Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Dan is dit denk ik gewoon viezigheid, je moet het natuurlijk heel af en toe wel ff schoonmaken daarbinnen :+

Mijn interne zonnevizier kan ik nu ook niet omlaag laten bij de stoplichten, dan zou ik afhankelijk zijn van de toeterende auto’s achter me om te weten dat ik weer kan gaan rijden 😂
 
Mag ik even inhaken? Mijn pinlock doet het perfect, daar geen last van. Maar mijn bril daar in tegen.....Zo snel ik stil sta moet ik die afzetten anders zie ik niks. Als ik eenmaal rij is het ook zo weer goed. Is hier wat aan te doen? Zonder dat ik de coating beschadig van de bril? Ja lenzen, maar die heb ik (nog) niet.
 
Pinlock is niet zaligmakend.
Als ik swinters rijdt beslaat het toch op den duur. Het duurt echter een stuk langer voor het beslaat.
 
Mag ik even inhaken? Mijn pinlock doet het perfect, daar geen last van. Maar mijn bril daar in tegen.....Zo snel ik stil sta moet ik die afzetten anders zie ik niks. Als ik eenmaal rij is het ook zo weer goed. Is hier wat aan te doen? Zonder dat ik de coating beschadig van de bril? Ja lenzen, maar die heb ik (nog) niet.
Dat mag zeker :)
Beslaan komt door de temperatuurverschillen van de 2 kanten van het glas, ja daar kan je vrij weinig aan doen, behalve dan je bril voor vertrek zo goed mogelijk schoonmaken dat er geen vet/vuil op zit waar het vocht kan beslaan

Pinlock is niet zaligmakend.
Als ik swinters rijdt beslaat het toch op den duur. Het duurt echter een stuk langer voor het beslaat.
Bovenstaande blijft de enige oplossing, van te voren alles goed schoonmaken (waar je dan weer moet oppassen dat je de coating van het pinlock niet krast, wat snel gebeurd)

Verder kan je zorgen dat je tijdens de rit je ventilatiesleuven in ieder geval een beetje open hebt staan, door meer frisse lucht, valt het allemaal wel mee.

Je adem zit vol vocht, dat blaas je constant uit in je helm 😷
 
Mag ik even inhaken? Mijn pinlock doet het perfect, daar geen last van. Maar mijn bril daar in tegen.....Zo snel ik stil sta moet ik die afzetten anders zie ik niks. Als ik eenmaal rij is het ook zo weer goed. Is hier wat aan te doen? Zonder dat ik de coating beschadig van de bril? Ja lenzen, maar die heb ik (nog) niet.
Ja, adem inhouden… :+ en verder wat @JohnDoe94 schreef.

Ventilatie helpt (een beetje) om al te grote temperatuurverschillen te voorkomen, maar voor brildragers is dit niet altijd voldoende. Vroeger hadden sommige integraalhelmen een soort kapje aan de binnenzijde van het kinstuk, dat beoogde de neus ietwat af te dekken (het is de lucht die je uitademt die de bril doet beslaan). Je zou eens kunnen kijken of zoiets voor jouw helm te koop is, of te maken.
 
Laatst bewerkt:
binnenkant op de pinlock
Dan vermoedt ik toch dat-ie niet goed op het vizier aansluit. Dat kun je trouwens afstellen met de plastic ”schroefjes” (het zijn geen schroefjes, maar soit) waarmee-ie aan de zijkanten vastzit, maar dat luistert heel nauw. Alternatief komt er water binnen via de opening tussen helmschaal en bovenzijde van het vizier, sommige helmen hebben daar nu eenmaal last van.
 
Vroeger hadden sommige integraalhelmen een soort kapje aan de binnenzijde van het kinstuk, dat beoogde de neus ietwat af te dekken (het is de lucht die je uitademt die de bril doet beslaan). Je zou eens kunnen kijken of zoiets voor jouw helm te koop is, of te maken.
Neusclip, als het goed is wordt deze nogsteeds in de doos van je helm meegeleverd, in hetzelfde zakje als de siliconensmeer voor je rubbers (zodat het daar ook geen lucht gaat lekker).

Bij Shoei tenminste..
 
Niet als je pinlock vers is (die dingen harden uit na verloop van tijd, en sluiten dan niet goed meer aan) en goed gemonteerd. Daarnaast helpt ventilatie: vizier open of op een klein kiertje, bijvoorbeeld als je moet wachten bij een verkeerslicht.

Maar het probleem bij mist zijn de kleine druppeltjes aan de buitenkant van je vizier, zoals @MarnixGG aanvult, en dat kun je verhelpen door ervoor te zorgen dat het vizier schoon is, en het oppervlak superglad. Voor dat laatste kun je bijvoorbeeld een klein beetje Rain-X gebruiken (opletten dat je de versie voor kunststof koopt), of gewoon silicone spray. Dat laatste gebruik ikzelf, de laatste jaren. Beide goed uitwrijven zodat er geen waas achterblijft. Dat doe je met een schone zachte doek, bijvoorbeeld microvezel. Nooit papieren tissue o.i.d. gebruiken op je vizier, want dat geeft krasjes, en die krijg je er niet meer uit, houden vuil vast, en kunnen voor vervelende schitteringen (zonlicht) of juist dofheid zorgen.

Als er na die behandeling dan toch nog druppels op je vizier staan, dan hoef je tijdens het rijden alleen maar heel even je hoofd te verdraaien, en de rijwind blaast je vizier schoon. Vooral niet met je handschoen over je vizier gaan vegen, want dan kun je net zo goed meteen stoppen om het spul even schoon te maken.

Laatste tip: om onderweg even snel mijn vizier schoon te kunnen maken heb ik altijd twee microvezel-doekjes bij me: een natte in een boterhamzakje, en een droge, beide schoon natuurlijk. Met de natte kun je het vuil losweken en afnemen, met de droge droogwrijven. Voordeel van een filmpje Rain-X of siliconespray is ook dat vuil zich minder hecht, en dat schoonmaken dus heel snel gaat.

Het zijn allemaal geen wondermiddelen, maar het werkt goed, behoudens dat je bij dergelijke weersomstandigheden mss wel dagelijks even wat aandacht aan je vizier moet besteden (als je dagelijks rijdt), want het gladde filmpje blijft natuurlijk niet eeuwig zitten en behoeft onderhoud.
Bedankt voor je tip.
Ik zal m’n vizier eens schoonmaken voor de volgende les.
 
komt er water binnen via de opening tussen helmschaal en bovenzijde van het vizier, sommige helmen hebben daar nu eenmaal last van.

DIT heb ik dus ook!
Shark helm.

Echt grote druppels aan de binnenkant.
 
Mag ik even inhaken? Mijn pinlock doet het perfect, daar geen last van. Maar mijn bril daar in tegen.....Zo snel ik stil sta moet ik die afzetten anders zie ik niks. Als ik eenmaal rij is het ook zo weer goed. Is hier wat aan te doen? Zonder dat ik de coating beschadig van de bril? Ja lenzen, maar die heb ik (nog) niet.
Bij mijn vorige vizier met pinlock, dat niet helemaal perfect werkte, zette ik als ik ergens (even) moest stoppen het vizier één klikje open. Dat was meestal voldoen om vizier en/of bril weer helder te krijgen. Sinds ik een nieuw vizier met pinlock heb bijna geen probleem meer, alleen als het echt koud is.
 
Ons kikkerlandje heeft er weer een motorrijdster bij *O**O**O*
Ging volgens mij best goed, ze kreeg als commentaar dat er mensen op motoren zijn en motorrijd(st)ers..*D
Nu RS-50 eruit en dan zoeken naar een sportief A1 motortje ! Er gaan ook meteen een paar circuitdagen gepland worden op mijn trouwe Fazertje..})
Feliciteer je dochter! *O* :t Maar er werd niet bij gezegd tot welke categorie ze hoorde? '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan