Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Nou zojuist examen gehad en toch wel ontzettend zuur iets. Ben benieuwd of mensen die ooit hebben gehad, of tips hebben.
Examen begon, door de stad rijden etc etc ging allemaal super lekker. Klein foutje met een verkeersbord, maar niks ernstig. Toen was de opdracht ga naar Rotterdam (of te wel snelweg). Op moment dat ik door stoplicht ging, sprong deze net op geel. Waardoor examinator moest stoppen. Ik reed door en kreeg wel de odpracht pak de tankstation. Deze kon ik net niet redden, waarop er gezegd werd pak verder op een halte. Deze halte kwam echter maar niet en ik besloot om richting rotterdam verder te rijden. Ik had hem in de berm kunnen parkeren, maar dat leek mij op dat moment geen goede keuze (gezien al het verkeer en vlak voor een snelweg). Op de snelweg hoorde ik ze weer en meende ik te horen, pak de eerste afslag. Dit deed ik ook en vervolgens hoorde ik niks. Uiteindeiljk (via bellen etc) een uur later weer mijn examinator, aangegeven wat er gebeurd was en hoe hij het zag. Waarbij ik ook te horen kreeg, niet geslaagd wegens niet kunnen afmaken van de beoordeling. Nu snap ik dit enigzins wel en verwijt ik hierin niemand, ergens snap ik ook dat het niet anders is om het examen te doen. 1 ding ben ik echter niet mee eens en dat is het opdraaien van de kosten. Heeft er iemand hier enige ervaring hiermee, met het in bezwaar gaan tegen oid?

Los daarvan, tip voor iedereen die ooit nog AVD doet. Ben je de examinator kwijt, stop desnoods in de berm of rijd rondjes op een rotonde. Blijkbaar is dit beter dan wat ik heb gedaan. Vandaag even balen, maar gelukkig ging het verder hartstikke goed (gaf instructeur ook aan). Volgende poging pas in Januari, zij maar zo. Vanavond een biertje.

Tis wel behoorlijk een gevalletje 'wet van murphy'. Aan de andere kant.. Indien een examinator je niet kunt zien, dan kan hij je ook niet beoordelen. Ik zou dan ook uitgaan van die situatie, dus altijd een plek zoeken om te wachten.. Mja hier heb nu niet veel aan..

Reed je overigens vanuit Delft naar Rotterdam of vanuit de andere kant? Rijden examinatoren overigens altijd met de auto achter je aan of met motor?
Ben ook wel benieuwd of je idd nog iets kunt regelen.. Hopelijk wel..
 
Examinator rijdt in eigen auto achter je aan en je eigen instructeur zit op de bijrijdersstoel en geeft je aanwijzingen via de porto.
 
Thanks allen voor het meeleven en de reacties. Inmiddels heb ik wel de bevestiging gekregen dat de 112 euro kosten van het CBR niet nogmaals zullen komen, omdat het examen is uitgesteld. Met betrekking tot de kosten van de rijschool, ik heb het ze gevraagd voor enige coulance/korting. Kan nu pas 16 januari weer, dus wil toch maar 1 lesje ervoor (wou dit eerst niet, omdat het rijden gewoon heel lekker gaat/geen spanning etc). Gevraagd of dit met enige korting kan gezien de situatie. Zullen zien. Heb ook geen zin om er een hele discussie van te maken, want heb wel erg fijn gelest via hun en mag de instructeur.

Examinator rijd inderdaad achter mij aan. Echter had ik geweten dat ik ook gewoon in de berm mocht stoppen etc dan had ik dit gedaan. Nu niet gedaan omdat ik bang was dat de examinator mij dan daarop zou aanspreken en er vanuit ging dat ze mij wel zouden vinden. Ik kan wel aan iedereen als tip geven om duidelijk af te spreken met de examinator wat te doen als dit gebeurd. Vooral of je dan overal mag stoppen/zelfs een berm, of dat je in mijn geval de weg vervolgt (zoals de opdracht was) en pas wanneer de auto achter de motor is weer doorgaat? Dat had in mijn geval geholpen, want dan had ik niet de verkeerde afslag gehad....Ik ga dit dan ook erg duidelijk afspreken voor de 16de....

Al met al smaakten de biertje goed gisteren en kijk ik uit naar de 16de, het rijden ging gewoon super lekker dus dat is toch het belangrijkste. Dat het wat extra tijd en geld kost, tja kut maar kan het gelukkig lijden.
 
In de berm stoppen deze tijd van het jaar geeft ook wel wat risico, vooral bij het wegrijden loop je kans dat je achterwiel slipt.
 
ik kreeg ook tijdens lessen pas kort voor het examen de info dat je op plekken mag stoppen puur om de volger bij te laten komen. plekken waar je normaal gezien niet stil mag gaan staan. Ik had het zelf niet kunnen verzinnen. Je gaat toch op zoek naar een tankstation, bushalte of whatever,
 
Najah precies, ik meen zelfs dat in de theorie staat dat je niet zo maar ergens mag stoppen langs de kant. Alleen met pech...Daarom zelf ook niet hierin het initiatief genomen, omdat ik niet wist dat het mocht. Voor de volgende keer duidelijke afspraken maken ;).
 
Tijdens mijn rijlessen heb ik wel eens gewacht op een bushalte (mag niet volgens theorie) en zelfs op de vluchtstrook van de toerit naar de snelweg (mag al helemaal niet volgens theorie), dit alles natuurlijk wel in opdracht van de instructeur. Tijdens het gesprekje vooraf aan alledrie mijn AVD examens is door alledrie de verschillende examinatoren gezegd dat ik mijn eigen rit moet rijden en hoe hij mij volgt, zijn probleem is. Ik mocht de auto achter me “vergeten”, dus ik was eigenlijk ook elke keer in de veronderstelling dat ik de examinator kwijt mocht raken. Net zoals ik tijdens het lessen ook de opdrachten uitvoerde als ik de instructeur en andere lesser kwijtraakte en daarna gewoon rechtdoor reed als ik geen verdere opdracht had. Rustig aan doorrijden en/of stoppen om te wachten, kreeg ik echt duidelijk opdracht voor. Helemaal als het op plekken was waar ik eigenlijk niet mocht stoppen. Afgezien van die twee genoemde situaties was het altijd: “Zoek maar een geschikte plek waar je kunt wachten”. Als ik dan ergens stond waar het eigenlijk niet mocht, kreeg ik dat ook te horen achteraf. Nu moet ik wel zeggen dat ik ook altijd de gehele snelweg opdracht te horen kreeg voordat we er daadwerkelijk op waren, dus inclusief de afrit die ik moest nemen. Als ik dan op de snelweg de instructeur kwijt raakte, haalde die me altijd wel weer in bij de afrit. En dan werd mijn stukje snelweg beoordeeld met “de doorstroming was goed, anders was je me niet kwijt geraakt en verder heb ik niets kunnen zien”.
Misschien kun je dat ook afspreken met de examinator? Dat je vooraf al weet welke afrit je moet nemen om zo’n situatie te voorkomen.
Wel mooi dat je er zo positief over blijft, het gaat er inderdaad om dat je goed gereden hebt! Je doet toch weer een extra ervaring op, dat is nooit weg.
 
Vandaag weer een lesje gehad, langzame slalom, halve draai en noodstop.

Noodstop ging op zich prima, dat vooruit kijken moet er alleen nog echt in slijten. Kijk nog teveel naar 'beneden' tijdens het afremmen/stoppen.

Halve draai ging ook wel goed, lukte opzich zonder extra gas te geven. Wat niet wilde lukken is, achterrem en wat gas erbij. Die achterrem lijkt naar mijn gevoel niets te doen :x

Geldt dus ook voor de langzame slalom, gaat opzich prima met enkel koppeling. Mis af en toe een pion :p maar ook hier geldt weer gas + rem..

Al met al vond ik het persoonlijk vandaag minder gaan, zat er niet echt lekker op..
 
Zit me al een paar dagen af te vragen:
Hoe houden/hielden jullie (of instructeur) de voortgang tijdens de avb lessen bij?
 
Zit me al een paar dagen af te vragen:
Hoe houden/hielden jullie (of instructeur) de voortgang tijdens de avb lessen bij?
Mijn instructeur gebruikte een app om dingen in te zetten, maar het grootste deel onthield hij wel. Hij koppelde je ook aan een andere leerling die ongeveer even ver was.... En hij vroeg ook wel wat ik extra wilde oefenen etc etc.
 
Mijn instructeur gebruikte een app om dingen in te zetten, maar het grootste deel onthield hij wel. Hij koppelde je ook aan een andere leerling die ongeveer even ver was.... En hij vroeg ook wel wat ik extra wilde oefenen etc etc.

Hmmm, de rijschool heeft ook een portaal/app maar zie er niets in staan behalve de lessen die ik genomen heb.

Heb nu ook geen flauw idee wat men voortgang is, wat doe ik nu goed/fout. En daar zit ik eigenlijk een beetje mee. Heb het idee 'dat ik/we wat maar doen' :/ Komt ook deels doordat ik altijd zelf moet vragen hoe het ging. Net als de laatste keer, persoonlijk vond ik het slecht gaan maar de reactie van instructeur was 'ging toch goed'. Uuh nee niet bepaald..

Waar ik ook een beetje mee zit is de duur van de les. We starten opzich op tijd, alleen eindigen we tot nu toe ong 10 min. te vroeg en daarmee bedoel ik dat we al terug zijn c.q. aan het omkleden zijn..
Hoort dat nou of...? Hoe gaat/ging dat bij andere?

Begin me steeds vaker ook af te vragen of ik moet switchen van rijschool, maar goed is 't gras wel groener bij de buren?
 
Mijne had een kaart en daar werd een punten systeem op toegepast
1-2 is nog lang niet waar je moet zijn 3-4 begint het te komen 5 is examen niveau en 6 zit je erboven
 
Zit me al een paar dagen af te vragen:
Hoe houden/hielden jullie (of instructeur) de voortgang tijdens de avb lessen bij?

Mijn instructeur had voor de AVB een lijst met alle oefeningen, als hij vond dat het voldoende was voor het examen ging er een vinkje achter. Zodra overall Vinkjes stonden hebben we nog 1 les alles geoefend (uiteindelijk 2 vanwegen verzetten examen).

Daarnaast bespreken we aan het einde van de les nog even 10 minuten hoe het op de weg ging. En krijg je tijdens de oefeningen te horen of iets naar behoren was of dat je iets anders moet doen.

Een klik met je instructeur is altijd welkom, of het nu voor rijles is, of voor het studeren van je geschiedenis. Zodra je op 1 lijn zit met je instructeur/leraar, gaat alles beter. Ik zou je dan ook adviseren de confrontatie aan te gaan met je instructeur en hem vertellen dat bepaalde dingen niet lekker gaan. Als hij niet van plan is om aan te passen kan je vragen naar een andere instructeur binnen je rijschool; en als het een kleintje is dan kan je inderdaad beter overstappen.
 
Zit me al een paar dagen af te vragen:
Hoe houden/hielden jullie (of instructeur) de voortgang tijdens de avb lessen bij?

Na de les kwamen we terug bij de rijschool en kwam de computer erbij. Daarin werd genoteerd wat we die dag gedaan hadden, hoe goed het ging, eventuele aandachtspunten, en of het onderdeel voldoende afgerond was om examenwaardig te zijn. Deden we samen, tegelijk met de bespreking van hoe die les was verlopen en waar ik op moest letten.
Dat was voor AVD trouwens, AVB heb ik twee blokken van 4 uur les gehad, met geen noemenswaardige notities tussendoor (die ik heb kunnen zien tenminste).
 
Zelf zat ik bij een kleine rijschool waar de eigenaar en zijn petekind les gaven.
Hij had een klapper en daar zat een lijst in waar hij de oefeningen bij hield en en ook bij schreef hoe het was gegaan.

De lessen duurde 1.5uur. Zelf was ik altijd ruim van tevoren al aanwezig en vaak als hij dan genoeg tijd had bespraken we dingen over de motor zelf. Zo heeft hij me al een keer de ketting laten smeren en nog andere dingen laten zien en uitgelegd.

Meestal waren we 5 min voor het einde al terug en dan werd even de les door genomen. Wat goed ging maar zeker ook wat beter kon. En zo zijn we ook een paar keer gaan tanken op het einde van de les. Dat vond ik zelf totaal niet storend, ook dat hoort er in mijn ogen bij.

Onthoud dat niet iedere oefening perfect hoeft te zijn. Heb ook al oefeningen gedaan dat ik dacht dat ze niet goed waren en dat dan zei. En dan kreeg ik van hem de vraag wat er dan mis mee was omdat hij ze gewoon goed vond. Soms wou ik het ook te perfect doen. Zelfs met het examen mogen er schoonheids foutjes in zitten. Je bent immers een beginnende motor rijder.
 
1 tip nog. Als je dingen dwars zitten bespreek ze meteen. Doe je dat niet dan kunnen kleine ergernissen al snel grote worden en dan ben je meer daar mee bezig dan met het lessen zelf. Of zoals mijn instructeur herhaaldelijk zei, blijven zingen en ontspan.
 
Bij mijn rijschool werd op een tablet je voortgang bijgehouden, maar dat was vooral voor de AVD volgens mij. Scheelde wel dat ik bij AVB drie keer achter elkaar dezelfde leraar had denk ik.

Wat de lesduur betreft, meestal ook wel ongeveer 10/5 min. voor einde van de tijd de motoren naar binnen, maar na 4 uur lessen boeien die paar minuten ook niet meer zo vind ik. Kan me voorstellen dat het anders is als je maar 1 uur les hebt ofzo.
 
Ik heb nooit gezien dat mijn instructeur iets opschreef of in zijn computer intikte, maar hij wist altijd nog precies wat de vorige les goed en fout gegaan was. Het kan zijn dat hij dat naderhand noteerde, maar daar was ik dan niet bij.
 
Wanneer ik de reacties lees, en mijn ervaring tot nu toe erbij leg lijkt er iets niet te kloppen.

Zo heb ik, na 4 lessen (incl. proefles), nog geen voor of na bespreking gehad en weet ik niet hoeveel lessen ik nodig zou moeten hebben.

Heb vandaag dan ook maar de knoop doorgehakt om elders een proefles te nemen c.q. rond te kijken.

Misschien maar goed ook, want mijn eerst volgende les was/is pas weer 4 januari weer vanwege de feeatdagen...

Wat de lesduur betreft, meestal ook wel ongeveer 10/5 min. voor einde van de tijd de motoren naar binnen, maar na 4 uur lessen boeien die paar minuten ook niet meer zo vind ik. Kan me voorstellen dat het anders is als je maar 1 uur les hebt ofzo.

Heb lessen van 1 / 1,5 uur gehad, wanneer we 6 keer 10 min eerder stoppen is dat een uur lessen...

Overigens zou ik er geen moeite mee hebben wanneer we die 10 min. voor na bespreking zouden gebruiken, maar dat gebeurd dus niet..
 
Laatst bewerkt:
Mijne had een kaart en daar werd een punten systeem op toegepast
1-2 is nog lang niet waar je moet zijn 3-4 begint het te komen 5 is examen niveau en 6 zit je erboven
Ik heb bij mijn proefles een advies gehad voor hoeveel lessen.
Toen gelijk contract gemaakt met lespakketten e.d.
Hebben wij bij dezelfde rijschool les gehad? Dit had ik ook :Y En toen ik begonnen was met het lessen werd op tijd aangegeven dat extra lessen nodig waren, wat ik zelf ook al had verwacht. Of het examen moest verplaatst worden, want dat werd meteen gepland met de lessen nadat ik mijn beschikbaarheid had doorgegeven.

Les duurde 50 minuten, altijd 2 lessen achter elkaar, dus 100 minuten en laatste 5-10 minuten was nabespreken. Op de kaart werden cijfers plus nog wat aandachtspunten geschreven. Tijdens AVB kreeg ik tussendoor ook tips van de instructeur. Dat was op eigen terrein.
Tijdens AVD lessen stopten we halverwege de les ook altijd even om de eerste helft te bespreken, daarna wisselen van plek als ik met een andere leerling was. Vaak op de parkeerplek bij het CBR, vond ik handig. Ben je in die omgeving in elk geval al bekend tijdens het examen. Met het hele hete weer had de rijleraar zelfs water bij zich voor ons. Echt top geregeld allemaal.

Het is een grote rijschool, 4 verschillende instructeurs gehad in totaal. Met allemaal een klik en deden er alles aan om mij te laten slagen. Na mijn eerste AVD les, de les erna mee achterop geweest bij de instructeur zodat ik kon “afkijken” wat hij deed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan