Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Komt goed Benny,
Ik weet nog goed bij mijn 2 e les het was ijskoud en moest wat oefeningen maken .
Gaan rijden maar voelde dat het glad was op het oefenterrein.
Ik zij tegen mijn rijschoolhouder het is glad,maar hij zij kom hier dan zal ik het wel even voor doen.
Gaat hij onderuit met de motor Haha en zei kom we gaan naar huis.
Heeft hij lang aan kunnen horen .
Ga nog weleens kijken bij het oefenterrein waar hij les geeft en dan is het altijd weer lachen als ik het vertel aan de jongens en meiden die les hebben.
 
Komt goed Benny,
Ik weet nog goed bij mijn 2 e les het was ijskoud en moest wat oefeningen maken .
Gaan rijden maar voelde dat het glad was op het oefenterrein.
Ik zij tegen mijn rijschoolhouder het is glad,maar hij zij kom hier dan zal ik het wel even voor doen.
Gaat hij onderuit met de motor Haha en zei kom we gaan naar huis.
Heeft hij lang aan kunnen horen .
Ga nog weleens kijken bij het oefenterrein waar hij les geeft en dan is het altijd weer lachen als ik het vertel aan de jongens en meiden die les hebben.
Geen schoner vermaak dan leedvermaak … :P
 
jammer @BennyV. Die spanning kan inderdaad killing zijn. Ik had het mazzel dat mijn examinator mij op een gegeven moment even liet stoppen en naast mij kwam staan en zei: 'proberen even te relaxen en ontspannen te rijden, je kan het prima maar je zit te gespannen erop'. Vanaf dat moment nailde ik een ontiegelijk lastig stuk, aldus mijn instructeur, en was ik met de hakken over de sloot geslaagd. Mogelijk dat als je de spanning zo erg voelt, dat je even ergens kan stoppen. Of bij de stop & go even je rust neemt? Los daarvan komt het ook wel erg met ervaring en een beetje mazzel. Zo reed ik de snelweg weg op en kwam op precies hetzelfde moment een vrachtwagen van de andere invoegstrook (samengevoegde invoegstrook ofzo) en die zag ik te laat. Had even flink gas moeten geven om ervoor te komen. Dat besloot ik pas op het laatste moment te doen, waardoor ik stukkie vluchtstrook meepakte.

Wat ik wel mee kan geven is dat je beter proactief kan rijden dan te passief. Onderschat niet hoe makkelijk je op de eerste meters een auto er uit trekt. Mijn instructeur gaf ook aan dat het belangrijk is dat je laat zien dat je gebruik maakt van de mogelijkheden van een motor. Dit komt natuurlijk wel met ervaring en had ik de eerste paar lessen ook niet door. Nu valt er natuurlijk ook wel wat voor te zeggen dat te proactief rijden ook niet goed is.....Succes in ieder geval!
 
jammer @BennyV. Die spanning kan inderdaad killing zijn. Ik had het mazzel dat mijn examinator mij op een gegeven moment even liet stoppen en naast mij kwam staan en zei: 'proberen even te relaxen en ontspannen te rijden, je kan het prima maar je zit te gespannen erop'. Vanaf dat moment nailde ik een ontiegelijk lastig stuk, aldus mijn instructeur, en was ik met de hakken over de sloot geslaagd. Mogelijk dat als je de spanning zo erg voelt, dat je even ergens kan stoppen. Of bij de stop & go even je rust neemt? Los daarvan komt het ook wel erg met ervaring en een beetje mazzel. Zo reed ik de snelweg weg op en kwam op precies hetzelfde moment een vrachtwagen van de andere invoegstrook (samengevoegde invoegstrook ofzo) en die zag ik te laat. Had even flink gas moeten geven om ervoor te komen. Dat besloot ik pas op het laatste moment te doen, waardoor ik stukkie vluchtstrook meepakte.

Wat ik wel mee kan geven is dat je beter proactief kan rijden dan te passief. Onderschat niet hoe makkelijk je op de eerste meters een auto er uit trekt. Mijn instructeur gaf ook aan dat het belangrijk is dat je laat zien dat je gebruik maakt van de mogelijkheden van een motor. Dit komt natuurlijk wel met ervaring en had ik de eerste paar lessen ook niet door. Nu valt er natuurlijk ook wel wat voor te zeggen dat te proactief rijden ook niet goed is.....Succes in ieder geval!


Tjah, In theorie weet ik het allemaal ;-) Komt ook wel goed. Alleen even wachten wanneer ik weer mag.
 
Tjah, In theorie weet ik het allemaal ;-) Komt ook wel goed. Alleen even wachten wanneer ik weer mag.

hahaha ja herkenbaar. Komt met ervaring en dan komt het zeker wel goed!

Trouwens ik had een vraag gesteld in een ander topic. Maar mogelijk dat dit ook wel een goede plek is. Ik heb zondag een gave yamaha xj6n gezien. Nu wil ik daar graag een proefrit op doen en dacht ik dat doe ik mooi deze week. Nu zie ik echter dat het deze week super ruk weer is en vraag ik mij af of het wel verstandig is om in regen een proefrit te doen. Ik heb overigens ook zelf een hekel aan rijden in regen. Iemand ervaring hiermee? Zou mijn eerste proefrit worden/eerste motor.
 
Helaas wel leuk dat je een zo eerlijk verslag hier neer zet

En auto naast je is foute boel ja midden op de weg blijven

Volgende keer beter jammer van de poen meer niet volhouden het komt goed zeker weten :]
 
hahaha ja herkenbaar. Komt met ervaring en dan komt het zeker wel goed!

Trouwens ik had een vraag gesteld in een ander topic. Maar mogelijk dat dit ook wel een goede plek is. Ik heb zondag een gave yamaha xj6n gezien. Nu wil ik daar graag een proefrit op doen en dacht ik dat doe ik mooi deze week. Nu zie ik echter dat het deze week super ruk weer is en vraag ik mij af of het wel verstandig is om in regen een proefrit te doen. Ik heb overigens ook zelf een hekel aan rijden in regen. Iemand ervaring hiermee? Zou mijn eerste proefrit worden/eerste motor.

Ik weet niet of je tijdens je lessen al eens met regen hebt gereden, maar ik zou er denk ik niet voor kiezen om je eerste proefrit meteen in de regen te doen. Een proefrit is er juist voor om te bekijken of je de motor wat vindt, en als je dan eigenlijk alleen maar aan het vloeken bent op de regen en toch de bochtjes wat minder lekker neemt heb je minder aan de proefrit. De XJ6N is uit mijn hoofd wel een ABS-motor, dus dat haalt al iets van de onervarenheid weg, maar als je de keuze hebt zou ik liever wachten tot volgende week maandag/dinsdag, dat zijn de enige twee dagen met 'minder' regen de komende 2 weken...
 
Ik weet niet of je tijdens je lessen al eens met regen hebt gereden, maar ik zou er denk ik niet voor kiezen om je eerste proefrit meteen in de regen te doen. Een proefrit is er juist voor om te bekijken of je de motor wat vindt, en als je dan eigenlijk alleen maar aan het vloeken bent op de regen en toch de bochtjes wat minder lekker neemt heb je minder aan de proefrit. De XJ6N is uit mijn hoofd wel een ABS-motor, dus dat haalt al iets van de onervarenheid weg, maar als je de keuze hebt zou ik liever wachten tot volgende week maandag/dinsdag, dat zijn de enige twee dagen met 'minder' regen de komende 2 weken...

ja ik heb mij al voorgenomen om het niet deze week te doen. De ervaring met rijden in de regen was niet geweldig, had er een flinke hekel aan (idd kutbochtjes etc). Tenzij het opeens opklaart op woensdag/donderdag. Het ding was dat ik nog de korting van de motorbeurs kon meenemen naar deze week. Dus ff bellen of dat nog een weekje later kan. Was toch 500 euro ;).
 
Helaas wel leuk dat je een zo eerlijk verslag hier neer zet

En auto naast je is foute boel ja midden op de weg blijven

Volgende keer beter jammer van de poen meer niet volhouden het komt goed zeker weten :]

Heel eerlijk; het geld van de examen maakt me niet zo veel uit, werk als freelancer en de uren NIET werken(had hele dag vrijgenomen) zijn duurder.

Nieuwe examen staat op 10-03....
 
Nieuwe examen staat op 10-03....

Da's balen Benny, maar gelukkig weer binnen redelijke tijd (*) de herkansing 👍 🍀🍀🍀🍀 !

Komende donderdag ben ik aan de beurt :], we zien wel waar 't schip strand ...

gr. Leo

(*) en nog voor 't 100km rijden vanaf 16 maart
 
Da's balen Benny, maar gelukkig weer binnen redelijke tijd (*) de herkansing 👍 🍀🍀🍀🍀 !

Komende donderdag ben ik aan de beurt :], we zien wel waar 't schip strand ...

gr. Leo

(*) en nog voor 't 100km rijden vanaf 16 maart


Sterkte Donderdag! Veiligheid is alles; zelfs als je daar 60km/u voor over het snelheidslimiet voor moet gaan... Dat is de les die ik heb geleerd.
En dus ook die 100km/u lappen ze bij het CBR aan hun laars.
 
Helaas pindakaas, vandaag een dikke 1½ uur door de kouwe regen gereden om met een "Komt u nog maar een keertje terug" het CBR terrein te verlaten 😟 .

Toen ik 't fietske parkeerde na de examenrit had ik echt zoiets van: "Mocht ik gezakt zijn dan ben ik reuze benieuwd waarom" Nou ik werd op m'n wenken bediend .

Het punt van afkeuren was het invoegen op de snelweg, de manier die ik bedacht had was niet de beste optie die gekozen kon worden volgens de examinator, en hij nam ook echt de tijd om dit uit te leggen. Verder een mooie route met van alles erin. Wel leuk dat ik te horen kreeg dat m'n rijden in de bebouwde kom geen auto- maar motorrijden was 💪.

Dus nu wachten en voorbereiden op het her-examen, zou 3 tot 4 weken duren. En morgen 1ste werk een goed regenpak scoren, ook nie onbelangrijk ...

gr. Leo
 
Helaas pindakaas, vandaag een dikke 1½ uur door de kouwe regen gereden om met een "Komt u nog maar een keertje terug" het CBR terrein te verlaten 😟 .

Toen ik 't fietske parkeerde na de examenrit had ik echt zoiets van: "Mocht ik gezakt zijn dan ben ik reuze benieuwd waarom" Nou ik werd op m'n wenken bediend .

Het punt van afkeuren was het invoegen op de snelweg, de manier die ik bedacht had was niet de beste optie die gekozen kon worden volgens de examinator, en hij nam ook echt de tijd om dit uit te leggen. Verder een mooie route met van alles erin. Wel leuk dat ik te horen kreeg dat m'n rijden in de bebouwde kom geen auto- maar motorrijden was 💪.

Dus nu wachten en voorbereiden op het her-examen, zou 3 tot 4 weken duren. En morgen 1ste werk een goed regenpak scoren, ook nie onbelangrijk ...

gr. Leo

Pfoe jeetje als dat het enige is dan heb je wel erg veel pech gehad met je examinator. Bij mij ging naast het invoegen nog wel 1 ding niet zo soepel. En dat was nog oke! Succes!
 
Pfoe jeetje als dat het enige is dan heb je wel erg veel pech gehad met je examinator. Bij mij ging naast het invoegen nog wel 1 ding niet zo soepel. En dat was nog oke!
Tsja, het is wat 't is, ik trek m'n lering eruit en meer kan ik niet doen. Oow wacht efkes, hopen op een droog her-examen, dat doe ik wel 😇 .

gr. Leo
 
Afgelopen woensdag geslaagd voor mijn AVD, lekker in de regen en hagel. :)
Ik kwam terug van de rit en dacht gezakt, want erg tevreden was ik er zelf niet over.

Echter dacht de examinator daar anders over en liet me slagen, ik begon het gesprek zelf met, ik snap als je me laat zakken.
De examinator vroeg direct waarom, ik noemde 2 puntjes op waarvan 1 op de snelweg. Maar volgens de examinator loste ik alles netjes op.

Mijn instructeur gaf daarna nog aan, Frank de perfecte rit bestaat niet. Maar de perfectionist in mij denkt daar anders over zo te zien.;)

Nu lekker opzoek naar een bike en genieten!

Snelweg word trouwens heel zwaar meegewogen begreep ik van mijn instructeur, ruimte, goed anticiperen en vlot waar het kan. Vooral het invoegen en uitvoegen zakken vaak veel mensen op vertelde hij me. Niet gek want een inschattingsfout met 2 wielen, geen kreukelzone en een hoge snelheid.
 
Balen Vesta!
Maar gelukkig sta je er zelf wel positief in.

En gefeliciteerd FrankieFrank88!
Weet je al welke motor je wilt?

Ik mag morgen weer een lesje en maandagmiddag.
En dan mag ik dinsdagochtend laten zien dat ik het echt kan.
Wel alweer heel veel zin in.
 
@FrankieFrank88 Gefeliciteerd

@Vesta Bij mijn examen waren 2 opmerkingen, 1 over een auto die ik eerder had kunnen/moeten zien vanuit een zijweggetje en 1 fout bij een weefstrook a5-a9.
Die laatste zag ik direct nadat ik van baan was verwisseld dus weer netjes terug gegaan. Dat was de enige juiste keuze achteraf. Kreeg van zowel mijn examinator als leraar op mijn hard gedrukt daar nooit (tenzij ik weg wil wisselen natuurlijk) met de motor van baan te wisselen. Gaat allemaal over zichtbaarheid en voorspelbaarheid van mijn positie.
 
Helaas pindakaas, vandaag een dikke 1½ uur door de kouwe regen gereden om met een "Komt u nog maar een keertje terug" het CBR terrein te verlaten 😟 .

Toen ik 't fietske parkeerde na de examenrit had ik echt zoiets van: "Mocht ik gezakt zijn dan ben ik reuze benieuwd waarom" Nou ik werd op m'n wenken bediend .

Het punt van afkeuren was het invoegen op de snelweg, de manier die ik bedacht had was niet de beste optie die gekozen kon worden volgens de examinator, en hij nam ook echt de tijd om dit uit te leggen. Verder een mooie route met van alles erin. Wel leuk dat ik te horen kreeg dat m'n rijden in de bebouwde kom geen auto- maar motorrijden was 💪.

Dus nu wachten en voorbereiden op het her-examen, zou 3 tot 4 weken duren. En morgen 1ste werk een goed regenpak scoren, ook nie onbelangrijk ...

gr. Leo
Toch getuigt dit van een uiterst positieve instelling. Heel wat beter dan de examinator afzeiken. En het belooft veel voor je toekomstige deelname aan het verkeer. Hulde! Volgende keer gaat het zeker lukken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan