Iemand die van A2 naar A is gegaan? Ik moet dat in januari en ben benieuwd waar ze zoal op letten.
Ik heb afgelopen juli mijn A-onbeperkt gehaald, na twee jaar intensief op een 35KW motor te hebben gereden (BMW F650 uit 1999). Dit was mijn derde rijexamen in vier jaar tijd, dus het is allemaal redelijk vers.
Waar je rekening mee moet houden is dat je er niet TÉ lichtzinnig over denkt! Bij het getrapte examen zijn namelijk ook een aantal bijzondere verrichtingen van toepassing (lopen met de motor, wegrijden uit parkeervak, halve draai en/of stapvoets rijden). Op een nieuwe motor is dit even wennen en ik heb hier een lesje aan besteed. Lekker krappe pionnen neergezet, zodat je comfortabel op een ruime(re) weg die machine om kan gooien. Wat mij enorm hielp is in de weken voorafgaand af en toe een bochtje draaien op mijn eigen motor.
Tijdens het examen kijken ze wel op een iets andere manier naar je. Hoe is je voertuigbeheersing, maar vooral, hoe zelfverzekerd en vlot kan je met zo'n motor om gaan? Je hebt immers al twee jaar ervaring op kunnen doen (hoewel ik elke dag reed, wel aangegeven dat ik alleen op zondagen met mooi weer rijd). Dus ze letten wel op je doorstroming, je vlotheid, je anticiperingsvermogen. Een heeeeeel belangrijk punt is het afstand houden ten opzichte van je voorganger: dat mindere afstand houden schijnt er snel in te kruipen. Zoals dat ook bij mij het geval was.
Ten slotte toetsen ze ook hoe zelfstandig je kan rijden en dit kan op drie manieren: rijden naar een oriëntatiepunt (kerk/mast/reclamebord, etc), rijden met navigatie (indien aanwezig) en rijden.
Ik heb 2,5u gelest. Waarbij ik 1u bijzondere verrichtingen heb gedaan en 1,5u heb rondgereden, in proefexamen vorm inclusief af en toe een halve draai of stapvoets rijden!
Samenvattend, je rit moet dus vlot en veilig zijn, waarbij je laat zien dat je verder bent dan iemand die voor het eerst op moet! Bij mij zat alles er nog in (kijktechniek, plaats op de weg en voertuigbeheersing) dus dat was een appeltje, eitje!