Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Groene Hart is mooi, goed voor de Randstedelingen, Veluwe is prachtig, mooi voor de Oosterlingen, beetje polderen voor Noord-Holland/Flevoland, en Groningen... Bestaat ook. :+ Overal zijn ritten te plannen!

Veluwe voor Oosterlingen? dat is gewoon midden Nederland hoor O-)

Ik ken redelijk wat wegen in Twente, maar als ik even tijd heb duik ik toch vaak de grens over richting Duitsland;
> meer bochten
> minder drempels (geen buiten de bebouwde kom)
> 100 Km/h op landwegen
> Minder druk

En ik zit met een uurtje snelweg gewoon in het Teutoburgerwald, daar begin je ook al wel wat hoogteverschil met bijbehorende bochten te krijgen.

Dus ik zeg Ex-lessers gaan naar het Oosten als volgende rit :Y
Nachtje hotel in de Teuto erbij, en het is helemaal feest :+
 
Veluwe voor Oosterlingen? dat is gewoon midden Nederland hoor O-)
Het hangt ervan af. Als het KNMI voor het midden van het land code oranje of rood afkondigt hoort Nijmegen bij het midden van het land. Als code oranje/rood geldt voor het oosten van het land ligt Nijmegen in oostelijk Nederland. En als die waarschuwing betrekking heeft op het zuiden ...
Alleen bij het noorden blijft Nijmegen nu en dan buiten schot :+
 
Veluwe voor Oosterlingen? dat is gewoon midden Nederland hoor O-)

Ik ken redelijk wat wegen in Twente, maar als ik even tijd heb duik ik toch vaak de grens over richting Duitsland;
> meer bochten
> minder drempels (geen buiten de bebouwde kom)
> 100 Km/h op landwegen
> Minder druk

En ik zit met een uurtje snelweg gewoon in het Teutoburgerwald, daar begin je ook al wel wat hoogteverschil met bijbehorende bochten te krijgen.

Dus ik zeg Ex-lessers gaan naar het Oosten als volgende rit :Y
Nachtje hotel in de Teuto erbij, en het is helemaal feest :+

Ik heb de eerste 19 jaar van mijn leven (en daarna nog 2 tussenjaren) doorgebracht in Apeldoorn, en als de huizenmarkt nog een beetje meewerkt woon ik er binnen niet al te lange tijd weer. Hier in Utrecht maakt mij dat een Oosterling, en ik schik me graag naar mijn lot. :+

Nou heb ik dat A'tje op mijn roze pasje al op een haar na 2 jaar, maar ik ben nog nooit de grens over geweest... Snel maar eens doen, straks moet ik hem weer inleveren. _O-
 
Ik heb de eerste 19 jaar van mijn leven (en daarna nog 2 tussenjaren) doorgebracht in Apeldoorn, en als de huizenmarkt nog een beetje meewerkt woon ik er binnen niet al te lange tijd weer. Hier in Utrecht maakt mij dat een Oosterling, en ik schik me graag naar mijn lot. :+

Nou heb ik dat A'tje op mijn roze pasje al op een haar na 2 jaar, maar ik ben nog nooit de grens over geweest... Snel maar eens doen, straks moet ik hem weer inleveren. _O-

Er is 1 groot nadeel van een paar keer de heuvels / bergen in... daarna is nederland zooooo saai... bochten wil ik!
 
Veluwe voor Oosterlingen? dat is gewoon midden Nederland hoor O-)

Ik ken redelijk wat wegen in Twente, maar als ik even tijd heb duik ik toch vaak de grens over richting Duitsland;
> meer bochten
> minder drempels (geen buiten de bebouwde kom)
> 100 Km/h op landwegen
> Minder druk

En ik zit met een uurtje snelweg gewoon in het Teutoburgerwald, daar begin je ook al wel wat hoogteverschil met bijbehorende bochten te krijgen.

Dus ik zeg Ex-lessers gaan naar het Oosten als volgende rit :Y
Nachtje hotel in de Teuto erbij, en het is helemaal feest :+

Ik ga meestal richting Duitsland, ik ben binnen een half uur bij de grens, meestal rondom Xanten en Rees. Ook leuke plaatsjes
 
Toch maar goed dat ik dan in het zuiden woon. 30 km rijden en ik zit in het Heuvelland

Ja qua motor rijden ben ik daar wel jaloers op. Sowieso vind ik zuid-limburg een erg mooie omgeving, zelfs met alle reserve-belgen die er wonen.
Als ik binnen Nederland zou moeten verhuizen naar een andere plek zou ik zuid-limburg wel mooi vinden!

Om het relevant te maken voor het lessers topic. Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat voor invloed de omgeving op je rijles / examen heeft. Ik kan me voorstellen dat zowel de rijles als het examen behoorlijk anders is in zuid-Limburg, Drenthe, en Amsterdam om maar eens iets te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Het ging mij om de verkapte date poging, ik hopeloze romanticus zag al wat moois opbloeien hier O-)
Samen motorrijden, support bij een schade geval... ik zal je al helemaal als ridder op het niet zo hele witte motorpaard

Maar gezien onderstaande post, ben ik bang dat je het er niet beter op gemaakt hebt door haar "licht overgewicht" te noemen :+

Als jullie gewoon allebei een "haha" poppetje geven op deze post, dan kunnen we dat als hint aannemen dat het goed komt!

Ach who cares overgewicht of niet , als je er happy mee bent is er niks aan de hand toch? *O*

Ik ben er niet happy mee,dus word aan gewerkt.:Y

Al ben ik wel benieuwd waarop dat daten gestoeld was en wie met wie zou (moeten) daten.:+
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
@Solosara Hou er rekening mee dat veel rijscholen bij het totaalpakket wat ze bij j een proefles adviseeren niet altijd een eerlijke inschatting is. Probleem is dat de ene rijschool verteld dat je met een pakket van 20 lessen kan beginnen en de ander zegt 30, niet zo vreemd voor welke je gaat kiezen dan. Dus vertellen de meeste rijscholen dat je met hun basispakket wel een goede start hebt, daarna moet je vaak toch nog lessen bijkopen.

Wat betreft Motor-Experience, hun lessen duren 2 uur (inclusief motoren en oortjes wissel met de vorige lessers, kleding nu niet meer maar dat koste ook wat tijd). M.a.w. voor een AVB les waarbij je ook nog heen/terug naar het oefenterrein moet rijden hou je effectief 1,5 uur avb oefenen over. Als je les maar 1 uur duurt hou je wel erg weing oefentijd over per keer.

hey botoo,

dat is zeker goed advies om mee te nemen.ik weet dan niet zo goed hoe ik weet of de pakketinschattig op ten duur wel
Zou kloppen als ik hier naar zou vragen. Heb je misschien tips wat ik het beste kan doen? Of moet ik ook eerst elders informeren?

je hebt qua tijd en oefentijd zeker gelijk! Hoelang duurt het elders normaliter als je lest? deed jij je lessen 1x in de week of twee keer in de week?
 
hey botoo,

dat is zeker goed advies om mee te nemen.ik weet dan niet zo goed hoe ik weet of de pakketinschattig op ten duur wel
Zou kloppen als ik hier naar zou vragen. Heb je misschien tips wat ik het beste kan doen? Of moet ik ook eerst elders informeren?

je hebt qua tijd en oefentijd zeker gelijk! Hoelang duurt het elders normaliter als je lest? deed jij je lessen 1x in de week of twee keer in de week?

Welk pakket je nodig hebt verschilt per persoon. Bij mij was het zo dat ik een proefles deed, vervolgens een les waar ik 65% korting op kreeg vanwege de proefles en toen hebben ze me een pakket van 16 uur aangeraden. Dit heb ik gedaan en uiteindelijk ben ik op 21 uur uitgekomen. Maar dat kwam omdat ik 1X ben gezakt voor Avd.

Lesuur was 90 minuten. Dit was in Brabant dus niet echt een aanrader qua rijschool gezien de afstand :p
 
Ja qua motor rijden ben ik daar wel jaloers op. Sowieso vind ik zuid-limburg een erg mooie omgeving, zelfs met alle reserve-belgen die er wonen.
Als ik binnen Nederland zou moeten verhuizen naar een andere plek zou ik zuid-limburg wel mooi vinden!

Om het relevant te maken voor het lessers topic. Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat voor invloed de omgeving op je rijles / examen heeft. Ik kan me voorstellen dat zowel de rijles als het examen behoorlijk anders is in zuid-Limburg, Drenthe, en Amsterdam om maar eens iets te zeggen.


Ik heb helaas nog weinig ervaring hier in Drenthe, behalve van 18 jr geleden ,ik moet zeggen dat woonwijken en wegen in dat gebied waar ik destijds les heb gehad wel is veranderd.

Maar echt spannend is het hier mijns inziens niet om in Drenthe af te rijden,Utrecht,Rotterdam of Nijmegen lijken me in zo'n geval wel een uitdaging vergeleken met hier.

Veel meer drukte,niet altijd alles duidelijk aangegeven waardoor gevaren daar wel meer op de loer kunnen liggen,vooral tijdens n examen en je niet goed kunnen concentreren, l kijkt me dat dat extra lastig daar O-) :Y
 
Ik les momenteel bij Rijschool Kennedy. Weet niet waar in Amsterdam je ergens woont, maar deze is voor mij zo'n 5 minuten lopen en vind het een erg prettige rijschool. Goede motoren (BMW F750GS) en goede instructeur; je hebt de volle aandacht en lest slechts met z'n tweeën. Als alles goed gaat heb ik dinsdag na 6 lessen mijn AVB, en daarna (hopelijk) na 11 lessen mijn AVD. Heb wel een jaar op een schakelbrommer gereden vroeger en rijd een jaar of 9 auto, dus dat scheelt wel aardig. Ben begonnen in mei, en hoop in augustus klaar te zijn.

Heb daarnaast ook een proefles gedaan bij Xpress rijschool, maar die gozer zat de helft van de tijd op z'n telefoon, trok een enorm pak flappen uit z'n broekzak en vroeg me om even te gaan tanken, liep constant te bellen, etc. dus die zou ik je absoluut niet aanraden. Hij liet me daarnaast meteen de openbare weg op rijden met de motor en hij in z'n auto er achteraan, ook al wist hij dat ik precies 0 ervaring had met motoren.

Ik zou wat onderzoek doen, dan 2-3 rijscholen kiezen voor een proefles, kijken hoe de school en de motor bevallen en daarna je definitieve keuze maken (en niet gaan lessen bij Xpress :+)

hey teemong,

wat fijn om dat te horen ik woon in Amsterdam oud west. Ik zie net de website van ze en ziet er zeker goed uit! Het zit aan de Rijnstraat toch? Dat is wel een comfortable motor idd om op te lessen!
Wisten ze al vanaf het begin hoeveel lessen jij nodig zou hebben toen je het pakket had aangeschaft?

Ik heb nu een proefles ingepland bij moterexperience maar als ik de website van Kennedy zie ziet deze er heel goed uit. ik heb geen scooterervaring wel met de auto die ik Al inmiddels 13 jaar heb.
 
Welk pakket je nodig hebt verschilt per persoon. Bij mij was het zo dat ik een proefles deed, vervolgens een les waar ik 65% korting op kreeg vanwege de proefles en toen hebben ze me een pakket van 16 uur aangeraden. Dit heb ik gedaan en uiteindelijk ben ik op 21 uur uitgekomen. Maar dat kwam omdat ik 1X ben gezakt voor Avd.

Lesuur was 90 minuten. Dit was in Brabant dus niet echt een aanrader qua rijschool gezien de afstand :p
Hahaha nee dat klopt dat is idd iets te ver voor mij
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Ik heb helaas nog weinig ervaring hier in Drenthe, behalve van 18 jr geleden ,ik moet zeggen dat woonwijken en wegen in dat gebied waar ik destijds les heb gehad wel is veranderd.

Maar echt spannend is het hier mijns inziens niet om in Drenthe af te rijden,Utrecht,Rotterdam of Nijmegen lijken me in zo'n geval wel een uitdaging vergeleken met hier.

Veel meer drukte,niet altijd alles duidelijk aangegeven waardoor gevaren daar wel meer op de loer kunnen liggen,vooral tijdens n examen en je niet goed kunnen concentreren, l kijkt me dat dat extra lastig daar O-) :Y

Met de auto mocht in Nijmegen op, met de motor in Den Bosch. Den Bosch is een stuk makkelijker :Y
 
Elf jaar scooter dagelijks woon/school en woon/werk, dat wel. Zo'n 75k scooter kilometers. En ik kom uit een motor familie dus het gevoel van een motor, snelheid, kantelen en dergelijke dat zit al sinds heel jong in mijn systeem. :)
Ja dan heb je al zeker de feeling idd. Ik heb nooit scooter gereden maar heb wel vaker achterop de motor gezeten. Ja jij hebt het als kindsaan al meegekregen:) leuk hoor
 
Met de auto mocht in Nijmegen op, met de motor in Den Bosch. Den Bosch is een stuk makkelijker :Y


Dat bedoel ik maar ;) :P

Ik ken Nijmegen van een paar x maar vond daar de boel slecht aangegeven op borden met name een rotonde,met slecht verlichte wegborden op de rotonde,in hosende regenbui met veel drukkende en drammende automobilisten (en geen navigatie aan boord) , een verkeerde afslag naar het leek wel niemandsland .

We kwamen uit in millingen am rijn, terwijl we in herpen (herperduin) toen verbleven op een vakantiepark.

Dus als ik daar aan denk in combinatie met een examen, denk ik laat maar zitten :+8-)
 
Dat bedoel ik maar ;) :P

Ik ken Nijmegen van een paar x maar vond daar de boel slecht aangegeven op borden met name een rotonde,met slecht verlichte wegborden op de rotonde,in hosende regenbui met veel drukkende en drammende automobilisten (en geen navigatie aan boord) , een verkeerde afslag naar het leek wel niemandsland .

We kwamen uit in millingen am rijn, terwijl we in herpen (herperduin) toen verbleven op een vakantiepark.

Dus als ik daar aan denk in combinatie met een examen, denk ik laat maar zitten :+8-)

Herperduin is voor mij om de hoek, Nijmegen valt best wel mee hoor. Kom er regelmatig om naar Termaat te gaan of het uitgaan.

Maar af en toe is het inderdaad een wedstrijdje ver plassen. Als je maar vaak genoeg ergens komt scheelt het veel.

Voor mijn werk kom ik in heel Nederland, van Enschede tot Rotterdam tot Den Haag, na er een paar keer te zijn geweest krijg je hoe het er aan toe gaat aardig door.

Maar met examens idd net wat minder prettig
 
Om het relevant te maken voor het lessers topic. Ik ben stiekem ook wel benieuwd wat voor invloed de omgeving op je rijles / examen heeft. Ik kan me voorstellen dat zowel de rijles als het examen behoorlijk anders is in zuid-Limburg, Drenthe, en Amsterdam om maar eens iets te zeggen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik gisteren in Emmeloord heb afgereden. Niets dan gezapige woonwijkjes, 2-baans polderwegen en een klein stukje rechtuit snelweg. Geen meerbaanswegen, oude stadskernen, moeilijke turborotondes etc. Ik heb veel yt filmpjes gekeken, waar gereden werd in Zwolle. Om gek van te worden. Maar ik zal zelf de steden wel eens gaan opzoeken nu, om mijn rijvaardigheden wat te verdiepen.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik gisteren in Emmeloord heb afgereden. Niets dan gezapige woonwijkjes, 2-baans polderwegen en een klein stukje rechtuit snelweg. Geen meerbaanswegen, oude stadskernen, moeilijke turborotondes etc. Ik heb veel yt filmpjes gekeken, waar gereden werd in Zwolle. Om gek van te worden. Maar ik zal zelf de steden wel eens gaan opzoeken nu, om mijn rijvaardigheden wat te verdiepen.

Ik heb destijds voor mijn B rijbewijs in Zwolle gelest, maar ging afrijden in Emmeloord... Wat een lachertje was dat zeg... Inderdaad mega rustig allemaal vergeleken bij Zwolle. Nu les ik weer in Zwolle voor mijn A, en zal daar naar alle waarschijnlijkheid ook moeten afrijden
 
Ik heb afgereden in Utrecht... Heel goed voor het oefenen, heel slecht voor je nek bij het lessen aangezien je overal moet kijken of er niet een fietser langskomt. :+ Ze rijden ook allemaal door rood, dus de noodstop heb ik regelmatig ook tijdens AVD inde praktijk mogen brengen.

Met de auto mocht in Nijmegen op, met de motor in Den Bosch. Den Bosch is een stuk makkelijker :Y

3 woorden; Keizer Karel Verkeersplein. Als je daar kunt rijden kun je alles. _O-
 
Door rood fietsen is iets waar ik altijd rekening mee houdt, zowel in stad als dorp. Steden zijn erger, des te groter de stad des te groter de kans op zo'n kloothommel. In de polder zijn het juist wielrenners waar je voor moet oppassen, die willen ook nog wel eens gekke dingen doen.

Ik heb afgereden in Utrecht... Heel goed voor het oefenen, heel slecht voor je nek bij het lessen aangezien je overal moet kijken of er niet een fietser langskomt. :+ Ze rijden ook allemaal door rood, dus de noodstop heb ik regelmatig ook tijdens AVD inde praktijk mogen brengen.



3 woorden; Keizer Karel Verkeersplein. Als je daar kunt rijden kun je alles. _O-

Ja joh, dat is wat ik bedoelde met wedstrijdje ver plassen _O-. Als ik naar Termaat ga kom ik daar standaard langs.

Vooral in de zomerdag als je filtert is het goed oppassen op kentekens. Nederlanders letten wel redelijk op, maar hoe vaak ik daar wel niet bijna voor mijn sokken ben gereden door Zweden, Denen en Fransen.
 
Voor mij is motorrijden hobby, en geen woon-werk verkeer. Dat betekend dat ik steden, snelwegen etc. waar kan probeer te vermijden.

Krijg daardoor altijd wel een halve paniek aanval als ik wel in een grote stad rij en ineens wel een tram tegen komen ofzo. Die hebben we hier niet :+
En dus ben ik altijd compleet vergeten wat de regels daarvoor ook alweer zijn.....
 
Voor mij is motorrijden hobby, en geen woon-werk verkeer. Dat betekend dat ik steden, snelwegen etc. waar kan probeer te vermijden.

Krijg daardoor altijd wel een halve paniek aanval als ik wel in een grote stad rij en ineens wel een tram tegen komen ofzo. Die hebben we hier niet :+
En dus ben ik altijd compleet vergeten wat de regels daarvoor ook alweer zijn.....

Joh, ik kan het ook en ik woon in een dorp van 2700 inwoners, wij hebben welgeteld 1 stoplicht en 2 rotondes.

Op de motor kom ik ook niet vaak in de stad hoor, maar als ik nieuwe kledij ga kopen is proefritten op mijn eigen motor beter dan op de cruiser of racer die ze binnen hebben staan :+ .

Trouwens, voor de lessers ik heb een keer een half uurtje les gehad dat was wel op de terugweg van het cbr; filerijden/filteren. Er ging een wereld voor me open. Het is niet moeilijk, maar vooral spannend de eerste paar keer
 
Terug
Bovenaan Onderaan