Gisteren geslaagd voor de AVB
Even voorstellen
hcfong
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 20 juli 2017
Theorie: 29 juni 2017
AVB: 5 September 2017
AVD:
Rijschool: ANWB (Eindhoven)
Lesmotor: Honda CB650F
Ben sinds juli aan het lessen en vandaag eerste keer AVB examen gedaan. Ondanks een supergoede voorbereidingsles helaas gezakt. Het hielp al niet dat de 2 oefenen die ik in de les daarvoor voor het eerst had geoefend (achtje en vertraging) allebei gevraagd werden.
bedankt allemaal.
ik hoop dat het met AVD ook zo vlot zal gaan,
jammer dat je gezakt bent hcfong, maar is wel raar dat je pas voor het examen nog oefening moet gaan leren.
de les voor de examen is meer bedoeld om te oefenen en niet om nog oefeningen te leren.
Succes voor de volgende keer komt vast goed
Maar dat het erom gaat dat je in principe alle oefeningen goed moet beheersen, voor je eigen veiligheid én die van anderen voor de momenten na het behalen van je rijbewijs.
Want dan is er geen instructeur of leeg terrein meer waar je deze oefeningen op je gemakje uitvoert met pionnetjes.
Wees toch niet zo kortzichtig. Het gaat niet om het achtje, het gaat toch om de mate van beheersing die je over de motor hebt/krijgt door het oefenen van achtjes waardoor je soortgelijke vloeiende bewegingen kunt maken wanneer het erop aan komt ipv jezelf onderuit stuurt bij bepaalde (gevaarlijke) verkeerssituaties wanneer je snel moet reageren.Ja dat achtje heb ik dagelijks nodig
Toen ik bezig was met mijn auto rijlessen, moest ik in het begin ook op een parkeerplaats alleen maar zo snel mogelijk het stuur helemaal naar links of helemaal naar rechts omgooien en rondjes rijden. Dat doe ik ook niet dagelijks.
maar bij sommige oefeningen heb ik wat vraagtekens.
Als dit het geval zou zijn, zou men op het examen alle oefeningen moeten toetsen en dan zouden alle oefeningen ook voldoende moeten zijn om te slagen. Als het om verkeersveiligheid gaat kun je het niet maken om compromissen te sluiten. Dan zou het naar mijn mening onacceptabel zijn om dan slechts 7 oefeningen te toetsen en dat daarvan ook nog eens 2 onvoldoende mogen zijn.Maar dat het erom gaat dat je in principe alle oefeningen goed moet beheersen, voor je eigen veiligheid én die van anderen voor de momenten na het behalen van je rijbewijs.
Want dan is er geen instructeur of leeg terrein meer waar je deze oefeningen op je gemakje uitvoert met pionnetjes.
Je bevestigd eigenlijk precies wat ik probeerde te zeggen: dat het beheersen van de motor en het vertrouwen de veiligheid verbeterd.Als dit het geval zou zijn, zou men op het examen alle oefeningen moeten toetsen en dan zouden alle oefeningen ook voldoende moeten zijn om te slagen. Als het om verkeersveiligheid gaat kun je het niet maken om compromissen te sluiten. Dan zou het naar mijn mening onacceptabel zijn om dan slechts 7 oefeningen te toetsen en dat daarvan ook nog eens 2 onvoldoende mogen zijn.
Het AVB is in principe een voertuigbeheersingsexamen en niet een veiligheidsexamen. Het gaat erom dat je de motor kan beheersen bij zowel lage als hoge snelheid en dat je de motor op een gecontroleerde wijze tot stilstand kan brengen. Het kunnen beheersen van de motor is natuurlijk belangrijk om veilig de weg op te kunnen, maar dat wil niet zeggen dat je perse alle kunstjes van het AVB moet kunnen. De AVB oefeningen zijn een manier om te toetsen of je de motor onder controle hebt. Daarnaast helpen de AVB oefeningen, zeker voor iemand zoals ik die nog nooit op een motor of brommer heeft gereden, om vertrouwen te krijgen in zichzelf en in wat er met een motor mogelijk is. Het beheersen van de motor en het vertrouwen wat men krijgt door ermee te oefenen is wat de veiligheid verbetert. Het leren beheersen van de specifieke oefeningen is slechts een middel om dit te bereiken en te toetsen.
@MotorZeeRob: Een oefening waar ik mijn twijfels bij heb is lopen met de motor. Als ik het goed begrijp zit deze oefening erin omdat verzekeraars daarom hebben gevraagd. Mijn instructeur vind het volgens mij een onzin oefening en aangezien deze oefening tijdens mijn examen als voldoende werd beoordeeld, ondanks dat ik de motor schots en scheef, en half buiten het vak neer zette, heb ik het idee dat mijn examinator het ook niet echt serieus neemt.
Ik had niet verwacht dat mijn opmerking dat ik een paar oefeningen pas op het laatste moment heb geleerd zulke reacties zou opleveren. Als ik dit had geweten had ik die opmerking weggelaten. Maar goed, als laatste wil ik even iets zeggen over dat sommigen vinden dat ik heb gegokt. Dit is niet waar. Als je gokt heb je geen controle over het resultaat en hoe deze bereikt wordt. In mijn geval wisten we heel goed waar we mee bezig waren. We wisten welke oefeningen ik zeker zou kregen en wat er nodig was om te slagen. Daarnaast hebben we wel degelijk gelet op dat ik zoveel mogelijk vaardigheden aan zou leren. Ik heb uit alle clusters meerdere oefeningen gedaan en ik geloof dat ik alle belangrijke vaardigheden ook mee heb gekregen: dosering van gas, controle van de koppeling, gebruik van stuur bij lage snelheid, kijktechniek, optrekken, schakelen, afremmen, sturen vanuit de heupen, tegensturen, remmen, vertragen en noem maar op. Er zijn dan wel drie oefeningen die ik door gebrek aan oefening niet voldoende beheers, de 9 andere oefeningen kan ik onder normale omstandigheden blindelings uitvoeren (behalve lopen met de motor misschien). Ik ben inderdaad mede gezakt omdat het achtje en de vertraging niet goed gingen, maar ik ben vooral gezakt omdat de langzame slalom, die ik wel goed beheers, op het examen niet goed ging. Dit kwam uiteraard mede door de zenuwen van een examen en het feit dat ik het terrein niet kende.
Maar goed, 27 oktober is mijn herkansing. Ik heb verder een paar lessen ingepland waarin verder kan oefenen met vooral de vertraging, achtje en halve draai.