Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

En vooral als je in een treintje rijdt niet strak blijven kijken naar de auto voor je, maar een paar auto's verder. Als daar remlichten gaan branden kun je vast wat gas terugnemen, dikke kans dat ze dan voor je ook gaan afremmen. Daardoor kun je je afstand ook beter controleren.

Klopt als een bus (raar spreekwoord eigenlijk)... Al werd mij aangeleerd niet in dat "treintje" te blijven rijden als het even kon....
 
eerst theorie halen of eerst lessen dan theorie

Als je je auto-rijbewijs hebt dan kan je meteen beginnen met lessen.
Dat is omdat je het algemene deel van de theorie dan al kent... (als motorrijder heb je te maken met de regels die voor automobilisten gelden)
Er zijn een aantal dingetjes die voor de motor van toepassing zijn die niet voor automobilisten gelden... die moet je nog "bij leren" dus daarom moet je je theorie alsnog halen.

Los daarvan, AVB (algemene voertuig beheersing) gebeurt vaak op een afgesloten terrein... (of een parkeerplaats indien de rijschool geen terrein heeft)
Normaal gesproken kom je dus niet op de openbare weg.... (al gebeurt het wel eens dat je naar het terrein moet/mag rijden en weer terug)
En hiervoor heb je dus je theorie niet persé nodig...

AVD (algemene verkeers deelname? (weet ik even niet zeker over de benaming)) is dus op de gewone weg waar je alle regels behoort te weten, dat bewijs je met je theorie op zak te hebben...

-edit:
Vaak komt het er op het volgende neer:
Geen autorijbewijs:
- Theorie halen voor/"tegelijk met" je AVB, zodat je daarna met je AVD lessen de weg op mag.

Wel autorijbewijs:
- Theorie halen voor je AVD examen (anders mag je niet op examen)
 
Laatst bewerkt:
Ja viel mij ook op hoe streng mijn instructeur hierop was als voorbereiding op AVD. Begin toch wel een beetje spanning te krijgen voor morgen.. Banaantje mee en ''gewoon lekker rijden'' ga ik in ieder geval mijn best voor doen :t
Daar noem je een goeie.... banaantje :)
Ik had em wel op, maat van me niet.... hmmmmm zou het daar dan aan gelegen hebben?! Hihi

Als je instructeur zegt dat je er klaar voor bent, dan is het simpel..... dan ben je dat ook! Een beetje spanning is gezond, dan blijf je scherp ;)
 
Als je je auto-rijbewijs hebt dan kan je meteen beginnen met lessen.
Dat is omdat je het algemene deel van de theorie dan al kent... (als motorrijder heb je te maken met de regels die voor automobilisten gelden)
Er zijn een aantal dingetjes die voor de motor van toepassing zijn die niet voor automobilisten gelden... die moet je nog "bij leren" dus daarom moet je je theorie alsnog halen.

Los daarvan, AVB (algemene voertuig beheersing) gebeurt vaak op een afgesloten terrein... (of een parkeerplaats indien de rijschool geen terrein heeft)
Normaal gesproken kom je dus niet op de openbare weg.... (al gebeurt het wel eens dat je naar het terrein moet/mag rijden en weer terug)
En hiervoor heb je dus je theorie niet persé nodig...

AVD (algemene verkeers deelname? (weet ik even niet zeker over de benaming)) is dus op de gewone weg waar je alle regels behoort te weten, dat bewijs je met je theorie op zak te hebben...

-edit:
Vaak komt het er op het volgende neer:
Geen autorijbewijs:
- Theorie halen voor/"tegelijk met" je AVB, zodat je daarna met je AVD lessen de weg op mag.

Wel autorijbewijs:
- Theorie halen voor je AVD examen (anders mag je niet op examen)
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben
 
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben
Ik had een pakket van 15 uur afgenomen incl AVB en AVD examen en dat was net genoeg.
Lessen waren 90 min, wij reden wel op de motor naar het oefenterrein voor het AVB.
 
Ik had een pakket van 15 uur afgenomen incl AVB en AVD examen en dat was net genoeg.
Lessen waren 90 min, wij reden wel op de motor naar het oefenterrein voor het AVB.
zo mooi om dit te horen. auto vond ik namelijk wel lastig.
maar met fietsen scooters heb ik nooit moeite mee gehad.
 
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben

Geen idee... Bij de ene rijschool zijn de lessen 1 uur, bij de andere 2 uur...
Daarnaast is het net maar hoe of iets valt... als bij een bepaalde oefening een kwartje niet valt dan ben je zomaar langer bezig dan anders.

:+ En ik ben wellicht nog wel de meest verkeerde persoon ooit om te vragen "hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben"
Mijn instructeur verwachtte die vraag van mij ook na m'n eerste (proef) les...mijn reactie daarop, 't kost wat 't kost, liever 5 lessen te veel (en slagen) dan 1 te weinig (en zakken).
 
Reken er op dat je het schakelen en koppelingsgevoel er binnen één les onder de knie hebt, dan de volgende les weer ff wennen en daarna weet je niet beter.
ah dankjewel goed om te weten. sturen lijkt me niet veel anders dan een scooter want dat ding is echt deel van mij wnr ik rij
 
Klopt als een bus (raar spreekwoord eigenlijk)... Al werd mij aangeleerd niet in dat "treintje" te blijven rijden als het even kon....

Dat is stap één inderdaad; als je in een treintje terecht komt, liefst dan maar een baantje opschuiven en meer afstand voor jezelf creëren, of je gas iets terugnemen zodat je in ieder geval voor je genoeg ruimte houdt.

De examinator wil een 'ruimtekussen' zien, dus probeer situaties te voorkomen waarin je opgesloten raakt tussen auto's, of geen uitwijkmogelijkheden meer hebt. Soms betekent dat dat je iets gas terugneemt, soms betekent dat een dotje gas bij om snel uit een bepaalde situatie te komen ('in de auto los je iets op met remmen, op de motor los je het op met het gas' wordt vaak gezegd). Als je dan even boven de Vmax uit komt is dat helemaal niet erg; een examinator wil zien dat jij rijdt als een motorrijder, en dus 'gevaarlijke' situaties herkent en oplost. Consistent Vmax +30 rijden is ook weer niet nodig, maar +10 zal alleen de zuurste examinator een probleem van gaan maken.
 
Hoe snel iemand leert is natuurlijk voor iedereen anders. Er is dus maar 1 manier om er achter te komen hoe dat in jouw geval zal zijn en dat is door het te doen.

Het echte schakel gevoel krijgen duurde bij mij bijvoorbeeld nog best een uur of 5 en zelfs nu nog gaat het lang niet altijd even soepel met 13 uur achter de rug. Ik had geen ervaring met het schakelen (auto wel maar geen brommer gereden ofzo), maar wist wel precies hoe het werkt (in theorie zeg maar). Daartegen was ik erg vlot in het aanleren van de meeste oefeningen en kan ik profiteren van een goed verkeersinzicht voor mijn AVD zodadelijk.

Als ik 1 aanrader mag geven, als je al zeker weet dat je wil gaan motorrijden kun je maar beter zo snel mogelijk dat theorie examen inplannen. Die wachtlijsten zijn om te janken, laat staan dat je het de eerste keer niet haalt.

Oke, 2e aanrader, denk niet te gemakkelijk over die theorie. Je kunt beter flink tijd besteden aan het leren daarvan (bijvoorbeeld door oefenexamens en lessen te kopen), dan weer eeuwig wachten tot je de 2e keer dat examen moet gaan doen. Veel te veel mensen denken er te gemakkelijk over, onderschatten het en zakken daardoor (dan heb ik het over meer dan 50%). Dat is gewoon dom en de extra wachttijd absoluut niet waard!
 
Hoe snel iemand leert is natuurlijk voor iedereen anders. Er is dus maar 1 manier om er achter te komen hoe dat in jouw geval zal zijn en dat is door het te doen.

Het echte schakel gevoel krijgen duurde bij mij bijvoorbeeld nog best een uur of 5 en zelfs nu nog gaat het lang niet altijd even soepel met 13 uur achter de rug. Ik had geen ervaring met het schakelen (auto wel maar geen brommer gereden ofzo), maar wist wel precies hoe het werkt (in theorie zeg maar). Daartegen was ik erg vlot in het aanleren van de meeste oefeningen en kan ik profiteren van een goed verkeersinzicht voor mijn AVD zodadelijk.

Als ik 1 aanrader mag geven, als je al zeker weet dat je wil gaan motorrijden kun je maar beter zo snel mogelijk dat theorie examen inplannen. Die wachtlijsten zijn om te janken, laat staan dat je het de eerste keer niet haalt.

Oke, 2e aanrader, denk niet te gemakkelijk over die theorie. Je kunt beter flink tijd besteden aan het leren daarvan (bijvoorbeeld door oefenexamens en lessen te kopen), dan weer eeuwig wachten tot je de 2e keer dat examen moet gaan doen. Veel te veel mensen denken er te gemakkelijk over, onderschatten het en zakken daardoor (dan heb ik het over meer dan 50%). Dat is gewoon dom en de extra wachttijd absoluut niet waard!
ik heb een cursus ingepland zo,n 100 % geslaagd cursus nu maar kijken hoe dat zal gaan
 
Die afstand moet je ECHT op letten, dat is echt een zwaar punt tijdens je examen.
Mijn maat is daarop gezakt.... en ja, puur daarop volgens de examinator (al was mijn/zijn instructeur het er niet mee eens)
Gewoon op de motor stappen en zeggen tegen je zelf: zo nu even een lekker stukje rijden!

SUCCES!!

Mijn instructeur hamert er daarom echt op, het gaat al een stuk beter maar het was ook niet zo dat ik echt aan het bumperkleven was oid.. Probeer nu met de auto ook meer het luchtkussen effect aan te houden haha.
Dat stukje rijden probeer ik inderdaad in mijn hoofd te prenten, tijdens lessen lukt dat wel.. 1 voordeel vind ik wel, en dat is dat de examinator niet naast je zit/ op je vingers zit te kijken haha.

Nog een paar weekjes geduld en dan hoop ik eindelijk zonder links, rechts, volg de borden etc te kunnen rijden 8-)

Hoop eigenlijk dat je in de auto ook op je afstand let... en die voldoende groot laat..
Als je 1,5 a 2 meter achter een motor rijd met jouw auto en die motor laat z'n gas los of remt zit je er op als je eventjes net opzij kijkt of zo.
Andersom, als je op de motor er zo kort achter zit en de auto remt dan moet jij vol in de ankers en loop je de kans dat je je onderuit remt...

Ja, houd sowieso wel afstand en het is niet zo dat ik op 1,5m reed eerder op geschat 20-25. Maar met iets bewuster rijden en net nog iets meer afstand komt het wel goed volgens mijn instructeur.
 
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben
Ik zeg eerlijk dat ik er wel aardig wat heb gehad, vooral voor AVB.. Hoeveel uur exact, geen flauw idee..Ook nu met AVD, neem liever wat meer lessen dan te weinig. Doe gelijk ervaring op, hoewel de echte ervaring denk ik komt als je alleen rijdt.

Hier woon-werk 90 procent met snorscooter, dat zegt zoals je bij mij ziet niet veel over het aantal lessen die je nodig hebt voor de motor.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: GvNL
Ik zeg eerlijk dat ik er wel aardig wat heb gehad, vooral voor AVB.. Hoeveel uur exact, geen flauw idee..Ook nu met AVD, neem liever wat meer lessen dan te weinig. Doe gelijk ervaring op, hoewel de echte ervaring denk ik komt als je alleen rijdt.

Hier woon-werk 90 procent met snorscooter, dat zegt zoals je bij mij ziet niet veel over het aantal lessen die je nodig hebt voor de motor.

Succes!
wat is aardig wat voor jou
20 30 ?
 
ik hoor van verschillende mensen dat de een 10 lessen nodig had in totaal en de andere 20 ik heb veel scooter ervaring , geen schakel. hoeveel lessen zal ik ongeveer nodig hebben
Ik had schakelbrommer ervaring (en rijd sinds vorig jaar weer schakelbrommer).
Ik heb in totaal 9 uur les gehad:
- 4 uur avb
- 5 uur avd
Het ligt er ook een beetje aan hoe goed je de motor onder controle hebt, en watvoor dingen je jezelf aangeleerd hebt op de brommer / in de auto (als je auto rijdt dan).
Vaak zijn er dingen in geslopen die er bij de motorlessen weer uit moeten, en er zijn ook dingen die je op een motor toch echt anders moet doen alsin de auto.
Als je die dingen snel op pikt, dan kan het snel gaan.... pik je die langzaam op, dan heb je veel lessen nodig om die dingen te doen zonder er bij na te denken.
 
ik schat avb rond de 30uur en nu avd op 12uur (heb lessen van 2u)

AVB zat ook bij mij een wisseling van rijschool en lange wachttijd ivm corona achterstand.

Dus best wel aardig wat vind ik..maar het doel komt in zicht hier :-)
en hoe komt het denk je? was je angstig of niet zo handig of ?
want ik heb een vriend die alles in 10 lessen heeft behaald. geen schakel ervaring ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan