Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ik heb het nog niet gedaan, tussen de auto's naar voren rijden. Geen koffers ofzo Maar toch sluit ik nog even liever achteraan. Eerst maar eens zelf goed de motor onder controle hebben en het mezelf nog niet te moeilijk maken hahaha want ja, ik merk toch wel even een verschilletje met de lesmotor ... toch wel.... :+


Waarin merk je het verschil? Is het de grote of het vermogen ? Of het gewicht?

Ik zelf heb nog geen motor ,eerst nog kijken of ik er 1 ga kopen of misschien toch wat huur af en toe ,want wat ik wil kost best nog wel wat 2e hands :+

Alleen geloof dat ik ergens iets heb van lesmotor naar een eigen of huur motor,het vermogen in combinatie met het gewicht (grote)

Het idee dat ik niet goed kan doseren met de koppeling en gashendel maakt t idee al n beetje eng.

En ik heb theorie goed gelezen mbt file rijden,maar ook ik zie daar wel gevaren in.

Dus hoewel het mag,ik denk dat ik ook geen risico zou nemen mbt er tussendoor rijden en gewoon toch achteraan aansluit :Y
 
Precies om die reden heb ik de zijkoffers nooit op de Strom zitten, daarmee wordt 'ie namelijk breder dan het stuur, en dan is filteren ineens een stukje lastiger inschatten. :Y

Sowieso schuif ik hem eigenlijk nooit naar voren bij de verkeerslichten, wel houd ik heel bewust mijn spiegels in de gaten en hou ik ruimte aan de voorzijde om uit te wijken mocht er een auto te hard achterop lijken te komen. Alleen bij openstaande bruggen/dichte tunnels kruip ik nog wel eens naar voren, het heeft iets magisch om dan even de voorste op een lege weg te zijn. :+
Ik wil toch persé de koffers er op laten. Is onderdeel van het plaatje. Zonder de zijkoffers vindt ik het geen BMW RT meer en dus minder mooi
 
Waarin merk je het verschil? Is het de grote of het vermogen ? Of het gewicht?

Ik zelf heb nog geen motor ,eerst nog kijken of ik er 1 ga kopen of misschien toch wat huur af en toe ,want wat ik wil kost best nog wel wat 2e hands :+

Alleen geloof dat ik ergens iets heb van lesmotor naar een eigen of huur motor,het vermogen in combinatie met het gewicht (grote)

Het idee dat ik niet goed kan doseren met de koppeling en gashendel maakt t idee al n beetje eng.

En ik heb theorie goed gelezen mbt file rijden,maar ook ik zie daar wel gevaren in.

Dus hoewel het mag,ik denk dat ik ook geen risico zou nemen mbt er tussendoor rijden en gewoon toch achteraan aansluit :Y
Bij mij is het verschil tussen lesmotor (Yamaha XJ6) en mijn eigen motor (BMW R1150RT) best groot. Als ie stilstaat tenminste. Ding weeg 100 kg meer dan de lesmotor en heeft bijna twee keer zoveel cilinderinhoud dus een bak meer vermogen. En mijn motor is een tweecilinder. Maar als ie rijdt is het geen supergroot verschil. Maar het is echt niet zo dat ik de eerste keer overal het gas te ver opendraaide. Dat doseren heb je namelijk tijdens de lessen geleerd.
 
Bij mij is het verschil tussen lesmotor (Yamaha XJ6) en mijn eigen motor (BMW R1150RT) best groot. Als ie stilstaat tenminste. Ding weeg 100 kg meer dan de lesmotor en heeft bijna twee keer zoveel cilinderinhoud dus een bak meer vermogen. En mijn motor is een tweecilinder. Maar als ie rijdt is het geen supergroot verschil. Maar het is echt niet zo dat ik de eerste keer overal het gas te ver opendraaide. Dat doseren heb je namelijk tijdens de lessen geleerd.

Dat doseren tijdens het lessen leren snap ik wel,maar het idee dat je buiten de lijntjes van een lesmotor (dus n eigen of huur motor) gaat rijden vind ik ergens toch wel n eng en spannend idee want dat gevoel wat je op n les motor had ,dat ben je gewend en van die anderen moet je nog eerst aan wennen.

Dus ik weet niet of het terecht is dat ik die spanning ergens voel,maar dat zit n beetje in mijn hoofd. |(

Het zelfde als dat ik hier bij mij op de flat in een woonwijk,een hele korte stijle talud op en af moet rijden om met de motor onder de carport (recht vooruit) vandaan te komen via dat taluutje bovenaan gelijk zowat op de kruising sta met de motor da's toch wel n dingetje waar ik met n mooie r6 tegenop zie in het begin. :Y
0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat doseren tijdens het lessen leren snap ik wel,maar het idee dat je buiten de lijntjes van een lesmotor (dus n eigen of huur motor) gaat rijden vind ik ergens toch wel n eng en spannend idee want dat gevoel wat je op n les motor had ,dat ben je gewend en van die anderen moet je nog eerst aan wennen.

Dus ik weet niet of het terecht is dat ik die spanning ergens voel,maar dat zit n beetje in mijn hoofd. |(

Het zelfde als dat ik hier bij mij op de flat in een woonwijk,een hele korte stijle talud op en af moet rijden om met de motor onder de carport (recht vooruit) vandaan te komen via dat taluutje bovenaan gelijk zowat op de kruising sta met de motor da's toch wel n dingetje waar ik met n mooie r6 tegenop zie in het begin. :YBekijk bijlage 1514930
Ik snap nu wel wat je bedoeld. Ik had eerst ook zoiets dat ik het spannend vinding op mijn eigen motor te stappen. Het is tenslotte een heel ander ding dan die lesmotor. Daarom vorige week met mijn schoonzoon (ik dus achterop) naar het oefenterrein gereden waar ik mijn AVB oefeningen heb gedaan. En daar zelf op de motor gekropen. En dan blijkt dat het gewoon een motor is, met een stuur, remmen en versnelling. Het valt dus allemaal best mee
 
Waarin merk je het verschil? Is het de grote of het vermogen ? Of het gewicht?

Ik zelf heb nog geen motor ,eerst nog kijken of ik er 1 ga kopen of misschien toch wat huur af en toe ,want wat ik wil kost best nog wel wat 2e hands :+

Alleen geloof dat ik ergens iets heb van lesmotor naar een eigen of huur motor,het vermogen in combinatie met het gewicht (grote)

Het idee dat ik niet goed kan doseren met de koppeling en gashendel maakt t idee al n beetje eng.

En ik heb theorie goed gelezen mbt file rijden,maar ook ik zie daar wel gevaren in.

Dus hoewel het mag,ik denk dat ik ook geen risico zou nemen mbt er tussendoor rijden en gewoon toch achteraan aansluit :Y

Ik merk het aan zowel vermogen als gewicht. Bochtjes met de lesmotor vond ik makkelijker Maar is wennen. Vandaag tour met papa gedaan en het gaat al weer heel wat beter 😄 qua vermogen, dat ding van mij trekt als een malle dus rij snel te hard ook 🙈 even opletten dus.
Maar ik ben super blij met mijn motor en het is gewoon even wennen, elke motor zal wel anders rijden denk ik...

20200621_132253.jpg


#papadag😄😄
 
Ik merk het aan zowel vermogen als gewicht. Bochtjes met de lesmotor vond ik makkelijker Maar is wennen. Vandaag tour met papa gedaan en het gaat al weer heel wat beter 😄 qua vermogen, dat ding van mij trekt als een malle dus rij snel te hard ook 🙈 even opletten dus.
Maar ik ben super blij met mijn motor en het is gewoon even wennen, elke motor zal wel anders rijden denk ik...

Bekijk bijlage 1515021

#papadag😄😄
Ziet er uit als een hele blije papa...!
 
Ik wil toch persé de koffers er op laten. Is onderdeel van het plaatje. Zonder de zijkoffers vindt ik het geen BMW RT meer en dus minder mooi

Zeker waar. :Y Mijn schoonvader heeft ook een RT, en als ik het goed gezien heb is hij met koffers net zo breed als zonder dankzij die volle kuip en 'hangtieten', dus dan ondervind je er minder last van. Dikke tourbuffels hebben ook dikke koffers nodig. 8-)

Dat doseren tijdens het lessen leren snap ik wel,maar het idee dat je buiten de lijntjes van een lesmotor (dus n eigen of huur motor) gaat rijden vind ik ergens toch wel n eng en spannend idee want dat gevoel wat je op n les motor had ,dat ben je gewend en van die anderen moet je nog eerst aan wennen.

Dus ik weet niet of het terecht is dat ik die spanning ergens voel,maar dat zit n beetje in mijn hoofd. |(

Het zelfde als dat ik hier bij mij op de flat in een woonwijk,een hele korte stijle talud op en af moet rijden om met de motor onder de carport (recht vooruit) vandaan te komen via dat taluutje bovenaan gelijk zowat op de kruising sta met de motor da's toch wel n dingetje waar ik met n mooie r6 tegenop zie in het begin. :YBekijk bijlage 1514930

Zolang je in ieder geval met (een deel van) je voeten aan de grond kunt kun je die motor al gauw overeind houden. Je lijkt in ieder geval een vlak stuk te hebben voordat je de weg opdraait, een zware motor op een helling vasthouden is inderdaad wat minder praktisch. Elke motor ga je even aan moeten wennen, maar dat gaat in de regel vrij snel, en voor je het weet is je eigen motor net zo vertrouwd als je lesmotor. Kwestie van net zoveel uren erop zitten. :+ Een zware motor lijkt al gauw intimiderend, maar als het eenmaal rijdt smelt al dat gewicht zo weer weg. Die motor is erop gebouwd om soepel te rijden, en hoewel een lichte motor natuurlijk wat lichtvoetiger een bochtje pakt komt iedere motor er gewoon doorheen. Zelfs mijn 300 kilo-cruiser met de grondspeling van een hangbuikzwijn kreeg ik best een bocht om, en die trok ook vlug zat weg. Wennen, wennen, wennen. You'll be fine! :Y
 
"Hellingproef" met de motor is wel eventjes "wennen" en zal mogelijk niet overal in het "lessenpakket" hebben gezeten.
Bij mij toevallig wel omdat er in Eindhoven een aantal plekken zij die hier gelegenheid voor geven.
(in z'n 1, linkervoet op de grond, rechts op de achterrem, koppeling op laten komen tot je voelt dat ie trekt en dan langzaam gas bij en achterrem verminderen.)

Die "talud" op/af zal niet heel veel anders zijn dan een tunnel/parkeergarage in/uit rijden, al zij het ietsjes steiler.
Waar je alleen rekening mee moet houden is dat je wilt voorkomen dat je "overdwars" op die helling terecht komt omdat je dan echt actief moet nadenken welke kant je op moet leunen om je voet correct neer te zetten... (de hoge kant!) anders kan je het nog wel eens (heel) moeilijk krijgen.... (spreek uit ervaring)

Als je het echt wilt weten, na een lange (meer dan 4 uur) rit op een helling over dwars gaan staan om toch even een pauze te nemen.... (ja dan lig je)
En een keertje na een lange rit (ook meer dan 4 uur) een langzame U-bocht proberen te maken op de helling (was niet zoveel ruimte om te draaien) en te langzaam gaan in combinatie met te ver leunen... dan lig je ook.
(Je motor op een helling parkeren is overigens ook nog een vak apart, vooral als die helling wat steiler word)


Vaak zijn panniers niet breder dan je stuur, dus dat maakt het inschatten net wat makkelijker.
Een kleine marge links/rechts wil je erbij hebben voor als je per ongeluk een klein slingertje maakt (doordat je band op een steentje verschiet of zo)
Verder is het een kwestie van doen. Filteren is voornamelijk in het begin voorzichtig zijn en als je denkt dat je niet past, stoppen.

Niks mis mee om gewoon daar op die plek te stoppen, er zijn ook oplettende autorijders die dat zien en net wat extra ruimte voor je maken.
Niet dat je wellicht niet zou passen, maar zo maak je ook geen krasjes op de auto (als het net mis gaat) en dat zullen zij ook op prijs stellen.
Uit ervaring echter merk ik dat ik vaker wat extra ruimte krijg (indien mogelijk) van vrachtwagens dan van auto's.

Verschil tussen lesmotor en je eigen motor zal er vaak wel zijn (tenzij je hetzelfde model hebt gekocht)
Het is ook niet onverstandig om gewoon eens een middagje naar je "avb terrein" (of grote lege parkeerplaats) te gaan en daar je eigen motor beter te leren kennen door er je avb oefeningen te doen.
 
Je vader rijd best een flink ander type motor dan jij Diaantje, maar zo te zien heeft hij er niet minder plezier om.

Mijn oudste dochter wilde ook gaan motorrijden toen ik begon en dan wilde ze mijn motor wel lenen, da's niet de manier om 'samen' te rijden, dat doen jullie beter :t
Ja dat wel maar dat mag de pret niet drukken!! Was een super geslaagde leuke dag 😄😄
 
Zeker waar. :Y Mijn schoonvader heeft ook een RT, en als ik het goed gezien heb is hij met koffers net zo breed als zonder dankzij die volle kuip en 'hangtieten', dus dan ondervind je er minder last van. Dikke tourbuffels hebben ook dikke koffers nodig. 8-)



Zolang je in ieder geval met (een deel van) je voeten aan de grond kunt kun je die motor al gauw overeind houden. Je lijkt in ieder geval een vlak stuk te hebben voordat je de weg opdraait, een zware motor op een helling vasthouden is inderdaad wat minder praktisch. Elke motor ga je even aan moeten wennen, maar dat gaat in de regel vrij snel, en voor je het weet is je eigen motor net zo vertrouwd als je lesmotor. Kwestie van net zoveel uren erop zitten. :+ Een zware motor lijkt al gauw intimiderend, maar als het eenmaal rijdt smelt al dat gewicht zo weer weg. Die motor is erop gebouwd om soepel te rijden, en hoewel een lichte motor natuurlijk wat lichtvoetiger een bochtje pakt komt iedere motor er gewoon doorheen. Zelfs mijn 300 kilo-cruiser met de grondspeling van een hangbuikzwijn kreeg ik best een bocht om, en die trok ook vlug zat weg. Wennen, wennen, wennen. You'll be fine! :Y


Het is nog niet zover hoor,maar dat is gewoon ff n kleine zorg O-) , het is id n heel klein stukje van de weg af dus id een kort vlakje,maar goed in t ergste geval ga ik verhuizen :+

Tnx voor de uitleg,je input en motivatie:t

Het zal ook wel goed komen hoor ,moet me er gewoon even overheen zetten :Y*O*
 
Beste lessers, ik heb besloten mijn vader een aantal rijlessen cadeau te doen voor vaderdag. Hij heeft ooit in een ver verleden zijn motorrijbewijs gehaald bij de politie en sinds 2 jaar heb ik nu mijn motorrijbewijs. Hij kijkt steeds met veel jaloezie als ik weg rijd, dus dit leek mij een leuk cadeau. Hij is er ook erg blij mee echter hoe zit het nu met lessen en helmen en spullen van de rijschool lenen en corona? Hij ziet het namelijk niet zo zitten om gelijk voor die paar lesjes alle spullen te kopen alleen om te kijken of hij het echt wilt.
 
Beste lessers, ik heb besloten mijn vader een aantal rijlessen cadeau te doen voor vaderdag. Hij heeft ooit in een ver verleden zijn motorrijbewijs gehaald bij de politie en sinds 2 jaar heb ik nu mijn motorrijbewijs. Hij kijkt steeds met veel jaloezie als ik weg rijd, dus dit leek mij een leuk cadeau. Hij is er ook erg blij mee echter hoe zit het nu met lessen en helmen en spullen van de rijschool lenen en corona? Hij ziet het namelijk niet zo zitten om gelijk voor die paar lesjes alle spullen te kopen alleen om te kijken of hij het echt wilt.

Dit verschilt een beetje per rijschool. Volgens mij is de richtlijn dat je in ieder geval een eigen helm en handschoenen moet dragen. De broek/jas wordt flexibel mee omgegaan. Bij mijn rijschool moest je alles zelf hebben vanwege corona, maar ik zie ook lessers op de weg met jassen van de school hier in Utrecht. Gewoon even vragen bij de rijschool waar hij de lessen gaat volgen.
 
Beste lessers, ik heb besloten mijn vader een aantal rijlessen cadeau te doen voor vaderdag. Hij heeft ooit in een ver verleden zijn motorrijbewijs gehaald bij de politie en sinds 2 jaar heb ik nu mijn motorrijbewijs. Hij kijkt steeds met veel jaloezie als ik weg rijd, dus dit leek mij een leuk cadeau. Hij is er ook erg blij mee echter hoe zit het nu met lessen en helmen en spullen van de rijschool lenen en corona? Hij ziet het namelijk niet zo zitten om gelijk voor die paar lesjes alle spullen te kopen alleen om te kijken of hij het echt wilt.

Beetje afhankelijk van de rijschool hoeveel je zelf moet hebben, maar volgens mij is in ieder geval een eigen helm verplicht. Handschoenen gebruiken sommige rijscholen nu latex/vinyl handschoentjes onder, met desinfectie na de les. Even contact opnemen met een paar rijscholen in de regio leert je al een hoop.

Ik weet niet of je vader veel groter/kleiner is dan jij, maar je zou hem eventueel ook gewoon jouw helm/pak kunnen lenen voor die proeflesjes. Als hij dan merkt 'ja, dit vind ik leuk en hier ga ik mee verder', dan kan hij altijd nog zijn eigen spul aanschaffen.
 
Zo veel mogelijk vandaag rijden jongens! Later deze week wordt het 32 graden ... '(


Zolang je blijft rijden is het nog soort van oke...maar even stilstaan en het zweet gutst mijn overbroek uit. Ik rijd met een Rev'it Commuter broek over mijn gewone spijkerbroek heen, maar dat is wel echt zweten momenteel. Misschien even uitzoeken of er minder warme alternatieven zijn voor de zomer 😅 en een doorwaai jas is misschien ook wel lekker. Dure hobby zo _O-
 
Zolang je blijft rijden is het nog soort van oke...maar even stilstaan en het zweet gutst mijn overbroek uit. Ik rijd met een Rev'it Commuter broek over mijn gewone spijkerbroek heen, maar dat is wel echt zweten momenteel. Misschien even uitzoeken of er minder warme alternatieven zijn voor de zomer 😅 en een doorwaai jas is misschien ook wel lekker. Dure hobby zo _O-
Ik heb ook gehoord dat er iets van zomer "thermo"ondergoed is.. wat er dus voor zorgt dat je zweet ook niet in heel je motorpak gaat zitten enzo en het zou je enigzins koel moeten houden. Weet niet of er iemand ervaring mee heeft, ik ga er deze week eens naar kijken denk ik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan