Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Goedemorgen,
Nieuw hier:)

Had vorig jaar voor de lockdown gelukkig nog m'n theorie kunnen halen, wachttijden zijn op het moment niet te doen. Hoop m'n A rijbewijs nu snel te halen!

Loca92
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 29 maart 2021
Theorie: 7 november 2020
AVB: 20 mei 2021
AVD: nog niet gepland
Rijschool: U2DRIVE Lemmer
Lesmotor: Yamaha XJ6
 
Goedemorgen,
Nieuw hier:)

Had vorig jaar voor de lockdown gelukkig nog m'n theorie kunnen halen, wachttijden zijn op het moment niet te doen. Hoop m'n A rijbewijs nu snel te halen!

Loca92
Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 29 maart 2021
Theorie: 7 november 2020
AVB: 20 mei 2021
AVD: nog niet gepland
Rijschool: U2DRIVE Lemmer
Lesmotor: Yamaha XJ6

Welkom! Je hebt er al een aantal lessen op zitten zeker?
Hopelijk zijn de wachttijden voor examens niet te lang en kun je dit seizoen nog lekker rijden! Al een motor op het oog?
 
Welkom! Je hebt er al een aantal lessen op zitten zeker?
Hopelijk zijn de wachttijden voor examens niet te lang en kun je dit seizoen nog lekker rijden! Al een motor op het oog?
Heb er inmiddels 6lessen/uren op zitten. Uiteindelijk graag een Ducati Monster 696 of Kawasaki Z750. Maar denk eerst even "leren rijden" op een oudere Honda CB600!

Andere tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Zou mooi zijn als ik in juni klaar ben met alles inderdaad 😁
 
Ik krijg toch twijfels bij een dergelijke combinatie van bouwjaar en km-stand: Dat is gemiddeld 600 km per jaar. Op één of andere manier denk ik dan dat dat niet goed kan zijn voor een motor als ie zo weinig rijdt. Misschien heeft ie wel 10 jaar stil gestaan ofzo
:Y

Het kan natuurlijk, je hebt er genoeg tussen zitten die de motor voor een paar ritjes per jaar de schuur uit duwen, maar lange stilstand is nooit echt goed. Je mag wel een klein beetje ervan uitgaan dat hij bij een dealer in ieder geval nagekeken is en dat ze er een verhaal bij hebben, maar controleer 'm goed. Ook de DOT-code van de banden; op de kilometerstand hebben ze nog nooit/misschien 1x als hij op de gemiddelde kwaliteit fabrieksbanden is afgeleverd gewisseld hoeven worden. Dan is het leuk als de banden nog maar 1000km oid oud zijn, maar als daar een DOT-code van 2012 op staat zou je ze toch al lang en breed vervangen moeten hebben.
 
:Y

Het kan natuurlijk, je hebt er genoeg tussen zitten die de motor voor een paar ritjes per jaar de schuur uit duwen, maar lange stilstand is nooit echt goed. Je mag wel een klein beetje ervan uitgaan dat hij bij een dealer in ieder geval nagekeken is en dat ze er een verhaal bij hebben, maar controleer 'm goed. Ook de DOT-code van de banden; op de kilometerstand hebben ze nog nooit/misschien 1x als hij op de gemiddelde kwaliteit fabrieksbanden is afgeleverd gewisseld hoeven worden. Dan is het leuk als de banden nog maar 1000km oid oud zijn, maar als daar een DOT-code van 2012 op staat zou je ze toch al lang en breed vervangen moeten hebben.
Morgen ga ik er even koekeloeren en ik heb gelukkig iemand mee die er verstand van heeft, natuurlijk wel even grondig verhaal halen en inspecteren want ik kreeg er al een vaag vermoede van
 
Morgen ga ik er even koekeloeren en ik heb gelukkig iemand mee die er verstand van heeft, natuurlijk wel even grondig verhaal halen en inspecteren want ik kreeg er al een vaag vermoede van
Puur alleen kijken naar de DOT code is trouwens onzin ben ik achter gekomen. Heb mijn motor ook gekocht met een wat oudere voorband qua jaar. Zelf toen ook wel over begonnen, maar de dealer die het puur als passie deed (bleek ook uit recensies) gaf aan dat DOT code echt niet alles zegt. Kwaliteit van de band was helemaal prima. Ik vertrouwde hem daarop en dit werd ook nog eens bevestigd door een goed aangeschreven monteur. Kijk vooral eerst naar de algehele staat van de band, profieldiepte/slijtage. Die DOT code is een prima eerste indicatie om een goede check te laten doen, maar om puur daarom een band af te schrijven is onzin. Je kan het wel proberen mee te nemen in de onderhandeling omdat ze doordat ze wat ouder zijn wat sneller zullen gaan slijten, maar til er niet te zwaar aan.
 
Laatst bewerkt:
Puur alleen kijken naar de DOT code is trouwens onzin ben ik achter gekomen. Heb mijn motor ook gekocht met een wat oudere voorband qua jaar. Zelf toen ook wel over begonnen, maar de dealer die het puur als passie deed (bleek ook uit recensies) gaf aan dat DOT code echt niet alles zegt. Kwaliteit van de band was helemaal prima. Ik vertrouwde hem daarop en dit werd ook nog eens bevestigd door een goed aangeschreven monteur. Kijk vooral eerst naar de algehele staat van de band, profieldiepte/slijtage. Die DOT code is een prima eerste indicatie om een goede check te laten doen, maar om puur daarom een band af te schrijven is onzin. Je kan het wel proberen mee te nemen in de onderhandeling omdat ze doordat ze wat ouder zijn wat sneller zullen gaan slijten, maar til er niet te zwaar aan.

Wat is iets ouder? officieel advies van de meeste fabrikanten is om na 5 jaar de band jaarlijks te controleren, en na 10 jaar sowieso te vervangen.
Dat houd ik zelf dus ook maar aan. Tenzij je rijstijl zo extreem is dat je altijd super verse banden wil (circuit).
 
Gister m’n eerste echte les gehad en ook meteen voor het eerst de weg op. Was even wennen maar heel leuk.
Alle stop oefeningen gedaan en de snelle slalom, volgende keer beginnen aan de langzame oefeningen. Aan het eind een toeristische route terug maar de rijschool gereden, heerlijk!

Ik ben nu op zoek naar handschoenen zodat ik die van de rijschool niet hoef te gebruiken maar er is zoveel keus (en prijsverschil) dat ik geen idee heb welke ik moet nemen. Iemand nog goeie tips?
 
Tja..passen en budget bepalen..ik rij al vanaf mijn eerste rijles tot nu ( 9 maanden later na behalen A) met zomer handschoenen van Revit van €50,- en die voldoen voor mij prima ( rij dagelijks) een ander zou dit misschien verschrikkelijk vinden.
 
Gister m’n eerste echte les gehad en ook meteen voor het eerst de weg op. Was even wennen maar heel leuk.
Alle stop oefeningen gedaan en de snelle slalom, volgende keer beginnen aan de langzame oefeningen. Aan het eind een toeristische route terug maar de rijschool gereden, heerlijk!

Ik ben nu op zoek naar handschoenen zodat ik die van de rijschool niet hoef te gebruiken maar er is zoveel keus (en prijsverschil) dat ik geen idee heb welke ik moet nemen. Iemand nog goeie tips?
Leuk! En zo snel de weg al op!

Ik ben begonnen met geleende leren winter handschoenen, die net iets aan de grote kant waren. Nieuwe (eigen) kopen heb ik toen een tijdje uit lopen stellen, en daar heb ik spijt van.

Zodra ik mijn eigen, stukken dunnere handschoenen had, gingen veel AVB oefeningen opeens stukken beter. Niet heel verrassend misschien doordat gas exact kunnen doseren en millimeter werk met de koppeling centraal staan, maar ik zou zsm iets uitzoeken wat perfect bij je past. In mijn geval dus textiele zomerhandschoenen van Richa, €55.
Dikkere leren handschoenen heb ik ook, zijn heerlijk op koudere dagen en zitten nog beter, maar voor AVB had ik dus veel aan maximaal gevoel met dunnere handschoenen.

Succes!!
 
Ik heb ook een paar zomer- en winterhandschoenen gekocht, en ga voor mijn AVB (volgende week:P)de zomerhandschoenen gebruiken. Door de dunnere handpalm ervaar ik veel meer gevoel met de motor. Mocht het koud worden, zet ik gewoon de handvatverwarming op standje nucleair.

De afgelopen tijd heb ik veel op de weg gelest, wat natuurlijk leuk was, maar nu heb ik toch maar een lesje extra ingepland omdat mijn vorige AVB-les nog niet zo denderend ging (was ook een motor die ik niet fijn ingesteld vond..) gelukkig heb ik met de les vandaag meer vertrouwen er in, nu nog hopen dat het volgende week een beetje weer blijft..:N
 
10 juni avd examen nu gewoon elke week nog een uur rijles en dan knallen op het examen. Iemand toevallig tips ofzo? want wil graag in één keer slagen, weet niet of de meesten mensen in 1 keer slagen en hoe streng de norm is van de examinatoren voor het avd examen. Moet afrijden in Winschoten(gr)
 
Bij welke rijschool les je? Ik moet donderdag afrijden in Winschoten :) Fouten maken mag, zolang je maar niet steeds dezelfde fout maakt.
 
Bij welke rijschool les je? Ik moet donderdag afrijden in Winschoten :) Fouten maken mag, zolang je maar niet steeds dezelfde fout maakt.
Ik les bij Rijschool Schipper uit onstwedde maar zijn rijschool zit in Veendam. Nee precies. Spannend dan.
 
De enige tip die ik kan geven: negeer het feit dat er een examinator naast je rij-instructeur zit. Als je tijdens de les goed rijd, moet je het examen ook zo zien. Als een les. En voor de rest gewoon genieten van het motorrijden
 
net met dit mooie weer mijn AVD examen gehaald. Geen super rit, ik wisselde wat enthousiast van baan op de snelweg. Gelukkig was dat in de eerste 5 minuten van mijn rit en daarna goed gereden en dat foutje dus goedgemaakt.
Rijbewijs is digitaal aangevraagd en betaald hopelijk deze week nog op halen en kunnen rijden :)
 
net met dit mooie weer mijn AVD examen gehaald. Geen super rit, ik wisselde wat enthousiast van baan op de snelweg. Gelukkig was dat in de eerste 5 minuten van mijn rit en daarna goed gereden en dat foutje dus goedgemaakt.
Rijbewijs is digitaal aangevraagd en betaald hopelijk deze week nog op halen en kunnen rijden :)
Gefeliciteerd! En zoals zovaak gezegd, het gaat er niet om dat het foutloos is, het gaat erom dat je laat zien dat je weet waar je mee bezig bent. Veel veilige kilometers en welkom bij de club!
 
net met dit mooie weer mijn AVD examen gehaald. Geen super rit, ik wisselde wat enthousiast van baan op de snelweg. Gelukkig was dat in de eerste 5 minuten van mijn rit en daarna goed gereden en dat foutje dus goedgemaakt.
Rijbewijs is digitaal aangevraagd en betaald hopelijk deze week nog op halen en kunnen rijden :)
Goed werk jonguh :t *O* Gefeliciteerd! Staat er al een fiets startklaar?
 
Van harte gefeliciteerd! Je had er ook lekker weer bij.
Morgen om 13:05 is het mijn beurt om de examinator te overtuigen van mijn rijkunsten. Vorige week (mijn vijfde les) heb ik een enorm slechte les gereden. Alles ging fout. Ik maakte fouten die ik nog nooit eerder had gemaakt. In mijn hoofd ben ik namelijk teveel bezig geweest met het examen.
Gisteren mijn zesde en laatste les gehad, dit ging echt top. Bijna vlekkeloos durf ik wel te zeggen. Ik heb mijn mindset een beetje veranderd naar ‘ach, als ik nu niet slaag, slaag ik de volgende keer wel.’
Morgen wordt het wel rotweer, daar baal ik wel van. Ik heb ook nog nooit eerder met regen gereden, dus ik hoop de regen niet teveel invloed op mijn rijstijl heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan