts inhaalt... die zijn vaak gewoon lomp geboren :+

Dus geen inhaal verbod, maar er mag best toezicht gehouden worden op het correct inhalen... als je namelijk een overlast wordt voor anderen, ga je automatisch zo'n negatief beeld geven aan motorrijders.
 
Komt inderdaad over als stemmingmakerij, heb dan ook netjes gereageerd dat ik het lichtelijk overdreven vind en dat er wat mij betreft geen probleem is.
 
Ik waarschuw je alleen aan de hand van ervaringen. Ik ga er natuurlijk van uit dat jij iedere situatie goed inschat :)

Back on-topic, want er zal weer een hoop gekafferd gaan worden op de bekende "blikkers" :X
Ik heb dezelfde ervaringen dus ik kijk wel dubbel uit ;)

maar verder :^ zou dit best een trash-de-blikkers-topic kunnen worden, hoewel er wel degelijk motorrijders zijn die zich als een dolle dwaas gedragen in het verkeer. Helaas vallen die voor mij in dezelfde categorie als golfje-petje-achterste-voren types :X
 
Toch maar even op gereageerd op de Autoweek site:

Samengevat: (ben vergeten te copy/pasten en de reaktie staat er over een paar dagen pas op)
De omschrijving van hoe de motorrijder tussen de file door rijdt geeft geen beeld van de meerderheid van de motorrijders, maar van een aantal uitzonderingen.

De ergernis m.b.t. het tussen de file doorrijden wordt naar mijn idee eerder veroorzaakt door frustratie bij de 'blikkers'. ("zij kunnen er wel langs en ikke niet :( ")

Automobilist moet leren beter op te letten, bezig zijn met autorijden en nergens anders mee, en niet de motorrijder per definitie de schuld geven wanneer de automobilist schrikt omdat 'ie niet op zat te letten.
Ik heb 't daar iets subtieler gepost trouwens.... ;)

Als ik met 20 km/u snelheidsverschil een file inhaal en de automobilist ziet me niet, ligt dat niet aan die 20 km/u, maar aan de automobilist die stront in z'n ogen heeft.
 
Paul schreef daar:
Er zullen zeker motorrijders zijn die overal lak aan hebben. Die zullen zich door dat inhaalverbod dan ook niet laten tegenhouden.

Verreweg de meeste motorrijders die ik zie rijden rustig en beschaafd door de file, vrijwel altijd tussen de twee meest linker rijstroken in. Als ze de redresseerstrook of de vluchtstrook al gebruiken dan is dat meestal omdat de auto ervoor de motorrijder actief zit te frustreren.

Dat zigzaggen is voor hun eigen veiligheid, er zijn veel automobilisten die bij het kleinste gaatje naar de 'snellere' rijstrook schieten, en vaak zonder te kijken. Door zelf in dat gat te gaan rijden heb je een uitwijkmogelijk in het geval een auto van baan verwisseld.

Toegegeven, sommige motorrijders rijden te hard door de file, maar ook met 10 km/u verschil kun je al flink schrikken als er een motorrijder langs komt op 50cm van je hoofd.

Ik rijd misschien niet echt veel door de file, maar vanuit mijn persoonlijke beleving doe ik het meeste geklaag af als jaloezie en frustratie. Zeker, er zijn motorrijders die niet netjes rijden, en als je je in de auto op zit te vreten van frustratie dan is iedere minder nette motorrijder koren op je molen, maar naar mijn idee gedragen de meeste motorrijders zich uitstekend in de file.

Om meteen even te reageren op J.A.J. Vermeeren:
"Voor de goede orde: volgens mij mág inhalen niet maar wordt het gedoogd."
Hmm, dan zouden de politie, de MAG, de ANWB, de KNMV, de Bogag, 3VO en het CBR het allemaal fout hebben?
Zie ook http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

"Het levert gevaar, irritatie en nauwelijks tijdwinst op. Dat zegt de politie tenminste als ik met 130 aan de kant moet omdat ik 10 km te hard rij. Voor een motorrijder levert het dan toch ook niks op?"
10km/u verschil bij 120 is 1/12 ofwel 8.3%. Bij 40 km/u is dat al 25%

Dit is overigens niet de enige reden. Hoofdreden zijn veiligheid (kop/staart botsingen komen in files veel vaker voor dan ergens anders, vooral aan de achterkant), maar ook koeling. Met 35 graden stilstaan in de volle zon is geen pretje. In de auto kan de airco aan of de ramen / dak open, en zit men in t-shirt. Op de motor heeft men een dik pak aan en een helm op.

Vergeet ook niet dat files korter worden doordat motorrijders er tussendoor passen en mogen.

"Wat mij betreft gaan alle motorrijders netjes hun beurt afwachten, wel zo veilig!"
Typisch... Alsof het voordringen is. Moet je erdoor langer in de file staan? Benadeeld die motorrijder je op een of andere manier door ertussendoor te rijden.
Over de veiligheid: Het is voor de motorrijder vele veiliger om tussen de file door te rijden dan een zonnesteek op te lopen terwijl een onoplettend persoon met 120 achterop vliegt.
:)
 
Ik heb erbij gezet dat ik het een nogal tendentieuze vraagstelling vind, die volgens mij nergens op gebasseerd is. Ik bedoel: "Veel motorrijders [...] gebruiken vrolijk de redresseer- en vluchtstrook." :? Dit is gewoon een leugen!

Kunnen we trouwens niet een donatie-aktie voor de autoweek opstarten? Bij hun duurt het TWEE DAGEN voordat een reactie op de site staat... dan heb je écht behoefte aan nieuwe hardware :P
 
Ik heb erbij gezet dat ik het een nogal tendentieuze vraagstelling vind, die volgens mij nergens op gebasseerd is. Ik bedoel: "Veel motorrijdersgebruiken vrolijk de redresseer- en vluchtstrook." :? Dit is gewoon een leugen!

Kunnen we trouwens niet een donatie-aktie voor de autoweek opstarten? Bij hun duurt het TWEE DAGEN voordat een reactie op de site staat... dan heb je écht behoefte aan nieuwe hardware :P
Dat is om dezelfde reden als de tendentieuze vraagstelling: ze willen de blikken zo positief, en de motoren zo negatief mogelijk belichten ;) Die zullen dan ook wel allemaal beoordeeld worden :)

Het is dan ook geen forum maar een vraag waar ze een antwoord op willen. An de vraag kun je al zien WELK antwoord ze willen zien, maar daar doe ik lekker niet aan mee :P Ik verwacht dan ook niet echt dat mijn post gepubliceerd (website of zelfs blad) gaat worden :P Boeiend :+
 
Voor de goede orde: volgens mij mág inhalen niet maar wordt het gedoogd. Een groot verschil. En als het netjes zou gebeuren zou ik er in de file mee kunnen leven. Maar dus niet bij verkeerslichten en ook niet als een idioot er tussendoor zoals velen doen. Het levert gevaar, irritatie en nauwelijks tijdwinst op. Dat zegt de politie tenminste als ik met 130 aan de kant moet omdat ik 10 km te hard rij. Voor een motorrijder levert het dan toch ook niks op? Vreemd dat de politie dit standpunt inneemt. Wat mij betreft gaan alle motorrijders netjes hun beurt afwachten, wel zo veilig!

sommige koekblikkers zijn echt DOM zoals je hier leest hij, vergelijkt 10 km/h harder bij 120 km/h met 10 km/h bij 5 km/h volgens mij heeft hij inderdaad gelijk dat 10 km/h harder weinig winst maakt bij 120 maar volgens mij ziet hij niet helemaal dat als het bijna stil staat het wel veel tijdwinst heeft.
Gewoon lekker langs de file blijven rijden dus
 
Inderdaad mooi verwoord.
Mag ik dan nog wel effe het volgende toevoegen; dat als ik met een snelheid van laten we zeggen 20 tot 30 km verschil tussen een file doorrijd (foei stout baasje, het mag maar met 10km verschil), ik me eigen helemaal de kolere erger aan die mongool die me achterop komt rijden met 80-100 en mn achterband (net nieuw overigens) zo ongeveer aan kan tikken met z'n voorwiel, gaat lopen zigzaggen achter me....knipperen met groot licht etc etc. Hier wordt de gemiddelde motorfilerijder niet echt vrolijk van en al helemaal niet omdat ie nu EN voor zich goed moet opletten EN nog eens druk in z'n spiegel moet gaan zitten kijken of die dwaas hem niet met de 1 of andere lompe actie nog effe in wilt gaan halen......

wou ik effe kwijt O-)

p.s. inderdaad........vanmiddag tot 2 x toe meegemaakt..en ik rijd echt nie als een slak, vandaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan