Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Zelf heb ik thoerie gedaan via wegrijden.nl. Alle 25 examens gemaakt ove reen periode van 2 weken. Van te voren het compleet boek bestuderen en bij de eerste 5 examens pakte ik het boek erbij als ik een vraag niet wist. Daarna theorie nog eens compleet doorgenomen, dus ook echt aantekeningen schrijven. Want van schrijven leer je meer en je weet wel de punten waarmee je last heb. Daarna de rest van examens gemaakt faalde ik een examen ging ik gewoon door naar de volgende nadat ik mijn fouten had bestudeerd.

Heb toen de examens die ik niet heb gehaald nogmaals gedaan. Deze gingen toen eigenlijk allemaal goed met 1 á 3 fouten. Gemiddeld aantal fouten over 25 examens was uiteindelijk 3,4 fouten.

Examendag, heb deze in de ochtend gemaakt rond 9 uur, want dan nog geen werk en afleidingen gehad en dan die ochtend nog even aantekeningen bekeken, want hierin staan zaken waar je moeite mee hebt. Examen heb ik gehaald met 2 fouten, 1 vraag was verkeersbord en andere was een situatie die lastig te doorgronden was.

Begrijp dat er ook oefenexamens zijn van ANWB, mogelijk kan dit ook helpen omdat je dan andere vraagstellingen ziet


Zit nu op 5,5 lesuren en heb er nog 2,5 te gaan voor AVB op 11 september, vertragingsoefening gaat nog niet helemaal soepel maar de rest wel
 
Zelf heb ik thoerie gedaan via wegrijden.nl. Alle 25 examens gemaakt ove reen periode van 2 weken. Van te voren het compleet boek bestuderen en bij de eerste 5 examens pakte ik het boek erbij als ik een vraag niet wist. Daarna theorie nog eens compleet doorgenomen, dus ook echt aantekeningen schrijven. Want van schrijven leer je meer en je weet wel de punten waarmee je last heb. Daarna de rest van examens gemaakt faalde ik een examen ging ik gewoon door naar de volgende nadat ik mijn fouten had bestudeerd.

Heb toen de examens die ik niet heb gehaald nogmaals gedaan. Deze gingen toen eigenlijk allemaal goed met 1 á 3 fouten. Gemiddeld aantal fouten over 25 examens was uiteindelijk 3,4 fouten.

Examendag, heb deze in de ochtend gemaakt rond 9 uur, want dan nog geen werk en afleidingen gehad en dan die ochtend nog even aantekeningen bekeken, want hierin staan zaken waar je moeite mee hebt. Examen heb ik gehaald met 2 fouten, 1 vraag was verkeersbord en andere was een situatie die lastig te doorgronden was.

Ik had de Itheorie gedaan, eerst diverse hoofdstukken over alle regels, kruisingen etc.
Aansluitend kun je dan 50 oefenexamens maken.

De eerste 20 examens steeds een vraag of 3 tot 4 fout, de laatste 30 steeds foutloos of 1 fout.
Examen gedaan op maandagochtend in de vakantie om 9:20 uur. Geen druk, lekker vroeg.
50 vragen gemaakt, 50 goed.
Zaten wel wat instinkers in het examen bij het CBR met een bus die op een parkeerplaats stond en of je die moest voorlaten.
 
Het zal per persoon verschillen wat de beste manier is om te leren. Ik heb het theorieboek doorgebladerd en 10 examens van theorie-leren gemaakt, en ik het het examen gehaald met 2 fout. En ik ben echt niet de beste student die er is.

Misschien helpt het voor jou om écht even tijd te nemen om de vraag te lezen. Wat staat er nou? Wat willen ze nou eigenlijk van je weten? Zou je het antwoord al weten zonder naar de meerdere keuzes te kijken? Je eerste ingeving is vaak juist.
 
PS: het leren deed ik altijd in de avonden (na een drukke werkdag). Voor de proefexamens standaard 5-6 fout of meer zelfs. Het echte examen maakte ik maandagochtend om 8:40 uur en 2 fout. Dus een fris, uitgeslapen, leeg hoofd werkte bij mij schijnbaar ook mee.
 
PS: het leren deed ik altijd in de avonden (na een drukke werkdag). Voor de proefexamens standaard 5-6 fout of meer zelfs. Het echte examen maakte ik maandagochtend om 8:40 uur en 2 fout. Dus een fris, uitgeslapen, leeg hoofd werkte bij mij schijnbaar ook mee.
:t
Maar dat geldt (tenminste als met "leeg" bedoeld is: zonder overbodige ballast, want de juiste kennis moet er wel in zitten ;) ) voor elk examen. En niet te vergeten voor het deelnemen aan het verkeer anders dan voor een examen.
 
Net geslaagd voor mijn AVD!!! 🎉🎈🎊

Superblij mee! Geen grote fouten, wel n beetje rommelig door n paar minder fijne medeweggebruikers en even twijfelen over de Max snelheid 🙊

Morgen rijbewijs aanvragen en dan volgende week gaan pruttelen!!
Gefeliciteerd! 🎉

We slagen ineens allemaal voor avd hier haha.
Ik ga zo even kijken of m'n rijbewijs er misschien al is.... Denk het niet.... Maar hey kan altijd proberen
 
Net geslaagd voor mijn AVD!!! 🎉🎈🎊

Superblij mee! Geen grote fouten, wel n beetje rommelig door n paar minder fijne medeweggebruikers en even twijfelen over de Max snelheid 🙊

Morgen rijbewijs aanvragen en dan volgende week gaan pruttelen!!
Hoera! *O* Goed werk meis! :t Je gaat door naar de volgende ronde: helemaal zelfstandig de weg op. Veel veilige en vrolijke kilometers gewenst!
 
Hier ben ik weer..

Ik heb donderdag 5 september mijn praktijk examen verkeers deelneming.
Nu heb ik soms lessen dat het van geen kant loopt, en soms heb ik lessen waarvan mijn instructeur zegt dat ze examen waaridg zijn.
Hopelijk heb ik 5 september een goede dag.
Wat me echter is opgevallen, is dat de lat behoorlijk hoog word gelegd op het examen.
Zeker als ik dit vergelijk met andere landen in europa.
Het heeft me zelfs nog aan het twijfelen gezet om mijn rijbewijs in een ander land te halen.

Ben eens benieuwd of jullie deze ervaring ook hebben..
 
Ik denk dat het juist goed is dat het niveau hoog ligt op examens. Ben persoonlijk van mening dat theorie nog lastiger moet, je hebt nu namelijk 30 minuten voor 50 vragen. Dat is ruim 30 seconden per vraag, zoveel tijd heb je nooit tijdens het verkeer om ergens op te kunnen reageren. Snap zeker dat dit niet voor iedereen te halen is dan, maar als je ziet wat voor een gevaren (auto en motor) er nu op de weg zitten hopelijk kan je die dan wat tegenhouden.

Praktijk kan ik nog niet veel van zeggen, maar heb straks acht lesuren gehad wanneer ik op mag voor AVB. Heb nu 5,5 uur gehad en beheers alle verrichtingen waarbij ik zelf vertrouwen heb om over anderhalve week met gemak op te gaan. Zitten nog wat details in verrichtingen als de vertragingsopdracht, dat ik harder moet remmen. Maar denk dat het allemaal goed te halen is in Nederland.

Woon zelf in grensregio en heb te maken met veel belgse chauffeurs en daar wat je niet vrolijk van als je ziet hoe deze rijden. Dus ik ben van mening dat het algemene niveau van examens hoog mag zijn in de gehele EU en dus ook in Nederland.
 
Ik heb inmiddels mijn proefles gehad, en vandaag mijn eerste "echte" les. Ik begin mij toch echt serieus af te vragen hoe ik het voor elkaar ga krijgen om de langzame slalom te doen.
Het schakelen, remmen en bochtjes maken lukte mij redelijk (voor iemand die dertig jaar geleden op een brommer heeft gezeten), maar die slalom wil echt niet.
Volgende week mag ik zelf naar de parkeerplaats rijden waar we oefenen. Dat dan weer wel.
Zijn er nog meer mensen die de langzame slalom niet onder de knie krijgen?
 
Mijn instructeur is bij mij begonnen met alle snelle oefeningen (ok, eerst de remoefeningen anders mocht ik de weg niet op)
De langzame oefeningen zijn het moeilijkst en het lijkt mij onmogelijk die na je eerste les al te kunnen😂😂.
Die vraagt écht om voertuigbeheersing, en ik heb dat ook pas na een aantal uren les een keer doorgekregen. Je kunt na 1 les en n proefles niet verwachten dat je dat al onder controle hebt.
Lekker gaan rijden, die slalom krijg je echt vanzelf door!!

@lotje95 en en en en....?
 
Ik heb inmiddels mijn proefles gehad, en vandaag mijn eerste "echte" les. Ik begin mij toch echt serieus af te vragen hoe ik het voor elkaar ga krijgen om de langzame slalom te doen.
Het schakelen, remmen en bochtjes maken lukte mij redelijk (voor iemand die dertig jaar geleden op een brommer heeft gezeten), maar die slalom wil echt niet.
Volgende week mag ik zelf naar de parkeerplaats rijden waar we oefenen. Dat dan weer wel.
Zijn er nog meer mensen die de langzame slalom niet onder de knie krijgen?
Ik ben al een tijdje bezig en ik vind het ook nog steeds lastig, alle langzame oefeningen trouwens.....gewoon een kwestie van oefenen dan gaat het echt wel lukken (sprak zij hoopvol)
Wat ik er wel bij moet zeggen dat het ook nog wel verschil kan maken of je jong of al wat ouder bent. Ik ben al wat ouder en wat angstiger om te vallen dat speelt ook mee. Vroeger heb ik ook al les gehad en niet afgemaakt maar stond er toen heel anders in. In tussen hebben we wel al een paar ritten gereden toen het te warm was om te oefenen, dus mijn instructeur zal er toch wel vertrouwen in hebben dat het goed gaat komen. Ik heb ook geen goede start gehad en heb gewisseld van rijschool, nu leer ik het op de goede manier. Dus gewoon lekker je lessen doen, je hoeft het niet meteen in 1 keer onder de knie te hebben. :W
 
Mijn instructeur is bij mij begonnen met alle snelle oefeningen (ok, eerst de remoefeningen anders mocht ik de weg niet op)
De langzame oefeningen zijn het moeilijkst en het lijkt mij onmogelijk die na je eerste les al te kunnen😂😂.
Die vraagt écht om voertuigbeheersing, en ik heb dat ook pas na een aantal uren les een keer doorgekregen. Je kunt na 1 les en n proefles niet verwachten dat je dat al onder controle hebt.
Lekker gaan rijden, die slalom krijg je echt vanzelf door!!

@lotje95 en en en en....?
Jaaaaa heeeeerlijk! *O* *O* *O* *O*
Wat een lekker gevoel wat een vrijheid *O*

Ik sluit nog wel netjes achteraan bij het stoplicht, maar meer omdat ik anders de lichten amper kan zien. En was gisteren niet zo druk gelukkig. Voelde gelijk vertrouwd! Heerlijke machine om mee te beginnen.

Ik ben met lessen ook begonnen met de snelle / rem oefeningen. Al snel de langzame slalom en stapvoets rijden. Als je stapvoets rijden door hebt is de langzame slalom wel iets makkelijker.
 
Jaaaaa heeeeerlijk! *O* *O* *O* *O*
Wat een lekker gevoel wat een vrijheid *O*

Ik sluit nog wel netjes achteraan bij het stoplicht, maar meer omdat ik anders de lichten amper kan zien. En was gisteren niet zo druk gelukkig. Voelde gelijk vertrouwd! Heerlijke machine om mee te beginnen.

Ik ben met lessen ook begonnen met de snelle / rem oefeningen. Al snel de langzame slalom en stapvoets rijden. Als je stapvoets rijden door hebt is de langzame slalom wel iets makkelijker.
Op welke motor rij je?
 
@Juliana57 ik heb een kawasaki er5. Zie m'n foto haha.
Volgens mij de voorganger van de er6 en de kawasaki z650. En daar heb ik op gelest.
Is volgens mij wel een redelijk makkelijke motor om mee te beginnen, maar daar heb ik em ook wel op uitgezocht.

Als ik erop zit kan ik comfortabel / makkelijk met beide voeten bij de grond.


DSC_2664.JPG
 
Ik moet wachten tot dinsdag.... 😶 maar zal wel heel erg moeten wennen. Van 650cc en 3 jaar oud naar 200cc en 46 jaar oud 🤭

Overigens heb ik ook op een kawa er6 gelest. Fijn fietsje vind ik t wel!
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn rijbewijs "A"' gehaald (noemen ze dan AVB bij jullie vermoed ik?) na 14u les. Geen enkele opmerking op de manoeuvres, en op de baan slechts 1 keer de aanmaning gekregen om sneller op te trekken (examen examen..).
Nu genieten van mijn eerste moto!
 
Terug
Bovenaan Onderaan